Angora
Hejsan.
Vad är fördelarna och nackdelarna med angorailler?
finns de något som skiljer angora från "vanliga" mer än pälsen? jag menar som beteendet osv.
finns det många som föder upp angora? i så fall var?
Ni får gärna berätta lite om angora ni som kan det.
Jag kan inte så mycket om angora men jag tror inte tempramentet och beteende skiljer nått mot vanlig iller.
Här är i.af. en uppfödares tråd om sina angoraplaner.
Och här är lite trådar om hur valparna blev. Från 8v resp från 10v
#1 Tack för svaret.
flera får gärna skriva :) eller finns det böcker om detta? eller någon sida på nätet som ni kan tipsa om?

Beteendet skiljer inte från andra vanliga tamillrar så vitt jag har sett. Det är bara utseendet egentligen. Dom har en lång päls och inte underull och täckhår som en vanlig iller. Huruvida det påverkar dom eller inte kan jag väl inte direkt säga något om men det blir ju inte riktigt samma täthet i pälsen så jag vet inte om den värmer på samma sätt under vintern. Men, å andra sidan, dom flesta har ju inte sina illrar ute permanent på vintern heller.
Ganska många angoror har ett nosfel, dom har dubbla nosvingar, detta kan vara mer eller mindre och jag för min del tycker dom ser förskräckliga ut men smaken är ju som bekant olika. Min upplevelse av angoror med nosfel är att dom låter mer när dom andas och snörvlar och har sig. Det låter helt enkelt som om det är svårare att få in tillräcklgit med luft. Jag vet att andra inte säger samma sak men det är så jag har uppfattat det.
Förutom det så har angorahonor oftast svårt att få mjölk eller tillräckligt näringsrik mjölk vilket gör dom till dåligt avelsmaterial om man vill ha levande valpar. Dom som föder upp angoror kan lösa detta på två sätt, antingen para en angorahane med en semiangorahona eller para en angorahona och sedan ha en korthårshona som ska ha valpar samtidigt ungefär så man kan lägga över valparna till henne. Jag tycker att det sistnämnda är att gå för långt. Kan inte djuren man avlar på själva ta hand om sin avkomma och få dom att överleva anser jag inte att man ska avla på dom överhuvudtaget. Men det är ju bara min åsikt förståss.
Fördelar och nackdelar? Tja fördelar ser jag personligen inga, det är väl om man faller för utseendet annars har dom inget som inte andra illrar har. Nackdelar är för mig att naturen har berättat att honorna inte ska föröka sig (eftersom dom har så dassig mjölk) och att dom kan få andningsproblem med den missbildade nosen (finns angoror utan den också).
Det lät som det mest var nackdelar. Vill ju inte ha ett djur som lider.
Som sagt flera får gärna svara. vill ha så mycket info som jag kan. Jag googlar för fullt på nätet med. Men de verkar finnas många kunniga här inne (hade varit lite konstigt om de på en illersajt inte fanns någon som kunde) :)
Tack för svar som sagt

#4 Tja, det är ju bara mina åsikter och upplevelser, andra tycker ju annat. Lider och lider.. dom kan ju andas, men ja, jag vill inte ha en angora för mig är det inte en sund iller men det är också som sagt, min åsikt.
okej, jag förstår.

Vill tillägga att valparna i #1 inte är angora-valpar utan semi-angora.
Det är en ganska stor skillnad ifall du vill se hur de ser ut.
#7 Sry, glömde nämna att valparna "bara" var semiangora i mitt inlägg. 
okej vad innebär semi-angora? har de inte dubbla nosvingar och sådant? vad skiljer dem åt? Jag tycker angora är väldigt vackert. Men jag vet för lite om det.

#9 Semi-angora är vad du får om du parar en angora med en korthår. En iller med lite längre päls och angora-gener. Parar du en semi-angora sedan med en angora får man fram angora-valpar.
Semi-angoror är exakt som vanliga illrar fast de kan ha längre päls. Finns semi-angoror som inte har längre päls överhuvudaget men genmässigt är de ändå semi.
Kikar du på mina valpar i länkarna ovan så ser du att de är väldigt långhåriga i jämförelse med korthårsillrar.
Så semi har inga dubbla nosvingar och saknar ingen underull osv.
Sen vill jag tillägga att det går att få fram angora utan näsfel och det är det många (bl.a jag då) vill få fram.
Angående sunda och friska illrar, så är det såklart mycket beroende på vad man väljer att avla på. Har illern inga friska linjer bakåt spelar det ju inte så stor roll om den är angora, korthårig, viltfärgad eller vad som helst.
Jag har träffat angoror med nosfel som man knappt märker av nosfelet på och jag har träffat angoror med pipljud när de blir upphetsade.
Jag vet även en angora som bodde utomhus hela vargavintern som var utan att ha problem med att hålla värmen trots mer än 20 minusgrader vissa dagar.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Nu vet jag vad en semi angora är också:)

