Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 872 ggr
FerretCrow
2011-03-08 13:09
0

Hemsidor?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej på er alla!

Hoppas ni har det bra i vår vädret.

Jag tänkte fråga er som har hemsidor av olika svar vilka ni använder er av?

Jag har påbörjat en gratis sida på www.webs.com som man sedan kan få egen domän vid betalning.

Skulle hellst vilja ha en sida där man enkelt kan göra sin hemsida mer personlig och om alla inställningar är på svenska skulle det vara ett stort plus för mig =)

Kom gärna med tips =)

FerretCrow
2011-03-08 13:10
0

Här är den jag startade igårkväll för att kika lite på och den kostar typ 400kr per år med en massa utrymme med mera.

http://www.fireflameferrets.webs.com/

sarae
2011-03-08 13:28
0

TottsiGirl
2011-03-08 13:43
0

Kör oxå på One.com fungerar hur bra som helst, billigt och bra dessutom! :)

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

FerretCrow
2011-03-08 14:14
0

#2 Har hört både bra och dåligt om dom.

Det tråkiga är att man inte får pröva hur uppbyggnads systemet fungerar innan man betalar.

Tråkigt att behöva betala ca 500kr för att testa i 15 dagar och ångrar jag mig får jag enbart tillbaka ca hälften av pengarna =(

sarae
2011-03-08 15:31
0

# jadu.. risker man får ta ;) jag är iaf nöjd… enkelt och smidigt att fixa .. och är man mera kunnig kan man ju gå in och peta på koderna själv för att få det exakt som man vill.

dessutom mailadress, eget domän, blogg, fotogalleri etc.

FerretCrow
2011-03-08 15:44
0

ja man kanske beställer det idag då? Någon som vet vad som händer om man inte betalar sedan? ligger den kvar men gå inte att besöka eller? Sambon är duktig på datorer och tycker jag skall skaffa en betalsida och göra lite mer som jag vill. men vill ju mest ha sidan för min framtida avel så jag vet ej om han nu är mer positiv till att jag vill börja avla ;)

Bogey
2011-03-08 16:31
0

Har du fast bredband kan du köpa en egen domän och så sätter du själv upp en enkel webbserver och kör din egen hemsida förutsatt att din operatör tillåter det. Kräver lite mer av dig men är ändå inte så svårt som det låter. Dessutom kan du få till hemsidan nästen precis hur du vill.

Det finns dessutom färdiga innehållsshanteringssystem (sk. CMS - Content Management System) att ladda ner gratis som t.ex. Drupal, Jomla, Concrete5 och många fler som du kan köra på din webbserver. Förutom att det finns många att välja på så kan de flesta anpassas nästan i det oändliga med s.k. theam's

Har du t.o.m. dynamisk IP-adress som ändras då och då så är hell inte det ett problem.Hos Loopia, Dyndns, No-Ip m.fl.  kan du köpa din domän och sen låta din webbserver tala om när den byter adress så du ändå är nåbar via ditt domännamn.

Såg f.ö. att fireflameferrets.se är ledigt och kan köpas av Loppia för 99:-/år Glad

Min egen server kraschade förra året och det har inte blivit av att fixa den förrän nu, så om nån vecka eller så kan du kolla in på www.wolfnet.nu för att se min nya hemsida, som dessutom körs på egen server som står i mitt garage.

När allt är på plats så ska den drivas av Drupal för själva sidan/orna och Gallery2 ska ta hand om bildgalleriet.

Lycka till med din nya sida.

FerretCrow
2011-03-08 18:19
0

#7 Nu säger jag bara..ÖÖÖHHHH VA??? är för dummer för att fatta det där ;)

Bogey
2011-03-08 19:33
0

#8 Nejdå, ingen dummer bara för du inte hänger med eftersom du förmodligen aldrig funderat i de banorna tidigare, men det är heller inte så svårt som det låter.

Har du fast bredband, och möjligen en äldre dator som fungerar bra men som inte direkt används så kan du göra den till din egen webbserver.

Man istallerar ett webserverprogram på den. Det är programmet som skickar sidorna till webbläsaren hos dem som vill titta på din sida.

Det webbserverprogrammet behöver nått att jobba med så ett färdigt sajtprogram som Drupal, Jomla eller nån annan CMS som du tycker verkar bra behöver också installeras om du nu inte vill sitta och knåpa ihop helt egna sidor från scratch.

Utseendet på din sajt kan sen göras komplicerat eller enkelt. Dalarnas Linuxförening kör t.ex. Drupal på egen server med ett ganska sparsmakat utseende.

Du kanske även vill ha foton på din sida så ett fotogalleri kan också vara bra att ha. Just det fotogalleriet jag länkar till kan integreras i de båda sajtprogrammen som jag ger exempel på ovan. Här är en demo på Drupal och Gallery2 tillsammans.

