Iller iFokus

Iller

Etikettertipsaccessoareraktiviteter
Läst 1156 ggr
[Hhannah]
0

Hjälp!

Min brors tjej kunde inte längre ha deras Iller, för den va för aggressiv så dom ville göra sig av med den, men min Sambo sa att vi kunde ta den o se om den fick de bättre här.

Så nu ha vi då fått en Iller på ca 2år. Hon ha fått ett eget rum o hela rummet ser ut som en lekplats. Dock ha denna illern varit med om tråkigheter som kanske är anledningen till att hon är aggressiv(?). Hon fick sitta i transportbur i 6månader innan fd. ägarn fick hem henne o hon hade även blivit misshandlad, om jag ej missförstod?

Vi ha nu haft henne i 2 dagar. Hon ha blivit lite lugnare. Hon bits fortfarande, men går att klappa henne ibland. De är tydligen en jaktiller från början, o de är bra eftersom min sambo ville då ha henne för att jaga kanin med.

Men nu ha jag lite frågor ang. illrar eftersom jag är nästan helt ovetande ! :S Hoppas nån kan hjälpa mig ;))

1. Vad ska man göra för att hon inte ska få tråkigt? Hon ha både rör, boll, chips rör, o lite lådor o täcke att leka med. Men är tråkigt i längden. Finns de nåt annat man kan ge henne?

2. Kan/få illra bada? Har hört att dem helst inte ska göra de för att dom börja lukta mer då? Eller kan man sätta in en liten badbalja till henne som hon kan få bada i när hon känner för de?

3. Vad för foder ska man helst ge dom? Kattmat vet jag, men nåt skärskillt eller kan man ta vilket som helst? (Ha inte pengar förrän den 25e så just nu få hon bara rått kött; älg, gris osv)

4. Hur kan man få henne bli "tam"? När kan man börja ta på henne sele o ut o gå med henne?

Tror de va alla frågorna just nu. :)) Hoppas vår lilla Tigra kan få de bättre här hos oss, vill ge henne de bästa! Så tacksam för svar ! KRAM

reira
0

1. Låter som hon har rätt mycket att göra ändå. Nya grejer är alltid en hit! Om så bara slänga in en ny kartong eller något annat man kan krypa in i/under fungerar med mina. Nyhetens behag liksom.

2. De flesta är väl inte jätteförtjusta i att bada. Visst kan de bada vid behov men inte för ofta. Behövs det tvättas så kan man tvätta, oparfymerat schampoo. Plocka saker i badbalja kan däremot uppskattas av många.

3. Det enda kattfoder jag vet om som man kan ge till iller är Orijen katttorrfoder. Annars speciellt illerfoder. Det som brukar rekommenderas är Vitalin och Totally Ferret, kan beställas  på www.ahmsillertorg.se eller www.ferretplanet.se De ska inte äta vanliga kattmat då det inte är bra för iller. Det ska ha hög proteinhalt. Köper man Orijen, Vitaliin eller Totally Ferret är man på den säkra sidan. Sen kan man ge kött också, gärna kycklingvingar/halsar.

4. Spendera mycket tid i rummet med henne när hon är vaken. Illrar är nyfikna djur. Tala snällt med henne när hon kommer fram, kanske någon godsak som uppmuntran.

FerretCrow
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

royal canin kitten är oxå ett bra kattfoder till iller.

