Iller iFokus

Iller

Etiketterfotonfilmer
Läst 5854 ggr
Qviq
2011-03-24 20:01
0

iller?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hejsan! var ett tag sen man va här inne. tänkte om ni skulle vilja hjälpa mig att svara på ifall ni tror detta är en iller? Och ifall någon har förlorat en iller i nordöstra småland den senaste tiden. Är nästan hundra på att det är en iller med tanke på tomteteckningen på foten.

Tack på förhand

"Chaos is a friend of mine."

UlrikaD
2011-03-24 20:03
1

Ja, det är en iller. Stackars skrutt.Rynkar på näsan

Qviq
2011-03-24 20:09
0

Är en ganska intressant historia det här.

Det ringer hem till mig när jag är på jobbet och min sambo svarar. Killen som ringer frågar ifall vi har illrar. Min sambo svarar ja. Han undrar då ifall de har rymt. Nej, de är på övervåningen. Killen som ringer berättar vidare att en iller har kommit upp i hans dotters barnvagn och rivit sönder hela hennes ansikte. Mannen har då slagit hjäl illern.

Min sambo ringer mig och frågar om jag vet någon mer som har iller här i samhället. Jag vet bara om en och det är ju skrollan så jag tar och ringer henne. Hon får ju panik och ber om numret eftersom detta har hänt på samma gata som hon bor på. Men när hon ringer så visar det sig att det som tur är inte är hennes iller.

Hon får sedan ett ganska otrevligt sms från mannen att hans dotter har fått men för livet och att vi aldrig ska släppa våra illrar ut i det fria.

Men tycker det är ganska konstig att en tamiller har rivit sönder ett barns ansikte med tanke på att illerklor inte är så vassa, inte som katters iaf.

Men frågan kvarstår vems iller det är:s

[Billkampfisk]
2011-03-24 20:32
2

stackars iller Gråter

jävla cp gubbe…. Skrikandes

JossanH
2011-03-24 20:42
1

Ja det är ju helt klart en tomte-tecknad iller.

Hur kan man bara slå ihjäl ett djur på det viset :´(
Hur kom illern upp i vagnen? Och hur hann den riva sönder hela ansiktet på barnet??
Hmmm, antar att man aldrig får veta hela sanningen..

Sajtvärd på Iller.ifokus

UlrikaD
2011-03-24 20:48
0

Tycker det låter som en dålig historia. Mer som att han kört på illern med bilen eller någonting men vill få det till att det är illerns fel.

JossanH
2011-03-24 20:51
0

Min första tanke är att antningen har han lyft upp illern till sin dotter och dottern blev biten och mannen slog ihjäl illern eller att han själv blev biten och slog ihjäl den…

Sajtvärd på Iller.ifokus

HannaM
2011-03-24 20:51
0

Fast.. å andra sidan sköt min pappa ihjäl en iller efter att den upprepade gånger gått till attack och även hunnit bita honom rätt ordentligt. Visserligen (som om det är försvar men ja) så visste vi inte vad det var för djur, om det var vilt eller tamt och jag och min bror var inte så gamla så han vågade inte ha den springande runt huset. Summa.. folk kan ha ihjäl djur.

JossanH
2011-03-24 20:53
0

#7 Ser ändå en viss skillnad i att slå ihjäl ett djur och att skjuta det..

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Billkampfisk]
2011-03-24 20:54
1

det är synd för ägaren när det får se sin iller på bild och se att den är död Rynkar på näsan hatar folk som dödar dom stackars små djuren….

UlrikaD
2011-03-24 20:57
0

Fast det ser ju ut som en snäll liten iller-tös ju.Rynkar på näsan

För blödig för sånt här.

Qviq
2011-03-24 21:04
0

Har inte pratat med killen själv utan det är bara min sambo och skrollan som gjort det. Min sambo blev så nervös att det skulle va våra illrar att han inte tänkte på att fråga fler frågor. Vet inte om skrollan gjorde det eftersom jag bara pratade lite snabbt med henne efter hennes samtal och sedan skrev vi bara sms. Men med tanke på att mannen var så tvärsäker på att det skulle vara en tamiller så kan man nästan tänka sig att han först plockat upp den och sedan visat sitt barn den, men som sagt det är bara spekulationer.

Qviq
2011-03-24 21:05
0

men den skulle tydligen bara rivit, inte bitit:S

[AlltIEtt]
2011-03-24 21:09
0

Fy fasen, stackars iller, tror inte ett dugg på den historien han körde, det låter osannolikt.

UlrikaD
2011-03-24 21:14
0

#13 Men visst lät det som en lögn? Undrar vilket liv det hade blivit om någon hade slagit ihjäl grannens chihuahua?

JossanH
2011-03-24 21:18
0

#10 Jag tycker det ser ut som den lite femeninare varianten av en han-tomte.. Inte alls en elaking..

Tror def det är en lögn!

Sajtvärd på Iller.ifokus

skrollan
2011-03-24 21:25
0

Hej!

Nu är jag också hemma. Jag är helt förstört, har tjutit i över en timme på jobbet. Först pga av ifall det var mina bebisar och sedan bara pga av att jag blev arg och upprörd!

