Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 627 ggr
mamman30
0

kastrerig av illerhonor

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej!

Har två iller honor som ska kastreras om två veckor…sen dom gick in i brunst har dom blivit så enormt tillgivna och keliga, innan var dom lite mer "vilda" av sig. Min fråga till er är om dom behåller sitt temprement dom har nu lr om dom går tillbaka till sitt vanliga beteende efter kastrering. Nån som har erfarenhet??

Tacksam för svar

reira
0

Min är gosigare än någonsin efter kastreringen :) Innan va hon ett vilddjur dock :)

Pluraz
0

Blir dom lugnare även vid CHIP kastrering?

JossanH
0

Chip kastrering och kirurgisk kastrering gör ju båda så att hormonnivån blir jämn och stabil. Så båda beter sig som om dom vore kirurgiskt kastrerade. Skillnaden mellan honor och hanar är ju det att honor kan bli skendräktiga när dom tas ur brunst. Då blir dom ofta riktiga små monster i några veckor.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Pluraz
0

Jag förstod inte ritkigt ;P 

Menar du att när Chippet går ur så blir hon jätte arg eller vah? ;P

Hayley
0

#4 annars kan du söka på suprelorin chip här på sajten så kommer du hitta massor av trådar om inplantatet =)

JossanH
0

#4 Chippet som sätts in gör ju så att hon går ur brunst om hon är i brunst vill säga, annars gör det ju så att hon inte kommer in i brunst (ibland kommer dom in i brunst i ett par dagar för att sedan gå ur brunst när chippet sätts in). När en hona tas ur brunst utan att bli parad så finns en risk för skendräktighet. Hon tror alltså att hon ska få/har fått valpar så då kan dom bli väldigt vaktiga och bitska. Detta går som sagt över efter ett par veckor.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Pluraz
0

Men borde man Chip eller Operer kastrera?

sarae
0

Här kan man läsa bra och enkel information om hur kirurgisk vs. kemisk kastrering påverkar kroppen samt hur de fungerar.

Chip kastrering innebär att man sätter in ett Suprelorin Implantat

http://trickytrixie.tripod.com/hormones.htm

VeronicaKahlbäck
0

#7 Jag tycker väl att du borde läsa in dej själv mer i ämnet för att kunna göra en egen bedömning Men jag och merparten av alla illerägare föredrar suprelorinchip före operation.

Finns massor att läsa om ämnet om du bara skriver suprelorin i sökrutan, för och nackdelar.

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus