Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 898 ggr
Zawty
0

Trött mamma?

Jag börjar bli orolig för Ezmeralda som har valpar just nu… Hon har blivit jättesmal trots att jag ser till att hon har mat verkligen hela tiden, och hon äter den också.
Trött förstår jag väl att hon blir.

Men nu låg hon bredvid vattenskålen, trots den var full, sådär platt och raklång. Vattenskålen står på en annan nivå än vad valparna är också… Och när jag tog upp henne var hon så slö först att jag nästan var rädd hon var död men hon började röra sig lite sen och gick ner till valparna. Men såg fortfarande ut att må lika dåligt…

Borde jag oroa mig? Finns det något ersättningsmedel jag kan ge henne så hon inte blir så smal?
Rädd att något ska hända bara!

UlrikaD
0

Vad får hon att äta, och vad gav du henne under tiden hon var dräktig?

Det är ju normalt att de blir trötta när de har kull, det tar ju en hel del på dem. Det är svårt att säga vad som är normalt och inte normalt när man inte ser henne eller känner henne.

Men det beror ju också mycket på vad hon får i sig för näring och vad hon hade för grund när hon fick valparna. Hur gamla är de nu?

Zawty
0

Hon äter ferret complete, och åt även under dräktigheten. Däremot såg jag henne äta ganska mycket kattmat under dräktigheten också… (har katter också)

Jo, förstår det. Men hon är vanligtvis den värsta apan och alltid pigg och allert. Inte sett henne alls såhär sedan hon fick valparna heller.. Kom för någon dag sedan.

Valparna är lite över fyra veckor

UlrikaD
0

Både dräktiga och digivande honor behöver mer än så. Gärna mjölkersättning (typ lactol) redan under dräktigheten. Honan behöver extra calcium när hon ammar. Hon löper risk för både kalciumbrist och vitaminbrist.

Har valparna börjat äta valpröra eller liknande ännu?

Det är bra både för valparna och mamman om de börjar med det nu om de är såpass gamla. Färs med lactol, lite ägg-gula gärna benmjöl.

Hur ser honan ut i underlivet? Flytningar eller andra konstigheter?

Om hon blivit slö precis nu de senaste dagarna så hade jag blivit orolig och en tripp till veterinären kan kanske behövas. Svårt att säga när jag inte ser henne och vet hur hon beter sig i vanliga fall.

Men om min hona hade ändrat beteende såpass drastiskt så hade jag tänkt brist på någonting, livmodersinflammation, vaginit eller någonting annat sådant.

Zawty
0

Alltså när jag läste på så hörde jag så mycket delade meningar att jag tillslut inte visste vad jag skulle göra. Vad jag förstod skulle de små bara behöva benmjöl i maten när de är äldre.

Valparna har börjat äta uppblött torrfoder lite.

Så mjölkersättning är det viktigaste iaf? Var får man tag på detta? Har sprungit runt överallt för att kolla diverse saker.
Benmjöl har det varit krångel med, ingen aning var jag ska få tag på det och börjar bli dags nu verkligen…

Det ser bra ut där, inga problem alls.

Får kanske göra det. Tack för hjälpen!

UlrikaD
0

Det bästa är ju att prata med någon van illeruppfödare innan. En mentor är inte fel när man börjar föda upp.

Lactol är det bästa men det beställer man på nätet långt före för det tar tid att få hem. Annars Esbilac för hund. Köper du på apoteket.

Går också att blanda Esbilac och KMR, lite äggula samt fet färs.

Det är ju viktigast att mamman får i sig det hon behöver redan från början, det är ju hon som ser till att valparna får i sig. Så man måste ju börja i den ändan. Har inte hon det hon behöver så får inte valparna det heller.

Det är ju otroligt viktigt att de får i sig det de behöver via mjölken för att hålla sin viktkurva. Vad väger de nu?

Men som sagt, mamma först. Och är hon drastiskt mycket slöare än tidigare så hade jag åkt och kollat upp henne.

Zawty
0

Jomen, jag hade en faktiskt! Och då fick jag bara höra om att eventuellt stödmata de små, och ge de små benmjöl. Inget till honan ifall hon fick bra torrfoder.

Får köpa det!

Jo förstår det.

Igår vid senaste vägningen så vägde den största 203g och den minsta (hona) 169g. Däremot har de gått upp jämnt i vikt hela tiden. Det är bara en som sackat efter men han har tagit igen sig!

Låter nog klokast att göra.

Tack!

