Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 758 ggr
ElinaPersson
0

Ett forum för illrar

Hej allihopa!

Jag är ju som sagt ganska ny på detta forum (sedan några månader tillbaka) och från början tyckte jag att de var jättetrevligt att läsa allas kommentarer och höra åsikter och tankar från alla håll och kanter.. Men på sista tiden så har det bara mer och mer gått över till att bli ett slagfält mellan olika illerägare och jag tycker det är tråkigt att se att nästan varenda tråd som läggs upp slutar i något helt annat..

På en väldigt kort period så har flera medhjälpare fått rensa trådar på grund av att dom spårat ur och det känns inte längre värt att skriva sina egna åsikter med vetskapen om att någon bara sitter och väntar på att få säga emot.

Jag må veta lite om erat förflutna, vad som skrivits och hänt förut på detta forum och jag kanske inte är den som bör dra upp detta.. Men jag tycker det känns mindre och mindre värt att komma hit och faktiskt läsa igenom det som skrivs.. Det blir mest att jag skrollar igenom allt för att meningen börjar med motsägelser från diverse parter..

Så kan vi inte alla ta en nypa luft, räkna till 10 och sedan skaka hand på ett bättre, mognare och mer informativt forum där alla diskutioner som är OT kan tas via privatmeddelanden?

Tack för mig & jag hoppas att några av er kan lägga allting på hyllan en gång för alla. Sänk knytnävarna och låt detta forum bli bra igen till våra illrars ära!

S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo

VeronicaKahlbäck
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Här går det i våger och ja, det har varit extremt lugnt en period nu.

Förstår vad du menar och jag håller med till en viss gräns.

Det är det som är saken att tillslut rinner bägaren över och jag är där nu, det finns en gräns för när handskakande inte räcker.

Jag erkänner och vill be om ursäkt för alla utsatta av mina irritation att den spridits lite väl långt, jag är egentligen den som har mycke åsikter och säger dom direkt vid tillfälle - privat… har hållit mej ifrån detta här inne då jag ofta försöker tänka att det kan vara en misstolkning eller tom att någon annan förhoppningsvis säger det jag tänker på ett smidigare sätt.

Däremot tycker jag att det är ett helt ärligt jäkla konstigt tänkande vissa människor har, i trådar där det tex. kommer fram att någon  missköter sin djur/ djuren de haft, då kommer det alltid in ett helt gäng som kallar alla barnrumpor eller liknande och på så vis medvetet eller inte stödjer vanvård av djur. En klassiker är gjort är gjort, Va? det är ju så det är och då får man också räkna med att bli dömd för det, varför ska det ALLTID förlåtas? Det finns en gräns för det med..

Samtidigt vill jag poängtera att jag förstår inte varför det ska vara detta jäkla daddande och hyshande när folk inte tar hand om sina djur eller gör det på fel sätt utan att vilja lyssna på vad andra säger.

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

VeronicaKahlbäck
0

Sen vet jag inte riktigt om du behöver vara rädd för att diskutera har inte sett någon som hoppat på dej hittils, faktiskt inte ens varit lite otrevlig?

Det är ju inte direkt som att någon här inne hoppar på någon "bara för att"? eller missar jag något?
Sen är det så att på alla forum är det mer eller mindre diskutioner hela tiden, de med djur eller barn inblandade alltid något värre.
Kolla på familjeliv tex, blir nästan mörkrädd på deras forum!

Jag har helt ärligt fått nog av att linda in saker i bomull.
Jag anser i det fria samhället vi lever i att jag har rätt till min åsikt.
Låter som att jag i allt och alla men inte menat så..

ElinaPersson
0

Accepterar helt klart dina åsikter och att ni vill säga ifrån då folk ger kunskap som kanske inte är den bästa att ge en förstahandsägare. Men jag tror också att förvirrelsen blir stor bland dom som kommer hit och ställer frågor då ena säger det ena och den andra säger tvärtemot.. Det är som att gå +/- 0 i kunskap Tungan ute

ElinaPersson
0

Vermonica, jag är absolut inte rädd för att diskutera :D det jag mena var att man kanske inte vågar säga sina egna åsikter med rädsla för att folk ska "tillrättavisa" dom så som dom själva tycker.. Förstår du lite mer vad jag menar då?

Jag själv är mycket nöjd över den respons jag fått i mina trådar samt på alla de frågor jag haft så det ska ni ha bra cred för allihopa dock.. Flört

VeronicaKahlbäck
0

#3 ja tyvärr blir det ofta som att byta en dålig sak mot en annan, om jag bara hade någon lösning!

Detta med svårt att bilda sej en uppfattning när det är så förvirrat är ju rent ut sagt skit men samma saker där, alla människor kommer aldrig tycka samma sak. MEN allt går att dubbelkolla, detta är inte den enda källan till kunskap om illrar. Sen är det ju oftast 90% som säger en sak och 10% som säger en annan. Jag skulle ju gå efter majoriteten om jag inte vore nörd och kollar upp ALLt hehe.

UlrikaD
0

Jag tycker att forumet för det mesta håller god ton.

Men när folk som inte tar hand om sina djur, missköter, omplacerar varende en de får sina händer på, inte tar djur till veterinär osv, och sen byter nick för att dölja det….ja, där tar tålamodet slut.

När det gäller vad man gör som djurägare i största allmänhet brukar inte leda till diskussioner, det är när man inte tar hand om djuren som gör det.

Jag tycker att det är otroligt viktigt att det kommer fram hur en del människor beter sig. Och om man då tar t.ex Alltiett som jag antar att inlägget handlar om till stor del så tror jag uppfödaren som sålde två valpar till henne i somras önskar att sanningen kom fram lite tidigare.

