Iller iFokus

Iller

Etiketterfodergodis
Läst 1519 ggr
[Virvelvindsflickan]
2011-05-04 18:54
0

Foder.

Vilket foder är bäst, enligt er?

[Fagmag]
2011-05-04 18:59
0

Vitalin , Dyr Katt mat! :3

[Virvelvindsflickan]
2011-05-04 19:11
0

Vad sägs om Duo Ferret? (en djuraffär i närheten säljer den maten)

Sara
2011-05-04 19:13
0

Orijen, Vitalin enligt egen erfarenhet och sen har jag hört att Carnia lynx ska vara ett bra foder.

Alla lite dyrare kanske men väl värt pengarna eftersom de äter mindre, skiter mindre och mår bättre.

Sara

JossanH
2011-05-04 19:13
0

#1 priset spelar ju ingen roll om det inte är BRA kattmat.

Bra foder för illrar är vitalin, orijen eller totally ferret.

Duo ferret är inte ett bra illerfoder.

Sajtvärd på Iller.ifokus

[AlltIEtt]
2011-05-04 19:49
0

Vitalin, james wellbeloved, orjjen, sen är det bra att köra med rått kött någon gång i veckan oxå.

[Billkampfisk]
2011-05-04 20:19
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

tänk på att alla illrar inte tycker om barf mat och det får man aceptera!

HannaM
2011-05-04 20:39
0

#6 Men dom flesta går att lära=) Det har jag sett många exempel på.

VeronicaKahlbäck
2011-05-04 21:50
0

Enligt mej först och främst barf men då krävs det en stor kunskap. Jag kör halv barf resten Vitalin. #6 vet ingen som inte går att lära, ett barn som levt på Ahlgrens bilar kommer troligtvis inte älska broccoli direkt heller;-)

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

[Virvelvindsflickan]
2011-05-04 22:46
0

Ungefär hur mycket äter en iller under en månad?
Bara på ett ungefär.

JossanH
2011-05-04 23:22
0

#6 Dom flesta går att lära om man har lite tålamod. Har man bara fått in dom på rätt spår brukar det bli väldigt populärt som tillskott.

#9 väldigt olika beronde på om det är en hona eller hane, och om det är en färdigvuxen iller eller en valp som växer. Dom är inte så stora i matkostnader egentligen.

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Virvelvindsflickan]
2011-05-05 01:00
0

Vad säger ni om xtravital illerblandning då?

[Virvelvindsflickan]
2011-05-05 02:04
0

Och vad tycker ni om "blötmat"/burkmat gjorda för illrar?

Hayley
2011-05-05 07:20
0

#12 jag har aldrig andvänt mig av blötmat, förutom de gånger då mina har behövt A/D mat, men då har dom fått det som tillskott till torrfodret pga vissa anledningar när dom varit dåliga så det räknas väl inte direkt som blötmat heller. har hört att en del ger sina illrar blötmat ist för torrfoder, min personliga åsikt om det hela (helt utan att veta någon speciell fakta omkring det) är att det inte behövs. torrfoder och kött så mycket det går så kommer man långt. jag kör alltid på Vitalin, innan körde jag på james beloved ferret complete, men den är svårare att få tag i numera, det finns en som heter nästan lika dant och inte är bra för dom. så vitalin funkar utmärkt =) och kycklingar =)

Sara
2011-05-05 08:29
0

# 11 I princip allt illerfoder som finns i vanliga djuraffärer är inte tillräckligt bra. Undantaget Totally Ferret, Vitalin och om du kan hitta James Wellbeloved Ferret Complete (inte Versele laga Ferret complete).

Ovanstående tre är ganska ovanligt att hitta i butikerna så antingen om du beställer från internet eller om du köper ett bättre kattfoder (Orijen cat eller Carnia Lynx).

Även om både personalen säger och du läser på förpackningarna att fodret innehåller allt för din iller osv så är det inte så. De överlever på ett sådant foder men de måste äta mer av det för att få i tillräckligt med näring, vilket gör att de skiter mer. Dessutom så är det sämre för deras kroppar och de kan få foderrelaterade sjukdomar samt dö tidigare.