UlrikaD
0

Om det är Versele Lagas Ferret Complete så är det tyvärr inte ens ett bra torrfoder. Är det James Wellbeloved så är det bättre.

Men börja med att ge mamman mjölkersättning med lite ägg-gula. Äter hon kött så blanda ut den i fet färs. Hon kanske gillar det även om hon inte är van vid kött.

Ska du föda upp valparna på torrfoder byt då foder till Vitalin eller Totally Ferret.

Zawty
0

Jag efterforskade om det när jag började med det även innan valparna planerades och då stod det att det var bra? Så det är mer än vad jag vet då.

Hon är inte van vid kött men tror inte hon klagar. Får testa.

Jag tycker bara det är både så otroligt dåligt och förvirrande att det är så delade meningar om allt! Har man det ena är det dåligt, har man det andra är DET dåligt. Hur ska man helt veta vad som är bäst om alla säger olika?

UlrikaD
0

Jadu, man forskar ordentligt själv, jämför foder. Kollar vad andra använder och med vilket resultat. Läsa trådar på forum kan ju också fungera ibland.

Inte enbart forska på svenska sidor om avel och uppfödning. Ha en bra mentor som vet vad den pratar om och har varit med ett tag, och som man litar på.

Det råder ju egentligen inte så mycket delade meningar om allting. De flesta rekommenderar ju samma foder, de flesta som varit med ett antal år rekommenderar samma saker när det gäller uppfödning osv. Det skiljer sig inte så mycket tycker jag i grund och botten.

Illeruppfödning skiljer sig ju inte jättemycket från hund och katt. Även där behöver ju mamman extra tillskott när hon är dräktig och digivande. Även smådjur som hamster ska t.ex ha extra proteiner för att klara av sina små, annars kan hon göra som illermammor….käka upp sina bebisar.

Mer munnar att mätta, mer näring helt enkelt.

Zawty
0

Man tycker att man kollat upp allting som finns men ändå finns det mer att kolla.. tur att jag frågade nu i alla fall innan det blev försent!

Man kan nog aldrig lära sig tillräckligt antar jag.

Jo förstår.

Men benmjöl, har du förslag var man kan få tag på det? Jag kollade djuraffären igår men de hade inget.

UlrikaD
0

Benmjöl är ju främst till om man helbarfar och illern inte får i sig tillräckligt med ben.

Men också då som extra calcium-källa.

Här t.ex kan du beställa:

http://www.hungryferrets.se/

Zawty
0

Så det är bra att använda för valpar och diande honor ändå?

Hade koll på den sidan men tack ändå!

VeronicaKahlbäck
0

Dom är väl inte för varmt? Illrar är ganska känsliga. Är det enda jag kan komma på som inte Ulrika redan tagit upp. Angående kunskapen så är det bara att läsa läsa läsa.. Det går inte att bara lyssna på andra utan man måste faktiskt läsa sej in i de olika ämnena. Hur mycket du än läst kommer det säkert dyka upp frågor på vägen men man borde inte ha några frågor kvar när man väl börjar med något så avancerat som just avel.

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

[AlltIEtt]
0

Zawty

Övegväg hellre att åka in med henne så ni kan se att allt är okej. Tyvärr är det så att man ofta får delade meningar om det mesta och alla har man varit nybörjare även vid avel och man lär sig alltid något nytt hur många års erfarenhet man än har.

Lycka till med henne och uppdatera gärna hur det går,

Zawty
0

#13: Nej det är ganska lagom här inne faktiskt.

Men jo..

#14: Vi ska åka in till veterinären på måndag, tror du att de kanske är för sent så jag ska kosta på djursjukhuset annars?
Jo precis, försöker förstå och läsa allt men man missar ändå massor.

Tack och det ska jag!

Har redan skrivit upp en lista på alla ersättningsmedel och annat ni tipsar så det blir storshopping!

VeronicaKahlbäck
0

Om det kommit så plötsligt skulle jag åka in nu ikväll för något är det ju helt klart som inte står rätt till.

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

[AlltIEtt]
0

Zawty "15,

Det beror ju på hur slö och smal hon är, för att vara på den säkra sidan är det kanske bäst att åka in nu, annars får ni ju avvakta och se, blir det värre med henne så har ni inget val ändå. Hon måste ju orka med och vara mamma till dom oxå och ha tillräcklig med energi och är det något galet kan dom ge henne ersättning direkt.

Tzatu
0

Livmordersinflammation kanske? Det fick min hona i samband med valpning. Har hon feber?

