Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 1633 ggr
Strumpan
0

Behöver hjälp!

Jag skulle plocka upp Athlaz för att sätta på honom selen, och då ser jag att där snoppen är att det är svullet så jag tryckte försiktigt och snoppen åkte ut, men med den så följer det med något blodblandat gugg. Han går även runt och hostar. Vad är det????!!!!!!!

Snälla hjälp mig, mitt hjärta är just nu halsgropen!

Mvh Jenny

Robinsnel
0

urinvägsinfektion?

Ring vet och fråga.

Strumpan
0

Måste nog göra det. Han håller även på och sväljer och slickar sig runt munnen hela tiden. Jag får inte hålla i honom heller

Mvh Jenny

Faxlin
0

Låter som om han har en infektion. Så han behöver säkert in till veterinären för att spolas ren och få lite antibiotica.

Har han feber?

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Strumpan
0

Jag har pratat med en vett, och de sa att jag ska ta tempen på honom och spola "där nere" med ljummet vatten, och hålla stenhård koll. Har någon ett bra knep hur man kan hålla en iller samtidigt som man tar tempen, och man är själv??

Mvh Jenny

Sara
0

Muta med furotone.

Sara

LeeLoo
0

#4 ja vetegroddsolja på magen fungerade bra på Milly. Hon låg i mitt knä och jag bullade upp under baken och undertiden hon slickade på magen så tog jag tempen.

Strumpan
0

Kan man använda parrafinolja som glidmedel på tempen??

Mvh Jenny

Sara
0

Kissar han ordentligt? Kommer det inget kiss när han försöker så måste blåsan tömmas hos veterinären. Blåsan kan spricka om de inte kan kissa.

Ja, jag vet att jag är kissefreak just nu i flera trådar. Men jag vet att det inte är kul när man får åka akut till veterinären för att illern inte kan kissa. Fundersam

Sara

Sara
0

# 7 ja det går bra. Eller lite vaselin

Sara

Strumpan
0

Han kissade för ca 1.5h sen

Mvh Jenny

Strumpan
0

kommer snart tillbax, ska göra ett försök…..

Mvh Jenny

Sara
0

Det är bra, se till att han dricker ordentligt oxå.

Sara

Strumpan
0

Jag måste ha ett par x-trahänder,det funkar inte!!!!!!!!!!!!!

Mvh Jenny

HannaM
0

Låna mina… kan tyvär inte komma med bra tips.. men jag håller tummarna för att det löser sig i alla fall

Sara
0

Har du ingen som kan hjälpa dig i närheten?

Grannar?

Sara

Strumpan
0

Nej, jag har ju inte det……………

Mvh Jenny

Sara
0

Låter kanske grymt men ta ett ordentligt tag i nackskinnet så han ligger stilla. Muta honom med gottor efteråt.

Måste man så måste man!

Sara

Denna kommentar har tagits bort.
HannaM
0

Jag kan komma om.. 40 minuter men det är ett bra tag…

Strumpan
0

#19 tack, men det är lugnt, jag SKA fixa detta =) Men ett jättetack endå.

Mvh Jenny

Faxlin
0

Skönt att veta att någon kan dyka upp med ett par extra händer i alla fall, om det behövs.

Audiatur et altera pars

Strumpan
0

#21 tack =)

#22 det finns massor av människor här med ett hjärta av guld=)

Mvh Jenny

Strumpan
0

Han dricker.

Mvh Jenny

Strumpan
0

Han dricker och han har ätit (godis)

Mvh Jenny

Sara
0

Jag har faktiskt aldrig tagit tempen på någon av mina illrar. Generad

Egentligen så ska man ju ta det några gånger när de är friska så man vet ungefär hur mycket det ligger på, så man har något att jämföra med när de blir sjuka.

Sara

Strumpan
0

De ska ha runt 38-39 grader

Jag prövade nackskinnet, men rumpan hoppade iväg…

Mvh Jenny

Faxlin
0

haha, enbart illrar som kan hoppa iväg rumpan när man håller fast dem. hihi

sara du har rätt. Man ska tempa sina djur när de är friska för att vara säker på vart de ligger normalt.

