tips tack!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vad ska man göra med en iller som vägrar gå ut på promenader? när vi går ut på promenader så lägger han bara sig ner och spelar död och vägrar ställa sig upp och då får man gå och bära på honom bara vad ska man göra åt detta? ska man skippa hans promenader och att han får vara i en ute hage och springa eller vad ska man göra? har någon annan haft såna här illrar? detta har hållt på i ca ett halvår..
Du kan försöka gå ut med din iller på kvällen när det är mörk och till platser utan folk ,tex kvälls skogspromenad - fungerar perfekt hos oss.
Välkommen till ferretplanet.se :)
Jag gick oftast ut med Leo när det var mörkt ute, se om din hane blir mer intresserad då.
det har jag redan gjort och det fungerad dock inte.

Pröva andra miljöer typ skog, vatten, natur, tätt eller öppet istället för asfalt eller sten. Mer eller mindre folk. Andra tider på dygnet. Platser han inte känner igen. Uppmuntran med godis osv. Åk till en park eller idrottsplats, sätt er och fika sen låta honom spatsera omkring när han känner för det själv. Finns massor av tips.
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus
Jag tycker faktiskt inte att promenaden är det allra viktigaste när man går ut med sin iller- jag tycker att det är upplevelsen!
Oavsett om illern självgår eller blir buren så får den extremt mycket stimulans av alla nya dofter, synintryck etc.
Accepterar men det och fortsätter att gå ut kanske det släpper efter ett tag och han kommer uppskatta att själv gå eller så har man en iller som helt enkelt trivs bäst i famnen.
Vill du att han ska träna lite på att röra sig utomhus så är en hage/utegård/bur även det en bra miljöberikning.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#4 Jag har ingen asfalt där jag bor då jag bor ute i skogmark
#5 Okej, provade att cyckla med honom idag och han sprang brevid cyckeln i små korta sträckor och det funkade bra! så får väll göra det med honom istället!

#6 modigt att våga cykla…skulle jag aldrig våga. tänk så snabbt en olycka kan hända då =(
#7 Man måste veta vad man gör innan man cycklar med en iller. det är inte alla som kan göra det.

#8 nej men är det inte lite väl riskabelt att illern snabbt tar sig mot hjulen =(
Bara man hittar dfet sätt som funkar.
Ibland funkar "tittar på" bättre än promenader.
Sajtvärd på Iller.ifokus