När jag ringer honom så får jag bara till svar att det var absolut en tam iller, och att den har rivit hans dotter sönder när hon låg i vagnen.
Jag försöker få fram vart det hände (vart han bor) och han svarar endast i hans trädgård. (jag vet att det är på samma gata som mig genom Linn som ringt mig)

Jag försöker få fram vad den har för teckning. Frågar om den är vit? Han vet inte. Jag blir förbannad och tycker att han vet väl om den är vit/albino. Och får då ett nej.
Fortsätter och fårgar om den ser viltfärgad ut?
Han vet fortfarande inte hur den ser ut och säger att han kan skicka en bild. (bilden som Linn lagt upp nu)
Jag fortsätter tjata och säger om han tror den väger ca 700 gram (som skrollan)

Nej, det gjorde den inte. Var mycket större. Så frågar försiktigt om det då kan vara en mink?
Då blir han nästan sur. Och säger att han vet att det är en tam iller, så är det min och jag vill ha den så får jag ringa miljöombudet (?) eller kommun som har hämtat skiten (eller vad han sa)

Nu gråter jag rejält! Han ska skicka ett mms och jag ska sedan svara efter om det var min eller inte. (som om det skulle spela någon roll?!) Ringer sambon förtvivlad och säger att han måste åka hem och kolla så att "barnen" är inne!

Ber en arbetskamrat kolla en bild på skrollan i telefonen för att sedan kolla mms:et innan mig om hon tror det är skollan.

Några minuter senare som känns som en evighet får jag ett mms, och hon tror inte det är skrollan. Vågar då titta.
Efter ringer sambon och säger att dem är minnsan hemma och jag börjar försiktigt pusta ut.

Skickar ett sms till P att det var ej min iller och får då tillbaka "lova att ni aldrig släpper ut dom i det fria. den som var hos oss var jätteaggresiv och att det kanske var en mård?"
Försöker svara vänligt att SJÄLVKLART kommer vi inte släppa dem fria och dem vi har är tam illrar!

Får tillbaka "ett vilt djur blir inte så, däremot blir tamdjur osäkra. sköt om er i varje fall. vår dotter kan ha fått skador för livet så det känns inget bra!"

Svara typ bara "tråkigt! detsamma"

Blir så arg och har så många frågor. Bilden sitter i mitt huvudet, stackars iller! Sedan får jag det inte att gå ihop, klösa sönder barnets ansikte? Det är väl fan ingen katt? Skulle då tänka mig mera ett bett kanske?
Vad skulle den i vagnen att göra?
Varför skulle den gå atack om dem inte gjort intrång på illern revis typ?
Vem har vart ägare till denna stackars liten? :'(

[AlltIEtt]
2011-03-24 21:29
0

"14, UlrikaD

Exakt, lät inte alls sanningsenlig, vågar inte ens tänka på vilket liv det skulle bli.

skrollan
2011-03-24 21:32
0

Jag känner som jag fick skit även att det inte var min iller. Pga av att han nu vet att jag har dem som tam djur.

Vad hade han gjort om det var en hund? Kan man inte som djurets ägare anmäla någon som gör så, så impulsivt eller vad det heter?

Jag kommer garanterat glömma mardrömmar!

Tusen tack snälla snälla Linn som ringde mig! Sådan jävla lättnad nu att det ej var mina. Hur som så uppskattar jag massor att du ringde och hjälpte mig!

Det värsta är nog att jag haft tvångstankar sedan ett år och två månader tillbaka när groggie rymde för andra gången (han har lyckats tre gånger numera)
Sedan dess går jag och rycker i alla fönster och dörrar hemma i huset inklusiv frågar sambon om det är stängt överallt, trots att jag kollat själv!

Ska nu se om jag kan få hjälp med detta. Men detta gjorde det fan inte bättre alltså. SKRÄCKSLAGEN! Det finns folk till allt!

Nyfiken vad denna stackars iller hade för liv innan, om det var en sån

där hemsk människa som lägger ut en annons, svarar inget lägger dem ut ännu en om "att köper ingen så dör den" och så har dem tillslut dödat eller som nu då kanske, bara kastat ut illern "i det fria" (som många med kaniner gör) och den stackarn försökt ty sig till ny familj? Gråter

Varför kom han inte till mig istället? =(

Usch, är verkligen helt förstörd! Gråter

HannaM
2011-03-24 21:33
0

Någon som hört om någon farm som haft utsläppsproblem? Är ju möjligt att det är något sånt som hänt… Eller någon som suttit kvar med fjolårets djur och helt sonika släppt ut dom för att dom itne blivit sålda.

skrollan
2011-03-24 21:43
0

Inte en aning. Är det rätt som han påstår att den är tam, så är frågan hur länge den kan ha vart ute. Det är ju fan vart 15 minus här =(

[Mikkiz]
2011-03-24 21:45
0

Usch va hemskt!! Jag är glad att jag inte bor i närheten, för jag hade nog klivit in hos grannen för o se hur pass "skadad" barnet var o hade inte vart snäll om de visar sig att ungen inte har minsta lilla prick i ansiktet!!

Denna historia känns skum! Gubbj***l!!