Audiatur et altera pars

[Falo]
0

finns det ingen som kan hjälpa dig hålla?

HannaM
0

illa att det i sånna här lägen inte är närmare mellan nackskinnet och rumpan, helt enkelt för myckket iller där för att det ska var asmidigt att ta tempen

Sara
0

Jag förstår honom iof.. Hatade de där rumptermometrarna som var när jag var liten. SkrikandesGlad

Får du inte tagit någon temp, så håll bara koll på honom noga så du märker om han blir slö eller verkar ha ont när han kissar.

Lycka till!

Sara

[Falo]
0

vänta tills han somnar så kan du trycka in den snabbtOskyldig

Robinsnel
0

#32 nu tycker jag du ska va snäll! Tidelag ffs… :P

Strumpan
0

#28 Jo, tack jag märker det….=) Det är i sånnahär lägen som man önskar att de var stela pinnar, eller var bläckfisk=)

#29Nej, det gör ju inte det, inte i närheten iallafall

#30 Jag vet vad du menar=) Det är ju inte som att tempa en häst…. DET ÄR ENKELT jämfört med dethär!

#31 Jag ska hålla stenhårt koll på honom. Tror ni att en såndär barntermometer som man tar i örat skulle funka??

Mvh Jenny

Faxlin
0

#32: haha, ursäkta Strumpan om jag skrattar, men det falo skrev lät så skojigt.

Men åter till allvaret. Om du inte lyckas ta tempen så håll i alla fall stenhård koll på allmäntillståndet. Vid minste tecken om dålig så vänta inte oavsett vad en veterinär säger. för börjar en iller visa sig dålig, då är de jäkligt dåliga. de är bra på att inte visa sig sjuka nämligen.

Audiatur et altera pars

HannaM
0
[Falo]
0

Bor du i norrort så kanske jag har möjlighet att komma förbi och hjälpa till med hållandet

Strumpan
0

Jag bor på Kungsholmen. Men det är lugnt, jag kommer att sova med ena ögat öppet inatt, coh blir han sämre så tar jag jetplanet till vetten

#32, 35 Det är lugnt, den var faktiskt bra!

Mvh Jenny

Strumpan
0

Kan man se på dem om de har feber? Athlaz har tex varma trampdynor, och en torr nos.

Mvh Jenny

Faxlin
0

Låter lite som om han har feber ändå tycker jag. Men kolla hur det ser ut med hans ork och sådant runt om.

Audiatur et altera pars

Strumpan
0

Han vill bara sova (ligger utslagen i mitt knä nu).Jag såg att han drack lite för ca 30min sen och han plockade med sig mat till sängen då oxå. jag gav honom godis när jag skulle tempa honom och det åt han utan problem.

Ska jag göra något mer än att bara hålla koll på honom, tvinga i honom mera vatten, mat, eller ngt?

Han andas ganska ansträngt, sväljer mycket och slickar sigmycket runt munnen. Har det med febern att göra?

Mvh Jenny

Strumpan
0

Snoppen är svullen och den är öm…

Mvh Jenny

Strumpan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Man känner sig så maktlös… man önskar att man kunde krama bort problemen…

Så söt liten korv

Mvh Jenny

Faxlin
0

#41: Jag tycker det låter som en kille med feber. Har du kollat med nacktestet om han blivit uttorkad för då är det bråttom.

Audiatur et altera pars

Strumpan
0

Jag lyfte honom i skinnet, men det gick tillbaka på en gång, så det är nog lugnt. Jag lagt lite torrfoder i blöt som han ska få snart. Äter han avdet så får han i sig mycket vatten med maten. Då vet jag att han få i sig ordentligt med vätska

Mvh Jenny

Strumpan
0

Han har faktiskt börjat vakna, han tar det lugnt, men han är uppe och går!

Mvh Jenny

Strumpan
0

Han mer eller mindre kissande ur rumpan nyss, med ett fåtal hela bitar i, det var bokstavligt talat rinnande!! VAD ÄR DET SOM PÅGÅR??????????!!!!!!!!!

Nu börjar jag bli rädd!!

Mvh Jenny

Faxlin
0

Åk till veterinär nu tycker jag. Akut, inte vänta.

