Plexiglas
Jag har tänkt skaffa mig en plexiglasskiva för att dela av vår lägenhet. Vi har en träskiva idag, men jag tycker plexiglas verkar så bra eftersom man kan se igenom den.
Ni som redan har det, hur tjock skiva behövs för att den ska vara tillräckligt styv?
Var har ni köpt någonstans? Jag har ringt runt till några glasmästare här i göteborg och det verkar väldigt dyrt. ca 600 kr säger dom..
jag har plexi som e typ 5-6 mm tjock å den e perfekt…men dyyyyr….men jag vet inte vart, det var fastighets skötaren som köpte den å jag betalade nog 700
men det finns tunnare plexi på typ coop har jag för mig, å den e billigare

#1 Ok, jobbigt att det ska vara så dyrt. Undra om det är svårt att skära ut en bit som man behöver? Om man hittar på coop och gör det själv alltså..
hmmm bra fråga..mitt ex hade ju plexi på jobbet som han skar ut där..men då hade han ju en jätte maskin…. ;)

det finns andra plastskivor som är liknande plexi men inte lika dyrt kommer tyvärr inte ihåg va de heter men ska försöka ta reda på det! finns på vissa byggvaruhus
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus
När jag flyttar har jag tänkt och köpa från coop eller något annat ställe.
Man vill ju verkligen inte betala 600kr för något sånt om man inte måste. Det på coop duger gott och väl. =)))
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
plexi är rätt känsligt (spricker lätt) men om man har en sticksåg och gott om tid så fixar man det
Kan inte komma ihåg namnet men det finns en plast som används till bilar bla som ska vara rätt så lätt att jobba med

Hör runt bland folk du känner…Ibland kan man ha tur..Min pappa kände nån från nått glasmästeri i Kungälv..så ja fick mitt plexiglas gratis eftersom pappa pröjsade ;)

#4 det hade ju varit bra o veta vad det var för plast. jag har varit på ett stort byggvaruhus och tittat men där fanns inget sånt alls tyvärr.
#5 det på coop duger, bara man kan få det till den storleken man vill ha :)
Jag får ringa runt till byggvaruhus istället och kolla vad de har för hårdplast.
Du har tur du Holtz! tror inte jag har den lyckan tyvärr..
Jag har köpt 12 kvadratm plan PVC till min inhägnad ute. Utmärkt material och betydligt billigare än akryl (plexi). Det är lite mjukare än akryl och spricker inte riktigt lika lätt men det är också repkänsligare än akryl. Det är lätt att såga i med fintandad såg (typ metallsåg) om man ser till att ha ordentligt stöd längs med hela såglinjen.
Jag har nöjt mig med bara 1,5 mm tjocklek och det går fint om man har en ram som stöd i trä ex. Det är helt genomskinligt, men på fotot här så har jag inte tagit av skyddsfilmen än (översta skivan sågad).
Grossist Plastmo, och finns i följande storlekar:
http://www.plastmo.se/Produkter/Takl%C3%B6sningar/Plana%20skivor/Plan%20PVC.aspx

Tack för det tipset Marie!
Jag kan nog inte ha någon ram runt men den som är 3 mm tjock kanske ä tillräckligt styv om man sätter ner den i någon slags list på var sida i dörrhålet. Illrarna ska ju inte kunna trycka bort den genom att den böjer sig. Jag får helt enkelt åka och klämma och känna på plast i helgen :)

Hornbach på Hisingen har. Det är det billigaste häromkring för jag har ringt runt och kollat. De kan oftast skära åt dig också.
kommer ihåg nån på illersverige som hade gjort en stor inhägnad av plasten som var liknande plexi men billigare. dom hade bara borrat hål i alla kanter och stripat ihop alla skivorna så det blev som en stor gård på trädgården.. har tyvärr inte adressen dit men det fanns fina bilder på hagen..
Sajtvärd på Iller.ifokus

#12 Jag har varit där för ett tag sedan men då hade de inget sånt alls. Är det plexi eller den andra pvc:n de hade?
#13 Ska gå in och kolla om jag hittar det! :)

Jag tror att de hade båda delarna. De har de i ute-avdelningen. Där du kör in med bilen, alltså inte i själva varuhuset.

Jag har tunn plexi runt min uteplats… 100 kr m2. ska dock byta ut en del då den viker sig när dte blåser.

det va nog mig som jossanH menade i inlägg #13. Vi har en hage enl bilden och den är gjord i lexanplast. detta är också ganska kostsamt, 600 per skiva tror jag men det går altså att tex borra hål i det för fäste med mera vilket inte går i plexi för då spricker det. plus att det kan stå ute under hela vintern utan att spricka. Plexiglas tål inte den kylan.

Lexan är polykarbonatskivor om jag inte tar fel. Om ni inte har något emot att ha kanaler i plasten kan jag tipsa om att kanalplast i polykarbonat för växthus brukar inte kosta så mycket och är förstås 100% stabilt.
#17 jättefin hage!
#17 precis rätt!!! ;P
Sajtvärd på Iller.ifokus

#17 wow, vilken fin hage!
Tack för alla tips, jag har inte kommit iväg för att kolla än men ska ta mig tid till det snart! Det finns ju jättemycket att välja på nu :)

Tack! ja den har vi haft mycket nöje med. Just på bilderna är den helt ny (första gången dom va i den) så därför e den lite tom men sen fyllde vi den med pool och en himla massa annat :-) man får inte va rädd för hål i gräsmattan bara :-)

#23> De gräver sig inte ut under den då?

Nä, vi tryckte ner den ganska ordentligt i marken. Naturligtvis skulle dom kunna gräva sig ut men man lämnar ju inte dom ute i hagen hur länge som helst utan uppsyn. plus att vi la plattor i hörnorna. det va där som dom helst ville gräva

Smart! :-) kanske något att firra inför sommaren!

Ohh, Gitzy jag hade helt missat din hage. Den var bara så underbar. *vill ha faktorn är hög*
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Tack Åsa! Den har varit väl använd kan jag säga. Men denna sommaren har vi uppgraderat. ska se om jag hittar nån bra bild på det.

#28: ohh, jag vill se. ;-)
Audiatur et altera pars

Ohh, vad häftigt. det ser ut som ett riktigt paradis det där.
Audiatur et altera pars
mm, riktigt fint byggt Gitzy.

Tack! Det bästa med den är ju att snart får vi fram utemöblerna och då får illrarna sällskap ute också :-)