Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 636 ggr
Zidh
0

Låna iller i Dalarna,,

Hej allihopa!

Jag är en 23årig tjej som har tidigare erfarenhet utav iller (2 stycken pojkar) som jag skaffade som 14åring.

Illrarna va inte syskon. Jag fick först Simba, en 3åring som varken hade blivit uppfostrad att inte bitas eller gå på låda. 2 år senare fick jag Bubben som var redan då gammal, cirka 6 år gammal. Dom trivdes jättebra tillsammans så inga problem så. Hade dom ungefär i 5 år innan dom tillslut fick ro, inte samtidigt men under samma år..

NU kära folk är jag så sjukt sugen på iller igen. Denna gången vill jag ha endast en och storleksmässigt som Simba var (den större varianten ;)).. ENDA problemet är att min pojkvän är allergisk mot katter och vissa hundraser. HUR tror ni hans allergi är mot illrar?

Det jag vill med detta inlägg är att om jag kan få tag på någon i Älvdalen - Orsa- Mora- Rättvik- Leksand, ja nästan hela Dalarna- trakten som hade velat låna ut sin iller under en vecka så vi kan testa detta med allergin. Jag vill även testa att låna en iller för att se vad min pojkvän tycker om just illern som husdjur, då han inte har nån erfarenhet alls..

Så vet ni någon i Dalarna, helst så nära Älvdalen/Mora som möjligt, som hade kunnat låna ut sin iller nån dag/vecka så hör jättegärna av er till mig..

Eller har ni andra tips till mej hur jag ska göra så tveka inte!

Over and out

/ ida

Hakuna Matata!

Bogey
0

Ett sätt att få "låna" en iller är väl att erbjuda sig som semesterhem, annars så kan man kanske åka och besöka illerfolk. Jag vet det finns 1 eller ett par ägare i moratrakten.

Zawty
0

Om du hunnit testa dig sedan så är det några valpar i Insjön vid mig som söker hem snart ;)

JossanH
0

Det är nog få som är villiga att bara "låna ut" sina illrar sådär till okända människor. Jag själv kan ju säga att jag aldrig hade gjort det ;)

Det bästa är nog som Bogey säger att du kan erbjuda ditt hem som ett semesterhem eller eventuellt ett akuthem men då är det lite mer på obestämd tid, tills man hittat ett permanent hem till illern i fråga.

Det värsta när det kommer till allergier är att man kan utveckla en allergi efter ganska lång tid. Ibland kan det ta ett halvår innan man känner av illrarna då man kanske aldrig blivit utsatt för illrar tidigare. Vet flera som tyvärr utvecklat allergi efter en längre tid med iller, men oftast har de värre problem under brunst, med okastrerade illrar eller valpar.

Sajtvärd på Iller.ifokus

FerretCrow
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Har själv haft iller i 10 års tid och har nu börjat reagera på dom vid vissa tillfällen. så är man en person med mycket allergier kan kroppen skapa en allergi.

Zidh
0

Hej hej!

Tack för era svar! jag har förstått nu att det inte är säkert att man visar nån slags allergi bara efter en/nån vecka.. Är bara så svårt att veta om han ens är lite allergisk. Vore ju så synd att skaffa en valp,sen känner han av det direkt..

Vet ni förresten hur man förklarar skillnaden på illrarna? finns ju den allra vanligaste (som jag förstått) som är den viltfärgade. sen finns de en ''större version'' som är kanske lite ljusare.. (sen finns de ju vita os.v.) Men nu när jag är intresserad av en ''stor'', hur förklarar man de? Och hur vet uppfödaren vad den får för ''storlek''?

Skickar meddelande till dej snart Zawty! ;)

Hakuna Matata!

HerrDevlin
0

#5 Vad jag vet förekommer det inte någon speciell storleksklassifikation. Det är individskillnad bara, vissa är små och andra är större. Min väger runt 2 kilo medan vissa små honor inte väger mycket mer än ett halvt kilo.

Angående färger så finns det ju (från mörkast till ljusast): Blackself, viltfärgat (som är en breeed kategori), pastell och albino. Sedan tillkommer även teckningar ibland. Men jag har aldrig hört att någon färg skulle vara kopplad till storlek. Förutom blackself som tydligen skall vara små och taniga.

JossanH
0

Du får väl säga att du vill ha en hane ;) De enda illrarna som det är storleksskillnad på som man kan säga rakt av är hanar och honor. Annars är alla under en och samma storleksbredd så att säga. Och som herrdevlin säger så kunde/kan man se vissa kroppstyper förknippade med vissa färger, men dessa färger börjar bli så uppblandade nu att dålig exteriör inte alls är lika färgtypiskt. Plus att det finns en färg som kallas silver också.

Sajtvärd på Iller.ifokus

HerrDevlin
0

#7 Fattar inte hur jag kunde glömma silver.. finaste färgen tycker ju jag! Och hanar och honor.. javisst!

JossanH
0

#8 Så blir det ibland ;) Tyckte något saknades…

Så har vi ju DEW med som färg. En dark eyed white- alltså en vit iller med mörka ögon.

Sajtvärd på Iller.ifokus