Audiatur et altera pars

sarae
0

ja, jag tycker också att du bör åka till veterinären!

Strumpan
0

Jag pratade med vetten här nu igen, men hon lät lugn och sa att jag kunde göra som jag ville (hon var rätt nonschalant). Väntetiden var 1-6h och grundavgiten var 2500:-=kul. Men jag åker. Talas vid imorgon.

God natt alla!

Mvh Jenny

Nettan
0

Har man en kraftig infektion i kroppen så kan man få diarré. Det verkar som om stackarn är rejält sjuk.

Är det så att han behöver penicillin så se till att du på plats får en startdos i sprutform.

Strumpan
0

Myspys….. måste rusa

Tack till er alla för er hjälp! Kram från oss

Mvh Jenny

sofie
0

Lycka till! Systrarna hälsar att han ska krya på sig

Strumpan
0

=)

Mvh Jenny

Faxlin
0

Ohh, jag håller tummarna. Skriv och berätta hur det går sedan.

Audiatur et altera pars

Strumpan
0

Halloj! Antar att det inte är så många inne just nu, vi kom just innanför dörren. Det har gått både bra och dålig. Jag hoppas att ni sitter ned när ni läser detta. MEN, han har tydligen BRUTIT SNOPPEN, ja, ni läste rätt! Snoppen är bruten!! Men det verkar som om det kommer att gå bra ändå, han kan kissa. Han la en liten pöl och en hög som hämd för att vi tempade honom (han piersade ögonbrynet på mig), det var det viktigaste att han kunde kissa. Han fick en spruta med antibiotika och en med smärtstillande. På måndag ska jag ringa till Roslagstull så får de titta och röntga om det behövs. Han fick även ett recept på antibiotika som han ska äta en vecka.

Jag håller er uppdaterade på hur det går!

Igen vill jag tacka er för att ni finns. Ni är en enorm trygghet när något skiter sig. En stor kram från Athlaz o mig Generad

Mvh Jenny

LeeLoo
0

#57 stackars liten bryta snoppen, skickar en tanke till er & håller tummarna på att allt går vägen. Vad hade han för temp? Kram från oss

Strumpan
0

#58 39,6grader, men han hände så mycket att han jagade upp sig, så vetten var inte så orolig över det. Men jag ska hålla ett hököga på honom nu så han kissar och så.

Just nu är han hyperpigg, och rejsar runt. Vilket han INTE borde göra!! Antagligen så beror det på smärtlindringen…

Mvh Jenny

[Falo]
0

#59: han springer väl och jagar rosa ellefanter stackarn…..

Det där lät som det ondaste någon kan råka ut för ungefär. Ajaj ojoj jag tycker så otroligt synd om honom…,

Måste nog avsluta det hela med ytterligare ett AJ

UlrikaD
0

Kom precis hem från jobbet och läste den här tråden. Vilken tur att du åkte, trots jouravgifter och allt. Hoppas att han mår bättre nu. Men hur fasen bär man sig åt för att bryta snoppen???

Har aldrig hört talas om tidigare.

sarae
0

stackars liten! tur att du åkte till vet och fick hjälp! hoppas han kryar på sig snabbt!

#61Yup visst kan pojkar göra det ;) visste bara inte att illrar kunde :P

Strumpan
0

Jag är så stolt över min lilla päls,han var så duktig!! Vetten trycke ut snoppen flera ggr för att titta, han fick två sprutor i nacken, vi tempade honom -jag kan säga att så som han höll på då hade jag aldrig klarat själv, vi var två och klarade det knappt, han blev helt galen. Hade jag varit snabb så hade jag säkert kunnat trycka in en piersingstav i ögonbrynet =). Sen ni som vet hur Stockholms gator är på helger (drogpåverkade människor, fulla människor, skrikiga människor), det påverkade inte honom ett skvatt, han låg nästan bara och sov hela resan hem.

Jag har inte den blekaste aning hur den kan ha gått av. När vetten skulle kolla på "den lille" (förlåt Athlaz=)) så tyckte jag att det var något vitt gugg vid sidan på den, vetten konstaterade att det var benet så tittade ut!

