Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 566 ggr
Bogey
0

Flytningar, 43 dagar efter chip ???

I söndags eftermiddag/kväll fick vår hona Imie kladdiga flytningar. Gulbrunaktiga men luktfria och hon gick och drog rumpan i golvet och lämnade snigelspår titt som tätt.

Ringde vet så snart de öppnade idag på morgonen och bokade tid så vi ska in imorgon, tisdag. Dock ser man inte ett spår av flytningarna idag på eftermiddan och hon verkar vara helt normal.

Kan det ha varit skendräktighet som gav flytningarna? I söndags var det nämligen 43 dagar sen Suprelorinchippet sattes, vilket faller inom normal dräktighetstid.

Hon har inte varit så tjock men "tuttarna" har varit lite mer markanta senaste tiden och hon har varit väldigt kelen.

Nån som har erfarenhet av att skendräktiga honor har fått flytningar efter skendräktigheten?

sarae
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det låter osm skendräktighet ja. Viss ahonor går t.om så långt att de faktiskt får mjölk och beter sig som en hona som fått riktiga valpar. Är flytningarna luktfria och mer åt det gualaktiga hållet brukar det inte vara någon fara.

Men det är bra att ni är observanta eftersom skendräktigheter alltid ger en ökad risk för livmodersinflammation

Bogey
0

#1 Tack för svaret Misstänkte det kunde vara så men när man inte vet säkert så blir man orolig,  så nu känner jag mig lite lugnare.

Ja flytningarna var luktfria, så vidt både jag och dottern kunde avgöra, och de var mer gula än bruna även om de inte var klargula.

Vi har dock tid hos vet kl.14 så vi åker väl och kollar upp lilltjejen ändå, för säkerhets skull. De skulle ta ett ultraljud för att kolla. "Better safe than sorry"

Bogey
0

Nu har vi varit hos vet och allt verkade bra. De kunde heller inte se nått på ultraljudet så flytningen hade med all sannorlikhet samband med skendräktigheten.

Drygt 1500:- med undersökning och ultraljud för att få veta att hon är frisk. Obestämd Surt, men som sagt "Better safe than sorry".

Aviendha
0

Veterinären är aldrig trevlig mot plånboken, men huvudsaken är att lilla Imie mår bra :)