Några frågor.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej!
Nu är det så att jag funderar på Att skaffa iller.
Jag ska till hösten börja på ett naturbruksgymnasium & får då bo på internat. Jag har enu inte fått något klartecken ang om det är okej att ha iller på elevhemmet men vill endå få lite svar^^
1. Om jag skulle bo på elevhemmet så skulle det innebära hemresa på helgerna & mina föräldrar är skilda så här har jag två boenden.
2. Skulle det bli jobbigt/stressigt för illern är då min första fråga?
På sommrarna brukar vi åka ut med båten, är det lämpligt/möjligt(utan vantrivsel) att ha med illern(bla ifall vi sover över i båten)?
3. Har fönster med en liten mekanism som gör att de bara går att öppna en liten bit(om man inte är väldigt flink & stark i fingrarna), skulle de gå att ha öppna när illern är i rummet?
4. Har sett youtube klipp med illrar som varit lösa, går de att träna så att det skulle fungera eller skulle de bara susa iväg.
Det var nog allt. Hoppas att igen fråga är för dum
Kan även nämna att dessa är de frågor jag inte funnit svar på via google. :)

finns inga dumma frågor ;) önskar dock att jag hade några vettiga svar på frågorna.. den enda frågan jag faktiskt kan svara på är fönsterfrågan. Ja, du kan ha fönstret öppet men håll koll på illern då och lämna den inte. det är välldigt lätt för pälsar att ta sig igenom fönster, såvida det inte handlar om en till två cm öppet, men då får du fixa det så att pälsen inte kan tugga igenom materialet om man typ andvänder snöre.. finns illrar som tuggar igenom men det är inte vanligt.
Du kan klickerträna illrar, vet några som gör det =) dock som med mer eller mindre alla djur rekomenderar jag dig INTE till att ha illern lös (annat än på bakgården typ), även om illern nu skulle lyssna på dig vet du inte hur den skulle reagera om det springer fram en hund eller liknande. dumt att utsätta sig i den situationen =/
hoppas du fick liiite svar iaf ;)
Hejsan!
Om det skulle vara stressigt eller inte är så svårt att säga. Jag har själv en period pendlat hem varje helg och längre lov med illrar och det fungerade fint för mig men det kan ju finnas individer som skulle stressas av det.
ang. båten så går det ju förutsatt att illern har nog yta och inte på något sätt kan komma lös på däck och springa över kanten på båten. Nu har jag ingen jättestor båtvana, men jag antar att det kan finnas en hel del skrymslen och vrår där illern kan krypa in och dessa får man ju täppa till om man ska ha iller där.
Om fönstren är såpass stängda att det inte går att ta sig ut, och låsningen inte går att få upp genom att dra, knuffa, bita i den så kan man ha det så. Om man är osäker på låsmekanismen så kanske man kan sätta ett ytterligare lås längre upp på fönstret som även det inte tillåter mer än en liten glipa. Det finns ju en risk att fönstret går upp och illern smiter ut/ramlar ner, så du får göra en bedömning om det är en risk eller inte med just ditt fönster.
Lösa utomhus? Det finns ju uppenbarligen de som lyckats men jag skulle faktiskt inte rekommendera det. Träna dem hellre till att gå bra i koppel så kan den vara med på flera olika platser utan att du riskerar att den rymmer för att den blir skrämd eller så :)
Paulina

#0 gnök, klickerträna gör du INTE för att ha djuren lösa (glömde skriva) utan för att lära dem göra andra saker..hehe.. sorry för att jag skriver luddigt, min hjärna bestämde sig för att ta semester helt plötsligt -.-
Tack så mycket för svaren!
Ang fönster spärren så är det ca 2cm mellanrum faktiskt. :D
För att öppna spärren krävs att man öppnar fönstret, trycker på spärren, stänger(nästen) fönstret & sedan går det att öppna det ordentligt.
Tycker att det borde vara för komplicerat men vågar inte som oerfaren underskatta något djur.
Jo jag tänker på att då blir det tre boenden(förmodligen varannan helg hos ena föräldern) & kanske även min pojkvän.
#3 Haha, jag vet precis hur det känns^^
Kanske bör nämnas jag har en liten orm(äggsnok). Inte för att den skulle kunna göra illern någon skada men hoppas att hon(ormen) inte ses som potensielt byte för illern?
Förresten hur utför man klickerträning?

#5 man läser på ;)
adlibris har flera böcker om klickerträning. andvänder det inte själv (pga en blandning av ren och skär lathet och egna tröga djur) men känner ett par som andvänder det till illrar =)

Här har du en liten film nav starshineferrets med klickerträning =)
http://www.youtube.com/user/starshineferrets#p/u/3/RiiJq1GlZBY
Är jätte tacksam för svaren. Filmen var mycket uppskattad för en film säger ju mer är tusen ord, ellerhur^^

haha lite så, för min del är det alltid enklare med film så man faktist ser hur man ska göra ist för att läsa om det :P
#7 Jag skulle nog inte ta för givet att illern inte ser ormen som ett byte. Så jag skulle se till att ha terrariet ordentligt illersäkrat så inget kan hända.
Hade en iller som tog grodor vid 2 tillfällen när vi var ute och gick!
Sajtvärd på Iller.ifokus
Terrarielås är ju enkla att fixa (om man nu har terrarie) och då är de så gott som helt illersäkra :) Även om illern inte tuggar på ormen så kan den ju kliva på den eller kraffsa på den så jag tror det är bäst om de inte får dejta varandra ;)
Som sagt; tre boenden kan vara stressigt, men det kan fungera väl. Rent praktiskt kanske illern har svårare med rumsrenhet om den flyttas runt en del. Sen kan det vara värt att fundera ut en plan för hur du ska bära dig åt om det är så att pendlandet inte fungerar för din iller.
Paulina
Jo det tåls att tänka på.
Vår ena katt är väldigt åksjuk & ider verkligen med honom när han fått åka bil.
Vet inte om det är likadant med iller men isf skulle jag nog inte klara av att pendla med den.
Ormen lever förtillfellet i ett akvarium(som försäljaren godkände) men så snart del blir dags att flytta till Dingle så ska vi skaffa henne en annan inkvartering.
Nu har jag en del att tänka över & åter igen.
Tack för att ni varit så hjälpsamma & tillmötesgående :)
Oftast är illrar coola när det gäller bilresor men har själv haft en hyperventilerande iller och det var ingen höjdare…
Sajtvärd på Iller.ifokus
#13 Ajdå vad jobbigt.
I alla forum jag har läst så står det "träffa andra illrar innan du skaffar dig en". Även om det kanske inte blir aktuelt att skaffa en(villket jag i nuläget inte kan säga) så bor jag på orust & undrar om det finns någon iller husse/matte i närheten som skulle vilja introducera mig för sin/-a iller/illrar. Har bara stött på ett par på Dingle som levde i en stor bur utomhus villket resulterade i att jag ännu inte har någon uppfatning om deras lukt.
(i närheten = ca timmas avstånd med bil. Max)
Ja, det är det allra bästa! Besök så många du kan :)
Sajtvärd på Iller.ifokus