Det är länge sedan jag mätte fodermängden men med mina två (1 hona, 1 hane) så klarar jag mig på 2 kg Vitalin i minst en månad = 100:-.

Sara

Vosjes
2011-05-05 10:14
0

Jag matar min iller med endast blötmat och kött Skäms

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

kredka
2011-05-05 10:19
0

#15 och du vågar skriva det offentligt??

Välkommen till ferretplanet.se :)

Vosjes
2011-05-05 10:21
0

Ska jag ljuga om vad jag matar mina djur med? Flört Om folk vill vara dryga och känna sig bättre än andra över internett genom att predika över vad dom gör är bäst är väl deras problem inte mina. min iller får i sig allt han behöver och mår bra det är viktigast för mig.

Sen har jag redan frågar här inne vad de tycker om blötmat.

JossanH
2011-05-05 10:39
0

#15 Jag körde på samma på Marcello när jag fick hem honom och på min gamling Pegasus i slutskedet av hans liv. Marcello åt blötmat i mindre mängder och mycket kött.

Det här med blötmat är för mig ganska så spännande. Den allmänna uppfattningen verkar vara att ger man blötmat måste man kompensera med ganska rejäla mängder kött.
I stort sett den enda vettiga anledningen jag fått till att inte ge blötmat (och nu talar jag självklart om kvalitets blötmat så som tex Mjau som inte innehåller några kolhydrater) är att illrar inte kan äta tillräckligt stora mängder för att få i sig tillräckligt med näring då det är så mycket vätska i maten.
Kött består av ca 70 % vätska (om jag inte helt missminner mig) medan blötmat består av ca 80-90% vätska.
Pegasus gick upp mycket i vikt när jag gav honom blötmat och kött. I början gav jag mer blötmat och i slutet kompletterade jag med mer och mer kött.

Anledningen att ge blötmat, som jag ser det, är att det inte innehåller kolhydrater vilket torrfoder gör i stor grad.

Många kattägare går ju över mer och mer till blötmat just för att det ligger närmre naturen och deras naturliga näringsintag än torrfoder. För att hålla tänderna i trim ger man helst kött och ben som tillskott flera ggr i veckan… Men det måste man ju mer eller mindre även när man ger torrfoder.
Det är här jag har ställt mig frågande. Varför skulle blötmaten vara så mycket bättre för katter än för illrar?
Som nämnts tidigare så är den enda bra anledningen hittills att illrarna inte får i sig den mängd mat som dom skulle behöva för att få i sig all näring i maten.

Jag har förökt ge lite blötmat på senare år också men Marcello är inte längre intresserad och min sambo tycker att blötmaten luktar så illa att jag är rädd för att han ska flytta när jag ställer fram det ;)

#16 Why not? Det finns flera trådar ang detta.

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
2011-05-05 10:42
0

#17 Hur mår han av maten? Har du gett torrfoder tidigare? Ger du mycket kött som tillskott? Hur är han i hullet?
Som sagt, jag tycker detta är mycket spännande :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

UlrikaD
2011-05-05 10:46
0

Om man enbart ger sin iller blötmat och katt så bör man se till att illern verkligen får massa variation i köttet. Det räcker inte att bara ge den kyckling i det läget.

Den behöver olika sorters kött, muskelkött som ben, inälvor, benmjöl, ägg osv. Är ju en lång lista.

Men ger man enbart blötmat och kyckling så är risken ganska stor att det blir bristsjukdomar framigenom. Det behöver inte visa sig på det närmsta året, men de kommer.

Vosjes
2011-05-05 10:49
0

Eftersom enligt hund- och kattfolk ger inte torrfoder någon speciell nytta för tänderna tror jag inte att det skulle göra det för illrar heller utan de behöver någonting att gnaga på som en kycklingvinge eller annat.

