Iller iFokus

Iller

Etikettlänkar
Läst 2468 ggr
kredka
0

Invigning av butiken

Hej allihopa :) Nu blev det dags att öppna våran butik ferretplanet :) Hoppas ni blir nöjda - som välkomsterbjudande har vi sänkt pris på några av Marshall's produkter :)

Har ni några frågor och funderingar kring produkter hör gärna av sig via e-mail till: shop@ferretplanet.se

Välkommen till ferretplanet.se :)

UlrikaD
0

Vad för fraktfirma skickar du med? Tänkte vad frakten skulle bli för en valphage t.ex?

Doktor-och-Designer
0

Roligt! Vi ska genast kolla på vad du har för bra och skojiga grejer :) Lycka till med din butik.

kredka
0

Just nu skickar vi med posten - tills vi vet hur många ska köpa hos oss för att om det blir inte så mycket försäjlning så typ. schenker har samma priser som posten- priser beror på antal paket per år… :)

Bor ni i stockholm för ni gärna komma och plocka varor själva för att slippa frakt :)

Hage väger 8,6 kilot.

[HannahoHenrik]
0

Så roligt att ni har hagen! Var så nojig att det skulle slutas med den så jag köpte på mig 3-4 stycken förut. Men skönt o veta att den finns o få tag på igen.

UlrikaD
0

Om det räknas som skrymmande paket så blir det 337kr att skicka en hage.

skrollan
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Oj vilken fin sida!! Det gjorde ni bra, där ska jag kika in så fort jag har pengar! :)

skrollan
0

Billiga verkar ni vara med :) Ni kanske skulle testa med att sälja foder? :)

UlrikaD
0

#7 Men Skrollan…..de säljer ju foder.

Bumblebitch
0

Imorgon skall jag nog sätta mig ned i lugn och ro och kolla igenom allt och lägga en beställning!

Glad över att det har kommit en butik som verkar allt och lite till! Skrattande

becka89
0

riktigt bra sida, har kollat runt lite blir nog en beställning när pengarna börjar rulla in i slutet på månaden=)

Vosjes
0

Jag undrar om det är mig eller min dator det är fel på eller om någon annan än jag inte får upp en ända produkt?

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

FerretCrow
0

Paradise Island Tree var ju hur gulligt som hellst. åh blir nog en beställning där sedan. En matta till hagen skulle jag behöva.

skrollan
0

Jaha :) Det missade jag nog precis när datorn dog då =/

sarae
0

Fin sida och butik! Däremot vill jag bara i all välmening be dig att kanske kolla igenom info sidan om "Vad är en iller", finns en del felaktigheter som kanske borde rättas…

Lycka till med butiken framöver!

MaaariaS
0

#11 Jag har samma problem,det går inte att se en enda produkt.

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

kredka
0

#11 ,#15 i vilken program öppnar ni sidan? ( explorer, opera…?)

Vosjes
0

Jag använder mig av firefox.

HannaM
0

firefox här med kan inte se produkter alls

kredka
0

Konstigt… det fungerar hos mig på firefox… ska kolla om problem ligger på min sida :)

Nu har vi också en liten tävling om vilken kan ni läsa under rubriken *Tävlingar*. :)

kredka
0

Återkommer med sida-problem: Vi har ingen problem på våran sida, fungerar på alla programmer (firefox, explorer, opera, chrome) som vi kollade på olika datorer.  Kanske ni har nån säkerhet grej aktiverad som blockerar sida?

Doktor-och-Designer
0

#20 I chrome kan jag inte heller se några produkter, så jag kollade med explorer i stället och då gick det utmärkt. Dock ser jag "resten av sidan" även i chrome.

reira
0

Fungerar i firefox till mac för min del i alla fall! Jag var där och plockade på mig en hage hem hit idag ja! Så nu kan vi spärra av den stora öppningen till vardagsrummet vid behov! Skönt!

