Illrar och fästingar?
Får illrar fästingar? isåfall hur farligt kan det vara? behövs någon medecin eller liknande efter man tagit bort fästingen? Kan de få Borrelia? tacksam för svar/ Hannah
vad jag vet sätter sig ogärna fästingar på iller. det kan väl hända, men är inte så vanligt. det bästa är att gå igenom pälsen så fort man varit ute då kan man se dom krypandes.
Vet inte gällande sjukdomar, men man kan ju förebygga genom att droppa illern med frontline i nacken så att fästingarna ej ska bita.
Sajtvärd på Iller.ifokus

Illrar kan precis som vi och andra djur åka på borelia. Så man ska göra som med andra djur och på sig själv. Plocka bort dem så snart man kan. Och hålla koll.
Som Jossan säger kan man hjälpa till att förebygga med frontline.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Tack Jossan! Vad är Frontline och var finns det att köpa?
Frontline finns på apoteket, men behöver skrivas ut av vet.
frontline e ett skabb/parasit medel som finns recept fritt på apoteket. en pipett droppas i nacken, absolut inte i öronen!
Frontline spot-on för katt (användes till iller) behövs inget recept för. Däremot Strongholden är receptbelagd.
Sara
ah, klart det var stronghold jag tänkte på.. som vanligt är jag kass på att hålla isär namnen..
Tack för alla svaren! Är detta farligt att använa i förebyggande syfte? typ när man tar dem på promenad i skogen ska man använda detta medel varje gång då eller är det skadligt?
Det står på frontline-förpackningen har jag för mig.. Skyddar ca 4-6 v tror jag..
#8 behandlingen räcker i en eller ett par månader har jag för mig…så behandlingen skall absolut inte upprepas ofta. dessutom innehåller det alkohol så man bör vara försiktig.
Aha okej tacksam för alla svar ska inhandla frontline imorgon!
#11 du tar bara o droppar en pipett i pälsen i nacken (är 3 pipetter i en förpackning) och låter bli att bada illern i minst 3 dagar för att det verkligen ska tas upp ordentligt i huden. Sen håller det som nämnts ovan, i 1 eller 2 månader och då upprepar du behandlingen. så det går inte åt så mycket!
Sajtvärd på Iller.ifokus
Tack Jossan nu kan jag ta med mig mina illrar i skogen utan att behöva vara för nojig

Mina illrar har vid flertalet tillfällen haft fästingar krypandes på sig. Alba har dessutom haft en som fäst sig. Jag märkte den inte först för den satt precis i kanten på en klo på tassen. Först trodde jag det var en tå som var lite grå (Alba är albino), typ skitig. Sen nån dag senare så kraffsade hon på ett nät och jag var på andra sidan och då såg jag att "tån" var jättegrå och äcklig. Sen kollade jag närmre och såg att hon hade SEX tår. Mycket förvirrad tittade jag närmre och såg att det var en helfet fästing. *skriiii* När vi väl tog bort den blödde hon en del eftersom det var precis i "nagelbandet" runt klon. men det läkte fint och hon verkar itne ha fått något med trots att vi bafann oss i värsta boreliabältet, vid skärgården i norra uppland. :-P Bläää.
här var den! putt!

#15 Tackar=)