tandsten
det är väl dags att ta tandstenen när tandköttet har blivit lite rött?!
har är 5 år och pigg så det borde inte vara en stor risk.
Någon som har erfarenhet om detta?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har verkligen skräck för att söva mina små älsklingar med spruta. Så när jag fick höra av min veterinär att dem hade massor med tandsten som påbörjade inflammation på tandköttet så började jag köpa torkade kycklinghjärtan/strupar till dem.
På ett återbesök två månader sedan fick vi såå mycket beröm för "världens" finaste tänder ;)
Tacka gud för kött så vi slipper sprutor och sövning! =) Ett tips bara ;)
hur ska den torkade kycklingen hjälpa?
han är en sån som bara äter sitt torrfoder så jag undrar hur det blivit så? kan detta bero på märket på foder?

Torrfoder hjälper tyvärr inte tandsten. Kött med ben gör det mycket bättre. Kycklingvingar t.ex.
Många kliniker tar bort tandsten med laser och de söver bara lätt med gas. Kan löna sig att ringa runt lite och höra hur de gör på olika veterinärskliniker.
När en iller äter torrfoder rör sig käkarna på ett helt annat vis än vad det gör när de äter naturlig föda (kött & ben). Med torrfoder tuggar de som vi tuggar mat, alltså med "upp och ner" rörelser - medans med kött så sliter och drar de samt rör käkarna mer i sidled vilket gör att de vanligtvis slipper tandsten och tandköttsinflammation.Dessutom bidrar kolhydraterna i torrfodret till sämre munhälsa och ökad tandsten samt inflammationer. (i Usa te.x har 94% av alla illrar som äter torrfoder tandsten enligt en källa)
Så en rå kycklingvinge eller hals ett par gånger i veckan är toppen för tandhälsan.
Av mina 11 (12) illrar i åldrarna 1 år till 4 år har ingen tandsten. Däremot har Dweia som är den enda kvar som någonsin ätit torrfoder haft tandsten, som försvann vid kostbyte.
#4 Sara, en liten rättelse 
Illrar har en låst käke som enbart kan röra sig upp och ner. Det beror dels på hur käken sitter fast i kraniet och dels på tändernas utforming som förhindrar sidledes rörelse. De saknar alltså helt malande rörelser i sidled på det vis som vi allätande människor har. Med andra ord kan de bara använda käkarna i samma upp-och-nedåt-rörelse oavsett vad de äter.
Ett rovdjur med den här typen av låst käke får en god, stabil bitstyrka och minskad risk att käken åker ur led. Käkrörelsen lämpar sig väl till att hålla fast byten och att skära genom kött på ett sax-liknande vis, men lämpar sig därmed betydligt sämre för torrfoder som snarare är utformat för att tuggas i en malande, sidledsrörelse.
#5 haha oops! My bad! Tack för rättelsen! Nånting var det med sidledsrörelse iaf men resten cyklade visst hejvilt ;)
Mhm kycklingvinge ja, tänk om vi kunde få våra små bortskämda ungar att äta det! Nejdå, det endaste i köttväg är det "dyraste"
Min erfarenhet säger att tom den envisaste av torrfoder ätande illrar kan plötsligt få för sig att äta torkade kycklinghals eller torkade kycklinghjärtan! Så fort dom börjar äta av det tar det inte många dagar förrän tänderna är vita och fina igen :) Har själv en 5åring som plötsligt började äta torkad kyckling och han gick från fruktansvärda tänder till vita fina tänder utan att jag ens märkt att han börjat gilla det! Även om illern inte äter det direkt så låt det ligga ett tag så brukar det ge med sig. Nu har jag gett tipset om torkad kycklinghals till fler och det är inte bara skrollan här som blivit hjälpt. Så vill du inte söva och behålla tänderna i trim kan det ju vara värt att testa!
Sajtvärd på Iller.ifokus
vart får man tag i kyckling delarna då? eller är det sånt man får ordna själv?
#8 Det kan jag intyga på… som när jag skulle visa dig Devlins fula gröna tänder, och så hade de bara blivit vita på något magiskt sätt! Bara på ett par dagar!
#9 Kycklinghalsar köper jag på Djurmagazinet, och kycklingvingar, hjärta, mage etc kan man ofta hitta inne på Willys. Tänk på att de ska vara helt naturella och inte tillredda eller kryddade på något vis dock.
Precis. De torkade bitarna köper jag på djurmagazinet/4 tassar. Jag köper torkade hjärtan, hälsar och kycklingfilebitar. Färsk kyckling köps i mataffären.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Jossan, när jag var på fyra tassar som du hänvisade till hittade jag som en gott och blandat godis hörna bredvid. Finns det något demf år äta ur dem lådorna? eller kanske mest för hundar.
Jag ger ju bara torkade bitar som inte blivit rökta eller varit med om någon slags process så läs innehållsförteckningen om du är osäker o fråga om det bara är torkat eller även rökt. Jag ger själv i Stort sett bara av samma märke, men också de torkade kycklingbitarna som finns i en stor burk.
Sajtvärd på Iller.ifokus

Jag blev tipsad av Hanna om Enskede hund och katt. Kanske kan vara något om du bor i Sthlm?
#14 Ja du kan absolut ge de kycklingvingarna, de gav jag mina innan jag började köpa från enskede
Kan man beställa från enskede och dom skickar med posten?
<3 ferrets is the life <3
#14 Absolut!
Sajtvärd på Iller.ifokus

#17 Det vet jag inte, men jag ska dit i veckan tänkte jag så jag kan ju passa på att kolla med dem då. :)
#14 jag brukar klippa i mindre bitar och dela ut, gillas här hemma :)
Man kan klippa i 2 eller 3 bitar, mindre än så så finns risken för att dom sätter i halsen.
Sajtvärd på Iller.ifokus
är det inte bättre att ge en hel? för ger man i mindre bitar sätter väl dom det lättare i halsen eller? 
<3 ferrets is the life <3
#8. Kan man prova med torkade kalkon eller lammbitar också ? Djurbutiken hade inga kycklingdelar att få.
#22 Jag har själv erfarenhet av att illrarna tycker att hela vingar är lite för stora och dom göms helst. Delar man i leden så blir det 2 ganska stora bitar ändå utan större risk för att sätta i halsen.
#23 Jadå. Sålänge det inte är rökt så är det helt okej att ge. Det bästa är förstås om dom gnager på ben så det är därför just halsarna är så bra :) Men torkat kött som kräver lite gnag är förstås alltid bra för tänderna.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#24. Nej det var inte rökt eller något annat. Såg att dom bland annat hade lammstrupe och kalkonbitar. Är all torkad kött okej så länge det inte är rökt ?
Ja, det skulle jag säga att det är. Men ge det bara som tillskott, inte som mat.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#26. Nej, nej, nej. Bara som tillskott någon gång i veckan :-)
#27 Jag ger så mina i stort sett alltid har tillgång men dom äter även sitt foder så då är det helt okej :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
#28. Blir det inte gammalt och möglar när det ligger framme så om dom är och tuggar lite då och då ? Har du många illrar så det försvinner fort ? :-)
Aha, trodde du menade torkat kött ;)
Det färska blir sunkigt. Man försöker förhindra att illrarna gömmer färskt kött för det kan lukta ganska illa ja :S
Sajtvärd på Iller.ifokus
aha en stor burk med kycklingbitar, det måste jag kika efter nästa gång =)