Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 610 ggr
Bumblebitch
0

Toalettbestyr...

Jag har byggt upp ett enormt hat mot kattsand och så såg jag här inne för ett tag sedan att man kan köra med pellets, så inväntade bara att sanden skulle ta slut för att kunna köpa pellets istället, vilket jag gjorde härom dagen.

Har ju två illrar, den ena går alltid på lådan (om den inte råkat bli full) och den andra går alltid på tidningen bredvid om hon inte råkat hitta ngt nytt ställe som hon tycker passar bra. Detta känns ändå okej, det kunde ju vara tusen gånger värre ;-)

När jag bytte till pellets började hon som alltid går på tidning att bada i lådorna! Den andra totalvägrar att använda dem. Nu går båda två på tidningen som ligger bredvid lådan… Suck! Har haft pellets sedan i måndags, så jag skall absolut ge det ett litet tag till.

Ngr tips eller idéer om varför de gör så här? Orkar inte med kattsand mer… Funderar på att ha papper i lådorna istället så går iaf den ena på rätt ställe :-P Är det farligt för illrarna att gräva och busa i pellets? (Tänkte på ev små partiklar som de kan få i ögon eller näsa…)

Tack på förhand!!

Sara
0

Har du testat att lägga i deras skit i lådorna efter de gjort på tidningen?

De kanske helt enkelt inte fattar att det är lådor längre utan använder dem som lekstugor.

Sara

Bumblebitch
0

Bra plan! Skall genast spana efter när nästa lycka sker :-P

Sara
0

=) Värt att testa iaf.

Sara

Bogey
0

När vi gick över från papperpellets till träpellets så introducerade vi det gradvis. Allt eftersom man skottade ur lortar och blöt papperpellets längst in i lådan så skakade vi ner pelletsen så de fyllde ut det vi skottat ur och sen fyllde vi på med ren träpellets i framkant.

Till slut var all papperpellets borta och det bara var träpellets i lådan.

Även om sand och träpellets skiljer sig mer än mellan papper och trä så kanske du kan göra på ett liknande sätt så du får en gradvis övergång.

Ceciltini
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#4 Varför bytte ni till träpellets? Är det bättre på något sätt? Jag bara undrar för jag har inte riktigt hittat ett bra lådmaterial som jag trivs med än. Dila bryr sig iofs inte han verkar inte ens märka när ja byter Tungan ute

JossanH
0

#5 Träpellets luktar mycket mindre och är mycket billigare.

#0 Jag tror inte du varit tillräckligt tydlig för dom att detta är toalådor. Jag har haft illrar som varit som galna i att gräva i kattsand när man fyllt på nytt. Har där funnits gammal sand har dom inte rört det. Det luktar inte låda helt enkelt.

Samma sak när jag bytte till pellets. Den var ju jättekul i början!

Tycker absolut att du ska lägga illrarnas avföring i lådan så att dom förstår. Är dom ändå tveksamma så häll ett lager med kattsand över och plocka bort sand, lite i taget så de vänjer sig vid trälukten och förknippar det med låda.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Bumblebitch
0

Har börjat samla bajs i lådorna nu och hoppas på det bästa! Att Izzy skall börja gå på lådan är nog inte att hoppas på, men hellre en än ingen så Majsan får helst börja vara duktig igen :P

Tack för alla svar!

Bogey
0

#5 Som Jossan skriver så luktar det bättre, dessutom är det billigt (Byggmax) och suger upp kisset bättre.

Ceciltini
0

Jaha oki tack för svaren :) kanske en dum fråga men vilka pellets är det som smular sönder och blir till pullver nästan när det blir blött? Är inte det såna man eldar med från Byggmax? Är det träpellet?

JossanH
0

Japp, det är träpellets det. Spånet lägger sig i botten.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Ceciltini
0

aha oki tack igen för svaren, känner mig lite dum som inte vet skillnaden… Tungan ute
Dila gillar iaf inte kattsand, jag hade everclean förut och det klumpade sig och fastnade under hans tassar och sen låg han och gnagde på tassarna och doppade dom i vattenskålen så det blev en enda tjock massa där i :O