Valpar 2011?
Hejsan!
Jag har blivit lite sugen på en tredje iller, och helst då en silver, och ville höra mig för om det finns/planeras några kullar i 2011?
Gärna i södra Sverige.
MVH Erica

Vet ingen i Sverige som medvetet avlar silver korthår faktiskt. I Danmark finns det dock gott om silveravel!
UllrikaD här på forumet har parat sin Gwen som är silver semiangora, så chansen för silver är nog bäst där. Annars är det nog mest viltfärgat och blackself i år.
"Wrong in all the right ways" - kullen är äntligen här! Följ valpdagboken på min hemsida

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#1: Jag gör det :) Men jag vet inte om det blir valpar här i år dock :)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

#2 Har du parat? Nyfiken.
Jag hoppas på valpar, men tyvärr har man ju inte så mycket att säga till om saken. Hoppas bara på att Gwen är med på min plan.

#3: Hon kom med bara luft den lilla busan. Så vi får helt enkelt vänta och se om det blir så att hon går i brunst igen efter att ha haft de andra som valpisar ett tag :) Men japp hon vart parad, men inga valpar tyvärr :(
Audiatur et altera pars

#4 Vad tråkigt! Hoppas på andra vändan då. Gwen blev ju parad på andra brunsten också.
Håller tassarna!

#%: Tack Ulrika. :) Skadar inte med lite extra hållna tassar :)
Audiatur et altera pars

#6 Och det finns mååååånga tassar här!

#1 Blackself, i Sverige? Vart?! :D

#8 Både dashing ferrets och midnattssolens, dock inte rena blackselfs, men ändå.
"Wrong in all the right ways" - kullen är äntligen här! Följ valpdagboken på min hemsida
#9 Tycker det låter lite väl att påstå att det nog mest blir viltfärgat och blackself i år.. Midnattsolens har parat 2 viltfärgade och hanen som har blackself bakom sig ser inte det minsta ut som en BS själv så chansen att det blir BS är nog inte speciellt stor.
Dashing Ferrets har jag ingen koll på. så där skulle det kanske kunna bli BS i de kullar som är födda.. Så egentligen är det nästan bara chans för BS hos en uppfödare.. Personligen tror jag att fler kommer avla på ljusa illrar än BS.
Sajtvärd på Iller.ifokus

#10 En eller två uppfödare, är det mycket skillnad?
Hur som helst är de svåra att få tag på och jag vill ha en! :O
#11 Jag menar bara att vad är en eller 2 uppfödare av alla som föder upp illrar i sverige… är det sedan bara EN uppfödare så är ju inte antalet BS speciellt många..
Sajtvärd på Iller.ifokus

#11 bara att gå in på dashing ferrets hemsida, både stamtavlor och bilder på avelsdjuren samt alla valpar ligger uppe…
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus
Som JossanH skriver så har hanen vi parat Luna med, dvs Zoral, blackself bakåt i ledet (se Dashing Ferrets hemsida). Däremot ser Zoral själv ut som en vanlig viltfärgad hane, fast med lite extra fluffig päls. Luna har inte blackself i sin stamtavla, med få undantag har hon viltfärgade illrar bakåt. Så med stor sannolikhet är det "bara" viltfärgade valpar i hennes kull. Det är bara en som är lite mörkare än de andra hittills, men vi tror inte han blir BS. Det är ju än så länge lite tidigt för att se pälsen riktigt bra. :)

Det hade varit spännande att försöka avla fram friska BS i Sverige. Om man t.ex. skulle importera en hona, och låna hit en hane från ett helt annat land! Hmm ;)
#15 Är det BS från 2 olika länder så betyder det nog att de ändå är relativt nära besläktade. BS har uppkommit, precis som många andra färger, genom hård inavel där man selekterat genom färg. Alla BS härstammar från samma ställe.
Sajtvärd på Iller.ifokus

#15 Nu har väl inte riktigt sundheten på iller enbart med att göra att de kommer från andra länder. Det finns bra och dåliga linjer i alla färger, i alla länder.
Jag kan inte säga att jag har några riktiga BS men en del väldigt mörka valpar finns det. Jag hoppas att någon gång få fram BS men sätter sundhet och temperament i första hand. Så det få ta den tid det tar.
Som sagt Zoral är viltfärgad semiangora så jag kan med säkerhet säga att han inte lämnar BS efter som det är en dominatfärg.
Babes valpar
Jamilas valpar

#10 Jag känner inte till en enda i år förutom farmare som avlar för att få fram någon annan färg än viltfärgat, men du får gärna länka!
Jag uttryckte mig kanske klumpigt, jag menade inte att det kommer att ramla ut massa black selfs, men dock avlas det på bs. Eftersom black solid är recessivt så kommer det med största sannolikhet inte att dyka upp några blackselfs, dock mörka sötnosar!
#20 jag har aldrig sagt att dom avlar för att få fram just ljusa illrar, bara att jag tror det är fler som avlar på ljusa illrar än på bs. Räknas de som har bs i stamtavlan som att man avlar på det så måste ju samma regler gälla för viltfargade med ljusa i släkten? Om det inte är så, så har vi ju bara Susan som faktiskt avlar på den färgen och då har vi ju både ulrika och och liliths valpar som kommer från ljusa illrar. Så redan här inne på forumet finns det fler som avlar på ljusa illrar än på Bs..:)
Sajtvärd på Iller.ifokus