Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 2070 ggr
IzzyR0xx
0

Illrar i Norrbotten?

Hej! Till hösten ska jag köpa en liten illervalp från Midnattssolens uppfödning i Stockholm (http://midnattssolensuppfodning.se) och undrar om det finns fler illerägare i Norrbotten? Själv bor jag i Råneå. :)

Sen en annan sak, är det någon som vet vart man kan köpa illerfoder i Norrbotten?

Jag kontaktade Djurmagazinet i Luleå och fick det här svaret:

"hej!

Trevligt med en iller =) Vi har inte så många kunder som är ägare till en iller, så illerfoder är det dåligt med hos oss. vi kan ju självklart ta hem foder till dig och dom som vill ha. Dom foder som du nämde har vi ingen leverantör som säljer och kan inte ta hem dom. Men bra märke och foder tycker jag är, Complete Iller, finns i 1kg 119,90kr och 5kg 539,90kr Och Supreme Selective Ferret finns i stl. 350kg 59,90kr och 2kg 219,90kr Tar högst en vecka att ta hem. hoppas du har fått ditt svar. mvh/ Sofia"

UlrikaD
0

När det gäller foder så kan ju din uppfödare troligtvis svara dig på var man köper bäst illerfoder.

Annars kan man beställa via nätet t.ex här:

http://www.hungryferrets.se/

De fodren som djuraffären rekommenderar tycker jag att du ska hoppa över helt faktiskt.

Lycka till med nya valpen!Skrattande

IzzyR0xx
0

Jo har kontakt med uppfödaren och kände inte igen fodren som djuraffären rekommenderade så tänkte skippa det.

Så får kolla vidare om det finns någon annan djuraffär som kan ta in BRA foder så slipper man beställa från Internet, annars kommer jag självklart göra det. :)

Tack! ^^

UlrikaD
0

Ett tips är att hålla sig till antingen Vitalin eller Totally Ferret som torrfoder. Och sen komplettera med kött om man har möjlighet.

Totally Ferret verkar det faktiskt som en del djuraffärer har möjlighet att ta in. Hur det ser ut uppåt i landet vet jag tyvärr inte.

Fördelen med bara en iller är att foder räcker ganska länge så det behöver inte bli så dyrt att beställa över internet.Skrattande

kredka
0

Hej :) vi har totally ferret foder i butiken just nu bara 350g förpackningar men om någon önskar sig det går att ordna 1,75 kg förpackning. :)

ferretplanet - butik :)

Vad roligt med valpen! Önskar dig lycka till och många roliga stunder med kommande bus ungen ;)

Välkommen till ferretplanet.se :)

IzzyR0xx
0

Mm men man vill ju inte att bäst-före datumet hinner gå ut så ska nog köpa ca 2 kg åt gången istället för 10 kg på en gång. Just för att jag bara kommer ha en iller (för tillfället ^^).

Hoppas jag får svar av andra norrlänningar som har iller så man kanske kan träffas så min bebis får träffa andra illrar. :)

Doktor-och-Designer
0

#0 Jag skulle inte rekommendera något av dessa foder. Om du inte hittar bra foder på något annat ställe kanske du får beställa på nätet ändå, till exempel från http://www.amhs-illertorg.se/,   http://www.hungryferrets.se/ eller nyöppnade http://www.ferretplanet.se/, eller köpa när du är här.

#1 Som ett litet förtydligande. Som IzzyR0xx skriver så ska hon köpa en iller av oss i sommar/höst. Jag har rekommenderat henne foder och hon vet att det går att hitta på nätet. IzzyR0xx ville helst hitta en butik i Norrbotten där hon kan köpa fodret och eftersom vi inte finns i eller kommer från Norrbotten så har vi lite svårt att hjälpa henne på den fronten.

#0 Jag hoppas att någon annan från Norrbotten finns här på forumet och kan hjälpa dig :)

UlrikaD
0

Vitalin kommer ju i 2kg förpackningar.

IzzyR0xx
0

#6 Får ta och beställa från Internet om inte ett gäng illerägare vill gå ihop och få någon butik i Norrbotten att köpa in Vitalin eller Totally Ferret foder.

Vore annars kul att träffa illerägare här uppe men jag ska ta kontakt med personen du tipsade om! :) Angående veterinär och allt sånt.

