Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 1639 ggr
VeronicaKahlbäck
2011-03-22 17:34
0

Funderingar...

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ska plugga egentligen men det går lite segt så funderar på illrar som vanligt haha..

Testikelcancer - Hur vanligt är det hos okastrerade hanar?
Då funderar jag på de som är normalt utvecklade, EJ krypto.
Brukar testikelcancer hos iller vara godartad eller elakartad?
Brukar den sprida sej eller är det så enkelt som att göra en vanlig kastrering?
Det vi oroar oss för när vi sätter in ett suprelorin-chip är ju att vi byter ut en biverkning mot en annan, men vad är det egentligen som teoretiskt sätt skulle kunna "dyka upp"?
Vad är motsvarigheten på honor?

Skendräktighet - Hur vanligt är det att en hona som fått suprelorin-chip blir skendräktig?
Som jag förstått det ökar risken ju längre in i brunsten hon är när chippet sätts in?
Räknar man det som en biverkning?
Självklart tar det mindre fysiskt än att vara dräktig och få valpar men hur är det psykiskt?
Vad blir skillnaden mellan en vanlig skendräktighet och en orsakad av suprelorin?
Vad jag läst mej till ska den endast hålla runt 2-3 veckor, så hur blir det när den slutar?
Blir honan mammig ändå?

oj oj jag hade visst mycket funderingar!

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

HannaM
2011-03-22 18:36
0

Alinda blev skendräktig av implantatet förra gången, Meja inte. Båda var ungefär lika långt gågna i brunsten. Kommer inte ihåg hur länge det höll i sig men smällfet blev hon åtminstone. Som mest vägde hon strax över 1300 g. Hon tog ingen specifik "valp" efteråt men var väl lite mer omhändertagande än vanligt om jag minns rätt.

Jämfört med Meja som året innan blev skendräktig när en kastrerad hane parade henne så var Alindas skendräktighet och framförallt mammighet mildare.

JossanH
2011-03-22 21:45
0

Man vet väl inte så mycket gällande textikelcancer på iller. Vi har få okastrerade hanar som får gå flera år, och som jag har förstått det så är det inget speciellt problem i tex England där dom betydligt oftare håller sina illrar okastrerade.
Diskussionen som gällt testikelcancer och suprelorinchipp tidigare har ju mer eller mindre gått ut på huruvida det verkligen blir en ökad risk eller inte med en chippning. Testiklarna ligger högre upp än ute i pungen men de ligger inte högt upp och defenitivt inte ljumsken som den diskussionen gällde- iaf inte efter egna och andras erfarenhet av suprelorinchippning.
Ska jag se till min egna chippade hane så ligger testiklarna precis över pungen så man känner dom som små ärtor bredvid varandra.
Sedan vet jag inte om det lilla lyftet gör en stor skillnad gällande risk för testikelcancer eller inte.. Dom ligger inte alls mycket högre än vad dom vanligtvis gör hos en hane som är okastrerad men inte i brunst.

Som sagt är det väl svårt att säga så mycket mer om testikelcancer på iller då det faktiskt verkar vara väldigt ovanligt än så länge..

För mig är det iaf lätt värt risken med tanke på den sämre fysiken och den stora risken för binjuresjukdom som ökar när illern kastreras kirurgiskt.

Ang honor så känns det för mig automatiskt som att risken är större för problem med livmodersinflammationer eller livmoderscancer än att hanarna ska få testikelcancer..

Vet inte huruvida man räknar en skendräktighet som en biverkning, känns ju lite som att man ofta kan förhindra det själv genom att vara steget före och chippa innan dom börjar löpa eller väldigt tidigt i löpet.

Sajtvärd på Iller.ifokus

[jennyrapp]
2011-03-22 22:09
0

Vad jag aldrig riktigt förstått är exakt vad som händer om man inte kastrerar sin han iller?

