jaktiller?
hmm såg nyss att d va nån som skrev nått om jaktiller? blev fundersam, har ju inte så bra koll på iller men använder man illrar till jakt eller vad är en jaktiller? och i så fall vad jagar man med dom?
visste inte vart jag ska sätta denna tråden nånstans..
har för mig man jagar kaniner med dom..
yup. I skåne och på gotland använder man fortfarande iller till kaninjakt.
Jag tror det skulle vara ett program om kaninjakt med iller på TV4+ den här veckan (Onsdag om jag kommer ihåg rätt).
på lördag kl 21 om illerjakt i skottland.. ; )
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Ofta är jaktillerstammarna avlade på vassare illrar inom tamillerstammen än de vi avlar på som enbart sällskapsdjur. Har jag för mig iaf.
Sara

#5: Vilket är tur tror jag. Då mina inte ens dödar en mus här hemma. Tänka sig dem i ett kaninhål. ;-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
ZZZzzzZZZzzz 

Ja, eller så kommer de ut lika snabbt igen när de får syn på kaninen. 
Sara

haha, eller så gör de som de gjorde med den stackars musen. Börjar tvätta den. Sedan lade de sig så fint bredvid den. *hmm* undrar om mina illrar är normala. ;-)
Audiatur et altera pars
Med dig som matte??? Allvarligt Åsa… 

#10: Hörrödudu, nu ska vi vara snälla. 
Audiatur et altera pars

Bab´s är jaktiller
.. men hon har aldrig jagat det är bara hennes föräldrar som har gjort det … men dom jagar iaf kaniner, råttor o möss…o jag kan hålla med om att jaktillrar är vassare, Bab´s är på hugget hela tiden ( asså lekhumör :P) men det är bara roligt… o sen ska jag köpa en tamiller till sommaren :)
Jag tycker det verkar som jaktillrarna är minst lika "tama" som hemuppfödda illrar. Illrarna ska ju inte döda kaninerna, bara springa i deras hålor och skrämma upp dem. Det skulle nog vilken iller som helst tycka är roligt.. Jägarna prioriterar nog dels friska illrar, och illrar som är lätthanterliga. Många har nog sina jaktillrar som sällskapsdjur när de inte jagar, men visst verkar det som alltför många bor i bur.
I regel är det nog hur bra man fostrar sin iller som avgör hur pass bitig den blir/inte blir. Visst är de individer och väldigt olika hur fostringen görs bäst för individen i fråga. Kontentan är iaf att jag ser "jaktillrar" och "hemuppfödda" som lika mycket "tamillrar".
Tamillrarna härstammar ju alla från jaktuppfödare från början…
#13 samtidigt som jag gärna skiljer på jakt och jaktillrar.. Många kallar sig fortfarande för jaktilleruppfödare fast att dom har precis samma inriktning som många tamilleruppfödare.. Snälla illrar med säljande färger och teckningar..
sen finns det de som mer huvudsakligen avlar på illrar med mer "go" i det är de som i regel är vassare och får man en sådan ohanterad valp/ungdjur kan man få mycket problem…
Sajtvärd på Iller.ifokus
tack för alla svar, nu är jag lite mer påläst om jaktiller =)

#14> Det är väl ungefär samma sak som en hunduppfödare som säljer jakthundar, dessa hundar kan ju även funka som sällskapshundar…

Jag köpte en av mina illrar som jakt eller sällskapsiller, hon var både hund & barnsäker när vi hämtade henne. Uppfödaren hade flera barn som brukade hantrera illrarna och sedan hade han 2 taxar som brukade leka med illrarna. Vi har aldrig jagat med våran tös utan hon är uppfostrad som en sällskapsiller, väldigt lugn & snäll.