Mvh Jenny

Strumpan
0

Jäkla skit! Jag har nästan 24 grader här hemma,solenskiner -o vi får inte gå ut………

Mvh Jenny

HannaM
0

Är det så varmt.. då kanske jag ska överväga att lämna datorn och prova utet en stund

Strumpan
0

Det tycker jag absolut att du ska göra, jag måste oxå göra det - måste till apoteket och hämta hans antibotika. Jag ville ju gå ut med pälsen… inte hämta medicin….

Mvh Jenny

Sara
0

Men det finns ju inga ben i människosnoppar? Hur bryter man snoppen då?

Sara

Strumpan
0

Illrar, hundar och katter har ben i snoppen. Hur det är med människosnoppar är jag inte säker. Jag tror att det är så att när en kille har stånd så är det musklerna i den som brister. Finns det inte någon kille här inne som har brutit den någon gång?

Mvh Jenny

HannaM
0

Alltså, det finns väl inga ben i en människosnopp? Så det går inte att bryta på det sättet… men ooo vad min pojkvän såg lidande ut när jag berättade om stackars athlaz….

Strumpan
0

Nej det finns inga ben i våra grabbars utan bara vid vissa djur, självklart hos illrar…

Berätta om benet i den som sticker ut=)=)=)

Jag måste hinna till apoteket innan de stänger. C U l8er =)

Mvh Jenny

JossanH
0

o vilken tur att du vet vad som hänt iaf!! shit att bryta den kan inte vara skönt!! :(   vet ju her pegasus reagerade efter att ha fått ett bett i "lillkillen"… han var inte heller lätt att tas med då!

hoppas grabben kryar sig!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Strumpan
0

Det konstigaste är att jag borde väl ha märkt när det hände, jag menar, det är väl ingenting som man tar med en nypa salt! Det måste ju ha gjort så j**la ont tycker man, men jag märkte ingenting förren sent på kvällen, då vi skulle gå ut på vår dagliga promenad. Då var förhuden jättesvullen!

Men det ska nog bli bra, jag måste hålla mig positiv. Igår satt jag bara och skakade här framför datorn när jag pratade med er.

Han var inte rolig inatt när jag skulle sova. Vet ni vem dem tasmanska jävulen är (den tecknade)? Athlaz var som honom, som en virvelvind som bara drog runt i hela lägenheten. Antagligen var det för den smärtlindrande sprutan…

Mvh Jenny

Faxlin
0

Naw stackars liten grabb. Skickar en massa tröste gos till honom och kramar till dig.

En sak har vi fått ytterligare bevis för här i alla fall. Illrar är tåliga djur. En hund som bryter snoppen missar man det inte på. de blir ömkliga och skriker kan jag säga.
Men en iller kan tydligen bita ihop och låtsas som ingenting då med.

Fy sjutton vad ont det måste gjort. Stackars liten.

Audiatur et altera pars

Strumpan
0

#73 Tack, det tar vi gärna emot Glad

Visst, de kanske är tåliga, men de är oxå dumma! Jag menar, hade han uppmärksammat mig så hade han fått hjälp tidigare och gud vet när det hände! Athlaz är knäpp och konstig, men han är min bebiskorv och jag älskar honom!!

Mvh Jenny

Strumpan
0

Min älskling har så ont! Jag vet inte vad jag ska göra! Finns det inte någon här inne som har haft någon päls som har haft riktigt ont??? Han ligger och rycker i sömnen, det är inte drömryckningar. SNÄLLA finns det någon som har en idé på vad man kan göra!! Jag är öppen för förslag, en bit alvedon, specilla punkterman kan massera, NÅGOT, VAD SOM HELST!!! Vetten säger att han ska äta sin antibiotika som drar ner svullnaden som i sin tur ska dra ner smärtan. MEN DET VERKAR INTE HJÄLPA!!!!!!!!! Vi ska till Roslagstull imorgon, men det är imorgon! De öppnar om 12h………. Som ni märker så är jag desperat

Mvh Jenny

Sara
0

Vet du vad det var för smärtlinding han fick igår?

Sara

Sara
0

När jag gett smärtlindring så har den fungerat i 2 dagar och då ska den bara ges varannan dag.

