Iller iFokus

Iller

Etikettavel
Läst 630 ggr
*L*
0

Ang. avel!

Nu är jag arg arg arg!

fick reda på att vem som helst blir uppfödare så fort man har fått sin första kull. Hur kan man komma på att göra så!?

detta innebär ju att en som nyss har skaffat iller blir uppfödare på ett kick

varför kan man inte ha regler som med hundar?

Faxlin
0

Men du blir uppfödare direkt inom hundaveln också, bara den skillnaden att du där får du max registrera tre kullar innan du måste betala pengar för ett uppfödarnamn.
Inom illern har vi inga sådan regler, det är enda skillnaden. Nackdelen med detta är visserligen att vem som helst kan bli uppfödare, men det gäller alla djurslag.
Om någon treots avrådan från vana illeruppfödare väljer att avla på sin nya hona trots att illervana saknas. Får vi gamlingar i gemet göra vad vi kan för att stötta både den uppfödaren och dennes valpköpare.
Huvudsaken är att vi ställer upp på varandra.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

*L*
0

jag tycker ändå man ska vänta med att ta iller valpar

det är samma sak med hundar

och man ska vänta ännu längre med att ta föl första gången med hästar

Faxlin
0

Japp, då är jag riktigt ute och cyklar då. Jag väntar föl på min tös. Och är helt novis på det området. Undrar vart detta slutar? Kaos kanske. Men jag tar hjälp av andra som kan, så jag hoppas det fixar sig. Har ju ridsport,ifokus som kan hjälpa mig liksom.

Visst jag tycker också att man ska vänta, men det är i alla fall viktigt att få fram att vi äldre finns här om vi behövs.

Audiatur et altera pars

*L*
0

nej men det jag menar att man måste ha haft häst ett tag för att ta föl :)

Faxlin
0

Hur långt tag då? Och hur länge ska man ha haft egen häst innan man får föl?

Audiatur et altera pars

*L*
0

så lång tid så att man känner att man klarar av att ha ett föl

Faxlin
0

Så vad gör jag då som känner mig helt skräckslagen inför tanken? Ger bort henne innan hon fölar? hihi

Audiatur et altera pars

*L*
0

ahah du kommer klara det :) så länge som jag heter Elen :P

AmmiG
0

Grattis Åsa! När ska hon föla?

Faxlin
0

Månadskiftet juni/juli och jag är nervösare än någonsin. Usch, tänk om något går på tok.

Audiatur et altera pars

tessa
0

Det kommer säkert gå jättebra, åh så spännade - lycka till med den lilla (!) tillökningen.. hihi.

Kiara
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag var också nervös när vi Fundersam Athena Skrattande väntade Ametist. Jag har ju ändå haft två levande föl på gården tidigare. Men så har jag ju tvillingarna som kom för tidigt och dog så vist är det pirrigt nästan lika pirrigt som att vänta egna barn. Se till att vaccinera dina ston mot virusabort för sen ska stoet ha en spruta mot stelkramp strax före beräknad fölning. Prata med din veterinär om vad hon/han tycker.

Nu till huvud frågan tyvärr så går det inte att säga att man är mogen för att ta valpar/föl och har kunskap för det. Om man har ett skriftligt teori prov så är ju risken att den som tar valpar inte klarar det praktiskt. När och om man är mogen det får man avgöra självGlad även att skaffa barn får man ju själv bestämma även om det är ett större ansvar och under längre tid. Ett sundhets täcken är nog om man är nervös och osäker under väntetiden på ett kull valpar då inser man vad som kan ske och vilket ansvar man tagit på sig.

En liten bild men det är ingen illerGenerad

Faxlin
0

Men ack så söt den var Kiara.

Audiatur et altera pars

Kiara
0

Det är Ametist och han är född 04 mitt i regnperioden så han åkte in i stallet gång på gång för att torka. Det var på sätt och vis bra för vi fick handskas mycket med honom vilket jag är glad för i dag då han är en stor tvåårig hingst. Nu är han inte medveten om hur stark han är man leder honom i grimma för bi Kiara när hon är brunstig utan några problem. Men dom brukar få hälsa en stund på varandra över box dörren på kvällen.

Tiger genen är också en av och på gen men den är dominant så det räcker med en tiger gen för att fölet ska bli tigrerat. För albino så krävs det två på för att det ska pli synligt. Tigergenen kan alltså aldrig vara dold.