Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 1461 ggr
mille09
0

På natten?

Hur gör ni med era illrar på natten? får dom vara lösa i lägenheten eller i en bur?

om dom är lösa är ni aldrig rädda att dom ska hoppa upp i sängen och lägga sig och ni lägger er på dom i sömnen?

<3 ferrets is the life <3

UlrikaD
0

Jag skulle lika lite stänga in mina katter i bur som mina illrar.

Många ser ju till att sina illrar inte kommer upp i sängen, men jag delar säng med både katter och illrar i omgångar. Så små är de väl inte så man skulle rulla över dem och ha ihjäl dem i sömnen direkt.

De flyttar sig nog ganska snabbt isåfall.

[HannahoHenrik]
0

Aldrig i bur! Alltid lösa. När jag bode själv o mindre var de ofta med mig i sängen o visst hände det att man vakna av att en iller argt kraffsa på en eller böka runt för man låg på nåns svans eller liknande. Men aldrig så de har blivit skadade. De säger till när de tycker att man kommer för nära. Nu är de oftast inte med oss i sovrummet på nätterna men ibland sover de med oss också o det har aldrig varit nåt problem, men vi sove kanske inte så tungt o rör oss inte så mkt heller.

emelieaxelsson
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Min tjej sover alltid med mig i sängen, och alltid längs mitt vänstra ben! Jag är dessutom en sån som rör mig jättemycket när jag sover. Men det har aldrig varit några problem =)

Bogey
0

Hos oss så disponerar Illrarna tvättstugan (ca 10kvm) på natten. Den är illersäkrad och där vi har gjort så det finns lite illeraktiviteter. Vi brukar dock gå en kvällspromenad på kvällen så det fått lite ordentligt med aktivitet så mig veterligen sover de oftast hela natten efter det.

Illrarna får aldrig vistas i sovrummen för vi har pälsdjursallergiker i familjen och vi vill minimera risken att de utvecklar allergi mot iller. Annars är de med oss i resten av huset.

mille09
0

okej. jag hade min iller (som inte lever längre) i bur på natten för jag var jätte rädd att hon skulle skada sig. dock var buren 4 m lång och 2 m bred så den var stor men jag kommer aldrig mer ha iller i bur. (om jag skaffar en ny)

[Prave]
0

Min tös bor i badrummet på nätterna. Innan jag skaffade en egen lgh var hon instängd i sin bur nattetid, men klagade konstigt nog aldrig på det. (Hon som jag hyrde in mig hos ville inte att hon skulle vara lös i badrummet på nätterna.) Jag skulle inte kunna ha henne i närheten av mig eftersom jag vaknar väldigt lätt och när hon tassar runt så… Ja, det skulle bli kaos för min del! :P Men jag tycker att det fungerar bra så som vi har det nu :)

[AlltIEtt]
0

En iller ska inte vara i bur, varken dag eller natt, bättre att illersäkra ordentligt.

Våra små springer fritt i hela huset dygnet runt.

VeronicaKahlbäck
0

Eftersom ena tjejen försöker äta upp mej när jag sover så är de båda i köket under natten, Zebben får vara lös i resten av lägenheten med mej!
Flyttar till en 2:a i Norrköping nästa månad och då kommer alla få vara överallt förutom i sovrummet nattetid, den dagen Aylinh inte äter upp mej när jag sover får de vara i sovrummet med.
I bur har inga av mina illrar suttit förutom vid transport..

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

mille09
0

Okej :)

Vosjes
0

Jag har min iller lös i hela lägenheten under natten. Det är väldigt sällan han vaken på nätterna och stör men då stänger vi sovrums dörren ibland får han vara instängd i garderoben men det är två garderober med skjut dörrar som han kan öppna själv om han vill ut.

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

reira
0

Mina har vardagsrummet, hallen och köket. Sovrummen håller vi stängda på nätterna. Jag är lite slarvig och slänger mina kläder och annat över hela golvet och vill ogärna behöva leta efter dem på morgonen. :P Annars har jag loftsäng så de kommer inte upp i sängen.

Sara
0

Inte bur men de sover i köket. Mest för att jag går i sömnen i bland samt tar sömntabletter som gör mig snurrig.