Sen behöver du bara en domän som pekar på din nya webbserver. En domän kan du köpa för mellan 50-230:-/år beroende vilken sk. topdomän du väljer.

En svensk domän .se kostar 99:-/år hos t.ex. Loopia. Då kan du välja i stort sett vilket namn du vill före .se förutsatt att det inte redan är upptaget.

ferretcrow.se

moonlightferrets.se

fireflameferrets.se

är alla domännamn som är ledia att köpa för den intresserade.

Sätt bara sen www. före så är adressen till din hemsida klar. Glad

Alla datorer på Internet behöver en adress, en sk. IP-adress. Hos t.ex. Loopia kan du sen knyta ihop ditt nyinköpta domännamn med din dators IP-adress så de som vill titta på din sida bara behöver skriva www.dindomän.se i adressfältet på webbläsaren för att komma dit.

Har du sen en internetoperatör som ibland byter IP-adress på din dator eller internetrouter så kan du installera ett litet program som skickar den nya adressen till Loopia (om vi nu förutsätter att du köpt din domän där) så att din domän pekas om till den nya adressen.

Visst det är lite mer jobb än att köpa en nästan färdiglagad sajt, men det är billigt, bara 99:-/år + kostnaden för ditt bredband som du ändå betalar för. Dessutom är det roligt att klara det på egen hand och dessutom kan du lära dig massor med nya saker.

Fast som sagt, det förutsätter att du har fast bredband och inte mobilt via 3G/4G.

Solo-amici
2011-03-09 19:53
0

www.wix.com

Lätt för vissa, svårt för andra :)

Blir väldigt fina sidor dock :)

FerretCrow
2011-03-09 22:53
0

Bogey tack för förklaringen ;) Har skaffat jomla nu för att testa iaf =)

Bogey
2011-03-10 08:27
0

#11 Vassego :-)

Lite inlärningskurva men när man väl börjar få kläm på det så är det kul att se det växa fram till en fullt fungerande webbsajt.

Norrskenets
2011-03-10 22:28
0

Jag har också varit inne på dom banorna nu ett tag att skaffa mig en sida med egen adress där jag kan få plats med en hel massa bilder. Men har inte kunnat välja vilken jag ska välja och tycker det verkar svårt :s Önskar jag hade något proffs bredvid mig som kunde visa och lära upp mig Oskyldig

FerretCrow
2011-03-11 08:40
0

#13 Norrskenet vi kanske får ta en vecka och låsa in oss någonstans tillsammans och bara tok träna du och jag ;)

Bogey
2011-03-14 10:02
0

För den intresserade, eftersom jag nu har propagerat för att driva sin egen sida.

Jag har nu börjat återuppbyggnaden av min server och hemsida som kraschade förra året.

Jag har nu fått igång en dator och har installerat webbservern Apache samt ställt in min bredbandsrouter/brandvägg  att skicka alla webbfrågor till min adress vidare till den nya servern. Jag kör Apache på 64bitars Debian Linux men för er som kanske föredrar nån dialekt av Windows så finns installationspaket att hämta här.

Inte mycket att se ännu om man tittar in på min sida, men Apache säger i.a.f. "It works!". Allt väl så långt.

Återkommer när sajtprogrammet blivit installerat, vilket förmodligen kommer till nästa helg. Jag kommer förmodligen att köra Drupal

klarsferrets
2011-03-14 17:34
0

kor oxo med one.com billigt o bra

Bogey
2011-03-21 10:32
0

Mest för Ferretcrow och Norrskenets kanske eftersom de uttryckkt ett visst intresse för att driva en egen sajt, men jag fortsätter väl att redovisa mina framsteg med den nya sajten.

För den intresserade finns nu en standardinstallerad Drupal-installation på drupal.wolfnet.nu. Det enda som inte är standard är att jag redan hunnit installerat svensk språkmodul för att få sajten på svenska istället för engelska.

När allt är klart kommer den att kunna nås från www.wolfnet.nu men gjorde en tillfällig adress för att kunna testa lite friare.

Bogey
2011-03-21 12:37
0

Uppdaterat med annat snyggare (enligt min åsikt) tema.

Bogey
2011-05-13 15:42
0

Bygger så sakta vidare på min sida. Några fasta sidor om sånt jag pysslar med, bl.a. en om illrarna. Sen har jag fått igång bloggfunktionen och gjort det möjligt att kommentera dock med förbehållet att jag måste godkänna alla kommentarer så jag inte får sidan spammad.

Inget bildgalleri ännu, tyvärr. Har inte riktigt haft tiden.

http://wolfnet.nu/