HannaM
2011-03-24 21:57
0

Kraffsar inte era illrar? Jag försvarar inte att slå ihjäl ett djur rakt upp och ner men flera verkar inte ha samma art som vi har hemma. Våra illrar är rent ut sagt kraffsmongon. Helst ska det kraffsas på mina fötter när jag står och gör något annat. Den typen av kraffs i ansiktet på ett litet barn och med oklippta klor kan gott ge rätt rediga rivsår. Så nej det är ingen katt men visst är det fullt möjligt att barnet blirvit riven. Eller är det bara våra skitungar som pysslar med kraffs?

Qviq
2011-03-24 21:59
0

#18 Självklart att jag ringde, vet att du hade gjort samma sak. Så det är inget att tacka för:)

Titta upp lite på nätet, och han bor typ mittimott bowlinghallen så det var ju inte så jättelångt ifrån dig.

Men tycker endå det verkar lite konstigt.

Qviq
2011-03-24 22:02
0

#22 jo visst kraffsar våra, men inte så att det skulle ge skador som gör att man behöver söka akutvård på ett storsjukhus som det tydligen behövs göra i detta fall:S

skrollan
2011-03-24 22:30
0

Har kanske var en stake gånger på strumpan som uppmärksamhet eller på dörren om groggie är inlåst tillfälligt. Annars tyvärr mest Groggie som bara hugger =/ Och skrollan som är skygg. Förstår ändå inte att illern skulle gått upp i vagnen för att riva sönder en unge i ansiktet? Utan intrång eller något?

Ja, det hade jag gjort :) Jag kollade också upp, men kunde endast hitta att han hade företag i granhålan ;)

VeronicaKahlbäck
2011-03-25 00:46
0

Det här ju helt sjukt:O
Jag undrar var f*n föräldrarna var när illern hann ta sej upp i vagnen och riva sönder deras barn i ansiktet?

Jodå mina illrar kraffsas/rivs men de har då aldrig dykt på folk och börja riva som galningar på direkten, känns som om illern haft det beteendet borde kanske naffsat/bitit också?
Min gissning är att de ser ett vilt djur i barnvagnen de inte haft uppsikt över, fått panik. försökt ryckt bort illern och att det då blivit rivmärken..

Anledningen att de behövde ta sej i sjukhuset kanske inte var att skadan var så stor utan kan ju ha varit stelkramp eller andra smittorisker det faktiskt för med sej.
Jag har tex åkt till akuten när Aylinh kom hit och bet mej rakt igenom näsan och eftersom jag inte visste hur de levt så ville jag ha pencillin..

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

skrollan
2011-03-25 06:31
0

Kan också tänka mig just av anledningen att dem blev rädda för stelkramp m.m. för det har jag haft vänner som blivit bitna av mina illrar och frågat om dem nu måste åka in och få stelkramp typ pga av att dem knappt vet något om illrar själva.

Och det med barnvagnen tycker jag är konstigt, att illern skulle ha klättrat upp dit på två röda om föräldrarna haft uppsikt.

sotlynx
2011-03-25 08:42
1

Vet ni vad?! Det går faktiskt att polisanmäla idioten för djurplågeri! Det hade man ju gjort om ngn slagit ihjäl en hund eller katt sådär. DO IT!!!

kredka
2011-03-25 08:56
0

alltså för den ser mer ut som amerikan mink inte våran europeisk utan amerikan …vet att folk har sådana hemma som alternativ för en iller

Välkommen till ferretplanet.se :)

duholm
2011-03-25 09:14
0

Det är en helt vanlig tamiller, antagligen viltfärgad tomte.

Någon borde ju vara av med den, eller är det någon som tröttnat och släppt ut den.

"Wrong in all the right ways" - kullen är äntligen här! Följ valpdagboken på min hemsida

www.optimusferrets.se

www.classicferret.se

skrollan
2011-03-25 09:27
0

Nu har jag fått veta hur det gick till. Går inte in i minsta detalj för familjen. Men illern hade gått upp i vagnen och ätit på barnet, i princip hela ansiktet förutom ögonen. Barnet har fått sy hela ansiktet!

Däremot, så var det inte att bryta nacken av illern det första han gjorde.
Han sprang ut när han hörde barnet skrika som låg och sov i sin vagn utomhus. Kastade iväg illern som då blev skadad. Pga av det avlivande dem illern, för skadorna som blev då.

skrollan
2011-03-25 09:31
0

dock var det väl någon på kommunen som kom och hämtade illern som kunde konstarera att det var en tam iller. Fråga mig inte hur!

skrollan
2011-03-25 10:01
0

Har nu pratat med personen från kommunen som var och hämtade illern. Han tyckte att han kunde konstatera att det var en tam iller pga av att han själv haft illrar.

Mina tankar finns självklart hos familjen, lider med barnet som fått skador för livet! Jag själv tycker bara att detta verkar som en påhittad histora, för mig är detta inte möjligt. Men jag säger absolut inte att dem ljuger och hittar på!
Tycker bara detta verkar så overkligt! =(

[Prave]
2011-03-25 10:03
0

Menar du allvar nu skrollan? Shit alltså… En tamiller skulle ju aldrig äta på någon liksom. Kan man lita på vad karlsloken säger eller har du fått se detta eller höra från annan källa?

Tycker så synd om ALLA inblandade… Hade heller inte blivit glad på det djur som skadade mina barn…

HannaM
2011-03-25 11:05
0

#34 Eh jo dom kan bitas i ansiktet. Små barn är känsliga och det kan bli stora skador.

skrollan
2011-03-25 11:06
0

Det är källa från dem inblandade. Varför skulle dem ljuga om en sådan sak?

Jag blir livrädd, Stackars familj! Kan inte fatta det!
Dock garanterar eller lovar ju inte han från kommunen att det var en tam iller, men ja, han var ändå ganska säker eftersom han haft tam illrar själv.

Jag vet inte, men det är ju som alla skräck historier man får höra så fort man nämner att man har iller att dem tex är rovdjur då, så skulle dem hugga dig och det kommer blod, då skulle dem bara fortsätta för att dem får kött smaken.

I princip som denna iller gjorde men det stackars lilla barnet

skrollan
2011-03-25 11:08
0

Bitas oja, skrollan har hängt i mitt ögonlock en gång när jag försökte pussa henne. (Ej ansiktsäker, och det vet jag ju)

Men äta, nej det hade jag aldrig trott =/

VeronicaKahlbäck
2011-03-25 12:11
0

Blir så j***a trött och förbannad på alla dessa intelligens befriade föräldrar, hur i h*****e får man ens idén att lämna ett barn utan uppsikt utomhus?
Självklart räknar ingen med att det ska hoppa upp en tamiller i barnvagnen och börja äta upp barnet men det finns 1743 andra anledningar till varför man inte gör det.
Det här kan igen kalla olycka, ren vårdslöshet är vad det är!
Sen kanske det är jag som är okänslig men tycker inte alls det är konstigt om illern började äta, om den var tam och kanske en dålig jägare samtidigt som den var jättehungrig sen överlycklig för att den hittat "mat" (ursäkta om någon tar illa upp), naturen fungerar så ÄVEN vi.
Självklart är det jättehemskt för illern och dennes familj om det finns någon som saknar den men helt ärligt tycker jag mest synd om barnet, h*n hon valde inte sina ansvarslösa föräldrar och jag hoppas verkligen att det läker fint så h*n slipper lida för deras vårdslöshet hela livet.

#34 Alla köttätande djur kan vid rätt tillfälle äta även människor, tex vid extrem hunger, det har ju tom. hänt flera ggr i modern i historia att människor ätit sina närmaste vänner/släktingar när de va tvugna för att överleva är en av anledningarna.
Jag vaknade med Aylinh som bitit rakt igenom båda näsvingarna och väggen i mitten med alla fyra tänderna, det gick FORT, fick hem ett akut monster som hann ge mej 14 eller 16 hugg i armen före jag fått bort henne.(det skulle vara en snäll iller hehe)

TIMMY
2011-03-25 12:18
0

ibland tuggar dom ju, biter igen och igen, det kan ju tolkas som "äta" och säkert kunna bli liknande skador.

visst kan illrar skada barn/bebisar svårt i ansiktet/händerna när dom ligger nerbäddade i vagn. tror knappast att illrar i almänhet vet att de är en människounge, speciellt när hundar kan bita ihjäl spädbarn utan att blinka.

[Prave]
2011-03-25 13:07
0

Jag förstår vad ni menar, men det är stor skillnad på att äta och att bita, även om man biter flera gånger så att det blir skador. Om illern hade ätit av barnets ansikte så har den ju bitit loss bitar och tuggat, svalt. Bett kan ju vara av olika svårighetsgrader, självklart, och kan ges av i stort sett alla djur.

Skrollan: Jag menade det inte som något negativt mot dig eller ngn annan, blev bara chockad. Som jag skrivit ovan, det är stor skillnad på att bita och att äta…

I vilket fall som helst är det hemskt, vare sig barnet blev riven, biten eller äten av.

skrollan
2011-03-25 13:11
0

nej då ingen fara. mest chockad jag med. Jag tog det som att den ordagrant ätit i barnets ansikte

[AlltIEtt]
2011-03-25 13:52
0

Håller med vermonica här, hur kan man lämna ett barn utan uppsikt utomhus ? Det finns tusen orsaker till att inte göra det. Hade dom haft uppiskt hade detta aldrig hänt. Man lämnar ju aldrig barn så, det är fruktansvärt synd om barnet och hoppas att det ska läka ordentligt och inte bli men för livet men förhoppningsvis har dom lärt sig en läxa nu. Jag står helt på illerns sida.

Förstår att du är chockad skrollan, så hemskt det här.

skrollan
2011-03-25 14:41
0

var tydligen en okastrerad hona.

Vad fel man kan ha, jag trodde det var en hane för storleken.

Hayley
2011-03-25 15:23
0

är det någon som kollat om illern var chippad? enklaste sättet o se om den tillhör någon menar jag eftersom de flesta chippar illrarna.

skrollan
2011-03-25 15:58
0

jag tror det var någon som kastat ut illern, eller en vild iller. Tror ingen saknar denna tös tyvärr. Illern är omhändertagen av kommunen.

UlrikaD
2011-03-25 19:46
0

Finns inga tomte-tecknade vildillrar.

skrollan
2011-03-25 20:00
0

Där ser man, fick jag lära mig nytt igen. Ja, då är det en stackars iller som blivit utkastad.

Fick se en bild på barnet nu, det är helt sönder rivet i hela ansiktet.

reira
2011-03-25 21:01
0

Skulle väl däremot kunna vara som någon sa en förrymd iller från en farm som inte varit särskilt människovan eller hanterad? Kan tänka mig att ett djur, oavsett hund, katt eller iller som växt upp utan ordentlig mänsklig kontakt skulle kunna betrakta ett försvarslöst barn som ett byte? Och lever man vilt i den här kylan som varit är man nog ganska hungrig också? Skulle väl inte vara helt omöjligt? Men usch fy fan… Och nej man lämnar inte sitt barn utan uppsikt ute…

PernillaM
2011-03-26 07:57
0

Verkar som denna tragiska händelse har funnit sin väg till tidningarna…

http://mobil.aftonbladet.se/a/www/12787080

Qviq
2011-03-26 09:38
0

ElinaPersson
2011-03-26 15:19
0

Jadu.. vad ska man säga egentligen.. Tragiskt för ungen, dumt av föräldrarna & synd om illern?

S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo

reira
2011-03-26 16:29
0

Hur tänker man om man "bor så bra till med en ska vi kalla det innergård, så Selma kan ligga vid groventrén och sova." Då är man väl med ute hela tiden om det rör sig om så små barn? Visst att man inte förväntar sig att en iller ska "attackera" men tänker man på löshundar, stora rovfåglar, psyksjuka människor med mera med mera…? Visst är riskerna små men har man så små barn ute ska man själv vara ute. Uppenbarligen räcker det inte med att "titta till ofta". Hoppas de lärde sig något…

UlrikaD
2011-03-26 21:54
0

Hemskt att ha rovdjur som tamdjur??

En tamiller som varit utomhus sedan den 28 januari, svultit, varit rädd, övergiven osv. Man kan väl inte tro att den fortfarande ska reagera som en tamiller då?

Stackars barnet, helt fruktansvärt. Men en iller som kämpar för att överleva kan man inte lägga skulden på heller.

Sarah
2011-03-26 22:40
0

Åh jäklar. Fy vad tragiskt. Folk har sett den och inte gjort ngt… stackarn som drivits så långt.

JossanH
2011-03-26 23:23
0

Som med dom flesta "djur-barn-olyckor" så är det ett djur som mår mycket dåligt och förmodligen svultit under en väldigt lång tid. Människor äter varandra i brist på mat är det då så konstigt om ett rovdjur försöker äta på ett barn om den är på svältgränsen..?

Sjuk historia. Tragiskt för familjen. Sjukt synd om illern.

Sajtvärd på Iller.ifokus

HannaM
2011-03-27 11:08
0

Ja.. vi behöver absolut en debatt om olämpligheten att hålla rovdjur som tamdjur. Ska vi börja med att förbjuda katter som husdjur? Dom är så vitt jag vet rovdjur…

emelieaxelsson
2011-03-27 11:25
0

#57, Word!

"Selmas pappa Patric är kritisk mot att det är så lätt att skaffa vissa typer av husdjur"
Skämtar dom eller? Ska man kanske börja införskaffa licens på att ha hund då eftersom det finns hundar som faktiskt har bitit ihjäl människor. Och det rör sig inte bara om EN hund, det har ju hänt flera gånger. Det blir så överdrivet uppmärksammat bara för att iller är ett ovanligt husdjur.

HannaM
2011-03-27 11:39
0

Jag har mailat reportern på expressen… Folks okunnighet irriterar mig en aning=p

#58 För att inte tala om att man kan bli biten av kaniner (som definitivt inte är rovdjur) eller råka bli ihjälsparkad av en häst.

Nej om man skulle ta och gå och städa lite… men först måste jag nog stänga in mina livsfarliga blodtörstiga småbarnsätande rovdjur i buren så jag inte blir uppäten=p

VeronicaKahlbäck
2011-03-27 12:01
0

_- Jag tänkte: jag tittar till henne så att hon inte har vaknat. Men när jag kom till dörren hörde jag att hon skrek och öppnade.
_Idioterna hade alltså inte bara barnet utomhus utan uppsikt utan hade inte ens en dörr öppen så de kunde höra barnet?
Stackars barn..

Om jag inte minns fel tar illern byten upp till sju ggr sin egen vikt.
Förstår inte egentligen varför folk tycker situationen är konstig.
En sak vi alla har gemensamt är att vi äter.
Alla djur som äter kött dödar olika djur och faktiskt äter upp, bytet beror endast på vad de klarar av att fånga.
Jag äter rådjur, gris, ko, häst, kyckling, fisk osv.. Nu är det bara fisken jag någon gång lyckats fånga själv men det är ju faktiskt bara för att vi människor har affärer där det går att handla kött som någon annan dödat, styckat och packeterat.
Katt, hund och gris skulle göra samma sak..

Nu vet jag av egen erfarenhet att den sortens skador kan en iller orsaka ganska fort MEN om du har ditt barn utomhus borde du ha sådan koll så att du är där på direkten om det händer något.
Lite som att det är tillfället som gör tjuven..
Pedofiler eller andra psykiskt sjuka människor hade hunnit stjäla/skada barnet, en katt hade hunnit lagt sej på barnet och kvävt det, en katt hade hunnit rivit och bitit barnet likvärdigt om inte värre eftersom de har bättre klor, en hund hade hunnit bitit ihjäl barnet flera ggr om osv. osv.