Sara

sarae
0

jag vet inte riktigt vad du skall göra annat än att ringa veterinären och höra efter vad de kan ge för tips. Tror inte smärtstillande finns receptfritt….eventuellt emla salva för att lokal bedöva området, men det är inte receptfritt (?) och jag e osäker på eventuella biverkningar på iller.Alvedon skall du absolut inte ge då paracetamol är giftigt för iller, och han kan därför bli mycket sjuk.

Strumpan
0

#76,77 Jag vet inte vad han fick han fick. När jag var där inatt så sa de att det var någonting långtidsverkande, men sen närjag ringde idag så sa de att den är ute ur kroppen.

#78 Nej, han ska inte få någon alvedon,  jag tog bara upp någon form av förslag. Jag vill bara komma på ett sätt att hjälpa honom så att smärtan kan lindras lite….

Mvh Jenny

UlrikaD
0

Ring till vet igen, säg att han har jätteont och be att få mer utav det han fick igår. Du borde ju kunna få åka in tidigare och få mer smärtstillande till honom.

Sara
0

Tycker det var orimligt av veterinären att inte skicka med dig mer smärtlindring hem.

Anser att du egentligen borde ha fått med dig en munspruta med smärtlindring, som räcker tills imorgon, hem som du ger via munnen. Dåligt av veterinären.

Sara

Faxlin
0

Kan du inte ringa till en jourveterinär och fråga dem vad du ska göra för att hjälpa honom. Han ska inte behöva ha så ont stackarn.

Audiatur et altera pars

Strumpan
0

Det verkar somom smärtan har släppt lite, han var uppe och sprang för ca 20-30min sen, då åt han lite, lekte faktiskt + att jag tvingade i honom lite vatten. Men han gick och la sig ganska omgående igen, han var inte vaken länge ca 10min, men han var lite pigg iallafall =)

Mvh Jenny

Faxlin
0

Nej men det är klart han inte vill busa så mycket. Han har ju brytit si heligaste kroppsdel. Stackars liten.

Audiatur et altera pars

Sarah
0

Något jag märkt av mina illrar då de varit dåliga är att de alltid ligger på sidan ihoprullade. Aldrig på rygg. Ska självklart inte ses som en universell sanning, men jag tror att det ligger något i det. Är de riktigt dåliga så sover di inte på rygg då de är mer sårbara med magen upp.

Strumpan
0

Men han lekte lite själv i min säng ica 2-3min sen gick han och la sig

Mvh Jenny

Sarah
0

Lek = Bra Säger såklart inte att han är bra… men det tar några dagar innan antibiotikan börjar verka. Jag är expert vid det här laget ;)

Strumpan
0

#85 precis så gör Athlaz oxå. Han vred sig upp på rygg när jag kom (han vill bli kliad mellan frambenen). Men när han sover själv såsover han på sidan

#87 Att hanleker tar jag som att smärtan har lättat lite, men han är självklart trött och har ont så det blir inte så mycket.

Jag ska gå och rå om mina grabbar nu. Men jag kommer in igen imorgon och berättar hur det gick hos vetten.

Gott natt alla och kram från oss

Mvh Jenny

UlrikaD
0

Lycka till hos vet i morgon.

Faxlin
0

Lycka till hos veterinären i morgon. Jag ser fram emot att höra vad de säger.

Audiatur et altera pars

Wikstr_m
0

hur sjutton såg det ut? att bryta snoppen är ju inget man är med om varje dag. min sambo tog sig för "ormen" och fick ett uttryck jag inte kan förklara.

Faxlin
0

#91: haha, konstigt nog verkar det som om alla karlar liksom kan känna lite extra för Athlaz nu. Även min gubbe såg riktigt lidande ut när jag berättade om stackars Athlaz.

Audiatur et altera pars

Ilokay
0

stackars liten..

hoppas smärtan försvinner snart!

[Falo]
0

jag fick höra om en annan iller som brutit snoppen idag. Det hade hänt för några år sedan. Den illern hade tyvärr inte gått att rädda eftersom den inte kunde få ut något kiss så ni har verkligen haft tur trots allt.

