Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 1295 ggr
bbeeaa
2011-03-09 18:39
0

Iller-grepp

Jag såg nyss en video på youtube, där en veterinär visade ett grepp på illern, man tog nackskinnet bakom öronen och höll och sen blev illern sömnig och lätt att handskas med, man kunde klicka klorna och rensa öronen lättare. Är detta bra för illern? Ser lite.. ja.

Ni kan se videon här : http://www.youtube.com/watch?v=TVmshPkdd5M&feature=relmfu

säg till om länken inte funkar :)

JossanH
2011-03-09 18:54
0

Detta var ett grepp dom flesta använde sig av för bara några år sedan men tankarna har ändrats runt detta och jag använder själv bara nackskinnsgreppet om jag ska rensa öron eller vid veterinärbesök där det är mycket viktigt att illern är helt stilla.
Jag låter dock inte illern hänga i nacken..

Så inget som rekomenderas. Jag "övar" på nackskinnsgreppet genom att ta ett löst grepp där emellanåt när jag myser med illrarna.

Sajtvärd på Iller.ifokus

VeronicaKahlbäck
2011-03-09 18:58
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Av min erfarenhet så är det faktiskt ganska få illrar som blir sömniga och lätta att handskas med av nackskinnsgreppet och ser ingen anledning att använda det överhuvudtaget vid "underhåll" av illern.
Mina illrar har mest blivit aggresiva och stressade av det.
Vetegroddsolja får 99 av 100 ggr en iller lätthanterlig.
När jag rensat öron har jag på vissa lyft upp nackskinnet för att lättare komma åt medans de slickat i sej oljan från bordet men absolut inte tvångshållit dom.

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

sarae
2011-03-09 19:05
0

nackckinnsgrepp är i mitt tycke vansinne överlag. Iller blir dessutom inte sömnig av det.. att den gäspar är inte ett tecken på trötthet men på obehag samt att det även är ett hotfullt beteende.. vilket innebär att i många fall när man släppt greppet (som många dessvärre ännu använder vid uppfostran) så sitter illen i handen på en istället ;) Vilket är fullt förståeligt!

Bättre att försöka göra en eventuell undersökning så lite obehaglig som möjligt. Muta som tex vitaminpasta eller olja, samt ett fast grepp (inte i nackskinnet) gör susen, och gör dessutom att illern inte blir fullt lika upprörd och irriterad ;)

JossanH
2011-03-09 19:07
0

När jag rensar Marcellos öron räcker det med att jag håller handen i nackskinnet för att han ska vara still- jag får ett stadigare grepp så- men skakar han på huvudet så kommer han loss.

Sajtvärd på Iller.ifokus

bbeeaa
2011-03-09 20:09
0

Men vetegrodsoljan, funkar det verkligen när man ska klippa klorna? Och deta nackgreppet, funkar det eller blir de bara agressiva?

Hayley
2011-03-09 20:33
0

innan jag testade vetegroddsolja var jag otroligt skeptisk, men när jag väl fick pejl på det så insåg jag hur bra det var, man slipper vara två vid kloklippning och fajtas,  och veterinärbesöken har aldrig varit så lugna =) vetegroddsolja for the win verkligen! =)

jag har haft en iller som inte reagerat alls på nackskinnsgreppet, men de restrerande 11 illrarna jag haft har antingen blivit galna under tiden man höll dom i nackskinnet eller så har dom gett mig ett rejält hugg när jag släppt dem.

Jag kör stenhårt på mutor av vitaminpasta eller vetegroddsolja när jag ska göra något eller ska till vetten. otrolig skillnad på illrarna nu än när man höll fast dem och tvingade sig till saker.

sarae
2011-03-09 20:36
0

jag tycker att det är fullständigt onödigt och kränkande.. speciellt eftersom det på illerns språk är en ren kränkning och provokation.  Vitamin pasta eller vetegroddsolja eller vad nu illern gillar  funkar hur bra som helst, oavsett om man skal klippa klor, rensa öron, vaccinera, chippa, röntga, ultraljuda… ja.. allt helt enkelt

VeronicaKahlbäck
2011-03-09 20:41
0

jodå förutsatt att illern tycker om det, vilket de flesta gör.

vissa har det på illerns mage men jag har illern stående med oljan framför.

jag är helt emot greppet vid kloklippning m.m. enligt mej är illrar lätta att handskas med så finns ingen anledniing när det endast skapar obehag.

sarae
2011-03-09 21:09
0

Gah… iFokus är pestigt.. kan inte se senaste kommentarerna.. men ja.. här är ett klipp när jag rensar öron och klipper klor på en av mina illrar

UlrikaD
2011-03-09 21:22
0

Nackskinnsgrepp för mig är våld mot djur och ingenting annat. Sen om djuret ligger still eller blir agressivt av det spelar ju egentligen ingen roll. Det är någonting som inte behövs.

