iller
Hej!
jag undrar när en illervalp ska lämna sin mamma för det finns en som hade illervalpar till salu dena helg i enköping?.
Jag anser inte att illrar bör lämna uppfödaren förän tidigast vid 10 veckors ålder. Tidigare än så så förlorar de värdefull "uppfostrings tid". Personligen tycker jag att det är oseriöst att sälja valpar yngre än så.

En illervalp bör enligt mig inte lämna mamman förns den fyllt 10 veckor. Då ska du kräva att den är veterinärbesiktad, vacinerad och chipmärkt.
Be gärna att få se stamtavlan på mamman och pappan så du kan se att de är obesläktade. Det är enda sättet att veta att man inte får inavlade illrar.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Okej! dom var bara 7veckor och jag vet inte om annonsen finns kvar på blocket.

Det är alldeles för ungt. Då behöver de vara med sin mamma fortfarande. De har inte hunnit lära sig allt de behöver av henne så tidigt. Tycker det är hemskt mot både valp och mamma att skilja dem åt så tidigt.
Audiatur et altera pars
Ja det tyckte jag mad men söta var dom.
#5 finns inga fula iller valpar …inte vad jag sett ialla fall .. ;) hihihihi
Illervalpar SKA vara ca 10 veckor innan dom lämnar mamman, 7 veckor är för ungt. Det finns dom som lämnar sina valpar vid 8 veckor, men det tycker jag är för tidigt. Den allra första kullen jag lämnade 2002 var 8 veckor, men alla kullar sedan 2003 har varit minst 9½ - 10 veckor innan jag har lämnat iväg dom. Valparna behöver all tid dom kan få med sin mamma och syskon, det är mycket en valp ska kunna innan han/hon flyttar till sina nya föräldrar.
Okej!
Och dom var inte så stora heller tycket jag och min sambo.

Nej de är inte så stora närde är tio veckor heller. Men nog ser man stor skillnad på tio veckor och sju veckor.
Låter bra tycker jag att ni reagerade på detta. Och jag hoppas verkligen att ni inte uppmanar till mer sådant genom att köpa en valp därifrån.
Audiatur et altera pars