Jag själv matar både mina katter och min iller med utvalda sorters mjau och bozita blötmat samt några hjärtan och kycklingvingar och annat kött under veckan och han har mycket fina tänder han mår bra och äter bra. lådorna ser bra ut och han har bra hull medans när han får torrfoder blir han lätt väldigt mager så jag är nöjd på både katterna och illern då katterna blir smalare och illern håller hullet uppe och de alla tycker om maten.

Som tur är tycker varken jag eller sambon att maten luktar illa vi tycker att det är värre att hitta en gammal rutten kycklingvinge efter ett par veckor eller en hög med torrfoder som någon har gömt. Oskyldig

JossanH
2011-05-05 10:51
0

#20 Hur vet du detta och vad har du för källa?

"Om man enbart ger sin iller blötmat och katt så bör man se till att illern verkligen får massa variation i köttet."

Vad menar du? Är det en felskrivelse eller menar du även katt?

Sajtvärd på Iller.ifokus

kredka
2011-05-05 11:29
0

shit , har skrivit en super lång text om blött foder och den gick åt helvete…måste börja en gång till :/

JossanH
2011-05-05 11:31
0

#23 Sånt brukar mina illrar fixa genom att springa på tangentbordet så datorn stängs av.. :S

Sajtvärd på Iller.ifokus

kredka
2011-05-05 12:16
0

orkar inte skriva igen allt det där ska skriva bara det jag tror är viktigast - vill någon få hela texten så jag kan maila den för att jag skrev den ner på min dator. Alltså torr foder vs. blött foder:blött.

Luftfuktighet i intervalet foder 75-80% helt eller nästan helt uppfyller efterfrågan på vatten hos en katt. Vi har inte problem med för mycket koncentrerad urin och dehydrering av kroppen. Den form av foder är mycket mer naturligt för en katt och liknar den som äter i det vilda.Fuktig mat absorberas lättare och är lättsmält.[…]

Protein. Är du säker på att torr foder innehåller mer protein för din djur än blött mat? Vid första anblicken ser det ut så. Jag utelämnar på denna punkt frågan om kvalite på protein ( animalistisk eller vegetabiliskt, från vilken källa, etc). Vi läser på förpackningen : torr foder 32% protein , blött mat - 10% protein. Super!- köp torr foder för att den innehåller 3 gånger mer *foder i foder*. Vi tar inte hänsyn till att de två värden inte direkt kan jämföras. Först måste vi reducera de till en gemensam nämnare för att göra något av det där. Den gemensamma nämnaren är proteinhalten i den så kallade torrvikt. För att beräkna det måste vi ta hänsyn till vattenhalten i fodret eller fuktighet. Vid luftfuktighet för torr foder 8% och 78% för blött mat - räkna.

Torrsubstanshalten i fodret:

för torr fodret: 100%- 8% = 92% torrsubstans

för blött fodret: 100%- 78% = 22% torrsubstans

Vi hänvisar till proteinhalten i torrsubstans:

För torr fodret: 32% / 92%= 0.3478

för blött fodret: 10% / 22% = 0.4545

Multiplicera x100 för att få procentsatsen:

torr: 34,78%

blött: 45.45%

Vad är fel? Blött mat har mer foder i foder! Omöjligt? Räkna en gång till ;)

Alltså om man läser hela texten så vet man att ändå bättre för en katt, iller eller annan rovdjur är att äta i kombination: kött, blött mat + vitamin och mineral tillskot :))))

JossanH
2011-05-05 12:24
0

#25 Precis. Det är viktigt att man räknar i torrsubstans för att få fram en jämförbar siffra på hur bra ett foder är.

Men frågan när det kommer till blötfoder till iller är ju just den om illern klarar att äta så pass mycket av blötmaten att den får i sig tillräcklig mängd av det den behöver få i sig.

Det viktigaste är att man ger foder med högt animaliskt protein och många blötfoder innehåller mindre än 10% kolhydrater i torrsubstans, om ens det. Märker man att det funkar bra, att illern behåller hullet, är pigg och får sitt kött som tillskott så kör hårt. Varför inte liksom?