UlrikaD
0

#6 Trodde ni bodde i närheten av varandra. Fel av mig.Skäms

Doktor-och-Designer
0

#8 Ja gör så, jag hoppas du hittar någon illerägare som kan komma med tips och som vill ses då och då.

#9 Ingen fara, ville bara förtydliga Glad Vi finns utanför Stockholm men kommer från Västerbotten och är där uppe då och då när vi har semester, dock brukar vi "aldrig" vara i Norrbotten så tyvärr känner vi inte till så mycket där som är värt att veta för blivande illerägare Skäms

UlrikaD
0

#10 Då är jag med på banan igen.Skrattande

TereseStromberg
0

Hej!

Jag blir illermamma nu till sommaren! Bor i Boden! Finns även ännu en till ägare i Boden, han lär säkert kika in i denna tråd. :)

Så kul med fler illerägare här i Norrbotten! Skrattande

Med Vänlig Hälsning

TereseStromberg

http://www.tezzstromberg.n.nu/

IzzyR0xx
0

#12 Gud vad kul! :) Då kanske vi skulle kunna ses och låta illrarna leka lite med varandra? ^^ Är det din första iller?

För mig blir det första gången. :) Ska bli spännande!

Bogey
0

Angående foder så finns det 2 kattfoder som är tillräckligt bra för att använda till iller.

Carnia Lynx

Orijen Cat

Dock blev våra illrar dåliga i magen av Orijen. Visserligen kan de bli tillfälligt dåliga i magen när man byter foder men i fallet med Orijen blev de inte bättre, men det finns det som inte har nåra problem med Orijen.

Testar Carnia just nu och det verkar gå hem lika bra som Vitalin och inga tecken på att de blivit dåliga i magen av det. Inte ens nu när vi nyligen introducerat det. Ser väldigt bra ut innehållsmässigt med marknadens högsta animaliska innehåll och lägsta kolhydrat innehåll. Enda negativa är väl att bitarna är små t.o.m. för en iller.

I och med att de är kattfoder så kanske det kan gå att få nån djurbutik att ta hem dem eller t.o.m. redan har nått av dem hemma.

Doktor-och-Designer
1

Vi har Orijen här hemma, tillsammans med illerfoder, så valparna kommer få prova det innan de flyttar härifrån. VI ska hålla koll på deras magar men de vuxna vi har här hemma kan äta Orijen utan problem. Orijen brukar vara relativt enkelt att få tag på. Carnia Lynx har vi inte provat ännu, men det är ju jättebra om Bogey har provat det och har positiva erfarenheter.

Kallecolt
0

#12, jepps. Skrattande

Jag bor i Boden med min iller Kato.

becka89
0

hej jag och min sambo åker upp till Gällivare minst 2veckor varje år och då följer såklart våra två pälsbollar med upp=)

TereseStromberg
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#13 Ja, det blir min första! Men har varit illervakt åt #16 någon gång :) Klart att de kommer att kunna träffas någon gång. Glad

Med Vänlig Hälsning

TereseStromberg

IzzyR0xx
0

#16 & 18

Ååh vad blir det? pojke eller flicka? min kommer vara en flicka :)

Vore ju kul somsagt om de fick chans att leka med varandra ^^ hoppas det finns fler illerägare här uppe i Norrbotten! :)

#17 awesome! :) tycker nästan man borde ha nån slags illerträff här uppe, tror Svenska Illervänner skulle kunna anordna det. Fick veta att det skulle finnas en bra veterinär här i Luleå btw som var väldigt illerkunnig men vet inte namn eller telefonnummer så får helt enkelt kolla runt! :)

Kallecolt
0

Jo en illerträff skulle vara skoj, var ca 3år sedan jag var på en sist. Glad

TereseStromberg
0

#19 Det blir en pojke :)  Jag har aldrig varit på någon illerträff så hade varit kul att uppleva en, speciellt lite högre upp. :)

Med Vänlig Hälsning

TereseStromberg

madison
0

jag bor i Umeå(västerbotten). :) inte många här heller som har iller faktiskt.

