Fästingar
Jag har använt mig av frontline några gånger men jag tror inte det gör någon direkt skillnad plus att jag hört mycket om hur starkt preparat det egentligen är.
så jag kör på att kolla igenom illern när man varit ute med den och jag har nog bara varit med om att en fästing satt sig på iller 1-2 ggr under mina 7 år som illerägare, och då har jag varit ute med dom väldigt mycket i skog och mark under somrarna. Dock har jag ibland hittat många krypande fästingar.
Vad jag vet så är inte fästingar så jätteförtjusta i illrars skinn hellre då det är så tjockt.
Sajtvärd på Iller.ifokus
*putta* Vill veta mer om detta!
Haft oturen att illrarna drabbats av denna ohyra så kör alltid med Frontline i förebyggande syfte och man har märkt skillnad för dom har inte fått någon alls sen dess.
Vill också veta mer, man blir lite förvirrad.
Vad blir ni förvirrade av?
Jag tycker personligen att det är lite onödigt att behandla med så starka preparat i onödan och för mig har det inte gjort någon märkbar skillnad när det kommer till fästingar. Illrar har tjockare/segare hud än vad tex katter och hundar har så min uppfattning är att fästingar inte sätter sig lika lätt på illrar.
Kollar man bara igenom pälsen efter att man varit ute i skogen eller högt gräs så finner man oftast fästingarna om de kryper i pälsen.
Och då bodde jag ändå ett år vid ett naturreservat där det kryllar av fästingar och illrarna var med ut i skogen i stort sett varje dag.
Man väljer själv hur man gör helt enkelt.
Jag känner själv att det känns överflödigt.
Sajtvärd på Iller.ifokus

Har aldrig använt Frontline till någon av mina illrar och jag tror jag fått en fästing på någon en endaste gång.
Det är ju lättare att gå igenom en iller efter en promenad än en stor lurvig hund t.ex.
Som Jossan säger är Frontline ganska starkt och även om borrelia drabbar hundar som blir fästingbitna så har jag aldrig hört någon iller som fått det.
Men som sagt, det är svårt att missa fästingar på en iller. Som tur är! Ingenting man vill dela säng med på nätterna kanske.
Nathalie72 "4,
Förstår att du blir förvirrad då det sägs och skrivs så olika
Man gör vad man finner bäst helt enkelt. Är man orolig så är det bättre att ge Frontline, det är ju liksom inget dom får ofta, kanske 1-2 ggr om året bara och det ger bra effekt.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Klart det kan vara förvirrande då flera olika illerägare gör på olika sätt. Jag är själv ute väldigt mycket med mina i skog och mark och vi har gott om fästingar här. Men jag hör till dem som inte behandlar i förebyggande syfte. Jag kollar igenom mina illrar, har någon satt sig så plockar jag bort den helt enkelt. Men samtidigt måste jag säga att det oftast är löst krypande fästingar man hittar. Annars har de sökt sig ner på magen och mellan bakbenen där det inte verkar vara lika jobbigt att sätta sig fast på illrarna så där kollar jag lite extra noga kan jag säga. :)
Men jag hör som sagt var till de som tycker det räcker med att jag måste behandla mina illrar mot öronskabb titt som tätt då attfolket häromkring inte direkt har koll på sina katter tyvärr :(
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Förra året bodde jag i en annan stadsdel av Linköping utan tillgång till något större skogsparti, endast en liten plätt omringad av träd och höga buskar med lite stenar och vegetation därinne. På just den platsen hade tydligen alla Linköpings fästingar samlats och partajat och lagt sina ägg, för en gång när jag varit därinne plockade jag 11 fästingar på honom! Det fanns ju inte så mycket skog runtomkring så de delade väl på den lilla mark de kunde hitta :P Men det var helt extremt. Det har aldrig hänt igen.
Någon enstaka kan jag plocka på honom nu när vi har en stor skog att gå i, men oftast hinner jag ta de under tiden vi promenerar utan att de har satt fast sig. Man brukar se dom gräva i ljumsken eller filura runt ögonbrynen när man lyfter upp honom. Jag känner inte att det är nödvändigt med någon form av fästingskydd nu.