Sen funderar jag på om föräldrarna fortfarande inte fattat att de är kassa föräldrar?
Min tolkning av artikeln är att de inte lärt sej något?
Ingenstans kan ja läsa att de anser det dumt att lämna barnet utan uppsikt, Ingenstans kan jag läsa att de mår dåligt för att de orsakat sitt barn sådan skada?
Det enda jag kan se är att de skyller på djuret, hmm om det då kom en tex. pedofil så är det synd att det finns pedofiler lösa? Inte att man som förälder skapar en situation där barnet utsätts för en stor risk? Jaja hoppas någon reagerar iaf, kanske socialen..

HannaM
2011-03-27 12:10
0

#60 Nu är du nästan lite okunigt dömande som pappan som tycker att man inte ska hålla rovdjur pga av denna händelse. Psykiskt sjuka är en mycket mycket stor grupp (där bland annat jag ingår) och dom allra flesta varken stjäl eller skadar barn.

Men i övrigt håller jag med dig. Vi lever tyvärr i ett samhälle där olyckor sker.

VeronicaKahlbäck
2011-03-27 12:25
0

#61 Det var absolut inte mening, skrev bara jäkligt klantigt!
Självklart menar jag de som ger sej på barn..
Har själv adhd, drag av aspergers samt en komplicierad inlärningsstörning (inget man märker om man inte vet om det dock)
så borde vetat bättre!

HannaM
2011-03-27 12:29
0

#62 Fast adhd och asperger är ju inte psykisk sjukdom=p (Har också adhd..) Men jag förstår hur du menar.

Evelinanord
2011-03-27 17:24
0
Man lämnar inte ett barn utom synhåll. Jävligt dåliga föräldrar som inte är medvetna om vad som kan hända. Det värsta av allt är ju att pappan är värst. Han avlivade ju illern. Jag förstår inte hur han kan säga att det kändes skönt att döda den. Det är ju hans fel att han inte höll koll på ungen. Han ska dessutom inte snacka om ansvar…. Det är ju han som inte tog sitt ansvar.
reira
2011-03-27 17:35
0

Tror varken mitt eller vermonicas inlägg om "psykiskt sjuka" ska tolkas till alla psykiskt sjuka. GladAdhd är som nämnt ingen psykisk sjukdom och vi pratar nog inte neurotiker heller utan utlevande pedofiler och vissa typer av psykopater.

Har också mailat reporten kort och koncist och frågat varför artikeln till viss del vinklas till att djurets fel och varför bara föräldrarna är intervjuade, finns det påståenden i en artikel som att det är olämpligt att hålla rovdjur som husdjur borde man ska ha någon djurkunnigs syn på saken så inte allt tas upp ur bara ett perspektiv. Frågade också varför inte föräldrarnas handlande och vilket ansvar de har ifrågasätts

HannaM
2011-03-27 17:53
0

#65 Nej men det är lika generaliserande som pappans uttalande om att det int eär lämpligt med rodvjur som tamdjur.

skrollan
2011-03-27 18:43
0

Ni som mailet tidingarna får gärna skriva här inne sedan om ni får svar :)

VeronicaKahlbäck
2011-03-27 18:52
0

#63 vad bra:)

blippen
2011-03-27 19:11
0

Som både förälder och illerägare måste jag ju hålla med föräldrarna. Om en iller bet mitt barn så illa så skulle nog avlivning vara ett alternativ….

Beroende på hur man bor tror jag inte heller att man står ute och vaktar på barnet om det sover ute i vagnen i ett par timmar.

Det som har hänt är tragiskt främst för barnet och dess familj, men också för illerägaren förstås.

Men jag tror att alla som har barn sätter barnets säkerhet först…denna gång skedde det tyvärr på bekostnad av ett illerliv…

Om en hund hade gjort samma tror jag att risken skulle vara stor att ägaren fått ta bort hunden. Vi djurägare är ju trots allt skyldiga att hålla våra älskade djur under uppsikt.

VeronicaKahlbäck
2011-03-27 19:57
0

#69 _Beroende på hur man bor tror jag inte heller att man står ute och vaktar på barnet om det sover ute i vagnen i ett par timmar.

_? Inte lämnar man barnet ute i sådana fall?

reira
2011-03-27 20:36
0

Eller lika ogenomtänkt snarare ;) Generalisera hade väl varit om jag uttryckligen skrivit att alla psykiskt sjuka snor barn, men jag förstår hur du menar. Så snarare inte genomtänkt i båda fallen, tror nämligen inte att han syftade på hund och katt utan bara inte tänker på att dessa också är rovdjur :) Eller så menade han rovdjur överlag vad vet jag, hade faktiskt varit lite intressant att kunna fråga…

[Billkampfisk]
2011-03-27 20:39
0

faan idioten som är pappa till barnet har man lust att slå på som han gjorde med illern.. det är faaan inte illerns fel att ungen var ute och idiot pappan var inne och lyssnade på musik.. jävligt oansvarigt som förälder… Skrikandes

diorerrol
2011-03-27 22:18
0

Först och främst vill jag understryka att jag tycker väldigt synd om flickan som har råkat ut för det hela.

