Iller iFokus

Iller

Etiketterfodergodis
Läst 451 ggr
Velsan
0

Illermat vs. kattmat

Ja, nu fick jag då frågan "varför ska man egentligen ge illrar iller mat, varför kan man inte ge kattmat? de innehåller ju samma saker?"

Har för mig att det finns nått ämne som illrar behöver men inte katter, å att viss kattmat har för hög protein halt? SEn att de inte har samma tarmflora. Men vad är det då som skiljer sig i maten?

ferretgirl
0

Det beror nog på vilket foder du ger, alla har inte lika mycket poteiner och fetter som andra han. Så t.ex så har en kattmat som heter Frankies Pro Gold mer av dessa två ämnen än t.ex RC har. Det samma gäller mellan illermaten och kattmaten, näringsmässigt är nog maten till iller bättre än för katt eller hund.

Satmaran
0

Tänk bara att illern är ett rovdjur. ju mer protein destobättre. En iller skulle  må bäst av att käka ett helt djur, med benmärg, lite päls eller fjädrar, lagom jäst tarminnehåll i en kanin, ex. inälvor osv. Vad en iller INTE behöver är spannmål. Det tar bara energi att smälta och bajsas ut till ingen nytta. Om fodret är riktat till hund eller katt spelar inte så stor roll. det viktiga är att det innehåller minst 40% protein och det ska vara protein från rent kött. Helst ska en iller ha minst 30% fett men det kan man reglera med extra tillskott av vetegroddsolja.

Har hört mycket nonsens om Taurin, men det är en aminosyra som finns i allt animaliskt kött, så om fodret är bra och innehåller proteiner från rent kött så finns också taurinet där. Låt dig inte luras av meningslösa debatter. Utan lita på din magkänsla. Lusläs innehållsförtäckningar och fråga om råd.

Kan tipsa om ett nytt foder på markanden. "Orijen" 70% protein 30% frukt och grönsaker. alltså nada spannmål. Ida bara älskar det. Hon har massor av mjölk till valparna och hon har mer energi än någonsin. Det märks också i lådan, att magen mår bättre. Tyvärr är det bara 20% fett i fodret så extra fett-tillskott behövs. Annars finns det bara 2 foder på marknaden som innehåller bra proteiner Pro Plan och Eukaneba. Pro Plan är bättre lämpat för illrar enligt min mening. Urf!!! jag skulle kunna hålla på i evigheter att debattera om detta, men detta blir mitt första, sista och enda inlägg i detta ämne. Jag vet att alla har sin åsikt och alla har hört sina sanningar. Jag har bara lärt mig av erfarenhet och en stor dos av vetgirighet.

Lita på ditt eget förstånd.

Kram Lillan

[Falo]
0

Det är så olika från foder till foder att man måste se på varje foder var för sig. Kattfoder har generellt mindre proteiner än illerfoder. Endast vissa högkvallitativa kattfoder som oftast riktar sig till yngre katter har den proteinmängd en iller behöver. Oftast har illerfoder lämpligare innehåll än ett kattfoder men så är inte alltid fallet. Jag skulle exempelvis alldrig kunna tänka mig att ge mina illrar Duo ferret(30,5% protein). Jag tror Vitalin är det bästa fodret i Sverige som jag kan ge mina illrar hade inte vitalin funnits så hade jag gett kattfoder av högkvallitet. Om man bortser från Vitalin så kan jag inte komma på något illerfoder jag tror mina illrar mår bättre av än de bästa kattfodren som exempelvis Pro Plan Kitten.

Att man varnar för kattfoder är främst för att det finns mängder av dåliga kattfoder som inte ens en katt borde behöva äta. Det är inte så konstigt, katten är så pass etablerad som husdjur att det lönar sig att sälja lågprismat då varenda livsmedelsbutik säljer det. Kattägare är generellt mindre medvetna om vad deras kattfoder innehåller. Genom att satsa på marknadsföring behöver fodertillverkarna inte lika hög kvallitet för att sälja. Många tror tyvärr att kattmaten som visas i tv håller duglig kvallitet.

Sarah
0

Advanced Pet Diet är det jag varot mest nöjd med… Jättefina i pälsarna och pigga små gnuttar. Kattmat.

Faxlin
0

#3: Sitter som en jakande nickedocka och bara håller med. ;-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars