Sommar päls?- fäller päls
Hej. Jag har en illerhane på snart 1år. Jag har märkt att hans päls runt halsen har slitits bort så kvar finns bara hans underull. Först trodde jag att det va hans sele som slet på det stället så pälsen gick bort. Men han har haft det sele länge o det har inte varit nån problem.det e en sån H-format sele. Har nån varit med om detta tidigare? Kan det vara så att han har börjat fälla sin vinterpäls? Detta e min första iller så jag vet inte riktigt hur det ska se ut när han ska få sin sommarpäls. Men jag hoppas att hans päls växer igen. Tacksam om nån har några tips eller nån förklaring tills att pälsen har blivit så.
Låter som att sommarpälsen ska fram nu. Ibland fäller dom mer "jämt" och ibland fäller dom kroppsdel för kroppsdel.
Du ser om ny päls är på gång om du särar på pälsen i nacken/skuldrorna/ryggen (där pälsen ofta kommer först) och ser små svarta strån i hårbotten.
Ibland fäller dom täckpälsen först och har massa lös underull kvar och ibland fäller dom allting på en gång så man kan dra bort pälsen då allt sitter löst. Då brukar dom vara väldigt korthåriga och nästan som sammet innan täckpälsen vuxit om underullen.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Här ser vår Imie ut som ett litet lejon.
Hon har tappat det mesta av vinterpälsen på kroppen så hon är jättesmal och gråbeige som ett lejon, men har kvar vinterpäls på axlar och hals så det blir nästan som en man jämfört med resten av kroppen.
Tack för alla svar. Då kan jag andas ut.. Det ser likadant ut på min iller han har 2 fläckar på halsen\nacken… Trodde han va sjuk först.. Men kul att allt är som det ska. Snart ska ha fylla ett år,min sötnos!
#5 Haha, vad är det där för art? :P
#7 Kloakråtta med skabb tror jag närmare bestämt :P
Paulina
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#9 haha det var en riktig sötnos =)

Här är det bara Gwen som ser för jäklig ut, men hon har ju fått "valpar" så det är ju inte så konstigt.
Men resten av gänget hävdar bestämt att det fortfarande är istid och fluffar omkring i full, gosig vinterpäls.
#9 Pyxis ser ju helt underbar ut hahahaha
Medarbetare på Chinese crested ifokus.
#12 Haha nej :P Hon ser helt gräslig ut nu ju ^^
Hälsningar Malin
#13 Hon har fixat till nåt otroligt fint uppe på huvudet,nästan så hon borde få något frisyr pris eller nått?!!!!?
#9 hahahahaha! Lånat ut rakapparaten??
Sajtvärd på Iller.ifokus
#15 *Muttrar* Man skulle kunna tro det.. :/
#14 Ja, som tur är har det gått över från huvud till kropp, så nu ser kroppen rent förhjävlig ut men hon börjar bli fin i huvudet :P
Hälsningar Malin
#17 Hahahahaha nu blev hon ju ännu sötare
HAHAHA vilket oerhört vackert barnbarn jag har :P
Snyggaste barnet på denna gatan..!
Hälsningar Malin
Irma är nästan lika snygg.. Ser ut som en skalad mink eller ngt. Hon blir mörkare i sommar än vad hon var förra året. Märkligt. En chokela-iller blir det!