Iller iFokus

Iller

Etiketterfodergodis
Läst 922 ggr
reira
0

Mat på olika ställen

Hej!

det är ju många härinne som har flera olika djurarter hemma så ni har säkert en lösning. Jag bor ju i kollektiv och mina inneboenden har en innekatt som ska kastreras snart. De var och pratade foder och tydligen är risken att lilla Zelda kommer lägga på sig alldeles för mkt av att äta Orijen som illrarna delvis äter. Det är ju enkelt att ställa kattens mat högt upp men illrarnas är svårare att ställa dit inte katten kommer. Funderar på något form av "mathus" med liten ingång så illrarna tar sig in. Tips eller exempel?

Hayley
0

jag har en "köttlåda" där pälsarna får kyckling i, som jag byggt av billigt material ifrån Bejjiers Bygg =) kan jag starkt rekomendera!

Har man tummen mitt i handen går det superbra att köpa en låda ifrån ikea med lock på, ställa den uppochner och borra ett ca 15 cm i diameter brett hål i mitten så den lilla pälsen kommer in och inte den stora ;)

Aviendha
0

"Mathus" kan fungera bra :) Det kan ju bli så att de bär ut en del som katten sen äter, men man tar ju bort den stora skålen för katten iaf :)

reira
0

Då ska jag bara komma på en bra design! Skulle vilja ha ett sånt där marsvinshus som finns på djuraffärerna i hanillersize :P

Hayley
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

såhär ser min ut, två lådor som ställd på varandra och så har jag ett rör så dom kan komma upp på ovanvåningen =)

reira
0

Å vilka fina! Om jag hade vari händig… :D

Vosjes
0

Först vill jag fråga vad för mat ni hade tänkt er att katten skulle äta då Orijen fungerar oftast utmärkt även på kastrerade katter.

Annars brukade jag mata min iller i ett trångt utrymme där katterna inte kommer in och katterna högt upp där illern inte kommer upp. De brukar trivas bäst så ändå.

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

Vosjes
0

Sen vill jag även säga att #4 Hayley ditt skåp är super snyggt!

reira
0

Ingen aning vad de har tänkt faktiskt. Hittills har de ju delat mat deras katt och mina illrar. Mestadels Orijen och lite Vitalin. (Fick med när jag köpte Alba) De får rådgöra det där med veterinären när hon kastreras. Det var någon djuraffärs-snubbe som hade sagt att han tyckte det var för mycket fett i Orijen till en innekatt. Men som sagt ska vi kolla vad veterinären tycker framförallt. Hon har inte börjat löpa än så det är först om ett tag det gäller.

Vosjes
0

Man kan (och enligt många ska) kastrera en katt innan löp. Glad
Ja fråga veterinären men ha i tankarna att veterinärer ofta är       reklam-pelare för vissa foder trots att fodret inte alltid är så bra som de säger.

Nu har jag en fiskallergisk innekatt så Orijen passar inte oss pga fisken men annars vet jag många som matar sina innegående kastrater med Orijen utan problem. Även jag har gjort det utan problem tills allergin.

Hoppas allt går bra med matlösningen och kastreringen! Glad

reira
0

Å fan! Ska jag ta upp med dem här hemma :) Hon e ju sex månader så då är det nog dags snart ja :)

Vosjes
0

Min hona blev kastrerad vid 12 veckor så jag tror inte direkt att hon är för ung för att bli kastrerad, däremot minskar risken för oönskade kullar, skrikande och stressade katter och ett ev oönskat beteende efter kastreringen.

Hayley
0

#7 tackar :D

Sarah
0

Mina katter och illrar delar matplats. Det finns alltid torkat kött framme, när jag är borta en längre stund har de orijen framme och när jag är hemma får de kött i köket 2 ggr om dagen eller mer. En så ung katt har jag svårt att se att hon skulle må dåligt av fetthaltig kost, men kolla upp carnia lynx, skulle säga att det är ett av de bättre torrfoderna till både katt och iller.

reira
0

Ok! Ja en så länge är det ingen fara. Hon växer på höjden och är lång och ranglig. Han i djuraffären menade när hon växt klart och var kastrerad tror jag. Jag var inte där själv. Men vi märker ju om hon blir överviktig om ett år eller så. Än så länge fortsätter vi ed Orijen och delad mat :)

Sarah
0

Det är ju inte fetthalten som gör dem tjocka, det är kolhydraderna i dålig kost.

reira
0

Ok, så då skulle inte Orijen vara dåligt för en innekatt med andra ord? Det är alltså mat med mer spannmål som gör dem tjocka?

Sarah
0

Det skulle jag absolut hävda. Spannmål gör våra rovdjur sjuka och feta. Mina katter är iofs utekatter, men de äter mest naturlig föda (BARF) och ibland orijen. De är 4 år gamla och ser ut som ungkatter. De katter jag sett som levt på mindra bra mat ser ut att vara 15 i den åldern.

Vosjes
0

Håller med Sarah.
Min äldsta katt är 3 och trots hans allergier och knas är han som en ungkatt utan spannmål medans när vi var mindre vetande och matade med spannmåls foder (och foder som vet.erbjöd) blev han gammal och skruttig liksom.