Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 2362 ggr
Sevendays
0

Hjälp! Behöver råd!

Hej,

Nu var det jättelängesedan jag var inne på denna sida men jag behöver verkligen er hjälp och er erfarenheter.

Jag var med Lyra hos veterinären igår. Hon har gått vingligt på bakbenen sedan i måndags, hon har svårt att koordinera bakbenen. Hon är tre år gammal och kastrerad. Jag fick precis reda på att hon hade 6,10 i blodsockervärde (jag hade misstänkt insulinom), men det är ju inte det då? Jag har tidigare haft illrar med binjureproblem och insulinom.  Vad kan detta annars vara?

Veterinären sa att det kunde vara någon neurologiskt, diskbråck m.m….

Har ni någon erfarenhet av att en iller är vinglig på bakbenen utan att ha för låga sockervärden i blodet??? Behöver verkligen hjälp….

Sevendays
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag funderar på förstorad mjälte? Lymfom?

mille09
0

Min iller hona som var ett år började vingla och kunde inte springa med bakbenen och efter röntgen så visade det sig vara en hjärntumör.

<3 ferrets is the life <3

Doktor-och-Designer
0

Var det inte binjuretumör heller? Vi har haft illrar med förstorad mjälte men har då inte märkt av svaghet i benen utan det har mest handlar om trötthet. Den iller vi har haft som blev svag i bakbenen och som inte hade insulinom hade tumör i levern (det gick väldigt snabbt utför för henne). När ni tog blodprov kollade veterinären levervärden också? Hoppas någon annan kan hjälpa till mer…

Sevendays
0

#2 och #3, Nej de kollade bara sockervärdet. Jag ska ringa veterinären på måndag och be dem röntga/ta ultraljud på henne samt även be dem kolla levervärdet. Det är så himla tråkigt, eftersom detta kom så himla snabbt! Hon var uppe o hoppa i helgen men i måndags började hon vingla… :(

Sara
0

B-vitaminbrist kan det vara, hade en iller som var precis sådan. Dock blir de ganska så snart förlamade om det är det och de inte får i sig b-vitamin.

Min hona blev jag tvungen att spruta en gång i veckan med b-vitamin då hennes tarmar slutade ta upp det.

Sara

Sevendays
0

Sara, hur kollar man om ens iller har B-vitamin brist då?

Sara
0

Jag kommer inte ihåg exakt men jag tror att de uteslöt insulinom genom glukosprov och sedan testade att ge henne en spruta med b-vitamin.

Hon blev bättre ganska så snart (några timmar/en dag) efter sprutan så då fortsatte vi med dem.

Sara

HannaM
0

Elliott var väldigt dålig musklad över bakkroppen (och hade tusen andrafel men inget som syntes på povtagning) och blev väldigt vinglig när han fick öronskabb som jagi nte märkte förrän det gått ett bra tag.

JossanH
0

Som sagt kan obehandlade problem i öronen sätta sig på balansen. Jag skulle välja en kunnig veterinär om det ska röntgas eller göras ultraljud. Tumörer och tex lymfom kan även det uttrycka sig på olika vis.. hoppas det inte är något allvarligt!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Ceciliaolucifer
0

Beklagar att Lyra är sjuk och jag hoppas att ni finner orsaken.

Det jag undrar är hur länge hon fastade innan blodprovet togs?

Sevendays
0

Hej och tack till er alla som har svarat! Cecilia, hon fastade i 18 timmar innan blodprovet togs. Jag är hos blå stjärna i göteborg nu, det som misstänks är hjärtsvikt, de tar UL och ekg på henne nu, sitter o väntar på parkeringen o hoppas att allt går bra…

Sara
0

Håller tummarna!

Sara

Ceciliaolucifer
0

Ett stort lycka till! Kram

Doktor-och-Designer
0

#11 Lycka till, jag hoppas det går bra! Till en annan gång kan du tänka på att det inte alls är nödvändigt (eller speciellt bra) för en iller att fasta i 18 timmar, mer än 6 timmar ska aldrig behövas.

Sara
0

Och är det fasta för glucosprov brukar 2 timmar vara det som krävs.

Sara

Sevendays
0

#14 veterinär sa att hon skulle fasta från 18 på kvällen och jag hade tid hos vet kl 12 dagen därpå, så det va veterinären som antydde att hon skulle fasta såpass länge, men då vet jag det till nästa gång. Lyra sover över på blå stjärna, det visade inget på hjärtat men de hittade något på lymfkötlarna tyvärr :-( har någon av er erfarenhet av lymfom?

Ceciliaolucifer
0

Illrar som man starkt misstänker Insulinom på fastar man inte överhuvudtaget. Man fastar normalt fall bara friska/sjuka djur inför operation.

Jag beklagar Sevendays.
Illrar som får diagnosen Lymfom brukar få kortison (prednisolon) och som enligt min erfarenhet mår väldigt bra av det, tills den dagen det inte längre funkar.

