En till ?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Under 6månaders tid så har jag funderat starkt på att skaffa en iller kompis till Mollie!
Och nu har jag börjat och leta någon som har tips så säg bara till!

Finns ju en hel del omplaceringar nu men vad har du för krav på illern?:)
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus
Spelar ingen roll om det är hona eller hane, så länge illern går ihop med Mollie som är en liten tös. Vill helst inte börja om från början! Fastän det hade varit spännande..
Våra krav på illern är Toalätt tränade, ingen bitig iller, social, älskar människor. Och det som är ett + är om den kan gå ihop med katter (då Mollies bästa vän är katt), kelen och riktigt mysig.

Även om en iller är väluppfostrad kan de komma att testa dej fullt ut, alla illrar är inte lätta att sätta ihop vill påstå det motsatta så det krävs oftast lite (eller mycke) jobb och alla dessa saker är svåra att förutse.
Ville bara säga det så du inte får en chock!
Och med det sagt så är jag säker på att det finns någon krabat åt er där ute:) Har ni kollat blocket, eniro, illerföreningarna(finns bara en kvar?), den klistrade omplaceringstråden här inne samt kategorierna blocket annonser m.m. och omplaceringar/säljer/köpes?
Vet bara en som inte är "offentlig" än och den är av den vassare sorten!
Jo det vet vi även med våran iller tös när hennes humör går upp och ner. Men innan vi bestämmer oss så vill jag självklart träffa nykomligen en lång stund, sitta med den själv tillsammans med min sambo och sen släpper man in mollie och ser hur det fungerar.
Jag har kollat lite blandat, men har inte hittat något speciellt. Det är ingen bråttska pga att jag helst vill ha en iller i skåne! Så jag tar inte den första bästa utan vill att vi alla 3 ska trivas med den nya.

Finns ju en annons här om pastelltjej säljes i skåne.
#5 jag pratar lite med henne =)
Om man skaffar sig en valp nu när mollie snart är 1 år, kommer mollie lära valpen eller. Hur kommer det på ett ungefär fungera? Blir en iller lätt svartsjuk/avensjuk?

En valp tar gärna efter dåliga vanor så om din iller inte är rumsren t.ex är det vanligt att valpen tar efter. Det blir ju som en storebror/storasyster. Allting den gör är bra liksom.
Djur blir inte svartsjuka/avundsjuka på det sättet. De flesta välkomnar en ny kompis med öppna armar (tassar). Det kan bli lite stök och bök i början om den äldre tycker att nykomlingen inkräktar. Men det brukar lösa sig ganska snabbt.

En valp tar gärna efter dåliga vanor så om din iller inte är rumsren t.ex är det vanligt att valpen tar efter. Det blir ju som en storebror/storasyster. Allting den gör är bra liksom.
Djur blir inte svartsjuka/avundsjuka på det sättet. De flesta välkomnar en ny kompis med öppna armar (tassar). Det kan bli lite stök och bök i början om den äldre tycker att nykomlingen inkräktar. Men det brukar lösa sig ganska snabbt.
Ok tack =)
En sak som är ganska så viktig att komma ihåg när det gäller att sätta ihop illrar (och andra djur också för den delen) är att försöka att inte lägga sig i allt för mycket när de försöker att bestämma rangen.
När jag satte ihop Dior med Errol (båda vuxna) så var Dior väldigt påstridig och släpade runt Errol i nackskinnet i flera timmar (som tur var så gick ju Errol med på det utan att göra motstånd) innan de till slut gick och lade sig och sov tillsammans i en korg, sen höll det på så i ungefär en vecka och efter det så blev det aldrig något mer groll dem emellan. Det kan se lite obehagligt ut när de släpar omkring varandra i nackskinnen men det är deras sätt att komma fram till vem av dem som är mest lämpad att bestämma. Blir det dock för intensivt så måste man ju självklart gå imellan så att ingen av dem blir skadade.
Enligt vad jag förstått så ska honorna generelt vara lite bitchigare mot andra honor än vad de är emot hanar. Vet inte om det stämmer dock?
Men när man sätter ihop en valp med en 1 årig hona så borde det väl fungera. Mer så man inte köper en valp och sen fungerar det inte alls. Men hon brukar gå ihop med alla djur.

Det finns aldrig några garantier när det gäller djur så man måste ha en backup-plan i vilket fall som helst.
Jojo det vet jag, men tänkte att köpet man en som är lika gammal som mollie eller äldre, så kanske det är svårare att acceptera varandra. Köper man en valp så kanske det blir att valpen anpassar sig direkt efter mollie.

#14 det är så otroligt individuellt från djur till djur, går inte att svara på före man väl sitter med båda under samma tak.
Tycker helt enkelt att man ska vara beredd på det värsta sen bli positivt överraskad om det klickar utan problem.
Har satt ihop sammanlagt sex illrar och det har endast gått helt smärtfritt en gång.
Zebben (före han kom hit) blev ihopsatt med en valp i ca tre månader men sen gav ägaren upp och zebben har ända levt med flera djur tidigare utan problem. Personligen tror jag att det löst sej tillslut med mer tålamod men som sagt det finns inga garantier för att det ska vara lätt(are).
Ok, tack så jätte mycket =)