Iller iFokus

Iller

Etikettlänkar
Läst 1164 ggr
kredka
0

ferretplanet :)

Hej hej :) tänkte tjuvstarta lite och bjuda ER till min grupp på facebook

ferretplanet.se - där kan ni tjuvkika lite hur webshop ska se ut och vilka produkter kommer vi sälja :) den är under uppbygnad fortfarande men hoppas ni ska gilla den :) och kom ihåg vi startar redan den 1 maj! :)

www.ferretplanet.se   - tar gärna alla förslag till produkter och priser :)

Välkommen till ferretplanet.se :)

Pluraz
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ni borde sänka priserna en aning, Det är FRUKTANSVÄRT dyrt, Transport burar tillexempel.. ni tar 250- 420 kr för en.. Den ni tar 420 för finns det n ungefär likadan för 160kr på Jula.. "/

Hayley
0

men snälla Pluraz, det är ju två HEEEEELT olika burar!

tycker F.Ö det var bra priser ;) ska kika närmare på sidan :D

TottsiGirl
0

#1 Det går ju inte riktigt att jämföra så! Det är ju 2 helt olika burar av olika märken. Ferplast atlas burarna är ju kända för att dom är bra och tåliga, finns väl tom några av deras burar som är ok att flyga med. Jula är ju en helt annan bur och säkerligen en helt annan kvalitet. Så jag tycker inte att ferretplanets burpriser verkar vara speciellt dyra, dessutom så behöver man ju inte köpa om man tycker det är dyrt alla får vi ju handla var vi vill :)

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

Pluraz
0

Jo bara sa vad jag tyckte ;P Vissa saker såg billigare ut än på andra ställen o andra dyrare!

FerretCrow
0

#4 man får vad man betalar för. Köper du ett par vinterkängor på rusta så är det ju absolut inte samma som att köpa ett par för 2000kr på intersport eller liknande

Sara
0

Det jag reagerade på är att många av fodren som säljs är något ingen iller borde äta.

Sara

Pluraz
0

#6 Det är ett vanligt problem med nästan alla djur… Likadant när folk tror att chinchillor ska äta hamster mat..

reira
0

Jag har ett sådant där halvdåligt foder (tror jag, ingen jag hört som rekommenderar det i alla fall ) som heter ferretpro som jag köpte på bromma. Det skulle vara bra för tänderna och med "odor control" och gav dem lite grann någon gång i veckan i en skål bredvid vitalinet. Dock inte så populärt och Samson luktar fortfarande mycket för att vara kastrerad :P

Bogey
0

Blandar mig i foderdiskussionen :-)

Har precis fått en provpåse Carnia Lynx (kattfoder) som jag håller på att introducera. Sett till innehållsförteckningen och andel animaliskt urspung så ser det ut att vara det allra bästa på den svenska marknaden just nu, bra illerfoder inräknat.

Dock är jag inte så bevandrad i detta med mineraler och vitaminer så jag med säkerhet kan säga att det ur det perspektivet är det bästa för iller.

Får återkomma med info om hur illrarna mottagit det, men det är vår och snart sommar och då går det inte åt så mycket torrfoder här, utan de äter mer kött då. Jag kanske skulle väntat med foderitroduktion till hösten då de äter upp sig på torrfoder.

[HippieAngel]
0

Vad skönt med en ordentlig svensk illersida där man kan köpa ALLT! :D

UlrikaD
0

#10 Det är väl ungefär samma sortiment som Ahms-illertorg har och har haft i alla år.

UlrikaD
0

#10 Det är väl ungefär samma sortiment som Ahms-illertorg har och har haft i alla år.

sarae
0

#10 sortimentet skiljer sig ju inte så där jätte mycket från AMHS illertorg ju, som faktiskt funnits i Sverige i många år ;)

sarae
0

#11 HAHA du var visst snabbare

Sara
0

# 7 Sant, men om man själv har iller så kanske man inte borde främja att det säljs så pass dålig mat i ens egen butik.

Sara

Pluraz
0

är inte 100% säker på att jag förstod dig nu? ;P Menar du att iomed att dom själva har iller borde dom inte sälja skit mat? ;P

[Prave]
0

Ser jätte bra ut! Hoppas att det kommer att gå runt! Jag kommer att shoppa lite när du öppnar Skrattande

kredka
0

Jag skrev att jag tar gärna förslag på produkter om någon säger att foder är dålig så förväntar jag mig att den person ska säga vilken foder hon/han menar och varför :)  vet många iller ägare som är mycket nöjda av den foder som jag har .