MaaariaS
0

#16 Har explorer…ska kolla om jag har på nått som gör att sidan blockasObestämd

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

skrollan
0

hagen går att öppna så det blir en enda lång vägg va? SKulle också behöva spärra av några dörrhål i huset. Någon som vet hur lång den blir om man öppnar upp den?

reira
0

Den blev lång… Jag behövde  bara hälften för att spärra av min 1,73 meters öppning så jag hakade av den andra hälften. Än så länge har vi provat att sätta upp den med silvertejp för att vänja dem vid tanken men vi ska fundera på hur vi ska fästa den så man kan haka på och av den smidigt. För en vanlig dörr räcker två delar och det är sammanlagt åtta delar på hela hagen, så det går ju att plocka isär

Vosjes
0

Jag har inga säkerhets program eller annat aktiverat så det bör inte vara några sådanna problem. Jag använder mig av firefox och jag kan se sidan men inga produkter hur jag än gör.

Jag har en "vanlig" dator med typ windows xp

skrollan
0

Okej. Ska jag kolla hur stort dörrhålen är. Men hur hög är den? Jag som är så kort vill kunna "hoppa" över den lite smidigt och snabbt ;)

UlrikaD
0

#27 Att ha en låg hage som man själv lätt och smidigt kan hoppa över förtar ju lite hela syftet. Betyder ju att illrarna också kan det.Flört

FerretCrow
0

# 27 Min tjockis till hane och min lilla fis till hona hoppar lätt ur hagar om dom bara vill det ;)

skrollan
0

jo det är klart Tungan ute men än så länge *peppapeppa* så har mina inte tagit sig över avspärrningar som jag själv kan hoppa över lite smidigt =)

FerretCrow
0

Jo mina hoppar enbart över om dom är i den ute. inne bryr dom sig inte alls ;)

kredka
0

#31 darför ska man ha matta till play pen som tak :) då hoppar ingen *duktige hoppare* ut :D + att den ger lite skugga i soliga dagar :)

TottsiGirl
0

#32 Fast de e inte heller bombsäkert, har sett illrar som utan problem hoppat och klättrar sig ur hagen trots playpan som tak.. så skulle aldrig lämna de utan uppsikt men det är kalas att använda för att ge skugga tycker ja oxå :)

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

reira
0

Den är väl 80 kanske. Än så länge har inte mina tänkt tanken att ta sig över, knappt vår katt fattar hur hon ska göra och det var ju inte riktigt tanken men :P Alba har dragit lite i den men verkar acceptera att den är där. Samson bryr sig inte. Han är lycklig över att ha tillgång till mitt rum som har stått stängt förut när de hade hela lägenheten. Trivs de såhär fortsätter vi nog att ha dem i vardagsrummet och mitt rum. Så skönt att inte hitta skorna överallt i hela hallen på mornarna! ;)

enbartmalin
0

#32 Sarae hade en eller 2 illrar på vift under en norsk utställning trots den lösningen ;P
Men det är nog bara experter som tar sig ut ur dom med matta ovan.

Trevlig butik :)

Hälsningar Malin

FerretCrow
0

#32 japp därför skall jag inhandla en matta hos er senare ;) Ni har inte möjlighet att få tag i väskan som finns till hagarna? Är mycket intresserad av dom ;)

kredka
0

#36 visst vi kan fixa väskan också dock vet ej om de hinner nu i månaden eller typ i juni :)

FerretCrow
0

#37 det är absolut ingen mega bråtska. Tänkte mer om ni kunde kolla vad den isf kommer att kosta hos er? För behöver nämligen 1 väska tills slutet av augusti

kredka
0

#38 för den stund kan jag tänka mig att väskan borde kosta omkring 250kr med alla frakt-tull kostnader :)

Sarah
0

Håller med Sarae, var en del konstigt under om illern…

FerretCrow
0

#39 jo men det är ju kanon pris det då blir det ju 500kr för 1 matta och en väska. Kika gärna efter en väska och meddela mig så är jag intresserad ;)

kredka
0

#41 väskan kommer tidigast slut på juni eller början på juli :)

FerretCrow
0

#42 kanon men maila mig gärna då ;)

PhulPhisk
0

Ser väldigt bra ut :) Förutom ett par felstavningar och en del särskrivningar. Jag får utslag av särskrivningar, men det är kanske bara jag :P

HannaM
0

Här önskar jag fortfarande att jag kunde se produkterna.

kredka
0

#45 är du säker att inget i din dator blockerar produkterna? vi använder oss inte av krypterade koder och ssl -så kanske din program litar inte på den sida eller något sådant?

