Iller i skogen!!
Min kille var ute och gick på p18 på gotland idag och såg en viltfärgad iller lite längre bort. . . är det nån som saknar en iller på gotland?
<3 ferrets is the life <3

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
en av Ammis (guteillern) illrar sprang väl bort förra året?
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus
Har för mig det…. Hur ska jag gå till vägar? Ska jag fånga in den och ringa ammi eller ska jag låta den vara och ringa ammi??

fånga in om du kan!
det är väll bättre och försöka fånga in illern än att illern ska springa längre bort ;)

Ta med lite kött, vetegroddsolja eller annat gott och försöka få in den utan att skrämma den för mycket!
Om det skulle vara Ammis har den varit ute ganska länge och har kanske blivit ganska skygg.
Om ni inte ser den så lämna lite gott så kanske den kommer tillbaka för att leta mer!
Finns det mycke vildiller på gotland?
Jag skulle kontakta Ammi så hon vet om att det springer en iller i just det området.
jag vet inte att det finns så många vild illrar på gotland
vad gör jag om jag fångar in den och det är en vildiller?

Med största sannolikhet kommer du inte att kunna fånga in den om det är en vildiller.
"Wrong in all the right ways" - kullen är äntligen här! Följ valpdagboken på min hemsida

du släpper den ;) finns ju en del gamla farmer på gotland så det kan ju vara en förvildad eller en mink.

ja du får släppa ut den där du fångade in den igen:)
Utseendemässigt kan det vara ganska svårt eller ibland tom. omöjligt att skilja en tam viltfärgad iller från en vild och eftersom den kan vara rädd kan det vara svårt att skilja den på sättet först med.
Jag vet att folk lyckats fånga in vilda illrar vid ett antal tillfällen, de är ju ändå nyfikna till naturen och många dras till bebyggelse och kan ha "vant" sej med männsikor på det sättet (kanske tom. blivit matade).
Jag och sambon åkte dit där han såg illern, det vi kunde se var iller bajs och massa ställen där dom grävt.
Vi lade ut lite kött på en filt så kankse man kan se några tasspår på filten i morgon när vi åker dit igen.

Om ni vill fånga in den så kolla om ni kan låna en kattfälla. Eller ställ ut en transportbur som den kan gå in i.
Vet inte hur långt illrar kan springa men Ammis iller försvann i Lau som ligger mellan Ljugarn och När.
Är det Ammis iller så är den garanterat ID-chippad och heter i så fall Delsin.
jo jag har pratat med ammi i telefon idag så vi har kontakt :) vart får man tag i en kattfälla?
ååh isåfall är det min killes pappa, håller tummarna!

Kattfällor brukar kunna finnas hos olika djurorganisationer, katthem och liknande. Ev kan kanske polis eller vet ha?
Ska se om jag hinner ringa runt idag och fråga, mina syskon fyller år idag men jag ska försöka :)
Åh, jag håller tummen för att ni lyckas fånga den och att det är Ammis iller.
Vad bra att du tog kontakt med Ammi.
Hillbiörns illrar finns på Facebook.
Kolla med gotlands katthem!
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Hur har det gått?
Vi åkte dit på kvällen och lade ut kött i en bur och så men dagen efter så var allting orört så vi har inte lyckats fånga den =(