Men jag förstår inte hur de tänker, visserligen så ska man inte behöva vara orolig i sitt eget hem, MEN att lämna barnet utanför en stängd dörr i barnvagnen känns inte som en särskilt bra idé när man har tänkt att sätta sig och lyssna på musik i andra änden av huset.. Det hade som sagt lika gärna kunnat komma förbi en pedofil, förrymd hund, grävling, fågel eller en folkilsken utekatt. Jag känner ju inte personerna i fråga, och jag vet ej heller hur bostadsområdet ser ut, men att stänga ytterdörren och bara gå ifrån ett 9månader gammalt barn som ligger alldeles försvarslös nedstoppad i en sovpåse i en barnvagn låter lite som om att skulden faktiskt skulle kunna ligga på föräldrarna istället för på illern?

Förstår heller inte hur illern lyckades ta sig upp i barnvagnen? Enligt den erfarenheten jag har av illrar så är de inget vidare på att varken hoppa högt eller klättra.

Tror för övrigt att det är en förrymd jaktiller från en farmare som brukar sälja illrar för 500kr/st på blocket..

VeronicaKahlbäck
2011-03-27 22:34
0

#73 jodå illrar är duktiga på att klättra, två av mina tre kommer upp på bla. diskbänken utan problem.
Sen har de fått tag i ägaren till illern och den hade varit försvunnen sedan 28 januari.
Illern kan ju ha kommit från farmen du pratar om från början..

saly
2011-03-28 00:35
0

idiot som lämnade barnet ute i barnvagnen.

dock förstår jag hans reaktion på illern, hade det vart mitt barn som låg där blodigt och jag hade en aggresiv iller som försökte ta sig upp i barnvagnen så hade jag också kastat iväg den..minst sagt!!

vet att det finns många som köper iller och inte har en blekaste aning om hur de ska skötas/uppfostras och om det är en sådan person är det väl heller inte konstigt om illern är som den är… sen kanske ägaren hade tröttnat och släppt ut den och den kanske hade strövat runt flera dagar utan mat… tråkigt.

tycker nästan att folk borde ha licens för iller, så att de om inte annat sköts rätt / får rätt mat osv för sin egen skull.

om alla illerägare vore som ni på detta forumet verkar så hade detta kanske aldrig inträffat…

/Saly

saly
2011-03-28 00:42
0

VeronicaKahlbäck
2011-03-28 00:56
0

#76 _dock förstår jag hans reaktion på illern, hade det vart mitt barn som låg där blodigt och jag hade en aggresiv iller som försökte ta sig upp i barnvagnen så hade jag också kastat iväg den..minst sagt!!
_Kanske lite väl okänsligt på ett forum där dom flesta har just djuret i fråga?

_vet att det finns många som köper iller och inte har en blekaste aning om hur de ska skötas/uppfostras och om det är en sådan person är det väl heller inte konstigt om illern är som den är… sen kanske ägaren hade tröttnat och släppt ut den och den kanske hade strövat runt flera dagar utan mat… tråkigt.
_Om du läst hela tråden och artiklarna ser du att de fått tag i ägarna och att den enligt dom rymt 28 Januari.

tycker nästan att folk borde ha licens för iller, så att de om inte annat sköts rätt / får rätt mat osv för sin egen skull.
Av vilken anledning för endast iller? En katt eller hund är inte mindre farlig..

Men för att säga något så jag riskerar att bli halshuggen:S
Hundar som anses farliga blir tvångsavlivade så varför inte iller?
Nu anser jag att det är ägarens fel till 150% när en hund attackerar och skulle personligen föredra en tvångsomplacering men nu är det svårare att genomföra i praktiken.
Obs! självklart tycker jag de ska avlivas på rätt sätt och inte bli ihjäl slagna med en spade…

UlrikaD
2011-03-28 02:01
0

Hade det varit en katt som rivit upp barnets ansikte, vilket det lika gärna hade kunnat vara.

Hade det då velats: skapa debatt, införa liscens på att ha katt, att man borde ha tillstånd för att få ha katt, att man inte ska få lov att ha rovdjur (som ju katten är i allra högsta grad) osv, osv.

Förstår inte varför folk inte kan se saker i sitt rätta perspektiv.

Släpp ut en människa i djungeln utan mat och skydd i två månader och se om han beter sig rationellt när han får syn på ett djur t.ex.

Vilket djur som helst som går ute och måste klara sig själv för att överleva går på ren instinkt och är inget tamdjur längre. Sen om det är en iller eller ett marsvin spelar inte så stor roll. De kämpar för att överleva helt enkelt.

Tragiskt slut för alla inblandade, barn och iller. Förutom spaden då kanske, för den verkade klara sig ganska bra.

[Prave]
2011-03-28 10:05
0

#78: Förutom spaden då kanske, för den verkade klara sig ganska bra. -Haha, kunde inte låta bli att skratta åt det där Glad

Hur som är det ju en hemsk händelse, för alla inblandade. Men jag tyckte ändå att det var skönt att se att barnet faktiskt inte hade blivit äten i ansiktet.