Produkt lista är inte färdig än varje dag kommer nya produkter :D

[Prave]
0

Oh, jag kom på en grej! Jag skulle verkligen vilja ha en butik där man samarbetar med ngn privatperson som syr upp t ex puffar och dylikt, som sedan säljs i butiken. Tycker att de flesta puffarna som säljs i vanliga butiker har fula tyg… T ex kattassar överallt, det vill vi ju inte ha! ;-)

Kan du inte ha vetegroddsolja i sortimentet också? Jag tycker att det är svårt att hitta i djurbutiker. (Eller så är jag dum i huvudet, haha) Om du inte redan hade det, kanske missade det i sådant fall… Jättebra att du har annat smått och gott typ vitaminpastan och fiskoljan! :D

UlrikaD
0

Av de foder du har är Totally Ferret ett bra foder.

Beaphar är inte bra. Dr John har till att börja med alldeles för lite protein.

Holistic är svårt att säga när det inte finns några procentsatser, men mjöl?

Ferret complete, högt listade ingridienser ris, vete, majs….

Zupreem har ingen innehållsförteckning alls.

UlrikaD
0

#19 Vetegroddsolja finns i de allra flesta zoo-affärer.

Köp puffarna direkt från en privatperson istället, blir oftast billigare.

De flesta av mina puffar kommer härifrån:

http://starshineferrets.se/sida27.html

Har haft många i flera år och de ser ut som nya fortfarande. Eller ja, om jag tvättar dem ser de nya ut, just nu är de ganska pälsiga.Flört

kredka
0

Jag samarbetar redan med en person som syr grejer :) kommer att ha filtar , hängmattor , puffar och iller väskor :)

t.ex hängmatta med ingång :

kredka
0

Jag samarbetar redan med en person som syr verkligen fina grejer (tycker jag) , ska ha filtar , hängmattor , puffar och väskor :)

kredka
0

ser inte mina inlägg…

[Prave]
0

#21 Ahh, är dålig på att besöka riktiga butiker :P Men skall genast kolla upp det! Kollade in stareshine förut, men det verkade som att de inte har någon riktig beställning eller så, utan typ 'hör av dig så ser vi vad vi har i lager'. Eller blandar jag ihop dem med ngn annan nu kanske? Hmm… Vet att det var ngn också som gjorde skitsnygga grejer men som bara verkade sälja saker under mässor… Man vill ju handla NU :D

#22 och 23 ;-) Jättebra, tycker jag!! :D

[Prave]
0

Kom att tänka på fraktkostnaderna, om de går att hålla nere? (Vet dock ej hur sådant fungerar :P ) Eller om det kommer att finnas möjlighet att hämta varorna på plats om man ändå bor i närheten :D

sarae
0

#25 det var nog jag… har alltid en hel del på lager, men eftersom jag har rätt mycket att göra med mina egna djur och skola så tar jag inte specialbeställningar helt enkelt, men det går alltid att lämna önskemål, och handla utav vad jag har . oavsett om det är utställning eller ej. ;)

[Prave]
0

#27 Okej Skrattande

Sara
0

# 16 Du fattade helt rätt. :)

# 18 Se inlägg # 20

Sara

kredka
0

japp :) alla stockholmare och andra som bor i närheten kan välja option att de vill hämta paket hos mig vid beställning så det är ingen problem :)

Bogey
0

Tips till TS ifall du inte redan vet om det. Schenker privpak kan vara ett bra alternativ till Posten. Inte sällan halva priset mot posten.

kredka
0

tack för tipset den är guldvärd :) är precis på den etapen då jag letar efter nån transport :)

UlrikaD
0

Kan ju också vara en idé att inte ha köp och leveransvillkoren på polska om du vill ha kunder i Sverige.

kredka
0

sidan är fortfarande under uppbygnnad plus att för alla länder är olika villkor :) vet ej om du märkte men har sidan i 3 olika språk versioner :) det betyder för mig ett jobb gånger 3 så allt kommer på plats i sin tid  och jag lovar att till den 1 maj ska köp och leverans villkor stå på svenska också :)

några mer tips eller förslag :) tar gärna emot allt som ni kan hjälpa med :)

emoflickan
0

Var en bra sida, men det viktigaste jag tycker du bör ta till dig, och som redan nämnts, är att de foder du säljer, förutom totally ferret, verkligen inte är bra foder. Om tanken bakom sajten är att främja illrar så bör du verkligen inte sälja sådana foder som kan ju upphov till diverse sjukdomar hos våra illrar!

kredka
0

#35  ingen vill att folk ska köpa det de tycker är dålig , sådan foder till illrar finns på marknaden och i många länder folk faktiskt ger den foder till sina illrar och tycker den är bra - jag vill bara vara mångsidig och låta alla välja den foder de vill.

själv ger jag min kille ferret complete från versele laga bara darför att det fanns ingen annan foder i djurbutiken och det kändes jobbigt att beställa dyr foder på nätet plus betala frakt.

och till slut om det gäller foder : själv tycker jag att tills man ger sin iller vitaminer och rå kött och torrfoder är bara extra mat så finns det ingen iller foder som är dålig. skulle säga att värsta synd är att ge sin iller whiskas eller annan torr foder från livsmedel kedjor typ ICA.

emoflickan
0

#36, det tragiska är att nyblivna illerägare som kanske inte vet vilket foder som är det bästa kommer att köpa det där dåliga fodret på din sida och det tycker jag är tragiskt! Att ge sin iller dåligt foder för att "det kändes jobbigt att beställt dyrt foder på nätet plus betala frakt" är enligt mig otroligt ansvarslöst. Även om man ger sin iller vitaminer och rått kött så ger man även illern ett foder som kan resultera i t.ex insulinom, varför ge sin iller sånt skitfoder när det finns bra foder på marknaden?? Helt obegripligt! Spelar ingen som helst roll att fodret "finns på marknaden och folk i många länder ger det till sina illrar" otroligt dålig ursäkt!