Jag fick min första semiangora kull 2010. Parade min korthåriga pastell hona med en stilig och stor albino angora hane som härstammar från Norge.
Resultatet blev 9st valpar. 2st albino honor och 1st albino hane, 5st pastell honor och 1st pastell hane.
Sparade en mörk pastell hona som ska gå vidare i avel. Just nu planerar jag att importera en angora hanvalp som ska bli Peppars blivande partner och går det som jag planerat så får jag fram bra angora valpar. Det kommer dock dröjja ett tag tills min första angora kull kommer till världen då min pastell hona Peppar har fått insatt ett suprelorin chipp.

Rätta mig om jag har fel. Är inte superinsatt i ämnet men detta är vad jag "lärt" mig!
Sören Thinggaard (Danmark - Ferpharm) samarbetade med en Svensk uppfödare (farmare) för att få fram angoran och mycket annat spännande. Sören fortsatte med et i många år. På Ferpharm körde de inte precis med bästa illrar till avel, utan snarare "häftigaste och ovanligaste färg vinner". T.ex svarta illrar (blackselfs) med gröna eller blå ögon, långhåriga illrar och andra illrar med spännande pälskvalitet och nya spännande färgar och mönster. Det spelade såklart inte någon större roll om illrarna var syskon eller väldigt nära släkt. De "finaste" och mest ovanliga illrar blev parade med syskon eller föräldrar för att få fram ännu mer spännande färger. Detta resulterade såklart i mer och mer sjukdomar och defekter. Mestadels cancer, men även många fall av NTD (neural tube defect) och organsvikt i tidig ålder. Många sjukdomar kan i regel spädas ut och avlas bort genom att selektera för friska och obesläktade avelsdjur, detta var alltså inte fallet på Ferpharm! Genetisk variation var inget dessa killarna tyckte var kul!
Många uppfödare fortsatte på linjerna efter att Sören fått djurförbud, men eftersom de flesta saknade stamtavla blev det såklart så att förr eller senare korsade man nära besläktade illrar utan att veta om det.
Tyvärr räcker det att bara titta över sundet till Danmark där dessa ursprungliga linjer är väldigt utspridda (såklart såldes dessa illrar världen över, men många stannade i Danmark). Många danskar har en helt annan syn på fancyteckningar och angoror än vad vi har. Dock har väl de flesta insett att det är bra skit att blanda ut angoran med korthår och få semiangoror som sedan i sin tur kan få angoravalpar. Såklart är ju sörenlinjerna utblandade, emn sålänge människor inte har några moraliska invändningar mot att avla på en djuraffärsangora med så mycket fancyteckningar som möjligt så lär det ta ett tag innan vi får se en riktigt frisk angoa, för tyvärr är det angoror med så mycket roliga färger som möjligt som dominerar angoraaveln.
"Wrong in all the right ways" - kullen är äntligen här! Följ valpdagboken på min hemsida

