En illerdalmatin?
Vår illerkille fällde av sin vinterpäls väldigt tidigt och har nu ingen vinterpäls kvar. Det jag har märkt den senaste veckan är att han har fått svarta partier och prickar på pälsen som ser ut som smuts men det sitter i pälsen. Han är en pastelliller och hans mörkaste päls är ljusbrun så jag tycker det är lite konstigt att han får svarta prickar som inte alls är hans nyans i vanliga fall.
Än så länge har vi hittat tre svarta prickar.
Är det någon som har varit med om samma sak? Finns det prickiga illrar ?
Låter intressant, du har ingen bild att posta?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vart på kroppen sitter prickarna? Är det i pälsen eller i skinnet?
Prickiga illrar förekommer men då är det stora vita partier det rör sig om och fläckar av den naturliga färgen. Alltså som en dalmatin.
Detta har jag inte hört något om på en otecknad iller. Däremot kan jag säga att jag själv hade en väldigt mörk pastellhane med stora vita fläckar. Hans pastellfärg blev mer åt det svarta hållet när han blev äldre (ska nämna att eftersom han hade så mycket vitt så ljusnade han till nästan helvit med lite mörka silverstrån i pälsen) och det är många pastell som blir gråare i färgen efter några år.
Illrar får ofta fläckar på våren som är mer åt det orange hållet då dom producerar en massa oljor och fetter i huden. dessa fläckar kan vara lite var stans på kroppen men oftast runt huvudet och på svansen brukar man se det tydligt.
Är prickarna på svansen och i huden så kan det röra sig om sommarsvans.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#1 - JAg försökte få med det på bild men det var svårt eftersom prickarna är ganska otydliga och kameran inte den bästa kanske :)
Det verkar lite som att fläckarna har antagit men han har ändå lite kvar och det ser inte ut som att det sitter på hudan utan det sitter i pälsen så sommarsvans är det inte