PhulPhisk
0

1. Det låter som ett roligt lekrum :) försök att leka med henne också, så att hon förstår att ni är kompisar man kan leka med! 2. De flesta illrar är väldigt känsliga i huden. När man badar och tvättar dem så försvinner skyddande oljor och det torkar ut huden och kan skapa irritation och mjäll! Använd oparfymerat babykattschampo eller illerschampo :) 3. Royal Canin Kitten har jag och många andra kört med, det kanske inte är det optimala, men alla värden i det är bra :) Rått griskött tror jag inte är jättebra att ge dem då det finns parasiter och dylikt i det, men är inte helt 100 på om illrar inte kan äta det! Människor ska ju undvika det just för den anledningen. De små liven klarar ju iofs rå kyckling, men där är det bakterierna som kan vara farliga för människor. 4. Spendera mycket tid med illern! Ha henne i tv-rummet när ni tittar på tv så hon vänjer sig vid era röster. Belöna henne jättemycket när ni plockar upp henne utan att hon bits! Glöm inte att fya henne om hon gör något dumt, men det ska ni nog inte göra nu när hon har haft det svårt och blivit misshandlat, så glöm att jag skrev det! Men som sagt, spendera mycket tid med henne så att hon känner sig som en i gänget, och belöna henne när hon är snäll :) Iom att hon är jaktiller så är hon ännu tuffare och mer vild. En tam iller (eller tamiller!) som man använder till jakt kan ganska snabbt förvandlas tillbaka till sitt vildare jag, tänk på det! Men lekrummet lät jättemysigt, hoppas inte småfånarna här hemma läste vad hon hade i rummet för då vill de nog komma och leka :) hoppas allt går bra och att denna texten kommer fram, då jag skriver från min iPhone :P

JossanH
0

#2 Räknar man Royal canin i torrsubstans så 'är det skrämmande dåligt. Jag själv har kört med det när vi tex har bott i Norge, men nu köper jag det inte alls då det har alldeles för dåliga värden,. Orijen är det bästa kattfodret jag kan rekomendera.

#0 Illrar är pfta trevliga kompisar om man lägger ned lite tid  på dom. Om de lämpar sig till jakt eller inte beror mer på ägaren än illern om du frågar mig.

Illrar är sociala djur som vill vara med jämt och ständigt. Det du ger får du ofta tillbaka i tillit och kärlek!

Sajtvärd på Iller.ifokus

VeronicaKahlbäck
0

Börjar med att svara på fråga nr ett två och tre, sitter på mobilen så delar mitt svar om de blir för långt vägrar den posta! En iller har lätt för att tröttna på det mesta så krävs lite fantasi och att man roterar vad som är framme. Tänk också på att en av de vanligaste olyckorna är att det fastnar främmande föremål i tarmarna så inget gummi och håll koll så hon inte tuggar annat då de kan få för mej att äta i princip vad som helst. En badbalja med endast vatten kan du absolut ställa fram, lägg gärna i saker som den får jaga eller dyka efter så blir det en rolig aktivering med. När jag handlat brukar jag ge dem en papperpåse och de tycker de är himla kul en stund. Stål fram en grävlåda med tillexempel fuktad jord eller sand. Fantasin sätter gränserna! Mat säger jag samma som ovanstående med tillägget att om man ska hålla på med barf krävs det en ganska stor kunskap då det annars med stor sannolikhet slutar med bristsjukdomar om man har ett högkvalitativt torrfoder kan man ge upp till 50 % kötttilägg utan att man riskerar något. Gris är ingen fara att ge.

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

VeronicaKahlbäck
0

Så kommer svar på fråga nr 4. Vad har hon för beteende? Hämtade hem två tjejer i liknande situation förra året fast de suttit i transportbur i nio månader, full brunst, levde på husmanskost och inte var hanterade alls. Är hon kastrerad? Ni behöver låta henne få den tid hon behöver och inte stressa eller pressa henne, låt henne komma fram till er och ha då godis redo så hon vet att ni är snälla. Låt henne vara i närheten av er så hon vänjer sej med era ljud och rörelser. Beroende på hur osäker hon är skulle jag vänta med promenader då de innebär att man måste trä på en sele och det skulle kunna vara ganska obehagligt för henne.

Bogey
0

Förutom de illerfoder som redan nämnts och kattfodret Orijen så kan man även ge kattfodret Carnia Lynx. Finns hos foderbilen.se och en del andra djuraffärer.