#16 Du har helt rätt tyvärr.
Det är svårt att hitta angoror med bra stamtavla. Eller för att vara helt ärlig, ganska omöjligt. Oftast så har de ju inga stamtavlor alls. För tydligen är det "bättre" att avla på en helt stamtavlelös iller än en iller vars hela släkt har dött i cancer. Och så säger man att man avlar in nytt blod. Ruskigt praktiskt.
Men när man inte har hane själv t.ex och sitter och letar runt hittar man mycket "spännande" om man använder det ordet väldigt löst. Det ska räcka att det är en angora och sen ska det inte vara mer med det.
När man frågar varför hela släkten dött i cancer i unga år får man till svar att: jamen det är inte ärftligt. Borde inte någon i släkten vara äldre än fyra år då kan man kanske undra?
När jag hittade min kille för i år och han var 6 år gammal, pappan fortfarande i livet, och mamman död för någon månad sedan i en olyckshändelse då började jag tro att allting var fejk. För nånstans måste ju det vara förfalskat.
Det är ändå ingen perfekt släkt, för det finns ju inte, men det var så nära jag kunde komma när jag studerade de enskilda individerna närmare. Samt träffade släkten personligen.
Men det är så synd att bara för att det är en angora så är det helt plötsligt ok att strunta i allt det där som livslängd, sjukdomar osv. Det är väl ok att illern bara lever tre år, den ser ju häftig ut. Det är en trist inställning.
Samtidigt så använder många angoror i avel av en stor anledning- utseendet! Och visst avlar många andra även dom på illerns utseende om det så är vilttypat, efter färg eller efter hårlag, men utbudet av material är desto mer begränsat när det kommer till angoror. inte bara för att det finns få angoror utan även för att folk har avlat hej vilt med dom.
Så vad ska en angorauppfödare ta ställning till? Nosfel, pälskvalitet, färg, temperament, sjukdomar, exteriör, stamtavla etc etc. Och tyvärr kan man inte få allt. Och inte att förglömma så kan saker väga olika tungt beroende på uppfödare.
så man ska inte ta för givet att saker inte spelar någon roll hos en uppfödare för att denne inte har samma syn på avel eller väger saker på samma sätt som någon annan- precis som med all illeravel egentligen.
Men som vanligt är det oftast lättare att klaga på andra än att hjälpas åt och stötta varandra även om man inte har exakt samma syn på vad som väger tyngst vid alla tillfällen.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Vad jag har får mig så är angora iller en genetisk fel - i naturen finns inga angora illrar( samma sak med alla *färgade* illrar) så om själva *angora* päls är en defekt i sig själv och så avlar man på sådana så kan man inte förvänta sig full friska valpar och i sin tur om det är genetisk fel så finns det inte så många angora släkt att välja mellan till avel så visst kommer det bli släkt inom en familij (parningar mellan döttrar och pappor, nära kusiner osv). Fick höra också av en uppfödare som avlar på angora illrar att på grund av det att de inte har någon underull på vintrar kan de inte gå ut när det är kallt.
Välkommen till ferretplanet.se :)

#18. Jag tycker att alla uppfödare ska titta på det som de personligen tycker är viktigast. Skulle alla titta på t.ex sjukdomsstatistik i linjen så skulle man ju kunna stryka t.ex blackselfs pga av den utbredda kryptorkismen bland dem.
Jag personligen är inte direkt emot angora avel, men tycker å andra sidan att naturen själv säger ifrån när honorna t.ex inte kan ge sina valpar mjölk. Och allting runt omkring just angoraaveln, att folk fortfarande stödjer den genom att köpa rena angoror som genom att just vara angoror har tagit livet av en hel kull "vanliga" illrar, tar jag starkt avstrånd ifrån. Men som jag skrev förr så gäller det ju inte alls semiangororna och den utkorsningen man gör genom att para angoror med korthår.
Det kommer alltid att finnas människor som är emot all typ av avel, eller rättare sagt den aveln som inte passar deras kriterier. Jag kan tänka mig att många anser att albinoavel är uppåt väggarna för att man inte kan se eventuella riskteckningar. Eller vilttypat för att de anses vara monster som siktar mot halspulsådern! Eller illrar med blaze eftersom de har en ökad risk att föddas döva. Eller illrar med vita tecken på bröstet. Listan kan bli lång med fördomar som människor har mot all sorts avel, men så länge man tror på just det man själv vill få fram och har ett mål med sin avel så får folk göra precis som de vill.
Tänk vad tråkigt det hade varit om alla ville ha precis samma illrar!
#19: Angoror kan vara ute när det är kallt! Så uppfödaren har nog fått fel för sig. Och anser man att angoror är en defekt så borde alla illrar utom viltfärgade illrar helt utan tecken och albinos räknas till dem. De är ju nämligen de enda illrarna som finns vilt. Albinon är ju egentligen ett gränsfall eftersom det uppkommer spontant i naturen kanske en gång på 1 miljon, om ens det.
"Wrong in all the right ways" - kullen är äntligen här! Följ valpdagboken på min hemsida

#18 Men det gäller ju all avel. Alla kan ju inte tycka samma sak om vad som prioriteras mest. Det är ju ganska naturligt.
Men det är lite tråkigt att när det kommer till lite annorlunda färger, teckningar, hårlag osv då är det mer ok att strunta i allt annat än när det gäller t.ex en viltfärgad iller.
Folk som vill ha silver, blackself eller någon annan färg kan göra avkall på någonting annat för att just få den färgen. Medans någon annan som avlar viltfärgat inte skulle vilja göra avkall på någonting alls.
Det är ju helt upp till var och en som föder upp att ha sina egna funderingar om vad som är viktigast för just dem. Det som är viktigast för en behöver inte vara viktigt för någon annan.
Jag tyckte från början t.ex inte att nosfel var så himla farligt, lite charmigt sådär. Men sen när jag hört hur en del andas så får jag en annan uppfattning. Man kan ha tur eller otur där verkar det som. Då hamnade den prioriteringen lite högre upp på min lista.
Men det var ju bara ett exempel. Alla som föder upp, vilket djurslag det än gäller från möss till häst har ju sina egna kriterier om vad de vill få fram i sin avel.

