Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 896 ggr
Kallecolt
0

Insulom (stavning?)

Skall fara med kato till vetrinär imorgon för sin årliga koll + vaccination.

Han är ju snart 4 år så tänkte att dom skall få kolla att allt är bra med han.

Undrar hur insulom testas på en iller och vad jag skall säga åt vetrinären som testar så att allt blir rätt. (dom ser ju inte så många illrar här uppe i norr)

Är det något mer man bör fråga vetrinären om när man liks är där? (något mer som kan vara bra att kolla upp).

Pluraz
0

Det är väl igentligen bara att säga att du vill ha en kontroll och vaccination igentligen? :) Så förstår han väll ?

Aviendha
0

Insulinom heter det :) Det testas enkelt genom ett glykosprov, dvs ett litet blodprov där man snabbt mäter blodsockerhalten. Tror man brukar säga att värdet ska vara över 3,6 för en frisk iller men börjar det sjunka nära den gränsen så kan det ju vara något att hå uppsikt över. Hur värdet är beror ju även på hur länge sedan det var som illern åt. Som bekant sjunker ju blodsockret ju längre tiden går från sista måltid. Illern bör inte ha ätit omedelbart innan, det skulle ju kunna ge ett missvisande värde, men den ska inte heller fastas för länge. 2-4 timmar kanske?

Hur tycker du själv att han är? Har han förändrats på något sätt fysiskt eller beteendemässigt?

Om jag inte själv märkt av något konstigt eller någon förändring så skulle jag tycka att en allmän genomgång där veterinären klämmer och känner samt lyssnar på hjärtat räcker. Glukostest är ju väldigt enkelt och går fort, så det kan man ju göra om man vill det. Andra test finns ju de med (hormonpanel, blodpanel, ultraljud, röntgen etc.) men jag vet inte vad man skulle ha för större nytta av dem. Blodpanelen kan ju tas när man ändå kollar glukos, men en hel del andra test som går att köra fyller en bättre funktion när man faktiskt misstänker något fel.

TottsiGirl
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#1 Bland det första man som illerägare ska lära sig är att utgå från att veterinären inte kan och man som illerägare måste vara mer påsläst än veterinären vad gäller sjukdommar och behandling. Därför är det jättebra att göra som trådskaparen och fråga innan om man är osäker på vad man ska fråga efter. Ett bra tips nu kan vara att leta efter en duktig illerveterinär i området redan INNAN något händer just bara så att man vet vart man ska vända sig om något akut händer. Många veterinärer är tyvärr helt okunniga om iller och många mottagningar tar inte ens emot iller som patienter.

#2 Mycke bra svarat :)

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

Kallecolt
0

#2 Tack för svaret fick mycket mer kött på benen,.

Är inget som jag märk med han, men tänkte kolla insulinom ändå, då jag har förståt att risken ökar ju äldre det blir.

#3 Precis min tanke, vet att vetrinären jag brukar ha gillar illrar, men anser sig inte vara expert på området, så det är som du säger att ibland måste vi kunna vad som skall göras också då vetrinären inte är fullärd i området.

UlrikaD
0

#4 Just när det gäller veterinärer som kanske inte har så mycket koll på iller så kan det underlätta att ta reda på fakta innan (så som du gjorde nu) och sen skriva ner det, alternativt kopiera från nätet och ta med dig.

Kommer ihåg när jag var med Grizzly för många år sedan i Skara och hade med mig papper från en amerikansk veterinärssajt, och den veterinären stod där och kliade sig i huvudet. Ganska användbart.

Hoppas allt ser bra ut iallafall!

TereseStromberg
0

#1 Hoppas det gått bra, och att värderna såg bra ut. :) Vi ser riktigt framemot onsdag! Glad

Med Vänlig Hälsning

TereseStromberg

http://www.tezzstromberg.n.nu/

Aviendha
0

#4 Ja, om man kollar så får man ju veta iaf :) och som sagt, det är såpass enkelt att kolla blodsockret. Hoppas det gick bra hos veterinären :)

Kallecolt
0

Hej tänkte bara säga att allt gick bra, han hade 4,0 på blodprovet och jag fick samtidigt lära vetrinärerna att man bör ligga över 3,6 och dom blev lite förvånad när jag visste det, så fick användning av infon som jag fick. Glad

Dock fick dom göra två stick när dom tog blodprovet då det inte kom tillräkligt med blod när dom testade på örat. (och att vetrinären råkade sticka sig själv samtidigt som hon tog provet i örat)

TottsiGirl
0

Hmm blodprov i örat de va nått nytt! Aldrig hört talas om innan, kanske inte så konstigt dom inte fick så mycket blod där, tycker dom brukar få dåligt i frambenet när ja varit inne med mina. Men va bra att allt verkade ok! Hade han varit fastande länge?

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

Kallecolt
0

#9, han hade inte ätit på ca 4 timmar när provet togs.

Jo var också lite fundersam när dom ville ta i örat, tydligen gör dom så på katter.

Bogey
0

Små öron på en iller Glad

Skönt att Kato verkar vara frisk i.a.f.

Kallecolt
0

#11 jo det var vad jag sade också. (kom blod men ej tillräckligt)

Har då sagt till Kato att han får då inte skaffa sig en ring i örat på sin nya piercing. Tungan ute

JossanH
0

Jag har faktiskt tagit prov i svansroten. Där är det ordentliga vener :)
Men har nog fått allra bäst (och sämst) resultat i frambenet.

4,0 ska jag erkänna är ganska lågt. Det ÄR inte något solklart insulinom men det borde ligga högre.
Håll lite extra uppsikt efter symptom och gör om det om du ser någon förändring i beteende så som att han börjar dricka mycket, kan "försvinna bort" i sin egna lilla värld (bli stirrande liksom) eller om han verkar vinglig på bakbenen.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Ceciliaolucifer
0

En illers socker ska ligga över 5,25 och under 11.  Att ha ett värde på 4,0 efter fyra timmars fasta är inte bra. Vad sa veterinären i övrigt? hur kändes buken? Allt hänger inte på ett blodprov för att kunna säkerställa Insulinom, men det är en jätte bra start.

När det kommer till Insulinom så kan man behandla symtomen i form av medicinering, eller välja att avlägsna dom tumörer som orsakar den överflödiga insulinproduktionen. Det här är ett val du förmodligen kommer att behöva göra så det kan vara värt att fundera på redan nu.

Jag önskar er lycka till!
Pma om det skulle vara något du undrar. Jag har haft några Insulinomillrar och har lite erfarenhet.

Mvh/Cecilia