Illervalp sökes!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Har letat hur mycket som helst efter illeruppfödare och har kollat igenom uppfödartråden, men antingen så är det ingen som planerar någon kull 2011, säljer ej till folk utan illervana eller så bor dom alldeles för långt bort..
Som sagt har jag ej illervana. Men har dock läst på som tusan om illrar och har bestämt mig för att det positiva med att ha iller definitivt överväger det negativa. Bor utanför Hudiksvall men kan tänka mig att åka en bra bit om jag hittar någon uppfödare som känns "rätt" eftersom att jag vill vara noga med vart illern kommer ifrån.
Skriv om ni har tips eller förslag! (:
Det finns hur många uppfödare som helst som planerat kull inför 2011. Det gäller att visa vad man har att erbjuda illern i sitt nya hem oavsett om man är förstahands ägare eller inte.
Mitt tips är ju att du ska åka och träffa illrar först om du inte redan gjort det för att få dig en uppfattning av hur det kan vara att ha en i verkligheten.
Av min egna erfarenhet (skaffade iller för några månader sedan) så gav det otroligt mycket att träffa iller först och ställa alla de frågor jag undrade över. Vi åkte dessutom och träffade några illrar hemma hos en uppfödare för att se om det var någon vi kunde tänka oss att köpa och mycket riktigt sitter jag här idag med min underbara lilla Shaco. Till skillnad från sina syskon så var han väldigt lugn, gosig och väldigt framåt av sig vilket gjorde att han passade väldigt bra för mig som inte hade haft någon iller tidigare.. Måste säga att personligheten skiljer sig väldigt mycket oavsett om dom är syskon eller inte 
S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo
åh vad roligt med respons så snabbt! Vet du om någon uppfödare som du kan tipsa om? Förstår vad du menar.
Har också funderat på att hälsa på någon som har iller men har ingen aning om någon som har det här i närheten..
vad roligt att du hittat någon som passar dig så bra! måste bara fråga dig, vad fick dig att välja just en hane? och jag har läst att dom (hanar) stinker haha, stämmer det? 
#2 närmaste uppfödare till dig är antingen Timrå eller Älvkarleby söder om Gävle. Sen finns det en tjej som planerar att starta uppfödning i Ånge men kommer jag ihåg rätt så är det ingen kull planerad där till 2011. Sen blir det lite längre söderut men runt Uppsala och Stockholm finns ett antal uppfödare.
Själv har vi skaffat iller från Gotland. Första illern Bogey kommer från Guteillern och förra årets nytillskott kommer från Karma's. Karma's ska inte ha nån kull i år men Guteillern ska ha kull och det är en också en uppfödare jag verkligen kan rekommendera.
Hur det är med illerägare runt Hudik har jag ingen aning om men ställ en fråga här på forumet om att få besöka illerägare i och runt Hudik så får du se om du får napp. Det är många här på forumet som gladeligen öppnar sina hem för potentiella illerägare, allt för att illrarna ska få komma till motiverade och väl förberedda ägare.
Illerhanar kan lukta starkt när de är brunstiga, men när illern är könsmogen brukar man kastrera dem, både honor och hanar. Antingen opererar man eller sätter in ett litet chip med en hormonblockerare som som stoppar brunsten. Efter kastrering luktar hanarna varken mer eller mindre än honorna.
Dock kan man som vi ha en liten notorisk mysfisare som då och då lägger skunkfjärtar när han har det som allar mysigast i knät. Det luktar definitivt inte hallon men som tur är så går det över ganska snabbt. Ev. skunksekret som råkar hamna på kläder går lätt bort i tvätten. Som tur är så är inte alla illrar som vår första hane. Vår andra iller la visserligen en riktig rökare härom dagen. Det nästen sved i ögonen
men det var första gången sen vi fick henne som valp i juli 2010. Så blir det inte oftare än en gång i ½-året så det går väl att stå ut med.
#3 jag har kontakter i ända ner i Örebro så dit ner är inga problem att åka. Har också sett att det finns på Gottland men det blir ju lite svårt att ta sig dit bara. Har du någon länk till uppfödaren i Timrå eller Älvkarleby?
Har också funderat på att lägga in ett inlägg om det.. Ska nog ta och göra det ikväll. Men tack för tipset!
#3 måste ha blivit något fel först, såg inte att du hade skrivit mer :P
Okej..nu blev jag lite fundersam om jag ska skaffa hona eller hane, vilken är den största skillnaden? Haha låter inte så trevligt med fisandet men en av mina katter är en riktig storfisare så jag är ganska van med stinkbomber då och då kan man säga ;p

#5 Om du ska skaffa hona eller hane är en smaksak. Därför är det så viktigt att träffa illrar innan man skaffar dem. Honor och hanar är helt olika till sättet och vissa föredrar det ena före det andra.
Hanar är större, oftast lugnare och mer soffpotatisar. Honor är mindre, kommer lättare in överallt, mer fart på dem och har fler åsikter om det mesta tycker jag.
Själv skulle jag aldrig kunna välja antingen eller.
Min hane är köpt från Raggarillerns uppfödning i västerås och hon har redan parat sin hona så valpar blir det inom kort! :)
Jag skulle absolut inte välja min iller efter kön utan efter personlighet :P det är en individ du ska leva med i flera år framöver så se till att hitta den som passar som handen i handsken :)
dubbelpost…
#6 förstår vad du menar..ska försöka träffa någon iller innan jag skaffar en egen så man kanske får en bättre uppfattning :)
#7 Såg att ägaren till Raggarillerns uppfödning hade gjort ett inlägg om det! Kanske ska ta och kolla upp det lite mer :)
Ja jag har bestämt mig för att inte bestämma i förväg vilket kön, utan som du säger, gå efter personlighet så att jag blir 100% nöjd istället :)

#9 Du kan prova att lägga ut en ny tråd där du söker efter illrar att hälsa på:)
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus
#9 bor själv i Eskilstuna om det är intressant att hälsa på :) Denise från raggarillern är supertrevlig och enligt mig så har det vart bra både med illern och uppfödaren för mig som förstahands ägare ^^ har till och med så bra kontakt med Denise att jag skulle kunna smsa mitt i natten utan att behöva skämmas…
#10 har gjort det nu. Får se om jag får nå napp :)
#11 vet inte om jag har någon möjlighet att åka till Eskilstuna men om jag har det så hör jag av mig :) Åker ju ofta till Örebro men Eskilstuna ligger ju en bit därifrån. Låter ju toppen att ha så bra kontakt! :D