Strumpan
0

NU ÄR VI HEMMA Skrattande!! Allt gick jättebra! Athlaz var så snäll och duktig, han lät dem känna och klämma på Lillathlaz, och titta på den. Han försökte inte ens bita varken vetten eller assistenten. Det var lite jobbig när vi skulle röngta eftersom vi var tvugna att dra ut kroppen, men det var snabbt fixat. Han fick även en spruta med smärtlindring av assistenten. Hon blev jätteförvånad för han reagerade inte alls på sprutan, det var nästan somom han hade sett fram emot den! Hursomhelst, vi kan beté oss precis som vanligt, så vi ska ta en långpromenix i vårsolen.

Det var egentligen meningen att jag skulle åka till Idre över påsk, men jag stannar hemma med min lilla "falukorv"! Flört

Jag har sagt det förut, men jag säger det igen -TACK för erat stöd, allt detta har varit ett rent helvete eftersom han hade så ont och jag var rädd för att han skulle behöva avlivas. Ni har varit en enorm trygghet för oss, så här kommer en stor kram från mig och Athlaz

//Jenny och Athlaz

Mvh Jenny

[jenkass]
0

vad skönt att höra! :)

Strumpan
0

Jag är hyperstolt över honom, han var bara så duktig!!!

Mvh Jenny

AlbaStiffler
0

Härligt, vad duktig han var… :-)

Sara
0

Skrattande

Sara

Strumpan
0

SkrattandeGladSkrattandeGladCoolRäcka ut tunganCoolRäcka ut tungan Smilegubbsmissbrukning, men jag är bara såååå GLAD

Mvh Jenny

Faxlin
0

Vad glad jag är för eran skull. Fick du extra medicin med hem om han skulle få så där ont igen? Kan vara lite tråkigt att behöva åka in till veterinären för en spruta varje gång.

Audiatur et altera pars

Strumpan
0

Tack, jag mé! Jag frågade om det, och de sa att han kommer troligtvis inte behöva det + att tydligen kan han få stora magproblem eftersom han var så exstremt lös i magen-det var flytande. Så hon ville inte det. Det var så som de sa på Bagis: att antibiotikan kommer att vara smärtlindande eftersom det drar ned svullnaden… Vi får se, är jag tvungen så åker jag dit med honom så han kan få en ny spruta!

Idag är jag positiv! Det känns somom jag har vunnit storvinsten på lotto!!Skrattande

Mvh Jenny

Faxlin
0

Okej, vad taskigt. Troligtvis inte. Men om då?
Jaja, han har en ansvarsfull och kärleksfull matte så jag vet att du åker in med honom igen om han behöver. Men tycker det är lite taskigt av veterinären.

Förstår om du är glad nu. Det ska du vara. det hade kunnat sluta så otroligt illa liksom.

Audiatur et altera pars

Strumpan
0

Jo, det kändes väl lite taskigt att jag inte kunde få med mig lite smärtstillande Just in case, men de är så otroligt duktiga på illrar så jag litar på vad de säger

Min lilla falukorv mår bättre, Det känns som om jag skulle kunna stutsa till månen och tillbaka av lycka!Glad

Mvh Jenny

Faxlin
0

haha, ja jag förstår dig. Är en underbar känsla när man vet att det ordnar sig för ens päls.

Audiatur et altera pars

Strumpan
0

I know =)

Mvh Jenny

Wikstr_m
0

nu kanske jag är fräck,. men du tog ingen bild på den "lille" så man får se hur det ser ut. tänkte att om man nån gång får hem en iller. eller om min hund skulle knäcka snorren.

Strumpan
0

Nej  det tänkte jag inte ens på. Även om jag hade gjort det så hade jag aldrig klarat av att göra det själv, Athlaz sprattlade som en fisk på land. Det gjorde för ont på honom när jag  tryckte fram lillen på honom. Men deras "små" ska vara liten ljusrosa sak. Athlaz heliga var stort, lila, svullet, blodfyllt, blodådrorna syntes kraftigt, och benet stack ut på sidan + att när jag tryckte ut den så följde det med blodblandat gugg…

Mvh Jenny

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.