HannaM
0

#46 Jag är inte hundra men jag har aldrig haft problem med någon annan sida.

Madde
0

Här hemma fungerar det när jag använder Explorer men använder jag Chrome så fungerar det inte alls.

Det står inte ens samma saker i Explorer som i Chrome.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

kredka
0

#48 det är verkligen konstigt pratade med adminen på servern men det finns inga problem från våran sida, frågade vänner från olika europa delar ( stor britanien, tyskland, polen) som använder olika program (chrome, explorer, osv) men allt fungerar bra Förvånad så jag undrar verkligen vad kan göra att vissa har en sådan problem.

Tänkte också säga att nu har vi i offert bur Ferplast Furet Tower om någon letar efter en bra bur :D

Ceciliaolucifer
0

Jag kan inte se sidan i Chrome eller Firefox, men i explorer. Jag har inga program som blockerar övht.

Jag tycker också att det är viktigt att informationen om iller ses över!

[AlltIEtt]
0

Jag kan se sidan och använder ff4,

Nea
0

Fin sida. Men jag måste hålla med #14 om att kolla igenom fakta om iller igen.

Lycka till med butiken i framtiden.

kredka
0

Nu har jag skrivit ett nytt text om iller - hoppas att den är bra.

UlrikaD
0

Ledsen, men texten om iller är full av skrivfel och stavfel. Ser ut som om den är översatt i google translate. Det är väl enda stället hanar blir översatt till män.

Jag har svårt att ens ta mig igenom den och förstå vad det står.

sarae
0

Varför inte bara länka till andra sidor som har information om iller? Tex olika forum, och sedan kanske ha en litteraturlista med olika illerböcker… så kan folk läsa och själva bilda sig en uppfattning. Har man en info sida i ett mer "offentligt" sammanhang eller vad man ska säga (som en butik ju är) är det oerhört viktigt att informationen stämmer till 100% (och att man faktiskt kan backa upp detta med riktiga referenser)… folk har en tendens att lita extra mycket på det som står på butikssidor, uppfödar samt veterinär sidor. Vilket innebär att man får ett oerhört stort ansvar.

För att undvika problem och missförstånd rekommenderar jag en länksamling där man hänvisar vidare istället. Kanske en lista med intressanta illerstudier te.x

kredka
0

det var inte google translate faktiskt utan jag som har problem med språket…

UlrikaD
0

#56 Gör då hellre som Sara rekommenderade eller be någon annan skriva sidan. Det är synd om folk anser att sidan är oseriös för att det finns massor med fel på just den sidan.

UlrikaD
0

Fast stavfel är ju egentligen inte "farligt" jämfört med fel information. Som t.ex du har skrivit att honor kan få 2-3 kullar per år.

Läser någon detta med en okastrerad hona hemme så kanske personen kör på och parar på varje brunst. Kanske två kullar på raken då. Tre gånger bör ju inte honan brunsta på en säsong.

Och att illervalparna är avvanda vid 3-6 veckor bör man ju inte heller skriva. De kan börja äta annan föda än mammans mjölk, men de behöver ju den fortfarande.

Finns en hel del andra fel, så mitt tips är helt klart att ta bort den sidan helt och hållet.

Fel information är ju mer skadlig än ingen information alls faktiskt.

kredka
0

Känns lite jobbigt att från land till land är det olika saker som man anser vara rätt eller fel om ett och samma djur. Saken är att i alla länder illrar är friska och fina, finns också de som är drabbade av sjukdomar som följd av dålig avel osv.