Zawty
0

#18: Jag vet inte, hur kollar man febern på illrar?

Zawty
0

#17: Hon är inte så mycket smalare än hon varit sedan hon valpade. Det kanske blivit lite drastisk förändring för mig bara för att hon har alltid varit lite rund om magen.

Sedan är hon inte så slö att hon inte orkar någonting, hon äter och dricker men hon tittar inte lika piggt när jag tittar till henne och valparna… Sover mer än förut osv.
Men att hon legat sådär platt i två-tre dagar nu oroar mig. Men hon kanske bara ville ha en valppaus? Jag vet inte..

UlrikaD
0

Hur mycket har hon gått ner i vikt?

Om du oroar dig och känner att allting inte står rätt till så är det ju bättre att åka in nu.

Är det någonting som är galet så kan det tyvärr vara för sent om man väntar för länge.

Det är ingen annan än du själv som vet hur hon har förändrat sig de senaste dagarna. Men om min hona hade haft en sån drastisk skillnad i beteende så hade jag kollat upp henne.

Tzatu
0

Termometer i rumpan. Jag brukar använda mycket vaselin och muta med vetegroddsolja så brukar det inte vara några problem.

Zawty
0

Det blev inget djursjukhus igår för att jag inte hade skjuts och har själv inte körkort.

Däremot blev hon mycket piggare igårkväll! Var ute och sprang och tittade runt. Nu har hon tom börjat leka med min andra äldre iller igen!

Däremot så låg hon på samma platta sätt när jag gick upp imorse, jag börjar tro att det är lite varmt bland alla små valpar och filtar, kan det vara en orsak?

Smal är hon dock fortfarande så ska ändå se om jag kan ta en tripp till veterinären på måndag och ska se till att få tag på alla ersättningsmedel.

Men tack för all hjälp jag fått från alla!

JossanH
0

Jag skulle def boosta upp hennes diet. Det är inte många som har så delade åsikter att dom tycker det är fel att ge extra tillskott till en digivande moder. Fodret däremot är det många som tycker är dåligt. Versele Ferret Complete finns det nog ingen här som rekommenderar.

För att hon ska få extra näring och kanske lägga på sig lite så kan du gärna göra som dom andra har rekommenderat- att mata henne med olika tillskott, äggula och färs.

Men visst var det väl så att någon hade en illerhona som dog i värmeslag när hon hade valpar? Var det Satmaran kanske?
Det var riktigt hemskt iaf… :(

Är du rädd för att hon har det för varmt så lägg in bomullsfiltar istället för fleece (om du inte redan har det). Bomull har en förmåga att vara svalt när det är varmt och värma när det är kallt.
Ett gammalt tomt påslakan brukar vara perfekt som sval filt varma sommardagar!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Doktor-och-Designer
0

#24 Ja det var Satmaran. Hon hade kullar på två honor (Maya och Salsa), tyvärr dog båda i värmeslag (alltså "samtidigt"). Maya var storasyster till vår Enso.

Vi har som JossanH säger bomullsfiltar hos valparna och en liten fleece, just för att vi vet att vår lägenhet kan blir ganska varm. Luna har nästan uteslutande använt bomullsfiltarna för valparna. Fleecen har hon mest som "mur" så att de inte ska krypa iväg. Någon natt när det var kallare hemma tog hon fleecefilten till valparna. Sen så rekommenderar jag också bra foder och tillskott.

Det händer att Luna ligger platt någon gång om dagen, jag upplever henne som lite uttråkad då. Då vill hon gärna komma upp i famnen någon minut och bli kliad, sen vill hon tillbaka till valparna.

JossanH
0

#25 Just det, det var tom 2 honor :( Vilken mardröm!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Zawty
0

Tack för all hjälp!

Just valparna har haft lite varmare filtar då det varit kyligt ett tag, varierar mycket nu tycker jag. Men ska lägga dit något gammalt lakan, eventuellt handdukar så hon får välja lite!

Som sagt så ska jag köpa massa tillskott och får väl även beställa hem vitalin och hoppas de äter det också.. Däremot är det långt till närmaste uthämtningsplats för oss, det är därför vi inte tagit hem det tidigare.

[Nathalie62]
0

#27, Läste om något foder som ochså skulle vara bra att ge, det heter Carnia Lynx
Det är ett foder som många har hemma i butikerna. Jag köpte det nyligen där jag bor och dom beställde hem, det tog bara 2 dagar så kolla med någon av era djuraffärer.