Vaccinationer
Hörde av en bekant att det var minimal chans för illrar att få valpsjukan därför har han aldrig vaccinerat sina djur. Jag hälsade honom att det var väldigt viktigt men blev lite fundersam.
Är det någon som har haft ovaccinerade illrar som drabbats av denna sjukdom ?

jag har inte hört talas om någon som fått valpsjukan, oavsett iller eller hund, men å andra sidan så förvånar det mig inte heller. Sverige är faktiskt rätt bra på att vaccinera sina djur och därför håller vi dessa sjukdommar borta. Sen är det naturligtvis upp till var och en men jag anser dock att skaffar du dig ett djur och skiter i att vaccinera kanske du bör tänka upp lite, det finns ju en anledning till varför vi har så få fall av sånna saker i sverige och ju fler som struntar i att vaccinera desto snabbare kan vi få tillbaka alla sjukdommar här.
#1, Menade inte att jag skulle strunta i det, vill inte att någon iller ska drabbas av det men blev bara lite fundersam. Är det många som blivit sjuka innan vaccinationen kom ? Vaccinerar man i förebyggande syfte även om risken är väldigt liten ?

menade inget elakt mot just dig utan folk i allmänhet =)
vet inte alls faktiskt hur många som drabbades av valpsjukan innan vaccinet kom, det måste jag kolla upp.
Alla vacciner är mer eller mindre i förebyggande syfte, oavsett ras. Även om vi inte har rabies i sverige så är det många som vaccinerar mot det bara för att inte riskera att få den när man reser. Detsamma gäller människor, som barn blev man (eller iaf jag) vaccinerad mot allsköns olika saker utan att ha haft en enda av de sjukdommar (bla fick jag stelkramp, mot röda hund osv osv) och för bara ett litet tag sedan vallfärdades folket till vct för att vaccinera sig mot svininfluensan utan att ha fått den ;)

Valpsjuka dödar illrar i mer eller mindre hundra procent av fallen. Huruviida man väljer att vaccinera eller ej är väl eget val. Jag kommer inte vaccinera äldre illrar längre eftersom allt pekar på att vaccinet håller mycket längre än ett år som sägs. Rådgjorde med veterinär om det när det var dags för Elliotts vaccination förra året, han fyllde då sex och hade vaccinerats årligen hela livet och hon sa att han med största sannorlikhett hade ett gott skydd för resten av livet.

Jag håller med HannaM, hade jag inte åkt på utställning hade jag bara vaccinerat vart annat eller vart tredje år för att vara på den säkra sidan. men dock har vi ett fåtal fall av valpsjuka på hund varje år. Tror det var i början på 90-talety då utbrottet var ganska stort. Finnland har dock valpsjuka med jämna mellanrum.
Tyvärr är det ju så att så länge folk köper hundar ur bakluckor på bilar så kommer vi förr eller senare att få ett större utbrott av sjukdomen förr eller senare. Jag kommer att fprtsätta vaccinera just av den anlednigen att man kan aldrig vara säker. Kan säga att det är av samma anledning som jag vaccinerar mina barn mot sjukdomar vi inte haft i Sverige på 50 år.
"Wrong in all the right ways" - kullen är äntligen här! Följ valpdagboken på min hemsida
Tack för svar. Tycker också det är säkrast att vaccicnera men ville höra på detta forum då alla har bra koll.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jordbruksverket hänvisar till tillverkarens rekommenderade vaccinationsintervall. Tillverkaren av Febrivac Dist. rekommenderar för illrar, vaccination vartannat år.
Att och många veterinärer fortfarande säger att vi ska vaccinera illrarna varje år, kanske beror på att det var det som gällde för det vaccin vi tidigare använde. Sedan ska ju hundar och katter fortfarande vaccineras varje år. Så det kan ju vara gammal vana. Men det är ju mina tankar om varför veterinärerna inte går på tillverkarens rekommendation.

