Iller nybörjare!!
Hej! är en tjej på 15 år som alltid velat ha en iller och jag känner mig redo för att skaffa en och söker en seriös uppfödare helst i skåne! :)
Jag har en massa frågor om illrar men jag kan endå ganska mycket om dem.
Måste man ha 2 st illrar för att de ska vara glada? och är det sant att alla vita illrar med svarta ögon är döva?
Läs runt lite på forumet så finner du mycket bra läsning. Många intresserade har ställt frågor som det finns svar på här!
Man måste inte ha 2 illrar men dom flesta trivs bäst med en eller flera kompisar- men man måste inte köpa 2 på en gång utan börja med en, lära känna den och sedan skaffa en till när man känner sig redo.
Nej alla vita illrar med svarta ögon är inte döva. Där emot finns en ökad risk för dövhet hos illrar med vita tecken på huvud/nacke och är illern vit med mörka ögon har den ju väldigt mycket vitt på huvudet. Detta gäller inte albinos om dom inte kommer från en linje med fläckiga illrar för gör dom det så kan även dom vara döva pga vita "fläckar".
En seriös uppfödare säljer inte iller till någon under 18 år utan målsmans medverkan. Vill alla i din familj ha en iller?
Sajtvärd på Iller.ifokus