Sara

mille09
0

Okej. Men ni som har illrarna lösa på natten hur gör ni med sladdar? tuggar illrarna på sladdar?

emelieaxelsson
0

Min iller har aldrig någonsin rört en sladd eller tuggat sönder något överhuvudtaget. Men det kanske är olika? Illrar är ju hur som helst inga gnagare iallafall :P

reira
0

Jag säger alltid att mina inte rör sladdar men så igår va Samson på en sladd… Han skulle i och för sig antagligen bara gå och gömma den. Står jag i närheten ska han nämligen passa på att ta alla saker före jag gör det. Han har aldrig brytt sig om sladdar tidigare :) Inte Alba heller

mille09
0

OKej. nej dom är ju inga gnagare :P hehe

Hallberg
0

Totte har aldrig heller bytt sig om sladdar, men häromdagen när min sambo skulle ladda sin mobil så var sladden av. Förmodligen har totte dragit i den då han gärna vill bestämma vart allt skall vara någonstans.

Totte bor i hallen på natten, men vi har en stor hall och han har tillgång till allt han behöver. Han har även fyra stora garderober i hallen som han brukar öppna och gå in i. Fast egentligen så sover han nästan hela nätterna så för honom gör det nog inte så mkt. :)

Aviendha
0

Jag stänger in mig själv ;) Avspärrning till sovalkoven. Ang. skador så kan de ju lika gärna skada sig dagtid som nattetid, när jag är borta som hemma. I så fall så skulle de ju konstant bo i bur för att de kan råka skada sig..

Vosjes
0

Min kille har aldrig brytt sig om sladdar, om det inte ligger en lös sladd mitt på golvet såklart då kan det vara kul att brottas med den lite.

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

HannaM
0

Jag gör som #18 Stänger in mig. Illrarna får inte vara i sovrummet men är lösa i resten av lägenheten och det har inte varit problem någon gång.

madison
0

Min iller bor i mitt sovrum så hon sover med mig i sängen, och jag är inte rädd att råka lägga mig på henne,för det skulle dom märka och hinna iväg innan. vi har det jätte mysigt på kvällarna! fast hon biter folk i fötterna förutom mig så det är ju bra. :)

mille09
0

Haha. okej.

JossanH
0

Mina springer fritt i hela lägenheten när jag sover ensam, men är sambon hemma från jobbet så brukar vi ha stängt till sovrummet bara.

Har bott med väldigt många olika lösningar till mina illrar. Hade dom först instängda i köket när jag sov, sedan flyttade jag och hade dom i ett eget illerrum under natten, efter flytt bodde jag med dom löst i hela lägenheten, bodde sedan inneboende så då hade jag dom nästan bara i mitt eget rum, sedan bodde jag i en liten lägenhet med dom löst i alla rum, sedan bodde jag en sväng på landet med dom lösa men inte alltid att dom fick vara i sovrummet och den ena gillade inte att gå trappan så han var mest på övervåningen, nu bor vi i en jättestor lägenhet och där är dom alltid löst :)

Så visst går det att lösa utan burar! Illrar är grymt anpassningsbara och jag har aldrig haft problem med att bo med dom litet eller stort- bara jag har skött mina dagliga promenader ;)

Sajtvärd på Iller.ifokus

mille09
0

Okej. vad mysigt :) Men har du varit med om någon iller som bitit på / av en sladd?

JossanH
0

#24 Det är sådanna fall sladdar med speciellt gummi runt, jag har en sådan till min telefon så den kan jag inte låta ligga på golvet. Men som med de flesta illrar så får man se till att inte låta vissa gummisaker ligga framme för då kan dom tugga på det och få stopp i tarmen.. :S

Sajtvärd på Iller.ifokus

HannaM
0

Illrar som biter av sladdar är inte särskilt vanligt, ungefär lika vanligt som att katter gör det skulle jag tro. Det som kan hända är som Jossan säger att dom kan bli lockade att tugga om det är "rätt" sorts gummi typ som hörlurssladdar och sånt. Elsladdar har en annan typ av yta.

JossanH
0

#26 Eller hörlurarna!!! Grrr, när man lämnat hörlurarna utan uppsikt i 2 sekunder och dom blivit slaktade…

Sajtvärd på Iller.ifokus

UlrikaD
0

Headset är som tuggummi för illrar tror jag. Inga andra sladdar rörs, men lägger man ett headset i soffan får man skylla sig själv.

[HippieAngel]
0

Min illerhona får vara lös i hallen och badrummet om nätterna, jag har gjort en "illergrind" som hindrar henne från att komma in i resten av lägenheten. Nu när hon har valpar så kommer hon bara att få vara där om dagarna, men när ungarna blivit större så tas grinden bort :)

mille09
0

Okej tack för alla svar

Sarah
0

alltid källare, nedervång och utegård att vara i.

Ceciliaolucifer
0

Mina illrar är alltid lösa, det finns inget mysigare än att gå och lägga sig med några illrar som ligger vid fötterna eller vid kudden.

Jag förstår inte vitsen med att stänga in dom nattetid för deras egna säkerhetskull , då bor man inte illeranpassat.