kastrera illertjej
Hej gott folk!
Jag ska kastrera min lilla tjej på torsdag o det är första gången jag är med om att kastrera en iller. det jag undrar är vad jag ska tänka på efter kastreringen, vad min lilla tjej får o inte får göra?
Tack på förhand!
Något du bör tänka på är att begära en tratt om inte ni får en sådan, se gärna till att hon har det lugnt och stilla. Det är oftast bara de första 2-3 dagarna som är kritiska.
Eller om ni väljer att sätta in ett hormonchip, det kan göra ont att sätta in ett implantat då den är en tjock kanylså det rekommenderas att ge henne lugnande eller ett kort rus av narkosgas, man slipper då genomgå kirurgisk kastrering. Hon är då som vanligt direkt efteråt.
Suprelorin chip måste göras om när hon återigen kommer in i löp, det bör gå mellan 1.5 år, kan oxå blir senare/tidigare.
Du bör inte ta ut henne första veckan (eller tills du ser att såret ser fint ut) då det kan tillföra bakterier till såret.. Det är allt jag har att tipsa om XD
S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej!
illrar har en ganska enkel eftervård förutsett att de inte stör själv operationssåret vilket de heller inte brukr göra, stygnen/limmet de använder nu ska försvinna av sej självt men fråga före för säkerhets skull. Annars är det bara att låte henne få det lite lugnt i 5-7 dagar.
Tänk på att en iller aldrig behöver svälta mer än tre-fyra timmar före operation (tänk även på att det tar lite tid hos veterinären före illern sövs)! Även om veterinären säger annat så har den fel, illern har ett kort matsmältningssystem.
Numera finns det också ett annat alternativ till kirurgisk kastrering och det är ett suprelorinchip som sprutas in i nacken, man slipper sövning och andra risker en operation medför.
Det är något jag tror de flesta illerägare i dagsläget rekommenderar.
Det kostar oftast något mer och håller upp till två år.
Men för att läsa mer om det så sök bara på suprelorin här på iller.ifokus så kommer det upp en massa information.
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

Han har väl haft chip i två år redan? Ni vill inte fortsätta med det?

En iller behöver absolut ingen tratt efter en kastration. Lugn och ro ett tag och låt henne inte leka med andra illrar i början.
#1 Har läst att du rekommenderat tratt tidigare men den är oftast mer i vägen än någonting annat. En iller slicker väldigt sällan på sitt operationssår.
Jag förespråkar också kemisk kastrering om man får välja, men det är ju upp till illerägaren själv att bestämma.
Tycker du fått många bra råd :)
Mina råd är ungefär densamma! Ska hon sövas så inte fasta längre än 4 timmar (många veterinärer ger samma fastetider som för katt, vilket som sagt är fel). Illrar är ofta försiktiga med operationssår och en tratt kan vara mer irriterande och stressa illern istället för att skydda den. Skulle illern vara väldigt fixerad vid såret så kan man införskaffa tratt men jag känner ingen som jag vet har använt det efter ett stort ingrepp.
När jag har gjort stora operationer på mina illrar så att dom fått sy magen så har jag haft dom instängda i bur eller satt upp ett galler som dom inte kan klättra på där dom fått vara 5-7 dagar beroende på tillstånd.
Har fyllt hagen med varma filtar, en låda, mat och vatten. Har kollat till dom flera ggr per dag och efter 2-3 dagar brukar jag låta dom komma ut och gå lite utanför hagen men aldrig busa, klättra eller springa i trappor.
Tidigast någon fått flytta från hage till att gå fritt med kompisar har varit efter 5 dagar.
Man ska inte stressa såret i onödan.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#5, UlrikaD,
För att ta det säkra före det osäkra är det bättre man har tratt för det finns illrar som ger sig på operationssåret och det kostar ingenting att få en med sig hem. I början kan det bli lite bökigt men dom vänjer sig vid att ha den på och det är oftast bara de första dagarna det behövs.
TS, Som någon annan sa, kom ihåg att hon inte ska fasta mer än 4 timmar även om veterinären nämner något annat.
Vi har Suprelorinchippat båda våra (en hane och en hona). Är den som sätter chippet duktig behövs ingen narkos utan själva sticket går på 1 sekund så illern hinner knappt reagera. Räknar man även in att man ska hålla i illern så är det kanske max 10 sekunder av obehag för illern.