JossanH
2011-03-22 22:15
0

#3 Håller man illern okastrerad så luktar den väldigt starkt, den brukar revirmarkera ganska rejält (vet brunstiga illrar som ställt sig upp och hållit om stolsbenen och kissat för att markera alla ben pås tolen..) och en del hanar blir extremt stressade av att gå okastrerade. Står man ut med detta så kan man förstås med fördel hålla hanen okastrerad- det mest naturliga.
Men man får förstås passa sig med andra illrar då en del brunstigahanar blir lite aggro mot anra illrar…

Sajtvärd på Iller.ifokus

[AlltIEtt]
2011-03-22 22:19
0

känns ju lite som att man ofta kan förhindra det själv genom att vara steget före och chippa innan dom börjar löpa eller väldigt tidigt i löpet. citat från Jossan,

Vad jag hört, Om man chippar innan eller väldigt tidigt så kan honan ändå komma i högbrunst och därefter bli skendräktig i alla fall, då stämmer det alltså inte ?

UlrikaD
2011-03-22 22:27
0

Jag chippade Misool i högbrunst och hon gick rakt ur brunst på några dagar utan att bli skendräktig.

Alea chippades i går så där vet jag inte ännu.

Min Nalle lyckades ta Gwen ur brunst för ett tag sedan (vilket inte alls var meningen) och hon är så skendräktig så hon är den största pest som går på ett par tassar!

mille09
2011-03-23 06:49
0

Vad är det där chipet för något? hindrar den hormonerna? sätter man den i nacken? måste man byta ut den?

<3 ferrets is the life <3

UlrikaD
2011-03-23 12:06
0

#7 Sök på suprelorin-implantat så hittar du massa information.

Sätts i nacken och byts ut ungefär vartannat år.

JossanH
2011-03-23 18:36
0

#5 kan du få det till något annat än en personlig fundering så är du duktig..

Sajtvärd på Iller.ifokus

[AlltIEtt]
2011-03-23 18:45
0

"9, Jossan,

Det var bara en fråga som du kunde svara på vänligt men ursäkta mig.

JossanH
2011-03-23 18:51
0

#10 Svar på frågan- det är en personlig fundering. Huruvida det stämmer helt eller inte vet jag inte, men vad jag har hört bland illerägare så verkar det svårare att få både honor och hanar ur brunst utan att de blir skendräktiga eller att det tar lång tid för dom att sluta brunsta om de är långt gångna i brunsten.
Är detta fallet kan man alltså förebygga genom att sätta chippet väldigt tidigt i hanens eller honans brunst men man kan ju självklart aldrig vara helt säker på hur kroppen reagerar.
som sagt- en personlig fundering.

Sajtvärd på Iller.ifokus

UlrikaD
2011-03-23 18:53
0

Jag har också fått intrycket att det är bättre att sätta in tidigt i brunsten eller innan.

Har inte chippat någon iller i högbrunst innan Misool och hon blev ju inte skendräktig.

Vet inte om hon är ett undantag eller om det kanske är vanligt det med.

Om ett tag kan jag svara på hur Alea reagerade för hon var ju också i högbrunst när hon chippades i måndags i och med att vet. inte ville chippa henne tidigare när hon var under behandlning.

[AlltIEtt]
2011-03-23 19:03
0

Det mesta består av personliga funderingar, för det kan man fråga om det stämmer eler ej, tackar till sist för svaret.

JossanH
2011-03-23 19:19
0

#13 Det är lätt att läsa in tonfall av tidigare erfarenhet..

Sajtvärd på Iller.ifokus

[AlltIEtt]
2011-03-23 20:14
0

"14, JossanH.

Beklagar för det. Alla läser vi text på olika vis.Skrattande

Funderar på om man skulle sätta in ett implantat innan vår tjej börjar löpa. Vi skulle gärna vilja undvika ev skendräktighet och tiden vid löp, därav min fråga.

HannaM
2011-03-23 20:34
0

#15 Hitills har vi fått en skendräktighet på tre försök med honor i brunst. Här hemma alltså.

[AlltIEtt]
2011-03-23 20:41
0

#16, HannaM

Det lät ju bra, tack, det lutar nog mot att sätta dit ett innan hon börjar då.

Hur pass tidigt kan man i så fall ge henne det ?

