Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 637 ggr
Vosjes
0

Magiska tänder

När vi var hos veterinären sist var min iller grabb 6 månader gammal, vi var där för att sätta in ett suprelorin chip för att få honom ur brunst vilket allt gick väl men nu till saken så samtidigt kollade veterinären hans trasiga tand.

En av hans hörntänder (de stora varulvständerna) saknade topp. Vi har fortfarande ingen aning om hur det gick till men den var trasig vi frågade veterinären om det var mjölktänder eller riktiga tänder och hon svarade att han tappat sina mjölktänder men att tanden såg fin ut så att vi inte behöver fixa den.

Nu ett par månader senare, har han en hel tand igen!
Så när tappar en iller sina "mjölktänder" igentligen?

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

VeronicaKahlbäck
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Haha det var ju bra att den "magiskt" kommit tillbaka!

En iller tappar sina mjölktänder runt sju veckors ålder.

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

Vosjes
0

Jasså så tidigt? Ingen är lyckligare än min plånbok att tanden är hel igen, undrar bara hur det är möjligt.

HannaM
0

#2 Trasiga huggisar har många illrar utan problem. Så länge inte nerver är blottade så dom får smärtor av det så brukar man låta det vara. Tänkte på det med plånbokslyckan=)

VeronicaKahlbäck
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#2 jovisst, så tidigt! självklart kan det hände lite tidigare eller lite senare men inte så sent som vid sex månaders ålder.

Hur mycket av tanden saknades?
Om de bara är en liten bit (inte in till pulpan) brukar man inte göra så värst mycket, laga går att försöka men brukar ha dålig hållbarhet och rycka är ju alldeles onödigt om illern inte lider, slipa om den skadar sej själv på något sätt.
Tänderna blir automatikt rundare efter tiden, är dom exakt lika långa nu?
Det jag inte vet är när tänderna växt helt klart!

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

Vosjes
0

Om hela  tanden är 3 cm så var det bara 1 cm som saknades men nu är båda tänderna lika långa, den f.d trasiga tanden är lite spetsigare än den andra men annars är dom lika dana.

Hade jag inte hans tandkontroll på papper skulle jag tro att jag inbillat mig att tanden var av Obestämd