Tratt är väl… i min värld om man har en iller som inte kan låta såret vara. Våra illrar har tillsammans gått igenom tre stora bukoperationer samt en analsäcksoperation och ingen av gångerna har det varit problem med såret.
Däremot har dom fått vistas i hage ett par dagar efter för att inte påfresta såret genom krättring och klängande.
Se till att om möjligt få henne sövd med gas istället för spruta då dom återhämtar sig mycket fotare efter gas.

tack för alla bra råd :D
anledningen till att vi kastrerar nu är för att i det långa loppen så kommer vi lägga ut mer pengar på att chipa henne än vad vi köpte henne för.
Vi ha en hane oxå (Fjant), hans chip har inte gått ut än o det har hållit nu i 2 år o 2månader :D men med honom så får vi se vad vi gör med, för både jag och min sambo vill att han ska va den stora stotliga iller han är :P
här är Sunna i sitt busryck ute på balkongen

#10 vilken fin tjej:)
Det är erat djur och självklart gör ni det som ni känner för..
..Men är det inte värt de pengarna så hon får må så bra som möjligt så länge som möjligt? om det liksom bara är pengarna det hänger på..
Tänkte eftersom ni funderar på att fortsätta med suprelorin på killen men bara för att han ska behålla sitt utseende.

anledningen till att vi kastrerar nu är för att i det långa loppen så kommer vi lägga ut mer pengar på att chipa henne än vad vi köpte henne för.
Ursäkta men jag måste bara få påpeka att det är så illrar funkar! i det långa loppet! Att sätta chipp och betala en tusenlapp vartannat år i sex år är sex tusen. Eller så kastrerar du och när dom får binjuretumörer vid unga ålder så får man ställa sig frågan; är det värt att kämpa och medicinera och betala ännu mera pengar eller inte? vilket är värt mest?
har man en iller så kostar den, hela tiden, alla dagar om året. _jag vet jag vet, jag ska igentligen inte lägga mig i, men jag har svårt att vara tyst när jag ser ett sådant uttalande.. för jag förstår itne, om man köper en iller för 3500 är det då den summan som man ska lägga på illerna sen med? så när man kommit upp i den summan med mat, vet kostnader osv osv., vad händer då?
_

vi chipade henne när hon va yngre för att fördröja just det med binjuretumörer. vad jag har lästa så är det större risk om man kastrerar redan vid första brunsten. hon blir 3 år i april nu, så jag tror nog att hon kommer leva iaf 3 år till innan det händer nått med henne. o om det nu är så att hon får tumör efter redan ett halv år så får jag väl stå mitt kast o tycka synd om mej själv för att jag inte chipade henne. nu kanske jag låter lite känslokall men det är jag inte. jag älskar min lilla tjej väldigt mycke. Sunna och Fjant även min hund betyder allt för mej.

#13 som jag sa ovan är det ditt djur alltså ditt val..
Jo, ju tidigare du kastrerar desto större är chansen för binjuretumör, eller rättare sagt desto tidigare kommer den, sen tycker ja absolut inte att du ska tycka synd om dej när det faktiskt skulle vara synd om henne jag skulle nog snarare bli väldigt arg på mej själv.
Vad vi tror så är det ju när vi kastrerar våra illrar de får problem med binjurarna.
Om du bara hoppas på sex år med henne så hade du lika gärna kunnat kastrera henne från början för det är då de flesta av min erfarenhet avlider (om de fått vård).

Men å andra sidan, har man chippat första året så skjuter man upp eventuella problem. Hoppas att allt går bra och pussa på mina "barnbarn" från mig :)

En sak bara, be dem använda gas till sövning! En syster hade stora problem under sövning och hennes morbror mår oxå extra illa efter. Verkar som att det tar hårt på en del i släkten. Har inte hört ngt om andra och har själv inte sövt de övriga jag har, men det skadar ju inte att vara extra försiktig.
#13, kalispera,
Det finns de illrar som levt i 8-10 år med kirurgisk kastrering oxå, även om man kan undvika just binjuretumörer så finns det tyvärr andra cancerformer som oxå är vanliga på iller som dom kan få, gör vad du känner bäst så blir det bra.
Det är heller ingen som vet idag vad biverkningar av implantat gör och du ska inte anklaga dig själv vad du än väljer för alternativ för kastrering, våra kära har tyvärr vana att bli sjuka på många sett och det är så det är.
Lycka till.
Jag tänker chippa och fortsätta med det så länge jag har möjlighet. Det är lätt värt 1000:- varannat år än alla dessa pengar jag fått slänga ut på operationer, undersökningar och mediciner på mina 3 första, kirurgiskt kastrerade illrar där alla fått binjureproblem..
Och det är ju bättre att kastrera så sent som möjligt för ja, man skjuter upp problemen.
Jag har varit med och chippat illrar 3 ggr. Aldrig använt någon form av lugnande eller lätt narkos och ingen av illrarna har sagt så mycket som ett pip. Hemligheten heter vitaminpasta eller vetegroddsolja ;)
Då brukar dom glömma allt annat runt omkring :)
Sajtvärd på Iller.ifokus

#16 Tack Sarah sånt är alltid bra att veta :D o självklart så ska jag pussa o krama på dom från dej