JossanH
2011-03-23 21:01
0

#17 Är hon från förra året så skulle jag sätta in ett på en gång. Det är ju verkligen tid för löp nu så det är def inte för tidigt att chippa en hona nu.
Min väns hona chippades vid drygt 6 månaders ålder då vulvan hade börjat svälla lite smått och lukta ganska mycket. Efter chippningen svällde hon ännu mer för att sedan gå helt ur löp på några dagar. Ingen skendräktighet eller andra problem.

Sajtvärd på Iller.ifokus

[AlltIEtt]
2011-03-23 21:09
0

JossanH 18,

Tack för din respons.

Hon är 10 månader gammal nu och har inte visat någon som helst antydan till att börja än men då tror jag att vi fixar det här inom det snaraste i alla fall.

JossanH
2011-03-23 21:13
0

#19 Hade det varit min iller hade jag def tagit tag i det på en gång. Det är ju säkert bara en tidsfråga tills hon kommer i löp och som jag har skrivit tidigare så verkar de värsta skendräktigheter infallit efter chippning i högbrunst.

Sajtvärd på Iller.ifokus

[AlltIEtt]
2011-03-23 21:16
0

#20 JossanH,

Okej, det ska vi absolut göra, vi ska ringa om tid redan imorgon.

VeronicaKahlbäck
2011-03-23 23:25
0

Alltiett, mille09 och alla andra som är intresserade:

http://trickytrixie.tripod.com/hormones.htm - enkel information om suprelorin och hur man minskar risken för skendräktighet.

Jag har läst två avhandlingar på engelska men hittar dom inte, sökte lite snabbt och fick upp detta på svenska, kan finnas mer.

VeronicaKahlbäck
2011-03-23 23:41
0

Följdfrågor, vet någon temperaturskillnaderna på kulorna mellan krypto, chippad och okastrerad?

Har också som Jossan fått uppfattningen om att det inte är vanligt på okastrerade hanar men om man låtsas att en chippning skulle ge samma resultat som en kryptohane, hur vanligt är det egentligen?
Är den elak- eller godartad?
Vad är behandlingen och hur ser prognosen ut?
Om vi också låtsat att det är så enkelt som att operera bort kulorna som skulle bli samma som en vanlig kastrering så är ju det fortfarande bättre än problem med binjurarna?

Hur upptäcker man testikelcancer på iller?

JossanH
2011-03-24 18:34
0

#23 Kan inte svara på många av dina frågor men för mig känns det naturligt att hålla lite koll på testiklarna genom att känna efter lite då och då. Så länge dom känns jämna, mjuka och ligger där dom ska så ska väl risken att man inte upptäcker cancern vara väldigt liten. En tumör är ju alltid en tumör och kan man känna den inne i en illers mage borde man kunna känna den i en testikel också.
Det man kan göra om man skulle vara rädd för testikelcancer är ju att låta illern gå chippad i minst första brunsten för att sedan kastrera kirurgiskt. Det är ju iaf bättre än att kastrera direkt vid första brunsten.. Själv är jag så less på binjuretumörer att efter 3 binjuresjuka illrar skulle jag vara nöjd om jag fick behålla åtminstone en utan binjureproblem..

#22 Det mest relevanta i diskussionen:
"Desensitiviseringen uppkommer inte omedelbart, och därför kan man inledningsvis få se en ökning av könshormoner till följd av den förhöjda dosen GnRH. Detta kan leda till en kort brunst hos okastrerade honor¹, förmodligen beroende på när på året och när i cykeln man injicerar preparatet. Har honan redan startat brunst då man sätter in preparatet kan detta leda till ägglossning p g a den initiala ökningen av LH, vilket då medför skendräktighet. För att undvika skendräktighet hos okastrerade honor kan/bör man istället injicera preparatet strax innan brunstsäsongen."

Sajtvärd på Iller.ifokus

VeronicaKahlbäck
2011-03-25 01:02
0

#24 Tycker jag brukar vara duktig på att leta information annars men i dom här frågorna hittar jag inget samlat utan allt är enstaka händelser! Vilket antingen tyder på att det inte är ett vanligt problem eller att forskningen/informationen runt illrar är ÄNNU kassare än jag trott tidigare haha.

Hoppas det kikar in någon i tråden som vet lite mer om just detta än oss!:)