Illern måste ju ha varit fruktansvärt hungrig och ensam och… Usch… Tycker synd om! Barnet kommer förhoppningsvis inte att minnas detta. Föräldrarna kanske lär sig att inte lämna barnet ensam fler gånger… Hoppas det iaf… Det kanske även finns fler föräldrar där ute som tänker till en extra gång innan de lämnar sina barn ensamma, för som så många här inne redan har påpekat finns det ju massor med farar där ute…

Lite ot, men jag blev oprovocerat påhoppad av en katt för många år sedan. Kattens ägare blev jättechockad, för han var ju så snäll! Snäll my ass, en annan granne hade också blivit påhoppad. Jag ville att de skulle avliva djuret, som uppenbarligen inte mådde bra, men vi kom överens om att de skulle hålla den ute på sitt landställe istället. Mer ramaskri än så blir det inte vad gäller katter, undrar hur mycket det kommer att snackas om illrar nu och om hur vilda och hemska de är!

Varje gång jag träffar ngn ute med min iller frågar de om hon bits och de blir alltid lika förvånade när jag säger nej. Är det så för er andra också?

skrollan
2011-03-28 10:15
0

i denna lilla hålla är det nog bäst att jag och trådskaparen håller oss inne med våra "mördrar illrar" ett tag tills detta lagt sig lite mera.
Man blir ganska utpekad pga av att vi har dem som husdjur just nu.

emelieaxelsson
2011-03-28 14:48
0

**#79 Varje gång jag träffar ngn ute med min iller frågar de om hon bits och de blir alltid lika förvånade när jag säger nej. Är det så för er andra också?
**Likadant när folk ska hälsa på min iller, ALLA frågar om hon bits men även att jag säger nej så vågar dom knappt röra henne. Är det bara jag som tycker folk är fjompiga? Tycker inte illrar ser speciellt farliga ut, men jaja… Trist när man är ute med dom och varenda människa måste stanna och fråga vad det är för något. Blir lite jobbigt ibland :)

Hayley
2011-03-28 14:58
0

#81 att fråga om dom bits är uppe i topp 5 listan, på förstaplats, sen kommer frågan (märk väl när du är ute och går med dom i koppel) om dom kan gå i koppel -.-

Tro det eller ej men, ganska många gånger har det hänt mig attj ag varit ute, haft roxxy i luvan och rätt vad det är står någon och skriker mig i örat för att roxxy har bitit dem. sen får ju naturligtvis JAG skiten för att DOM bara stoppat ner handen i min luva där roxxy ligger o sover, utan att ens fråga eller säga till mig att dom står där… Jag hade också bitit om någon gjort så när jag sov.. det finns idioter till allt…

skrollan
2011-03-28 15:07
0

eller "går dem lösa hemma hos er" Flört

emelieaxelsson
2011-03-28 15:25
0

Dessutom nafsar gärna min iller, men hon biter aldrig!
så när hon öppnar munnen för att antingen slicka på fingret eller bara nafsa lite så skriker folk som stuckna grisar och gapar om att hon bet dom. Det finns få som faktiskt låter henne nafsa och dom märker ju att hon inte biter. Men försök säga det till dom som gapar och skriker -.-

Vattunalle
2011-03-28 17:50
0

HÄR kan ni fortsätta debbatera för illern med inte bara illerägare

Gör din röst hörd!!!!!!Rynkar på näsan

[Billkampfisk]
2011-03-28 18:19
0

ursäkta mig men jag blir så jävla trött på idioten som är pappa till barnet nu kommer han fan starta 100 olika debater om illrar… fan om någon jävel tar mina illrar då blir fan synd om dom människorna.. Skrikandes

vad skulle ni göra om någon tog era illrar ifrån er? Obestämd

reira
2011-03-28 18:45
0

Slå ihjäl dem med en spade??? Obestämd

Pluraz
2011-03-28 18:50
0

Det lät ganska brutalt och onaturligt,

Inget jag skulle valt att tro på faktikst, Men om det nu är så riv sönderngubbens ansikte också, Han måste ju förstå..

HannaM
2011-03-28 19:04
0

Men alltså… "normalt" förfarande när hundar biter framförallt barn svårt är att dom avlivas. Att pappan i panik slår ihjäl illern som skadats hans dotter tycker jag inte är så märkligt även om jag själv inte skulle klara att banka ihjäl ett djur. Som jag skrev tidigt i tråden så sköt min pappa ihjäl en iller som upprepade gånger gick till attack mot honom för att vi barn (ja och han) skulle våga gå ut.

Då tycker jag hans reaktion med debatt om rovdjurs lämplighet som husdjur är värre.

ElinaPersson
2011-03-28 19:45
0

Jag blev själv hundbiten i kinden när jag var 3 år gammal av en schäfer… Blev den hunden avlivad? nej bara flyttad till ägarens föräldrar.. Ägarna till hunden brydde sig inte ett dugg om att kolla hur jag mådde, hur operationen gått eller hur det hade läkt… Dom hörde aldrig mer av sig trots att dom var vänner till mina föräldrar…

S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo

emelieaxelsson
2011-03-28 20:10
0

tycker det är fruktansvärt att han slog ihjäl illern med en spade, men det jag mest reagerar på är hur det helt plötsligt är olämpligt att ha illrar som husdjur. Det är ju minst lika olämpligt att ha hundar då!

reira
2011-03-28 21:06
0

Absolut! Hade det varit en förrymd stor svältande hund hade nog inte ungen levt idag. Å andra sidan hade nog folk reagerat och fått infångad en förrymd hund. Att folk i området sett den utan att omhänderta den är ju i sig väldigt tråkigt…

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.