Jag ger dig gärna mer information och tips om du behöver. Min Lucifer fick diagnosen lymfom som 4-åring men levde lite mer än 1 ½ år efter diagnosen.
Han var min bebis, mitt hjärta så jag vet hur det känns, men ge inte upp!

Om du vill får du gärna ringa eller pma.

Kram

Sevendays
0

Tack gulliga cecilia, jag bara gråter o gråter.. Min enda lilla iller som dessutom bara är tre år gammal, det känns väldigt tungt. Jag fattar inte hur dessa små liv kan vara så otursdrabbade med insulinom, lymfom m.m! Jag vet att jag inte ska måla fan på väggen än, jag vet inte resultatet än, men det är skönt att hon är i goda händer bland kunnig personal i göteborg. Livet är tungt ibland och tårarna tar inte slut!

HannaM
0

Förstorade lymfkörtlar är också vanligt vid infektioner av olika slag.

Doktor-och-Designer
0

Jag skulle precis säga samma sak som HannaM i #19, vi har haft en iller med ordentligt förstorad lymfkörtel vid halsen men det visade sig bara vara någon infektion som han hade i kroppen. Det gick över ganska snabbt. Jag håller tummarna att det inte är lymfom.

Sevendays
0

Livet är verkligen inte rättvist.. På knappt två veckor har Lyra gått från att ha vart en pigg treåring på 850g till ett mindre skelett på 680g, hon har sina stunder då hon äter och hoppar o skuttar men hela denna vecka har jag varit medveten om att det inte kommer att bli bättre. Veterinären misstänker lymfom men cellprovet va inte helt hundra. Här sitter jag och gråter och fattar ingenting! Allt har gått så fort, från det första lilla haltandet tills nu! Det tog 14 dagar! Imorgon bitti kommer hon att få somna in men det gör så ont i hjärtat! Min lilla Lyra, som kom hem till oss som hitteiller för 2,5år sedan, min sista iller. Det kommer att bli tomt utan några pussar, kel och gos. Det gör så jävla ont!!!!!!

UlrikaD
0

Beklagar att hon blivit så dålig.

Men sattes hon på prednisolon när ni var där sist? Eller någon annan medicin? Eller hon var kanske för dålig för det.

Det var väl lilla Lyra som var upphittad och kom via Tigerharen?

Zawty
0

Usch, sitter och blir tårögd bara av att läsa.

Beklagar otroligt mycket. Det är hemskt när sådant här ska få hända sina älsklingar som verkar så friska och glada..

Sevendays
0

#22 hon sattes in på prednisolon, och jag kan med gott samvete säga att hon inte visade några sjukdomstillstånd alls förutom ytterst lite obalans på bakbenen, jag har haft två illrar med insulinom innan, vilket har blivit sämre under 1,5 år. Men aldrig på bara två veckor! Från nästan symptomfri till döende på två veckor, det e det som chockar mig. Ja, lyra kommer från tigerharen, världens underbaraste iller :-(

Sevendays
0

#23 det gör oerhört ont när dessa dagar tyvärr kommer :-( man ska ta hand om sina pälsar o njuta av vartenda minut!

UlrikaD
0

Beklagar verkligen:(

Sara
0

Beklagar. Gråter

Sara

[AlltIEtt]
0

Beklagar Gråter

Madde
0

Usch jag beklagar verkligen. Gråter

Har oxå drabbats av lymfom här hemma. 2 illrar har lyckats få det här hemma. Benjamin var 4 år när jag fick ta bort honom rätt snabbt.

Medans Xac som jag har fick diagnosen förra året och än idag lever med lymfom och med medicin. Själv var jag helt 100 på att han skulle få somna in när jag åkt till veterinären men han fick komma hem.

Däremot får han en medicin som heter Medrol istället för prednisolon och den fungerar riktigt bra här. Däremot är han så sjukt glad och pigg xac så man kan inte tro han är sjuk, om man inte ser honom.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Doktor-och-Designer
0

Beklagar verkligen :(

[Fillanistheshit]
0

Jag beklagar verkligen :'( det är verkligen svårt att få välja såna val. men man vill ju endå inte att illern ska må dåligt, och ibland får man ta den hårda stigen.

:'( jag & Noomi Beklagar :'(

Ceciltini
0

Usch så hemskt :( Beklagar.. Vet hur det är när såna beslut ska tas, det är så fruktansvärt svårt :( <3

Bumblebitch
0

Usch vad jobbigt…. Lider med dig!!

[Nathalie62]
0

Vet hur det känns, beklagar av hela mitt hjärta.

JossanH
0

Beklagar.. :( Lymfom kan gå otroligt fort..

Sajtvärd på Iller.ifokus

Sara
0

Min Melker hade lymfom, gick på ett par dagar. =(

Sara

Ceciliaolucifer
0

Jag beklagar din fina lilla tjej :( Du gjorde allt du kunde, hon hade tur som hamnade hos dig. Tusen kramar

VeronicaKahlbäck
0

Stackars dej och Lyra, önskar dej all styrka i världen!

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

[HannahoHenrik]
0

Beklagar så sorgen