#20 Det där är bara läskigt. När andra djur får sätta livet till då är det någonting som är helt uppåt väggarna galet.
Jag har ju min Angora Daisy. Bortsett från det faktum att jag tycker hon är ruskigt ful, för det är hon verkligen (men självfallet underbar och go på alla vis ;)), men ändå är hon en utav de snyggaste/mest välbygda angoror jag träffat (ganska kontrasterande eller hur?) har hon helt klart svårigheter med att andas. Hon snörvlar, hostar och harklar sig en hel del, och har alltid gjort det, speciellt om hon blir exalterad eller är väldigt aktiv. Vad gäller pälsen så håller hon värmen precis lika bra som mina andra i 20 minus.. om inte bättre, så att de inte skulle klara kylan håller jag inte alls med om. Snarare tror jag att eftersom hon i princip bara har olika varianter av underull (inga direkta stickelstrån), så gör den långa "luftiga pälsen" att hon kan "behålla" varmluft mellan pälslagren bättre an de andra egentligen och på så vis hålla sig varm. Men ja.. om det inte vore så att Daisy var född hos mig och var min alldeles egna mysbebis, så skulle jag aldrig någonsin köpa mig en angora. Det faktum att den personliga hygienen dessutomn är kass, och att hon ofta har bajs som fastnat i pälsen i rumpan samt runt vulvan som man ofta får städa rent/klippa rent säger mig att pälslaget kanske inte är det evolutionärt mest välanpassade heller ;)
Men ja.. smaken är ju som baken helt enketl ;)
Min Fluffrumpa aka hamstertanten
http://www.facebook.com/media/set/fbx/?set=a.475462532920.249373.503807920&l=5a826163c2
#16 & #17 Det förekommer många spekulationer om varifrån angoran härstammar men det är nog så att ingen egentligen vet med säkerhet.
Versionen som förekommer här är nog den nyaste, några av dom äldre versionerna är
1. En norsk farmare fick fram en angora som en mutation i en kull, fortsatte därifrån med att linjeavla och alla angoror ursprungligen kommer från dom illrarna.
2. Angoran kommer ursprungligen från en farm i Skottland och en importerades sen till Norge och avlades vidare på där.
Utöver dessa finns ett antal olika varianter beroende på vem man frågar. Det finns också en variant där en svensk uppfödare (inte den som avses i inläggena ovan) skulle ha varit inblandad.
#24. Jag har hört att det var en skåning 
#25 Hehehe, det finns nog lika många varianter på skrönorna om angorans ursprung som det finns angoror. Men just det här med skåningen har jag faktiskt inte hört förut, så den måste jag lägga till listan. Det var nämligen inte skåningen som jag syftade på med "svensk uppfödare" utan den jag syftade på är en helt annan som tillskrivs angorans ursprung.
Förresten - det här med svensken som samarbetat med Sören. Där förekommer det på samma sätt lika mycket spekulationer, gissningar och t o m beskyllningar som med angorans ursprung så sån info får man också ta med ungefär ett kilo salt. Farmaren ifråga sägs i en version vara en "storfarmare", i en annan är personen en smålänning och i en tredje är han en till Sverige inflyttad dansk (som nog är det mest troliga i o m påstådd släktskap med Sören).
#19 Skulle inte finnas speciellt många husdjur som föll in under rätt "kriterier" om man endast skulle avla på det som naturligt förekom i det vilda. du kan i stort sett kolla på vilken hundras, kattras, kaninras, marsvinsras etc som helst för att hitta "defekter" eller "mutationer" som man valt att avla vidare på- måna härstammar från ren och skär inavel.
Och som med det mesta så höjer man på ögonbrynen och pratar om djurplågeri de första generationerna, tills det att det blandats ut tillräckligt för att de oönskade defekterna ska ha hamnat lite i bakgrunden.
Visst kan det röra sig om väldigt "fula" metoder och djur som far illa men vi får nog försöka att inte hårddra allt och påstå att bara det helt naturliga är det enda rätta för då har vi snart målat in oss i ett väldigt litt hörn.
Jag har själv tyckt (och tycker) att vissa färger/teckningar/hårlag inte borde avlas på pga de oönskade defekter som uppkommit, men ju mer man avlat ju mer har det blandats upp och ju mindre oönskade defekter uppkommer (beronde på HUR man avlar också förstås).
Och nej, angoror klarar inte kylan sämre än korthårsillrar :)
#20 Tycker själv att det verkar som att många angorahonor verkar användas till avel mer och mer och fungera "bättre" med tanke på mjölkproduktionen..
#21 Det var ju det jag skrev- att det gäller all avel egentligen.. Men det verkar som att när det gäller angoraavel måste man följa vissa "regler" för annars hamnar man i facket "bryr sig inte om hälsan" även om man värderar lite annorlunda.
"Men det är lite tråkigt att när det kommer till lite annorlunda färger, teckningar, hårlag osv då är det mer ok att strunta i allt annat än när det gäller t.ex en viltfärgad iller."
Är det verkligen så? Eller är det så att alla automatiskt ser en viltfärgad iller och tänker "den är frisk" utan att ens bry sig om vilka efterforskningar som gjorts?
Jag tycker att många avlar på sina honor lite hipp som happ utan att veta ett dugg om deras bakgrund och det verkar vara helt accepterat så länge illern är viltfärgad.
Är det en angora eller fancytecknad iller så är inte utbudet lika stort och gör man ett val som inte stämmer övverrens med andra människors val och sätt att väga för och nackdelar så "struntar man i allt annat" även fast så kanske inte är läget.
Det är min uppfattning.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#28 När det gäller tron att viltfärgat skulle vara friskare oavsett hur den avlats fram kan nog tyvärr forumen, t ex illerifokus, ta åt sig äran för faktiskt. Det är bara att leta fram lite trådar från ett par år tillbaka. Det var nog ingen av dom som uttalade sig som tänkte på att många sväljer såna uttalanden med hull och hår utan att själva fundera vidare och att det sen lever kvar och sprids vidare t o m till nya illerintresserade.