Jag vet många som använder sig av belöning under tiden de klipper klorna och rensar öronen.

Mina ser inte kloklippning som någonting jobbigt. Jag tar upp en iller, sätter den i knät, låter den ligga på magen eller sidan och tar ett lätt tag i tassen och klipper en tass i taget. Alla fyra tassar tar högst två minuter. Ner och busa, eventuellt en godis som belöning och sen nästa.

Allt beror nog på hur man vänjer dem från början. Beter man sig som om kloklippning är någonting farligt som kräver att man använder sig av nackskinnsgrepp för att illern inte ska smita, ja då tror ju illern naturligtvis att det är någonting hemskt och farligt som ska ske.

HannaM
2011-03-09 21:25
0

Ooo ja vetegroddsolja över magen och sen kan jag ta god tid på mig att klippa klorna medan dom små är förlorade i den heliga oljans land.

ElinaPersson
2011-03-10 00:32
0

…. När jag försöker klippa klorna på min shaco så rycker han ALLTID undan tassen precis när man ska klippa och springer iväg.. Vet inte hur jag ska göra.. :S brukar köra vetegroddsolja på magen/halsen….

Tips någon?..

Dessutom biter han gärna under bus / när man har bar hud..

Tips på hur man ska uppfostra?..

Han är ju dessutom inte tränad på lådan alls (försöker o försöker) men vägrar bara..

Ytterligare tips? :D haha

S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo

VeronicaKahlbäck
2011-03-10 00:51
0

#12 Han kanske märker att du är nervös? (om du är det)
Prova att ha oljan på andra sätt; lägg honom i knät på mage och sätt flaskan mellan knäna, ställ honom på en plan yta där du droppat oljan framför.
Finns det någon annars som kan hjälpa dej tills han blir van?
Den håller honom fokuserad på annat och du klipper.

Tjejerna som biter (mest Aylinh) i perioder, puttar jag bort och ignorerar.
Hur gör du nu för att visa att han gör fel?
Finns massvis med sätt och alla har väll två saker gemensamt,
dåligt beteende=tråkigt för illern, bra=roligt för illern.

Jadu lådträningen behöver jag just nu kanske lika mycket hjälp med haha, Zebben och Aylinh är klockrena men Nailia bara tvärvägrar.
Men grunden är åtminstone att man håller koll på när dom ska göra sina behov och att man då rusar med dom till lådan sen berömmer när dom gör det på lådan.
Sen kanske du behöver ställa ut fler lådor, byta material eller ha lägre lådor.

ElinaPersson
2011-03-10 02:01
0

Saken är väll den att man blir rädd för att göra illa honom då man inte är berädd på att han springer iväg.. Så möjligt att jag är nervös utan att tänka på det :/  Det är jag och min kille som försöker hjälpas åt.. Förra gången vi testa så låg han i mitt knä och jag gav han oljan samtidigt som min kille försökte klippa, dock gör han exakt samma sak.. :(

När han biter så försöker jag väll säga "nej" och markera genom att lyfta bort och ignorera… Då brukar han dock bli busig som sjutton och springa runt som en hamster på speed (om man nu får säga så) XD

Ibland när han bitit så har jag lyft upp honom öga mot öga för att säga "nej" och då har han gäspat (som jag såg kan vara hotfullt beteende?)..

Lådan får man sätta ner honom i kanske 15 gånger innan han blir så nödig att han blir rent tvungen att göra behoven där… Har kollat efter hörnlådor som har jättelåg kant, men hittar inga i närheten och dom som finns på nätet kostar runt 140kr + frakt styck.. :(

Har runt 3 lådor i hans rum nu + 5 till i resten av lägenheten (total yta 69 kvm), tycker ju de borde räcka XD  men han har sina ställen han gör sina behov på oftast… (

Måste tillägga att jag även testat lägga ut tidningar Obestämd

ElinaPersson
2011-03-10 02:01
0

Edit:  Dubbelpost….