Det tog inte många månader att omplacera de två, skaffa en ny och sen lägga ut den på annons också.

De som hon kommer att kontakta om några månader när valpsäsongen har börjat är nog glada ifall de ser denna tråden. Tyvärr så lär det ju bli en blocket-iller istället och sen kommer den också att omplaceras. Eller om den ha otur, dö pga att den råkar ut för en "olycka" som ägaren inte har råd att ta hand om.

Det är skillnad på bråk, skitsnack och allmän osämja och människor som har ett sjukligt beteende som man faktiskt bör varna för.

Folk varnar för djursamlare vilket jag tycker är kanonbra, då vet man till vem man inte ska sälja djur till. Folk borde verkligen varna för de som bara är ute efter nyhetens behag, att äga djuret några månader och sedan omplacera det vidare för att det inte var roligt längre eller för att det kostade pengar.

För att sen raskt gå vidare och skaffa ett nytt djur.

Aviendha
0

Som gammal i gamet (since 2006, nästan så jag borde fundera på att registrera nicket som varumärke Tungan ute ) kan jag väl konstatera att det inte alls är så att någon "bara sitter och väntar på att få säga emot". Det du ser nu (antar att du tänker på karusellen kring AlltIEtt/Loveferrets) är resultatet av en lååång historia, det blir inte sådär över en kafferast. Det blir inte sådär för en eller fem knasiga kommentarer. Det är inte snyggt och kul, men det är väl inte historian bakom heller. Det är synd att se sådant som ny, absolut, men det är inte helt OT heller om man tänker ett steg längre. Det kommer dessutom att blåsa över det med.

Eftersom det här är en gnälltråd (min fria tolkning Flört) så passar jag på att häva ur mig att jag är spy less på att folk inte kan skilja på diskussion och "säga emot". Det senare är uppenbarligen av ondo, man ska stryka alla medhårs oavsett om personen är jordens bästa djurägare eller om personen är ett rikspucko. Säger man emot så är det påhopp och dålig stämning.

I merparten av fallen är det snarare så att det sitter en person bakom skärmen med dålig självdistans och/eller självförtroende som inte kan hantera att andra inte jublar i kör över det man skriver. Då kommer det göra ont när folk sakligt konstaterar att de inte håller med och motiverar varför. Inte kul för någon, men tyvärr är det inte bättre än att man har ett eget ansvar för hur man hanterar det som skrivs.

Diskussioner innebär, enligt nationalencyklopedins definition att två eller flera för ett "samtal (om viss fråga) i vilken de deltagande argumenterar för sina respektive uppfattningar".

Om det är något som jag önskar att folk kunde göra så är det att gå iväg, räkna till 10 och påminna sig om vad själva innebörden i "diskussionsforum" innebär. Folk kommer tycka lika. Folk kommer tycka olika. Folk kommer prioritera olika. Folk kommer att kunna nå konsensus i en del fall, i andra inte. Rena fakta är det ju inte så mycket att dividera om, exempelvis kan vi knappast ha en diskussion om hur många tassar en iller har Flört När man kommer in på andra frågor så är det oundvikligt att folk tycker, tänker, känner, har erfarit och vet olika saker. Istället för att se det som negativt, dra lärdom av det! Då blir forumlivet mycket enklare och man får ut mer av det Glad

MVH Paulina - med vetskap om att jag antagligen nu kommer ses som en sådan där som "väntat på att få säga emot". Flört
Misstolka mig rätt, jag fullkomligt avskyr konflikter av alla de slag och ingen skulle vara gladare än jag om det här forumet kunde hålla en hög kunskapsnivå (ju högre, desto bättre) och vara trevligt att besöka. Men för att ens komma en bit på vägen så måste alla inblandade inse att man aldrig någonsin kan föra en diskussion om det är förbjudet att inte hålla med och uttrycka det.

Sarah
0

Hej  vad det går ;) jag har missat massor inser jag.

VeronicaKahlbäck
0

#4 skrev ett jätte inlägg sen ringde telefon och jag tryckte på tillbaka knappen haha..
Men det jag ville få ut av det har redan Aviendha förklarat mycket bättre än mej.

Helt enkelt det är tråkigt om folk är rädda men det kan vi nog tyvärr inte påverka, om man kikar lite mer noggrant så hoppar ingen här inne(?) på folk hej vilt, utan det är dom gått över gränsen för 347 mil sedan..
Ibland blir det också lite högljutt och tjatig när man går om varrandra i tankarna i en diskution men det får man nog faktiskt ta.
Vad jag kan komma på har jag hittils inte tagit något personligt, eller så har jag bara glömt… för diskutioner har jag alltid deltagit i men kanske inte riktat rakt mot någon speciell som sista veckorna.

[AlltIEtt]
0

Välkommen hit.

Många gånger behövs det djupa andetag och mognad, det glöms lätt bort när trådar spårar ur. Vi får hoppas att det kan förbli det iller forum det är ägnat till.

JossanH
0

Nä det är inget forum för illrar det är ett forum för illerägare, och det är en stor skillnad ;)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Solo-amici
0

#11 LOL :D

[AlltIEtt]
0

Mr. Green

FerretCrow
0

Jag är oxå gammal i gänget som anvediha men har bytt nick för ett tag sedan då jag skaffade en egen sajt. Och det som har varit nu är lugnt med vad det en gång var. det går som sagt i vågor och en gång var det rena tsunamin här och då lämnade jag en period och kom tillbaka igen. på alla forum finns det gnabb. Men här är alla så himla måna om detta ganska ovanliga djur att vi kanske ibland lägger ner för mycket energi tyvärr =(