Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 2845 ggr
Kallecolt
0

Ont i ögat

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kato har fått problem med ena ögat, misttänker och hoppas på att det bara är skräp i ögat.

Vad jag undrar är om det nu inte visar sig vara skräp, vad skall jag be vetrinären kolla då (om det finns någon sjukdom illrar brukar få som kan visa sig vid ögonen eller dyl) ?

Blir då att ringa vetrinären och ta dit han imorgon.

Hoppas det bara är skräp.

(obs blivit rödöga pga kameran, ögat har normal färg, men han öppnar inte ögat mer än så här just nu.)

HannaM
0
Kallecolt
0

Är inte rinnigt och han kliar sig inte.

Har fått en tid kl 13 idag.

HannaM
0

Alinda hade löv i ögat en gång då var ögat irriterat och rinnigt (försöker skölja bort det som är i). Elliott hade en och annan ögoninflamation, samma där, rinnigt och rött och irriterat.

mille09
0

Vad sa veterinären att det var för något?

<3 ferrets is the life <3

Kallecolt
0

Varit hos vetrinären nu och hittade vad som var fel.

Han har haft skräp i göat som skadat ögat ytligt så nu får han chloromycetin droppat i ögat 5ggr per dag i 5 dagar, sedan blir det återbesök på fredag.

Men kan säga att det redan nu ser lite bättre ut då han inte blundar lika mycket med ögat och blivit lite piggare.

Lite jobbig är han att droppa i ögat men går lite lättare för varje gång (tror han börjar koppla att det gör mindre ont i ögat av det).

TereseStromberg
0

Oj, hoppas att det blir bättre med honom! Vi tänker på dig Kato! Glad

Med Vänlig Hälsning

TereseStromberg

http://www.tezzstromberg.n.nu/

mille09
0

Vilken tur att det inte var något värre, skräp är ju inte heller bra men ändå :) hehe

Kallecolt
0

#6, tackar, Kato hälsar. :)

#7, Jepp tur i oturen.

Han är ju dock inte lätt att droppa i ögat, men försöker muta med godisbit efteråt så får se om det gåt lättare efter ett tag.

Doktor-och-Designer
0

Vår första hona fick en skada på hornhinnan när hon var ca 6-7 månader. Hon fick ögondroppar och det läkte bra. Var bara lite klurigt att få i dropparna på en busig lite tös :)

Kallecolt
0

Jo, kan gå åt några droppar ibland innan en lyckas pricka ögat.

Svårt att hålla i han, hålla upp ögat och droppa samtidigt på Kato när han inte vill.

VeronicaKahlbäck
0

Vad skönt att det var ett så "litet" problem. Hoppas allt är bra på återbesök!

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

Kallecolt
0

Tänkte bara säga att efter 2 återbösk så har Kato´s öga läkt till sitt ursprungliga jag. Glad

Han hade fått in skräp i ögat som hade skadat hornhinnan (ca 2,5mm lång reva på den), tog ett tag att läka ihop men som tur är gick allt bra.

Och duktigare har han blivit på ögondropparna också, men det kan bero på att jag knöt det till att han får en godis varje gång jag hade droppat han i ögat (som om man får en leksak hos tandläkaren typ). Skrattande

mille09
0

Gud vad bra :)