[AlltIEtt]
2011-03-10 06:11
0

bbeeaa,

När vi rensar öron så kör vi med nackgrepp, vi har lärt illrarna genom mutor och mycket beröm att det inte är obehagligt alls. Det är vad man vänjer dom till från början. Och skulle det behövas hos veterinären är det inga problem. Deras moder bär dom ju oxå i nacken när dom är små så även om det ser grotteskt ut så är det ingen fara.

HannaM
2011-03-10 10:17
0

#16 När behövs det? Jag har ännu inte behövt nackskinsgrepp hos veterinär trots röntgen, vaccinationer, uppvätskning, palpering, kontrastvätska, ultraljud….

Hayley
2011-03-10 10:49
0

#16 det enda greppet jag kör på hos vetten är fyrfingersgreppet, två fingrar för att hålla huvudet stadigt, dom andra två bakom frambenen och med andra handen håller jag baken och framför dom ligger en tub pasta eller en burk olja. har aldrig blivit frågan om att hålla nackskinnet hos en vet?

VeronicaKahlbäck
2011-03-10 12:07
0

#14 Ni kan börja att öva på att bara få hålla i tassen utan att klippa tills han vant sej med det, för att sen när han blivit van med det bara klippa det absolut yttersta och sen tillslut kunna klippa så han får fina korta klor! Ett steg i taget..
Annars kan den ena hålla illern i fyrfingersgreppet som #18 förklarade så klipper den andra lugnt och försiktigt.
Zebben kan vara lite halvtråkig ibland men tror det beror på att han har dåliga klor och att det kanske är mer obehagligt för honom än de flesta andra, när jag stallt honom får jag ta ett stabilt grepp med ett finger i tassen som separerar och skjuter ut klorna lite extra sen rycker han faktiskt vid första klon varje gång men jag fortsätter ändå, nu är det absolut inte tvång om han visar tecken på obehag så släpper jag och börjar om men lite försök att dra in tassen ignorerar jag.

Han är väl ganska ung?
Jag tillåter ju mina illrar att naffsas vid bus sålänge det inte gör ont och om de inte är bitiga i övrigt.
Har ni provat att byta ord? glömde skriva att jag skriker till AAJJ ganska starkt och det reagerar de på allt som oftast.
Tror allt har att göra med hur man säger det också, tänk illerljud!:)
är ni tillräckligt envisa med ignorerandet?

Har han speciella platser han utför sina behov på?
Lådorna kanske inte står där de ska enligt honom.
Annars är det bara fortsätta kämpa, en dag borde det ge med sej!

VeronicaKahlbäck
2011-03-10 12:24
0

#16 Varför rekommendera nackskinnsgreppet när det finns så många mycke enklare sätt och sätt som jag åtminstone är helt säker på att illrarna tycker är roligare?

Som JossanH sa så är det inte länge sen greppet användes av dom flesta. Inklusive mej. Däremot märkte jag ganska fort att de fanns andra sätt som fungerade bättre, sen kan jag absolut inte minnas att jag använt det vid kloklippning osv.

Jag börjar fundera på om är 21 uppstoppade illrar du haft, för det är som sagt tidigare helt otroligt att de beter sej helt annorlunda än de flesta av alla illrar jag träffat/haft/har;)

sarae
2011-03-10 12:38
0

Ja…de fletsa av mina illrar verkar tycka att kloklippning och till viss del öronrens är en ganska så ok sysselsättning, eftersom de får godis, de flesta av dem ligger gärna kvar ett tag i knät när jag är klar och flyger inte iväg utav panik. Enda problemet jag har är att när jag rensar öron på en, har jag oftast 5 till som står och kivas om att få komma upp i knäet för att även de får godis ;)