Doktor-och-Designer
0

#22 Vi (med illrarna alltså) är i Umeå några veckor på sommaren och vid jul, det är bara du hojtar till om du vill ses :)

becka89
0

#19 ja det skulle vara kul med en illerträff någon gång=)

madison
0

#23 jo skulle vara skit kul! :D då min iller aldrig träffat en annan iller sedan jag fick henne. Men är lite små rädd att dom ska börja bråka eller nått hehe. :)

Doktor-och-Designer
0

#25 Ja men då gör vi det :) Vi kommer upp i juli. Det blir säkert jätteroligt för din iller att träffa någon annan iller, och det är alltid roligt för oss och våra illrar att träffa någon ny. Det är mindre risk att de bråkar om man träffas ute. Sen är det ingen fara om de börjar bråka, vi har avbrutit många bråk och är inte rädd för att "hoppa in" om det behövs :)

madison
0

#26 Okej vad bra! hur många illrar följer med upp hit till umeå? :)

Doktor-och-Designer
0

#27 Om jag och Jörgen är på olika ställen (jag kommer från Umeå och han från Skellefteå) så är det troligtvis ca tre i Umeå (beror på hur många av valparna som vi har kvar då). Om vi är båda två i Umeå så är det alla våra, skulle gissa mellan fem och sju :)

madison
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

28# ojdå, det var inte en liten hög det. :) Jag vill köpa en kompis till min lilla flicka (Sally), hon är så ensam och har ingen att leka med, och mig brukar hon inte alltid vara sugen att leka med. Men finns inga här uppe och så kostar det ju litegrann själva illern. Sen sa hennes förra ägare att hon bodde med sin syster men att han trodde inte att hon kom så bra överens med andra illrar helatiden. men tkr synd henne då hon inte alls är leksugen och ligger bara där o längtar efter kompisar. :(

det gör lite ont i hjärtat! men i framtiden då jag flyttat så ska jag ha minst 2 illrar.

Doktor-och-Designer
0

#29 Ja vi har fem vuxna illrar här hemma och just nu åtta valpar. Vi har ju tänkt sälja de flesta av valparna så då blir det lite lugnare här hemma. Minst en (kanske två) av valparna har vi tänkt behålla och sen så beror det på om alla andra är sålda när vi åker upp. De är leveransklara i början av juli och sen så åker vi upp någon vecka senare. Än så länge är det ett par kvar som inte är tingade. Enligt vår erfarenhet så tycker de allra flesta om att ha en illerkompis, men sen så handlar det om personkemi och även att de ska lära känna varandra. Om sen illern ibland vill vara själv, till exempel sover själv ibland, så är det inget konsigt med det. Du har en jättefin tjej, hur gammal är hon?Du får höra av dig om du är skulle bli intresserad av valp från oss så kan vi pratas vid/skriva lite mer :) Vi kan ju som sagt ta med en valp upp till Umeå.

#0 Ursäkta om vi kom in på lite annat i din tråd.

madison
0

#30 ååh okej dom måste vara små. :) Jo alla illrar trivs ju inte heller med varandra, Min lilla tös är 2½år.

Skulle vara roligt om man kunde bara få träffa en liten valp och gosa med. :) Sen blire ju den delen att övertala resten här hemma om det skulle bli så haha. Men jag är den ända som tar hand om dom och betalar så.

Doktor-och-Designer
0

#31 Jo dom är 8 dagar, så väldigt små. Du kan se foton på vår hemsida. Vi kommer ju i alla fall ha med oss valpen som vi ska behålla så den kan du säkert träffa om du vill. Sen är risken att den är mer busig än gosig i den åldern ;)

madison
0

32# Ja gör det. :) hiih jo, men lite lek är ju alltid roligt det med. ;)

Bogey
0

Vi är också upp en sväng till Umeå varje år, då frugan är umebo i förskingringen. Vi har väl inte bestämt vilken vecka/veckoslut det blir än men då följer i.a.f. våra båda pälsbollar med.

Doktor-och-Designer
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#34 Ja men då kanske vi kan ordna en liten illerträff om ni skulle vara uppe samtidigt :)

madison
0

ja va kul! vi har en iller träff i Umeå. ooh, jag som bara träffat 4illrar i hela mitt liv haha. :)

IzzyR0xx
0

Lite segt svar pga att jag slarvat bort lösenordet haha! :)

Längtar tills jag får min lilla illerflicka! Vore kul om det fanns fler än bara 3 illerägare uppe i Norrbotten.. Umeå är ju lite långt bort tyvärr..