Iller iFokus

Iller

Etiketterleksakersovställenburarrum
Läst 746 ggr
zickan
2011-04-03 17:24
0

Leksaks tråd

Kollat runt lite men kan inte riktigt söka på iFokus sajter sedan nya versionen. Det kommer väl tillbaka snart.

Jag måste köpa nya iller saker. Leksaker och nån mer sov gömma osv.
Dels så är mycket slitet och söndertvättat, men även varit svårt att hålla iller leksakerna till iller och undvika hundvalpens tänder :-P

Kanske en samlings tråd på tips?. Bilder, var man kan hitta, hur man kan bygga, priser, hur bra det gått att beställa…

Någon sak som visat sig riktigt svår att rengöra eller farlig, som man kanske bör undvika?

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Aviendha
2011-04-03 17:59
0

Det mest uppskattade här hemma är nog fiskespöet där musen i snöret piper när den skakas. Denna "pingelvante" är också riktigt kul. Tunnlar är ju ett måste för en iller, prassliga som har mer än en utgång är skitkul att leka kurragömma i. En repknut som man ger hundar att tugga på är ganska skoj med ibland, och speciella gossedjur. Gamla strumpor när man stoppar ner den ena i den andra och knyter ihop är omtyckt.

Det är få saker som de själva sysselsätter sig med, det krävs ofta att jag är med på ett hörn för att det ska vara kul. Jag vill slå ett slag för aktiveringsspelen som finns för hundar och katter, en del av dem passar utmärkt för iller! Sarae har ju tidigare lagt upp bilder på hur hennes illrar håller på med flera olika :)

Bästa tipset jag kan ge är väl egentligen variation. Det behöver inte vara något superhäftigt, men är det nytt så är det roligare än om det legat framme i en timme eller tre veckor. Ta bort leksaker, låt inte alla ligga framme. Lägg fram dem efter någon dag och plocka bort andra. Ha alltså ett rullande schema på dem. Har man varit iväg någonstans så man luktar annorlunda när man kommer hem, låt illrarna sniffa på kläderna. Eller ta in en gren utifrån, en liten pinne bara luktar annorlunda och även om illern inte leker i en halvtimma med den så är varje sekund mer värdefull än man tror när det gäller underhållningsvärde för illern. Om man har andra djur, ex fåglar, reptiler, gnagare eller vad det nu må vara - när något ska ut ur deras bur, ge det till illrarna. Gamla hus som stått hos mössen är ju jättespännande. Leksaker som varit i fågelburen och skulle diskas luktade ju även de lite annorlunda. Saker du ska slänga, låt illrarna undersöka innan. Det kan vara en kartong, en papperspåse eller dina gamla trasiga jeans.

Även världens roligaste leksak blir trist när den varit framme någon dag. En egentligen tråkig men ny leksak är då roligare än en rolig som man sett varje dag i flera månader. Bara att jag byter plats på puffarna gör ju att illrarna märker att något ändrats. Det är inte stort, de kommer inte att undersöka saken i tre timmar, men det är en förändring, en liten sak som gör mycket mer än man tror. Låt illrarna vara med så mycket som möjligt i vardagen. Istället för att stänga iväg dem när man ska moppa så är det ju en hel del som händer för dem om de får vara med. De kan jaga moppen och kolla bakom varje sak du flyttar på och kontrollera vad du egentligen gör om det bara så är att flytta ut och tillbaka köksstolarna. Det kan ta lite mer tid om de är i vägen, men de får ut en hel del av det. Det bryter av i vardagen för dem. Deras liv består ju av mat och sömn och hemmet. That's it. Det enda som sker utöver det är ju vad vi skapar åt dem i form av aktivering, lek, utevistelse, umgänge etc.

zickan
2011-04-03 18:15
0

Långt och kul inlägg :-)

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

JossanH
2011-04-03 18:50
0

Ett kattgym från rusta!

Köpa billiga plingbollar på tex Icamaxi eller liknande butik (brukar finnas 3 för 10:-) och stoppa i fleecebollar med stoppning emellan.
Skit har sprungit runt och flyttat på dessa bollar i flera år nu men sen kom ju Marcello och bet sönder varenda boll så dom inte plingar speciellt mycket längre och är mer ovala än runda ;)

Sedan fick vi med en fleece-kub med stoppning i från vinterildern. Den har ingen plinga eller något sådant men illrarna älskar den!

Binda fast en 10:- godedjur från IKEA i ett snöre är väääldigt uppskattat här.

Sajtvärd på Iller.ifokus

cornel1a
2011-04-03 19:15
0

Här hemma är pingisbollarna favoriterna. det bästa är att slå bort dom så dom studsar mot alla väggar och golv. de är lätta att hålla rena med en fuktig trasa och det går åt mycket energi till att hålla samma fart som bollen. Det man ska vara försiktig med är om dom går sönder. eftersom det kan uppstå vassa skärvor/kanter.

JossanH
2011-04-03 19:18
0

#4 Ja, dom brukar vara poppis men som sagt finns det många illrar som kommer på hur man biter hål på dom så man får ha lite uppsikt.

Sajtvärd på Iller.ifokus

cornel1a
2011-04-03 19:22
0

#5 haha trötta jag såg inte att du redan hade nämt pingisbollar. men det borde finnas någon boll som har samma studs och ljud men som är mer tålig.. hm.

JossanH
2011-04-03 19:24
0

#6 men trötta du, jag har ju inte nämnt det tidigare ;P
Har bara skrivit om PLINGbollar haha

Sajtvärd på Iller.ifokus