#28 "Eller är det så att alla automatiskt ser en viltfärgad iller och tänker "den är frisk" utan att ens bry sig om vilka efterforskningar som gjorts?"
Så hoppas jag verkligen inte att det är. En iller utan okänd bakgrund är ju lika okänd vare sig den är viltfärgad, pastell eller då angora. Vare sig bättre eller sämre.
Jag kan faktiskt inte erinra mig någonstans jag hört att det skulle vara mer ok att avla på en viltfärgad okänd hona än någonting annat. Men okända djur avlas det ju på varje år, i olika färger i olika utsträckningar.
Om man tror att alla viltfärgade rent generellt är friskare än andra så är man kanske nybörjare inom ämnet. Vilket vi alla har varit. Det tar inte så lång stund med iller innan man förstår att så inte är fallet tror jag.
#30 När det gäller att avla på okända djur så hänger det ju på hur man gör det, eller hur?
Här t ex http://baltikum.dyndns.org/~fuglemat/index.cgi/vis_stamtavle2?dbnr=86
har man ju tagit in okända djur vid vissa generationer. Men vid varje tillfälle har man parat med iller med lång känd härstamning. Så det skulle inte vara ok? Eller?
#28 Jag menade inte riktig att jag är emot att få fram nya färger och sådant. Jag bara instämde med fakta att både angora och färgade illrar kom som föjld av genetisk fel så man kan förvänta sig att de förr eller efter blir sjuka.
Välkommen till ferretplanet.se :)
#0 Jag har två angoraillrar och dom är precis som vilka andra illrar som helst. Theo är hur mysig som helst och älskar att pussas och mysa. Baby Dru är också en fin kille som är hur social som helst, men han vill inte ligga i knäet och mysa eller pussas. Han är supernöjd med att bara vara med och titta.
Theo och Druie klarar kyla jätte bra, hygienen är inga problem med. Theo har lätt för att bli varm och ligger gärna på svala golv och badar så ofta han kan. Han har förvisso en enorm päls.
När det kommer till andningen så har Druie inga problem, men Theo har ibland lite ansträngd andning. Dock har dom haft kroniska lunginflammationer pga yttre omständigheter som har satt sina spår. Men jag är övertygad om att Theo oavsett ärrvävnad har vissa problem som är relaterade till hans extrema dubbla näsvingar/nosrygg.
#16 Var har du fått all den informationen om Sören ifrån?