Förstår inte syftet med tvång av djur öht. När man kan komma så oerhört långt genom positiv förstärkning, respekt och lite mutor ;) Att en illermamma bär sina valpar i nacken är ganska självklart… de har inga händer att lyfta ungarna i ;) Men tro mig, illervalpar tolererar bara det fram tills de blivit en viss ålder sedan tjuter de vanligtvis ifrån när mamma försöker flytta dem på det viset. Dessutom är illrar inte så dumma som många verkar tro… de har full koll på att vi INTE är illrar, alltså kan vi inte heller "komma undan med" att bete oss som illrar och tro att de går på att vi genom att hålla dem i nacken bara är en illermamma som försöker flytta på dem ;) Eller så kanske vi även ska börja ta efter andra beteenden en iller mamma har… slicka dem i rumpan kanske är en bra metod för att få dem rumsrena? ;) Börja putsa dem i öronen med tänderna istället för att använda tops? Vad vet jag.. det kanske fungerar ;)

[AlltIEtt]
2011-03-10 14:42
0

vermonica "20,

Som skrevs ovan, vänjer man illrarna vid det från början så funkar det alldeles utmärkt, inget dom tycker är tråkigt alls, jag rekommenderar det som funkar för oss, bara för att det inte används av vissa på iller iFokus innebär inte att det är något fel.

Vill du tro att vi (jag och min make) haft uppstoppade djur får du göra det men håll dig till ämnet !

Bara för att du inte träffat på eller vet någon iller som beter sig på det sätt du inte har erfarenhet av så betyder det inte att andra inte har det på annat vis.

Hallberg
2011-03-10 15:40
0

Vilken underbar iller jag måste ha. Behöver varken hålla i honom eller muta honom vid varken öronrens, kloklippning eller läkarbesök. Veterinären berömde faktiskt honom eftersom han aldrig träffat en så snäll iller.

Stolt illerägare !! =D

Hallberg
2011-03-10 15:40
0

Vilken underbar iller jag måste ha. Behöver varken hålla i honom eller muta honom vid varken öronrens, kloklippning eller läkarbesök. Veterinären berömde faktiskt honom eftersom han aldrig träffat en så snäll iller.

Stolt illerägare !! =D

UlrikaD
2011-03-10 19:19
0

Tycker det är lite hemskt när man rekommenderar våld mot illrar, visserligen milt våld men ändå, när så mycket annat funkar lika bra.

Om jag ska kolla tänderna på mina chinchillor eller guldhamstrar så inte tar jag dem i nackskinnet för det. Det behövs ju inte.

Har även svårt att se framför mig en hundägare med en chihuahua lägga den på rygg i ett stadigt nackskinnsgrepp för att rensa öronen.

Varför ska man då göra det med iller?

Ju mindre fysiska kränkningar man gör på ett djur, desto gladare måste väl ändå djuret bli? Känns ganska självklart för mig iallafall.

Tror inte heller nyblivna mamman i lägenheten bredvid tar nackskinnsgrepp på sin bebis när hon ska klippa naglarna. Men jag kan ju inte vara säker förstås.

JossanH
2011-03-10 19:42
0

#25 Nackskinnsgrepp är inte direkt ovanligt bland hundar… Har sett det många gånger.

Sajtvärd på Iller.ifokus

UlrikaD
2011-03-10 19:56
0

#26 Det har jag faktiskt missat totalt. Och ändå har jag jobbat som hundinstruktör och hundkurator några år.

Måste säga att jag är glad att jag har missat det faktiskt.

JossanH
2011-03-10 19:58
0

#27 Kanske inte många som lyfter sina hundar i nackskinnet (även om jag även sett det) men dra dom i nackskinnet har man sett.

Sajtvärd på Iller.ifokus

duholm
2011-03-10 21:03
0

#16: Tänk om ni hade lärt illrarna att vara stilla under kloklippning, öronpet och veterinärsbesök istället för att lära dem nacksninnsgrepp! Eftersom du själv säger att ni kagt ner massor med tid och mutor på att få dem att acceptera nackskinnsgrepp så hade det kanske varit enklare… och vad glada de hade varit då!

Saken är att jag en gång hade en farmors faster, Berta, hon knep alltid mig och min bror i kinderna (klassiskt, jag vet) när vi träffades, men vi accepterade det eftersom vi visste att efteråt fick vi titta i hennes godislåda! Dock hatade både jag och min bror att hälsa på henne bara därför, inget godis i världen hade någonsin kunnat ändrå på det!

