Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 1055 ggr
Evelinanord
2011-03-21 17:30
0

Småfiser

Jag har märkt att min lilla kille har börjat lukta illa mer och mer, han är inte i brunst så det är inte det som är problemet. Jag tycker att  det verkar som att han småfiser ganska ofta och jag undrar om detta är normalt och om det är fler som känner igen sig,

Jag är lite orolig eftersom jagf inte vet hur ofta sånt här förekommer bland illrar :) Ibland luktar fisarna skunklukt och ibland kan luktar de som en vanlig fis som hundar brukar ge ifrån sig. Väldigt svårt att förklara men det verkar som att han både fiser vanligt och skunkar av sig.

JossanH
2011-03-21 18:21
0

Illrar kan skunka väldigt olika. Ibland har jag varit med om riktiga fisar, men dessa ska inte höra till det normala vad jag vet.

När skunkar han? Gör han det när du myser med honom?

Man kan känna runt analöppningen och känna analsäckarna som 2 små ärtor "tio i 2" vid analöppningen. De ska kännas lika stora och inte jättehårda. Känns dom väldigt hårda och är ojämnt stora så finns risken för en analsäcksinflammation och då måste dom tömmas.
Men en del illrar småskunkar en hel del faktiskt..

Sajtvärd på Iller.ifokus

Evelinanord
2011-03-21 18:57
0

Ja han gör det ofta när han precis har vaknat och vill upp och mysa med oss så det kanske är en njutningsfis vi pratar om. Tycker bara att det är lite konstigt eftersom det har kommit först nu efter typ 8 månader :) innan skunkade han kanske bara 1 gång i månaden och fes aldrig :)

JossanH
2011-03-21 19:51
0

Har ni ändrat mat eller något sådant? Med tanke på dom vanliga fisarna?

Sajtvärd på Iller.ifokus

VeronicaKahlbäck
2011-03-22 00:06
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag skulle kolla analsäckarna som Jossan sa tidigare annars är det nog inget att oroa sej för!
Jag har en myfisande iller hihi hon är snuskig:S Hon lyckas varje gång jag har besök!

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

Evelinanord
2011-03-27 11:11
0

Hahah det har blivit bättre nu faktiskt, det var nog bara en period han fes väldigt mycket. Det är skönt att det går om för nu kan  man mysa med honm igen, VIsst händer det att han släpper en njutningsfis då och då :)