Promenader är bra aktivitet. Vi brukar gå ut med våra illrar. Har ni redan haft henne ett litet tag så kan ni börja gå ut redan nu.

Börja med att gå ut runt huset där ni bor och allt eftersom hon blir mer van kan ni utöka promenaden. Stora världen är skrämmande så kan hon känna att ni är den trygga punkten/erna i tillvaron så kan det gå fortare att få henne att ty sig till er m.h.a. promenaderna.

PhulPhisk
0

#4 Så mycket skillnad är det inte på Orijen och RC Kitten att du kan kalla det ena för bäst och det andra för skrämmande dåligt. Nova är över 5 år och har aldrig ätit något annat. Hon har aldrig varit drt minsta sjuk, och inte haft problem med magen eller något annat, vilket hon skulle haft om hon levt på ett skrämmade dåligt foder. Visst är Orijen bättre, vet inte hur bra grönsakerna och örterna är jämfört med stärkelsen i RC, men det låter bättre. Kan tyvärr inte byta foder då Nova är envis, lite svårt att ha två foder framme :P

[Hhannah]
0

Oj tack så hemskt mycket för alla svar!!

#3 _"4. Spendera mycket tid med illern! Ha henne i tv-rummet när ni tittar på tv så hon vänjer sig vid era röster."
_- Tyvärr kan vi inte ha henne i TV-rummet då vi ha 4 hundar som gärna vill åt henne :/ Men vi ha varit ganska många inne i hennes rum så vet inte om de blev lite mycket på en gång där, men verka som hon vant sig lite mer vid oss. Vi försöker va hos henne så mycke som möjligt!

#5 Kan man ge dom papperspåser? Tuggar dom inte sönder den då? ;o

Tack för alla fodertips. Ska testa nån av dom! Ni ha inga andra spontana tips vad man kan göra för sin Iller? Få som sagt pengar den 25e så ha inte råd med nåt just nu, varken godis eller torrfoder :| Känns väldigt elakt att hon bara få rått kött ://

[Hhannah]
0

Glömde dock säga att jag är lite rädd för denna lilla sötnos, och de känner hon nog av, så jag våga ju inte gå in o sätta mig hos henne o vänta på att hon ska komma fram. Jag är rädd för hon ska bita mig o attackera mig! :| Men vi försöker som sagt va hos henne så mycket som möjligt, o klappa henne ibland när vi få tillfälle :p

Bumblebitch
0

Vad glad jag blir när jag läser TS :-D Härligt att denna tjej har fått en till chans i livet!

[Hhannah]
0

Ja! De är faktiskt tack vare min sambo, då han ville testa ha henne! Jag ha velat ha en iller innan, men en TAM! O inte nån iller jag är rädd för! Haha ;p Jag bli ju rädd så fort hon vill nosa, för rätt va de är så hugger hon XD Gör så fruktansvärt ont XD  Men förhoppningsvis ha hon de ganska bra här :))

Sarah
0

Jaktiller = tamiller, jaktillrar är ingen egen ras och därför inte heller svårare eller enklare än andra illrar. Är de extra skygga kan det finnas viltblod i dem, men det gör dem ändå inte aggresiva. Ta ut henne i koppel, då kan hon få sitta i famnen och känna trygghet i en lite läskig miljö. Bra sätt att bonda och oftast biter de inte då.

[Hhannah]
0

Hm, okay. Ja, de få min kära Sambo ta o göra som inte är rädd för henne ;p :))

kredka
0

Om du är rädd för henne så försök att hantera henne med vantar på händerna - hon blir vanare med att någon rör vid henne och du ska känna dig säkrare och ska ha lugnare rörelser. när ni båda börjar lita på varandra så vantar ska försvinna och du ska ha super mysig kompis :)

Från mig om foder : illrar borde inte äta gris kött - allt annat kött förutom gris är ok. Gris kött kan innehålla en dödlig för illrar virus.

