Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 413 ggr
Illernastet
0

Oerhört viktigt!

Min fina älskling var sjuk utan att jag visste om det. Hoppas att detta kan hjälpa några av er.

Ni som känner till mig vet att en av mina illrar heter Myran, detta gäller henne.

Myran har alltid varit en härlig tjej. Som liten väldigt busig och glad. Dock har hon alltid sovit mycket, men det är ju vanligt för illrar. För 1,5 år sedan fick hon diagnosen binjurecancer, både binjurarna är drabbade och Myran har blivit allt tröttare med åren. Det var även en av anledningarna till att vi fick veta att hon hade cancer.

Men mina vänner, för en tid sedan märkte jag att min ena katts öron inte såg bra ut så vi ilade till veterinären som konstaterade skabb. Jag kollade upp vad som var bäst för iller eftersom man alltid behnadlar alla djur i hushålletoch kom fram till medicinen Stronghold.

Att min katt fick skabb kan nog har varit det bästa som hänt!

Alla djuren har behandlats o Myran har nu blivit en helt annan iller!

Hon är hur pigg som helst, så här vaken har hon aldrig varit tidigare, hon äter mer än vanligt och är betydligt gladare.

Efter att ha pratat med veterinären så fick jag veta att Myran troligtvis haft en parasit som hon kan ha fått från sin mamma.

Det smittar inte till andra illrar, därför har inte mina andra fått det, men Myran kan som sagt haft det i åratals utan att verken jag eller flertalet veterinärer som vi besökt har märkt något.

Tyvärr tar dte inte bort hennes cancer, men Myran är definitift gladare idag o det är så värt det att ge sina djur.

Medicinen stronghold tar död på allt, både invändigt o utvändigt. Det är ett slags klet som man lägger i nacken en gång.

Är det någon som varit med om något liknande?

Kramar Eelin o en massa lyckliga djur

HannaM
0

Jo nog har jag fått piggare iller efterstronghold men då berodde det på att den tog bort öronskabben=p Hade gamla Elliott som blivit vingligare och jag var ju säker på insulinom. Efter en öronskabbsbehandling strax efter (upptäckte skabb på någon av dom) så blev han en helt ny iller. Troligen störde dom små jäklarna hans balans där dom satt och festade loss i öronen.

Vilken parasit skulle det röra sig om i Myrans fall?

Illernastet
0

Tyvärr kunde veterinären inte säga det eftersom parasiten i så fall redan är död nu. Skabb hade hon inte i alla fall, hon hade inte hinnit bli smittad, annars hade jag med tippat på det.

Skönt att höra att du med haft positiva effekter av Stronghold!

HannaM
0

Jo varje gång dom har haft öronskabb har jag haft positiva erfarenheter=p

zickan
0

Inte samma problem här. Men stronghold hålls som en gud i detta hem!
Det fungerar på det mesta. Alla djuren kan använda det. En droppe per råtta och du slipper både skabb och ohyra. Behöver inte ens städa burar kliniskt. Illrar går det snabbt med de gånger vi åkt på öronskabb.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.