Saken är ju den att de är den höga procenten vaccinerade djur som skyddar de som inte är och då kan man ju räkna ut vad som skulle hända om man inte gjorde det.. Sen dessa sjukdomar som hela tiden finns i naturen behöver ju vaccineras mot då man alltid riskerar att få det tex stelkramp. När jag var liten slopades kikhoste vaccinet några år vilket jag fick och höll på att stryka med av så för att det enligt mej ska vara okej att sluta med något vaccin så ska sjukdomen vara helt utdöd. Räknar inte med influensavacciner lr liknande där då jag anser att det är överdrivet eftersom du behöver vara försvagad för det ska bli livshotande..
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus
Så det ska bara ges vartannat år nu ? Hur länge har vi haft Febrivac Dist ?
#7 Blandar du inte ihop vaccinen nu? Fervac D skulle ges varannat år och Febrivac Dist ska väl ges varje år än så länge? Eller har det kommit nya rekomendationer på Febrivac också?
Är iaf helt säker på att Fervac D Bara skulle ges varannat år.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#9 minns inte exakt, men iaf. sedan 2008
Det behöver inte ges oftare än vartannat år.
Åker man utomlands, bör man kolla vilka rekommendationer den myndighet som bestämmer om inresa med djur har. Dom flesta länder brukar dock hänvisa till tillverkarens rekommendation.
#11 Men varför är det ingen som gått ut med detta? Trodde man var tvungen att vaccinera varje år för tex utställning.. :S
Det är viktigt att vaccinera men man vill ju inte övervaccinera heller.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#11 finns inget krav om valpsjukevaccinering för att åka utomlands.. det är endast en rekomendation ;)
Så vitt jag vet gäller fortfarande vaccination varje år enligt tillverkaren av febrivac dist eftersom det ännu inte bedrivits de långtidsstudier på detta vaccin på just iller som krävs för att förlänga giltighetstiden. Däremot ger vaccinet enligt vad jag har hört gott skydd längre än ett år, men ja, i så fall på "egen risk" och inte enligt tillverkarens rekommendationer.
Men om någon kan hänvisa till tillförlitlig dokumentation om en ändring blir ingen gladare än mig, ogillar skarpt riskerna med övervaccinering.
Nu blir jag osäker, ska man vaccinera dom varje år eller vartannat år ? Kan man läsa detta någonstans så man vet säkert vad som gäller ?
#12, #14 Jag ska kolla upp imorgon, att jag inte blandat ihop vaccinerna.
#13 Vad som gäller beror ju på vart man reser, så man bör alltid kolla upp vad som krävs för att ta in djuret i det aktuella landet, eftersom kraven kan ändras. Man bör även kontrollera vad som krävs för att ta djuret med sig tillbaka till Sverige från det aktuella landet.
#15 kolla gärna upp det!
Hittills finns det inget EU land som kräver valpsjukevaccin (och inget land utanför EU heller egentligen), och det ser inte ut som att det blir någon ändring på den fronten heller. De enda ändringar som är på tapeten inom EU är att Microchip blir enda godkända märkingsformen från juli 2011, och att kraven om karantän från länder utanför EU samt antikroppstest på hund & katt eventuellt kommer att slopas. Med andra ord blir kraven färre.. inte fler. Tanken är att alla EU länder skal ha samma krav, och att det ska vara lätt att resa, hittills har vi i sverige haft dispens och därmed fått kräva antikroppstest samt tex avmaskning mot dvärgbandmask på hund & katt, men frågan är hur länge till vi lyckas få dispens.
#12 Du har så rätt, jag hade blandat ihop vaccinernas rekommenderade tider.
#14 Ber om ursäkt för att jag blandade ihop vaccinernas rekommendationer, och skapade förvirring :-( Ursäkten riktar sig även till andra som kanske blivit osäkra. Febrivac Dist ska ges varje år.
#17 Aja, huvudsaken är ju att det blir rätt i slutendan :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Jag börjar fundera på detta med att vaccinet håller längre än ett år.
Hur många slutar vaccinera illern vid hög ålder? Eller kanske börjar köra på varannat år istället? Skrollan är 5 och groggie 4. Jag hade tänkt fortsätta att vacinera varje år så länge det inte gör någon skada.
Men vill inte heller övervaccinera.
Då vet vi att det ska vaccineras varje år, skönt att få det utrett :-)
#19 Ska inte illern på utställning eller dylikt så brukar jag strunta i att vaccinera efter 5 års ålder. Skit ska jag tex inte vaccinera något mer. Han kommer förmodligen få ett nytt chipp snart och den nålen får räcka för honom det..
Sajtvärd på Iller.ifokus