Välkommen till ferretplanet.se :)

sarae
0

#15 illrar kan äta svenskt griskött utan några som helsta problem.Svenskt kött genomgård hårda kontroller för både parasiter, bakterier och eventuella andra sjukdomar. Både av själva grisarna samt deras kött som besiktigas vid slakt. Så gris kött går att ge, innehåller dessutom mycket taurin. Däremot bör man ju inte ge enbart rent muskelkött eftersom utan calcium och fosfor kan de inte riktigt tillgodose sig det, och riskerar även att råka ut för calcium och andra mineral och vitaminbrister.

kredka
0

Kött är inte kontrollerad för just Aujeszky virus speciellt utan för parasiter och bakterier och andra sjukdomar. Det är väldigt sällan då kött kontrolleras just för den speciell virus -och Aujeszky är dödligt för illrar. 1996 sverige blev friförklarad av AD virus(men det betyder inte att den kan inte förekomma här) -  tänk också på att sverige importerar mycket kött också och jag tror inte att någon här på plats kontrollerar varje importerad kött bit för just AD virus.

Välkommen till ferretplanet.se :)

sarae
0

#17 nej, men man har hård kontroll på grisbesättningar för både AD och andra sjukdomar. När grisar te.x importeras från utlandet får de te.x inte komma från en besättning som vaccinerats mot AD, just av anledningen att det inte går att skilja en gris som har AD virus eller en gris som bara är vaccinerad eftersom båda påvisar antikroppar så tillvida man inte använder ett såkallat markervaccin, som är det mest förekommande vaccinet inom EU mot AD som ger en möjlighet att se om djuret är smittat eller "bara" vaccinerat.  Samma sak gäller om man importerar sperma för inseminering. Dessutom besiktigas  allt kött som säljs i sverige, förutom sådant som kommer färdigmarinerat, men det ger man ändå inte till iller.

"I årligascreeningar av slaktade grisar i Sverige testas 3000djur varje år för att styrka Sveriges status som ADfrittland. Genom en ansvarsfull hantering avlevandedjurs handel och införsel av sperma torderisken att Sverige åter skulle drabbas av AD vara låg."

http://www.sva.se/upload/pdf/Tjänster%20och%20produkter/Trycksaker/sv_reg_rapport2006_webb.pdf

Så här går kontroll i samband med slakt till i Sverige:

Kontroll i samband med slakt

Officiella veterinärer och tillsynstekniker arbetar med kontrollerna i samband med slakt. Dessa kontroller består dels av en besiktning av det levande djuret före slakt, dels en besiktning av köttet efter slakt.

Vid besiktning före slakt kontrolleras om djuren visar tecken på sjukdomar som har betydelse för människors och djurs hälsa. Så snart någon av Livsmedelsverkets personal misstänker en allvarlig smittsam sjukdom hos djur vidtas åtgärder för att förhindra smittspridning. Djur som via köttet skulle kunna sprida smittor vidare till djur eller människor får inte bli livsmedel. Kontroll av djurskydd innebär att Livsmedelsverkets personal kontrollerar att djuren hanteras väl i samband med slakt och att de är välskötta.

När ett djur tas emot för slakt ansvarar livsmedelsföretagaren (slakteriet) för att djuren som ska slaktas är friska och lämpliga att bli livsmedel. Ett vanligt sätt att tillgodose kravet är att den som kommer med djuren till slakteriet genom en så kallad djurägarförsäkran intygar att djuren är friska och att den gård djuren kommer ifrån inte ligger under karantän på grund av någon smittsam sjukdom. Det är även livsmedelsföretagarens ansvar att identifiera djuret för att se att det stämmer överens med de uppgifter som lämnats från djurägaren. Alla djur är identitetsmärkta, grisar är märkta på flocknivå, medan får, getter, nötkreatur och hästar har individuell märkning (sedan juli 2005 för får och getter och sedan juli 2009 för hästar).