Sajtvärd på Iller.ifokus

VeronicaKahlbäck
2011-05-05 12:27
0

TS, om du vill bilda en egen uppfattning så är det bara att läsa vad just iller behöver i näringssynpunkt. Iller är karnivorer, vilket betyder att de endast ska äta kött och har svårare att smälta vegetabilisk föda samt att de inte kan tillgodogöra näringen. Det är det absolut viktigaste att veta men sen är det en hel vetenskap till beroende på om och hur intresserad man är.

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

kredka
2011-05-05 12:44
0

det står mycket mer viktiga grejer i texten men orkade inte skriva den helt för att det blev 4 sidor i word :/  men det är viktig att välja blött foder med hög kvalitets kött och animalistisk fett, helst utan kolhydrater.

Tror att det går bra för en iller att dela upp påsen/burken och ge den flera gånger om dag i mindre protioner + på kvällen en kycklingvinge eller något sådant + vitaminer och mineraler - då kan man säga att illern för allt den behöver.

UlrikaD
2011-05-05 14:21
0

Ger man enbart blötmat och kyckling ska det vara. Vet inte var katten kom in i bilden nånstans.

JossanH
2011-05-05 17:25
0

#29 Då frågar jag igen- Hur vet du detta och vad har du för källa?

Sajtvärd på Iller.ifokus

UlrikaD
2011-05-05 20:54
0

#30 Jag missade det. Källa är väl mer diskussioner med folk som haft iller väldigt länge.

Det de säger verkar logiskt. Om en iller behöver tillskott av kött om de äter blötmat för de inte får i sig tillräckligt av enbart blötmaten.

Om då tillskottet av kött enbart är kyckling som inte funkar att ge enbart utan att ge bristsjukdomar så borde ju slutsatsen bli så.

Att de inte får i sig tillräckligt av det de behöver.

JossanH
2011-05-07 10:21
0

#31 Man kan gott utfodra en iller på en bas av kyckling med lite varierande kött då och då. Det blir precis samma princip om du utfodrar med kyckling och blötmat. Blötmaten ger varierad proteinkälla plus att det innehåller viktiga mineraler etc.
Blötmaten har egentligen allt en iller behöver, men är det så (som jag fortfarande dock inte har fått någon ren fakta på) att illern inte kan äta den mängd som krävs för att få i sig tillräckligt med mat för att helt fylla behovet så borde man inte behöva ge ytterligare tillskott utan bara kompensera med kött så som tex kyckling.

Sedan kan man diskutera det här på samma vis gällande illrar och torrfoder. Rådet om att ge mycket kött tillsammans med en blötfoderkost är för att illern ska må så bra som möjligt, verkligen få i sig allt den behöver, att tänderna ska hålla sig fina etc.
Hur skulle en sådan rekomendation, för att illern skulle må så bra som möjligt, se ut om det gällde torrfoder?
Jo, man skulle rekomendera att ge torrfoder med mycket kött som tillskott. Dels för att tänderna ska hålla sig friska men också för att mycket pekar på att torrfoder tex kan bidra till insulinom pga den stora kolhydratshalten.
Räknas inte insulinom som en allvarlig sjukdom?

Sajtvärd på Iller.ifokus

zickan
2011-05-07 20:29
0

Barf är ju alltid det bästa. Men tycker Vitalin, james wellbeloved, orjjen är bra foder. Orijjen är rätt enkel att få tag på då de flesta zoo affärer säljer det, vilket är riktigt nice när man har svårt att hitta annat iller foder. Vitalin är väl svårare att få tag på. Vet ingen affär som säljer. Hittat endast online och då tillkommer frakt avgift osv. Men när jag har beställt så har det gått rätt fort att få maten.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Sara
2011-05-07 21:10
0

Barf är det bästa OM man gör det rätt och får ihop en bra meny. Annars är det rent av skadligt.

Sara

JossanH
2011-05-07 21:31
0

#34 Precis! :)

Sajtvärd på Iller.ifokus