Ni som inte tänker vaccinera när dom är äldre gäller det då bara illrar som vaccinerats regelbundet hela sitt liv? Zebben tex vad jag vet är det bara när han varit hos mej han fått någon spruta alltså 07 och 11, i värsta fall har han missat fyra sprutor, han borde då ha ganska lite vaccin i kroppen mot.någon som är regelbundet vaccinerad. Har funderat mycke på detta med övervaccinering men vågar liksom inte "chansa" då vi är ute så mycket…
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus
#22 Då skulle nog jag överväga att fortsätta att vaccinera tills det han kanske börjar visa tecken på sjukdom.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Juste detta med sjukdom ja. Skrollan är ju född 06 och groggie 07. Dem har fått vaccination båda två 07,08,09,10. Lika många var. Dock har groggie binjuretumör och skrollan visar tecken som kan vara påbörjan på insulinom genom prover.
Dem stöter oftast inte på andra djur eftersom jag inte vågar sätta ihop dem med andra djur. Dock ha svärmor med sin hund ibland på sommaren, men då får den endast vara utomhus.
Vad tycker du Jossan? Ska jag ge dem sista nu i höst? Jag ser det som dem är vaccinerade hela livet, skrollan visserligen som saknar sin första året när hon ej bodde hos mig.
#24 Jag personligen har alltid slutat vaccinera mina djur när de blivit sjuka. Med fervac d (det gamla vaccinet) så läste jag någonstans att illrar som varit vaccinerade med detta hade ett bra skydd tom efter ca 4 år efter att den senast vaccinerades. Så jag skulle tro att det är lugnt :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
okej, då kanske jag ska sluta med sjukdomarna nu då. Hur vanligt är denna sjukdom med att smittas? Många hundar, illrar, katter som får valpsjukan?

Nu blir jag förvirrad, med det gamla vaccinerade jag varje år och det nya varannat. Det i samråd med veterinär och ingen har bråkat om det på utställningar. Om jag inte tänker helt i nattnmössan nu, men det tror jag inte. Det nya behövs inte heller påfyllning direkt efter första.
Sarah " 27
Ha ha, jag gjorde tvärtom, vaccinerade varannat år med det gamla och varje år med det nya, märkligt dom inget sagt på utställningarna om det vore fel.
Nu blir jag ocå förvirrad ha ha 

#27 Med det gamla var det vartannat år och det nya är varje år, skillanden på det nya och det gamla är att valpar inte behöver påfyllnadsboosten. Så jag tror att du har snurrat till det. ;-) Kolla i vaccinationskorten annars. ;-)
Med den gamla behövde man göra en påfyllnadsboost om man missade ett år, i alla fall om vaccinet skulle vara giltigt på utställningar. Med det nya behövs inte det utan det räcker en spruta.

Kolla artikeln här inne om vaccinering så står det exakt där vad som gäller :)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

#27 Du är i nattmössan=) Du har inte kunnat ställa ut om det inte varit vaccin senast ett år före utställningsdagen.

haha, måste kolla mina kort ;)
#30, Var hittar man den ?:-)