Sara
0

# 36 Jag skulle tycka det kändes jobbigt att veta att min iller äter ett olämpligt foder.

Nu kan man ju anse att alla torrfoder är olämpliga i jämförelse med balanserad BARF.

Men om man ger torrfoder så kan man iaf ge ett bättre.

Sara

[AlltIEtt]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så roligt att få ytterligare webbshop som säljer illerbetingade ting, det behövs, något som skulle vara kul är något liknande sådana här

[AlltIEtt]
0

Eller

[AlltIEtt]
0

Och sista.

Skulle vara kul om man kunde få tag på sådant här i Sverige.

kredka
0

Marshall's rör och 8 delar playpens är på väg till oss nu rakt från USA :) ferretrail produkter kommer också men lite senare :)

[AlltIEtt]
0

Kredka "42,

Så roligt, tycker det är på tiden man får in lite sådant.

kredka
0

sista gång om foder , kriteria för ILLER foder :

1. Protein 32-38%

2. Fett 18-22%

3.Fiber inte mer än 3-3.5%

4.Aska inte mer än 7%

5.Avsaknaden av majs bland de 3 första ingredenserna

6.Kött istället för derivat

7.Kött eller köttprodukter som den första komponenten

8.brist på fisk kött i de 3 första ingredenserna

Enligt de kriteria fick både Veresele Laga Ferret Complete och Gilpa Dr.John Merlin + totally ferret active 8 av 8 möjliga poäng.

totally ferret baby och senior fick 7 poäng.

På min sida under rubrik *vad är en iller* hittar man också information om vad man ska utfodra iller och vad en iller för inte äta samt proportioner för bra torr foder.

Alltså även nybörjare kan läsa lite innan de handlar.

Vill ni att jag skriver nåt mer i den rubriken eller att jag har missat något viktig ni för gärna komma med förslag.

och ta hänsyn (innan ni hoppar på foder grejen igen) att Almo Nature Holistic är KATT foder som man kan använda hos illrar med allergier och magbesvär - darför har de andra värdena.

Ceciliaolucifer
0

Jag har illrar som älskar gelegodis, och eftersom dom äter det så är det ett bra foder? Skrattande Gelatin står väldigt högt upp på innehållsförteckningen (protein), gelegodis innehåller även väldigt mycket fett, under 7% aska, inget fisk, inget majs!

Enligt dom kriterierna får det här fodret 8p av 8! Wow, vänta tills Hugo får höra det här! Tungan ute

emoflickan
0

Cilla Skrattande

Ceciliaolucifer
0

#46 Jag är helt gravallvarlig! Skrikandes

Sara
0

# 44 Var har du hittat de kriterierna?

Sara

kredka
0

Hittade samma kriteria både på tyska och polska sidor om illrar. (bara där letade jag efter). På svenska sidor har inte hittat några exakta kriterium för bra iller foder.

kredka
0

Hittade samma kriteria både på tyska och polska sidor om illrar. (bara där letade jag efter). På svenska sidor har inte hittat några exakta kriterium för bra iller foder.

sarae
0

#49 för att man ska kunna lita på te.x foder rekommendationer bör det vara en vetenskaplig källa, inte bara något som står på forum eller privata hemsidor. Utan från litteratur baserat på vetenskapliga studier.

De flesta foder där skulle jag aldrig ens släppa i närheten av mina illrar. Men å andra sidan är jag inget fan av torrfoder överlag heller.

Ska man tänka i mänskliga termer om vad en iller ska äta så kan man jämnställa det lite med LCF kost (väl medveten om att iller är ett rovdjur och inte en omnivor) - Enbart animaliska proteiner och animaliska fetter. Inga kolhydrater.

kredka
0

ärlig talat är jag full medveten om att det finns absolut ingen torr foder som är bra för djur - i varje foder finns nån ingrediens som ett djur borde inte få i sig. men de kriteria som jag tog upp här hittade jag tillsammans med poängterade nästan alla foder (katt och iller) , de blev lagda av dietetister och någon var bara så snäll och har lagt de i trådar på olika forum.

kredka
0

Nu kan Ni gilla oss på Facebook :) våran sida på fb :)

Tänkte passa på och fråga också om det finns intresse för bur:

Marshall Penthouse storlek: 144.3 x 103.9 x 62cm som skulle kosta ca 3500 kr??