Hjälp tack
hej! vi har en iller hona på 11 månader som heltplötsligt blev helts seg… hon sover hela tiden hon äter inte spc mycke och inte går på låda, vad är det som är fel? vi vill gärna ha hjälp!

När du skriver att hon inte går på lådan, betyder det att hon går bredvid eller att hon inte kissar och bajsar alls?
Om hon inte går och bajsar så har hon troligtvis förstoppning. Har det pågått en kort tid kan man testa och ge paraffinolja. Har det gått längre tid så är det veterinären som gäller.
Hon kan ha ätit någonting olämpligt som hon inte kan få ut själv och får en iller inte hjälp då så klarar de sig inte.
Men om du menar att hon har börjat gå utanför lådan och kissa och bajsa på andra ställen är det ju en helt annan sak.
Är hon dessutom seg och nästan bara sover så är det bråttom till veterinären om hon är förstoppad.
Sara
Vi lästa att om hon skulle va förstoppad skulle hon spy så fort vi gav henne vatten eller mat.. och vi ger henne upplöst mat i vatten falska som hon äter lite av utan att spy. Hon blev så här igår och vi reagerade juh direkt för annars är det full fart på henne, Men hur är dom när dom går i dvala?
Vi lästa att om hon skulle va förstoppad skulle hon spy så fort vi gav henne vatten eller mat.. och vi ger henne upplöst mat i vatten falska som hon äter lite av utan att spy. Hon blev så här igår och vi reagerade juh direkt för annars är det full fart på henne, Men hur är dom när dom går i dvala?

#4 en iller går inte i dvala, de kan bli lite segare dock över vintern men nu börjar mina redan fälla så den perioden är över.
Ne hon behöver inte spy.
Har försökt få tag på dej men nummret jag fick vet jag inte om det gick till dej eller din syster.
Hur många timmar sen var det hon bajsade?
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

De behöver inte alls spy när de är förstoppade. Illrar går inte i dvala.
Men har hon inte bajsat sedan igår så är det veterinär genast som gäller. Då är det någonting som täpper till. Mat går igenom en illers tarmsystem på fyra timmar så ju längre man väntar desto svårare kan det bli att ordna stoppet.
Väntar man för länge så blir de slöa och apatiska för kroppen börjar stänga ner.

Nu har jag pratat med Marie och de letar veterinär för fullt.

Så lite uppdatering, Marie är hos veterinären och det var iaf inte förstoppning!
Skönt!
Sara
Hon blev bra igår efter lite mat och vatten ersättning och va som vanligt sen bajsade hon ut en halv öronplopp och blev ännu bättre :) men sen imorse när hon skulle äta så börja hon spy igen och nu är hon seg igen :( och ibland är hon uppe och så sen får hon stirrblick och sen bara lägger sei ner och nästan somnar.. nån som vet vad man kan ge henne elle göra för att få igång henne?

Ehm.. veterinär är ett hett tips för en iller som uppför sig på det viset.
jaa dom ringde idag så berätta jag och dom sa bara att vi skulle fortsätta mata och ge henne vatten, sen om hon inte är piggare imorn så skulle vi åka tbx ;/

#10 risken finns att det finns mer "saker" kvar, jäkla Annalysen och missa öreonproppen och sen inte heller tala om att det kunde vara så…
Åk in direkt igen det låter verkligen inte bra efter allt igår också!
Hur länge har hon varit i brunst egentligen?

propsa på att ni ska in o göra en kontraströntgen, kan finnas något kvar i henne. när det väl händer så går det snabbt. så jag rekomenderar att ligga på hos veterinären tills dom tar emot er så snabbt som möjligt.

NU säger jag inte det här för att skrämma dej men om spytt en imorse fast honb fått ut ploppen låter det som att det är jäkligt illa, de på annalysen vet inte ett skit om illrar och inte heller de flesta veterinärerna, om hon är så dålig så är det akut. åk iväg någonstans direkt.
jaa men hon sa att eftersom att hon inte kände någe så sket dom i röntgen, men en öronplopp är juh mjuk så klart att den inte kändes..
jadu nu vet jag juh inte om de är de längre eller om de är ploppen som kronglar..

ar visserligen aldrig varit med om att mina illrar fått isig öronproppar *tack gode gud* men kontraströntgen visar ganska snabbt om det finns något kvar. håll dessutom koll när hon spyr, dom blir uttorkade välldigt snabbt.
jaa hon va de lite igår så hon fick juh vätske ersättning igår så nu är hon helts bra i skinnet och sånt

Jag ringde nyss Marie och hon hade "bara" spytt i morse men ätit, druckit och bajsat regelbundet efter det. Så hon skulle hålla koll så det fortsatte likadant, håller tummarna för att det ska bli bra!

Måste bara tillägga - Analysen är katastrof, jag har varit inne för samma fast det inte var något men då gjorde de kontraströntgen per automatik, antog att de gjorde samma igår.. ska aldrig mer anta något…
Ska heller aldrig mer gå till Analysen, vilket jag iof redan sa i november av en massa liknande anledningar…
Saken med öronproppar är att dom lätt tuggas sönder och att en bit blir kvar i magsäcken. Detta brukar resultera i att illerns allmäntillstånd vacklar från att spy och vara hängig till att bete sig precis som vanligt. En bit öronpropp kan ligga i magsäcken i flera månader och orsaka obahag och tillstånd som gör illern sjuk.
När sedan öronproppen får för sig att vandra ned i tarmarna så blir illern akut dålig. Eftersom den varit dålig från och till under en längre period och en öronpropp i magsäcken kan vara svår att se även med kontraströntgen så brukar varken ägare eller veterinär misstänka något i magen.. Illern blir i värsta fall så sjuk att den dör eller måste avlivas.
Detta vet jag har hänt hos flera illerägare!
Håll koll och kolla igenom allt bajs ifall fler bitar kommer ut.
En iller som kräks och som redan fått ut en bit öronpropp skulle jag verkligen oroa mig för!
Sajtvärd på Iller.ifokus
vi ger henne olja som ska hjälpa till… och vi kollar allt bajs som kommer ut
tycker ni man ska ge henne lite microlax?
Parafinolja har ju en lätt laxerande effekt som det är, jag skulle nog inte använda microlax i första hand. Har hon svårt att bajsa så det är därför som ni funderar på laxerande?
Paulina

Nej det tycker jag inte, ge olja uppifrån och smörj ev. ändtarmen om du tycker att det verkar som hon har något precis därinne som är svårt att få ut.

Hon bajsade sist klockan ett, så jag tyckte det lät bra att prova lite microlax och det fungerade.
Jag bor i örebro och är min iller dålig och jag misstänker stopp så åker jag inte till Annalysen, dem kan ju inte göra direkt mycket. Utan då åker jag till Strömsholm. Även om jag inte gillar dem heller så åker jag ju hellre dit då dem kan göra mycket mer. Där har jag i alla fall gjort både röntgen och ultraljud.
Annalysen åker jag endast till för vaccination, kastrering eller om jag har en iller som behöver en allmän koll.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
Nu är hon helts bra och äter,driker och går på låda själv! :) hon är pigg och igång och leker igen :)
Hoppas det var allt som kom ut, men för säkerhet skull så håll extra koll och var väldigt skeptisk varje gång hon visar på någon typ av försämring!
Sajtvärd på Iller.ifokus