"Wrong in all the right ways" - kullen är äntligen här! Följ valpdagboken på min hemsida

www.optimusferrets.se

www.classicferret.se

Aviendha
2011-03-10 21:11
0

#27 "Alfarullning" är annars populärt i en del kretsar på hund.. Orkar inte gå in på det för då blir jag bara upprörd, men du borde kunna googla det om du är intresserad ;)

UlrikaD
2011-03-10 21:56
0

#30 Det däremot tog vi ur en hel del folk på hundkurser.

JossanH
2011-03-10 21:58
0

Jag vet illrar som "tålt" extremt mycket illa behandling bara för att de varit vana vid det.. Det behöver ju inte betyda att dom tyckte om behandlingen..

Nu tror jag ju inte att illrar är världens ömtåligaste djur, men man ska respektera sina djur. När man var liten fick man lära sig den tidens "respekt" för djur, men man har som tur var vuxit, mognat och framförallt LÄRT sig en himla massa på vägen. Det man trodde man visste är något helt annat idag.

Enda gången jag verkligen tar någon av mina illrar i nackskinnet är när jag ska ta blodprov på Skit. Det är det sättet jag vet att JAG hanterar på bästa sätt i en sådan situation så att provet kan gå väldigt fort. Det är inte det snällaste mot honom och det är jag medveten om.
Marcello är den som får vara med från början utan att någonsin ha blivit tagen i nackskinnet hos oss :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

rebmush
2011-03-17 20:39
0

Jag är ingen illerexpert men när det kommer till uppfostran och att försöka få illern still vid kloklippning och så…

borde inte klickerträning funka på illrar då? Alltså positiv förstärkning att när det gör något rätt så *klick* godis bit och gör den fel så ignorera. Men lär man in klicket så vet den ju snabbare när den är duktig/gör rätt?

Någon som testat? Vet att min hund högg vid kloklippning pga uppfödaren hade brottat ned honom (en osäker hund) och på så sätt blev han rädd. För att istället visa att kloklippning är positivt så gick vi steg för steg och efter varje klippt klo fick han godis och i dagens läge sitter han som en diva som får pedikyr. Precis som med oljan, men att även vid uppfostring borde man kunna klicka illrar, eller?

Nyfiken :P

VeronicaKahlbäck
2011-03-17 20:47
0

#33 Sarae här på forumet använder sej av det och det låter som att det fungerar väldigt bra!

rebmush
2011-03-17 20:51
0

btw dessutom är gäspande en lugnade signal och inte bara för att de är trötta, (främst hund) så när ett djur stressar upp sig, omgivningen stressar upp sig eller känner ångest kan de gäspa… de gäspar alltså för att lugna ned sig själva eller omgivningen… och tror även det kan vara desamma för iller, t.ex illern i filmen gäspar mer än en gång och tror att det kan vara en ganska stressande situation att bli fasthållen i nacken. Eller vad säger ni? :)

rebmush
2011-03-17 20:51
0

Vad roligt :D

Aviendha
2011-03-17 21:17
0

Som sagt - Klickerträning fungerar! Positiv förstärkning överlag fungerar ju på alla djur med bättre resultat än man får med bestraffning eller sk. negativ förstärkning. Man har fått musslor att klappa med skalen på kommando, erimitkräftor att ringa i klockor och fiskar att spela basket. Med det som bakgrund så kan väl ingen hävda att en iller är för dum för att fatta vinken ;)

sarae
2011-03-17 23:41
0

Yes, klickerträning fungerar utmärkt på iller.

Ett klipp i hanteringsövningar med en liten dam som var som en symaskin så fort man försökte kolla hennes tänder. 3 x 2 min pass tog det att vänja av henne med det med klickerträning

madison
2011-03-20 11:47
0

Jag har fått för mig att när man tar dom i nackskinnet och stirrar dom i ögonen och om dom sen gäspar betyder att dom ger sig.. är det sant?

UlrikaD
2011-03-20 14:02
0

#39 Nej, det är inte sant. Undvik att ta dem i nacken.

HannaM
2011-03-20 15:47
0

#30 Tror nog snarare dom gäspar för dom fattar rätt fort att man blir nersläppt då=p Den av mina som jag försökte uppfostra på det viset gav sig då inte, han blev bara ännu ettrigare oavsett hur mycket han gäspade.