Iller iFokus

Iller

Etikettersäljesköpesomplaceras
Läst 563 ggr
[Meteora-inx]
0

Iller köpes! Valp eller äldre omplacering..

Hej!

Annika heter jag och jag är en ny medlem på iller.ifokus Glad

Jag önskar köpa en iller och söker efter rätt individ för mig. Finns det kanske någon på detta forum som känner till en trevlig omplacering alternativt valp som finns till salu? Jag bor i Stockholm men kan tänka mig att åka relativt långt om allt skulle klicka!

Jag kan erbjuda ett livslångt hem med otroligt mycket tid, kärlek och tålamod. Tidigare illervana finns men under ett par år nu har jag haft en flock med tamråttor så tiden har helt enkelt inte funnits till en iller eftersom jag anser att varje djur förtjänar sin egen tid. Nu har jag valt att lägga ner råttintresset och satsa på en ny familjemedlem i illerform istället då jag älskar dessa fantastiska djur Glad

Prisklass cirka 1000kronor. Gärna en social individ som tycker om mänsklig kontakt eller där det finns kapacitet till att bli en mycket fin sällskapsiller. Hona/hane har ingen större betydelse och givetvis bekostar jag kastrering om detta inte redan har skett på ett äldre djur, men då vill jag att man tar hänsyn till detta i priset för illern Glad

Jag erbjuder även ett hem där illern kan få springa fritt och jag har således inga planer på att ha illern inlåst i någon bur, utan den ska få springa fritt precis som hundar och katter får. Jag har en hund som är gudasnäll mot allt och alla så är illern något hundvan är detta ett plus, dock inget krav!

Känner du till någon iller som skulle kunna passa mig så får du gärna skriva här eller skicka ett PM!

Tack i förhand

Mvh

Annika

UlrikaD
0

Roligt att du vill skaffa iller.

Kan väl säga att söker du valp så kostar en sådan hos en hemuppfödare ca 3000kr. Då får du den oftast chippad, vaccinerad och vet.besiktigad.

Men den måste ju ändå kastreras/ges implantat när den tiden kommer.

Farmare säljer sina illrar billigare, men då har de fötts upp i bur och då får man ju stödja den sortens uppfödning om man handlar där.

Omplaceringar finns det ju på blocket dagligen, men även där går priserna upp. Fast det finns ju billiga också. Men där är de oftast ovaccinerade och okastrerade.

Men är det omplacering du är ute efter så håll koll på blocket.

Är det valp så får du nog tänka över vad du är villig att betala.

Illern ska ju också hållas försäkrad och vaccineras varje år.

[Meteora-inx]
0

Hej Ulrika! Tack så mycket för ditt svar :) Givetvis har jag noterat att illrar överlag (framför allt valpar) är dyrare, men jag tänkte hur som helst att jag skulle kolla om någon illerfantast kände till någon bra omplacering som är till salu :) det var då främst just omplaceringar jag menade med tanke på prisklassen! Alternativet är helt enkelt att jag avvaktar lite till en bättre ekonomisk månad då det kanske egentligen inte var meningen att jag skulle köpa iller nu, men fick tyvärr ganska hastigt ta bort mina sista tamrådisar pga sjukdom hos dem och då kom iller på tal eftersom jag verkligen saknat att ha iller i mitt liv :) Så, vetskapen om den egentliga prisklassen för valpar finns och det blir väl kanske så, om jag inte hittar någon iller, att jag väntar och köper en valp! Försäkring är ett måste för mig, liksom att vaccinationer sköts och jag har samtliga mina djur försäkrade (har hund och hästar). Veterinärräkningar är inte nådiga vare sig det gäller små eller stora djur tyvärr! Att köpa en valp från en farmare känns inte bra.. Visserligen kan man väl se det som att man hjälper en individ till att få ett bättre liv men jag tycker inte om deras synsätt på djuren att dem ska sitta i bur dygnet runt (rätta mig om jag har fel, det kanske inte är så?) och då vill jag heller inte sponsra det. Hur resonerar ni kring det hela? Hjälpa en individ eller inte sponsra? Svårt tycker jag. Kan inte hjälpa att jag tycker fruktansvärt synd om djuren som redan existerar ändå.. Nå väl.. Tack snälla Ulrika för ditt svar hur som helst! :)

UlrikaD
0

Jag tycker väl att om man köper ett djur från dåliga förhållanden så bereder man bara plats för ett annat. Tyvärr.

Angående omplaceringar så finns det 12 illrar på blocket just nu. Alla är kanske inte aktuella och folk har inte tagit bort annonser. Men det är ändå en hel del.

Samt att det finns några härinne i köpes/säljes tråden.

Och ytterligare några i den klistrade tråden högst upp: Samlingstråd för omplaceringar.

[Meteora-inx]
0

Det har du så rätt i Rynkar på näsan

Ja, jag får titta mig omkring helt enkelt Glad

Jag har skrapat ihop lite mer pengar nu så det känns nu lite mer positivt, men har ringt runt till olika annonser på blocket och det verkar som att illrar går åt som smör i solsken just nu. Men men, jag inväntar rätt tillfälle och iller och tänker således inte stressa mig till en ny familjemedlem. Det får ta sin tid att finna rätt individ!

Har även varit i kontakt med en kille som annonserar ut sin iller Felicia, som även är medlem på den här sidan, men verkar vara svårt att få tid att träffa dem. Har läst en del om henne här på iller.ifokus och det skulle kännas väldigt givande och kul att ge henne ett nytt hem. Har även hört av mig på Murgrönans Ice, någon som vet om hon fortfarande finns kvar? Såg att annonsen var ganska så gammal..

[Meteora-inx]
0

Murgrönans IceCoffee hette hon visst Skrattande

JossanH
0

Tänk bara på att tar du Felicia så är hon ingen nybörjar iller utan kräver lite mer än de flesta andra illrar. Det är bra om man är medveten om detta då hon fått flytta runt alldeles för mycket alla redan..

Lycka till!

Sajtvärd på Iller.ifokus