Besiktning efter slakt innebär att kropparna och de inre organen från alla djur som har slaktats granskas av Livsmedelsverkets personal. Syftet med granskningen är att upptäcka sjukdomar som har betydelse för människors eller djurs hälsa. Särskilt viktigt är att upptäcka zoonotiska sjukdomar, det vill säga sådana som kan överföras mellan djur och människan.

Livsmedelsverkets personal kontrollerar också att livsmedelsföretagaren sköter sitt ansvar att se till att djuren som kommer till slakt är friska och inte bär på smittsamma sjukdomar. Kontrollen kan ske genom stickprov då man tittar på slakteriets rutiner och vilken dokumentation som livsmedelsföretagaren får från djurägaren.

http://www.slv.se/sv/grupp2/Livsmedelsforetag/Livsmedelskontrollen/Kontroll-av-slakterier-och-andra-kottanlaggningar/

[Hhannah]
0

Ja, ja få nog göra de :))

JossanH
0

#8 jag skrev inte att orijen var bäst, bara det bästa kattfodret jag kunde rekommendera. Rc kitten är det få som tycker håller så pass hög kvalitet att man kan använda det till annat än att blanda ut med. Efter att ha räknat ut värdet i torrsubstans så åt det för mig ett skrämmande dåligt foder. Rc hade bättre foder för några år sedan, men vad jag vet så ändrade de innehållsförteckningen och använde sig av något ämne som inte var speciellt bra för våra husdjur..

Sajtvärd på Iller.ifokus

Ceciltini
0

#20 Jag använder RC kitten och Orijen till min kille borde jag byta bort RC helt då eftersom det innehåller det där ämnet el tycker du det kan funka om man blandar dem?
Vitalin blir han lös i magen av så jag drog slutsatsen att kan kanske inte mår så bra av det. Om han är lös i magen kanske han har ont i magen, el? :O

Han får även kycklinghjärta, lever och hals nåra gånger i veckan och han verkar må bra iaf =)

JossanH
0

#21 Det var en diskussion för ganska längesedan om detta och fler slutade då helt använda RC pga detta.. Minns inte exakt vad det rörde sig om men förmodligen är det inte hela världen, det innehåller ju godkända mängder av vad_det_nu_var.
Ger man mycket barf så tror jag att torrfoderet spelar mindre roll.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Ceciltini
0

#22 Ok, ja så länge man inte bara ger RC så kanske det e lugnt :)
Jag ger ju inte jättemycke barf jag ger det mer som lite extra godis men det blir ju flera gånger i veckan så det kanske kompenserar lite iaf :)

VeronicaKahlbäck
0

Om detta ämne inte är bra för iller så bör man kanske veta i vilken mängd det är skadligt även om man blandar ut det då det faktiskt är så att det enda som händer är att de får i sig mindre av det men de får ju ändå i sej det..

JossanH
0

#24 Jomen absolut. Jag ger inte RC längre.

Sajtvärd på Iller.ifokus

duholm
0

#22. Rätta mig om jag har fel, men är det inte precis tvärt om. ger man barf men vill vara säker på att illern inte får bristsdjukdomar pga det så måste ju torrfodret vara det viktigaste i kosten?

Felaktigt barfande som gett bristsjukdomar vimlar det ju av.

"Wrong in all the right ways" - kullen är äntligen här! Följ valpdagboken på min hemsida

www.optimusferrets.se

www.classicferret.se

JossanH
0

#26 Det beror väl precis hur stor del man barfar kan jag tänka.. barfar man tex som tillskott (som i detta fallet) så "hjälper" väl barfen mer till en sundare diet. Ger man däremot största delen barf och vill "hjälpa till" med torrfoder för att vara säker på att näringsinnehållet uppfylls så är det ju torrfodret som istället är ett tillskott och då kanske det borde vara så som du säger.

Sajtvärd på Iller.ifokus