Ballonger
Det är så att min lilla iller grabb har hittat en ny leksak - ballonger och vatten ballonger. Sambons fel att han lär honom sånt dumt. Han biter aldrig ballongen utan tar den mellan framtassarna och någon gång tar han tag i knytet och går runt med den. Han tycker att det är super roligt - jag har aldrig sett honom ha så roligt förut men jag sitter och funderar på om jag verkligen ska låta honom leke med ballonger då det är gummi och kan lätt fastna i halsen eller liknande om den smäller. Hur ska jag göra? Han får ju bara leka med dom när vi är med honom.
Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur
Det beror väl lite på hur ni definierar uppsikt.. Om ni alltid befinner er inom 50cm från honom och ballongen, och alltid kan ta den ifrån honom inom 3 sekunder så borde det inte vara ruskigt stor risk att något händer. Men det säger sig självt att det är ganska svårt att ha den hårda kollen, varje sekund.
Visst, det finns ju en chans att han, om den går sönder, blir så paff att han inte kommer på att äta på den direkt så ni kan ta den ifrån honom. Men när man vet hur olycksbenägna illrar är när det gäller just gummi så hade jag nog struntat i det. Jag hade nog försökt hitta en leksak som kan ge samma nöje för illern men som han får ha hela tiden och som det inte gör något om man glömmer framme eller om illern springer iväg med.
Testa tunnt tyg runt en boll med en liknande knut, kanske kan det fungera hjälpligt?
Paulina

Jag och sambon brukar sitta mot varandra fot-mot-fot och honom mellan oss när han leker med ballongen så vi kan ta den i fall det behövs.
Han har haft sönder en ballong innan, efter det blev han försiktig och slutade använda klor och tänder men jag litar inte på att han ska leka med just gummi då det lätt kan hända olyckor. Han är tyvärr inte intresserad i bollar och tyger.
Jag ska kolla i djuraffären när vi åker dit och köper lite nya skålar i veckan och förhoppningvist hittar vi någonting passande!

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
sätt på han vantar och sätt skydd på tänderna;)
ne men skämt åsido, kan ni inte lägga ballongen i något skyddande, typ en väldigt töjbar strumpa eller annat elastiskt skydd så ifall den går sönder fastnar gummit där inne?:)
Eller är det gummiytan han uppskattar?
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#1 haha bläddrade ner så snabbt så hann inte se att det var någon som redan svarat!
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus
Hm, testat en kong? Det är ju gummi, men hårt och är väl en av de gummileksaker jag skulle våga ge illrar. Vet om en del som har dem, och vissa uppskattar dem enormt :)
Paulina

Jag har en liknande leksak till hunden som han har försökt att leka med men jag tror att han tycker om ballongerna för att de är så lätta och att de typ "flyger" när han buffar på dom.
Hade en iller som älskade att leka med ballonger. Han jagade dom som en tok men när den gick sönder tappade han sugen helt och gick därifrån. Men han fick ändå aldrig leka själv och så fort ballongen smällde så plockades bitarna upp direkt.
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

Nu känns det som att jag inte har en iller hemma då min kille aldrig springer runt eller springer iväg från oss… Leker han med en leksak som vi ger till honom stannar han runt våra fötter och den ända gången han springer är när han och katterna smyger på varandra uppföljt av ett karatehopp. Haha…
Nej men vi ska kolla djuraffär, fråga personal och hoppas på mer svar här i tråden så vi kan hitta ett substitut istället för ballongen.

Jag har plockat ballong ur bajs (tur att den kom ut!) efter att någon käkat upp den då den blåst in på balkongen så det finns iaf någon som äter dom=)
På tal om olyckor förresten, får nog ta och stänga dom inne…