Tänkte göra bara en kortfattad information sida om en iller - ingen som ska läsa det ska gå och börja med avel.

Information om 2-3 kullar per år och avvandning tid tog jag från en djurparks sida i USA -de borde väl veta vad de skriver om? Synd att man kan inte lita på vad personer som tar hand om djur i djurpark skriver.

UlrikaD
0

"ingen som ska läsa det ska gå och börja med avel."

Det är ju det som är grejen, man har ju ingen aning om vad för folk som läser och vad de tänker göra.

Om folk läser på ett forum vad olika människor gör och säger så tar man det med en nypa salt för folk har olika åsikter.

Men om man läser det på en sådan sida som du har, en sida som säljer illersaker där man förutsätter att faktan är rätt, då tar ju folk det på allvar. Då är det extra viktigt att faktan är rätt för folk kanske bara läser din sida en gång och aldrig mer.

Nea
0

Information om 2-3 kullar per år och avvandning tid tog jag från en djurparks sida i USA -de borde väl veta vad de skriver om? Synd att man kan inte lita på vad personer som tar hand om djur i djurpark skriver.

Enligt min mening så är inte USA något föredömme gällande uppfödning av iller, de valar på djure väldigt hårt. Anledningen till att de kan få så många kullar/år är dessutom att de har dem i en sådan miljö som gör att honorna kan gå i brunst när som på året dvs de får aldrig den naturliga vilan. En dräktighet och skötsel av valpar tar en hel del krafter av honan så ett års vila mellan kullarna behöver en hona sannolik ha för att inte bli helt slut.

Säger som andra det är viktigt att kolla fakta innan de läggs ut, fel fakta gör mer sakda än nytta. Vill du ha kvar fakta sidan om iller så är mitt tips att be någon som är duktig på illler att läsa igenom faktan och rätta till det som inte stämmer.

JossanH
0

Man får nog försöka anpassa texten efter det land det gäller. Går vi efter USA´s sätt att hålla djur på så är det helt okej att hålla illrar, hundar och katter i bur. Man har, precis som Nea säger, ofta stora farmer till respektive djurart (även här hundar som lever som minkar) där man föder upp och säljer söta djurungar till djuraffärer.

Man tjänar pengar på att honorna får så många ungar som möjligt så genom att hålla tex illrar i en ljus lokal dygnet runt stimulerar honan till att brunsta oftare än normalt. honor som får valpar och lever efter mer naturliga dygnsrytmer får bara EN valpkull per år, och i vissa fall 2. Men får en hona 3 valpkullar på ett år så är det en extremt pressad och utnyttjad hona som endast tjänar ett syfte att producera ungar. Man måste alltså manipulera hennes naturliga cykel för att få fram ännu en brunst.

I USA är det även ett helt "normalt" ingrepp att ta bort analkörtlarna och kastrera valparna redan innan de flyttar (och inte allt för sällan tas de för tidigt från modern). Här i Sverige har vi helt andra lagar och ett helt annat synsätt. Bara det att vi börjat se samband mellan tex tidig kastrering och binjuretumör visar att vi är relativt långt fram i processen om man jämför.

Djurparkspersonal är för den delen heller inte alltid grundligt insatt i varje enskild art i djurparken. Vem säger att inte de har tagit informationen om 2-3 kullar per år från en farm där det kanske anses som "normalt" pga det manipulerade ljuset. Det är sällan man på djurparker föder upp så vanliga djur som illrar och är mycket insatta i deras avel..

Jag skulle absolut göra som Sarae säger- länka till bra svenska sidor istället för att skriva en text som inte är anpassad för de svenska läsarna. Bara för att man gör på ett visst sätt i tex USA behöver det inte betyda att det är rätt att göra även här i Sverige. Där det brister i andra länder borde vi istället försöka informera för att det inte ska brista här i Sverige! :)

Sajtvärd på Iller.ifokus