Fruktansvärd ångest..
Ja, som rubriken läser har jag ångest.
Alldeles nyss skulle mamma hämta någonting från under soffan som Melwin hade dragit med sej in dit. Men innan hon ens hunnit hämta det bet Melwin henne så att blodet sprutade, och det var riktigt, riktigt illa. Och det är heller inte första gången han har bitit henne riktigt illa. Snarare femte eller sjätte gången.
Han har aldrig bitit mej. Pappa har han bitit ett fåtal gånger men mamma har han bitit många gånger. I händerna, på armarna och i hälen tror jag det var också. Någonstans på foten iallafall. Detta börjar bli så påfrestande och jag vill inte att hon ska känna sej osäker med Melwin när han springer omkring. Hon jobbar redan mer än hon borde och behöver verkligen inte detta.
Jag funderar på vad som är bäst. Jag vill inte för livet behöva omplacera Melwin, har aldrig omplacerat ett djur, men om detta fortsätter så kommer detta inte att funka. Jag vet ingen råd längre! Han är ju världens sötaste i vanliga fall, men kan bli aggressiv mot min mor och det går inte att tolerera hur länge som helst. 
är det i några speciella situationer han brukar bita henne?

Förstår att du inte mår bra, kan nog tyvärr inte hjälpa dig så mycke men jag hoppas att det löser sig för er!
Riktigt fin han é!
Nej, det är helt oprovocerat, det är det som är det konstigaste. Och det är på senare månader det börjat hända. Strax innan jul kanske. Och jag hämtade honom i september och då har varit lugnt. Idag skulle hon visserligen hämta någonting från under soffan, han kanske "tog illa upp", men jag gör det mest varje dag och han gör aldrig något mot mej, bara tittar.. Men oftast är det oprovocerat.
Usch vilken jobbig situation!
Antagligen anser Melwin att din mamma är lägre i rang än honom. Alltså, han bestämmer!
Sen tror jag att han vaktade grejen han tagit in under soffan. Har oxå blivit huggd ORDENTLIGT av illrar som vaktat "sina" saker.
Enda rådet jag kan ge är att din mamma måste bli hård som sten och sätta Melwin på plats. Flera gånger och konsekvent, alltså verkligen varje gång han försöker bita henne.
Sara
#2 Nej, mitt huvud går som en tvättmaskin. Tankar far åt alla håll och kanter.. Ja, visst är han fin. Helt underbar!
#4 Men grejen är att han aldrig gjort så mot mej. Inte mot någon annan heller. Fast, det är väl nästan bara jag som 'vågar' hämta saker från under soffan. ;)
Mamma säger ifrån, det gör hon verkligen. Idag var hon inte kapabel till det dock, för blodet bokstavligen talat sprutade. Det verkar inte ha hjälpt med att säga ifrån så jag vet inte längre vad jag ska göra…!

Jag tror också att Melwin anser att hon är under honom i rang. Det enda man kan göra då är att din mamma visar vem som bestämmer.
Sedan kan det vara så enkelt som personkemi. Han tycker inte om henne helt enkelt.
Du vet vart jag finns om du behöver prata.
Kram Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
#6 Ja, det verkar inte bättre. Men han verkar tycka sämre och sämre om henne och snart kommer detta inte att funka.. Jag skulle känna mej hemsk ifall jag behövde omplacera honom! Dels för att jag tycker så mycket om honom och vill inte göra mej av med honom, och dels för att jag ju lovat att ta honom och behålla honom! Men det är sant, vissa saker kan man inte förutse.. Men usch.. Sitter här och gråter, vet inte vad jag ska ta mej till….
Tack Åsa.. Jag hör förmodligen av mej över msn eller något om ett tag.. Skönt att veta att jag kan prata med dej. Har egentligen inte tid att sitta vid datorn nu, men jag måste få prata med er!
# 5 Kanske är det helt enkelt som att han inte tycker om henne. Brukar hon ge honom godis?
Kanske hon ska "ta hand" om Melwin ett tag. Exempelvis att det bara är din mamma som ger honom mat, godis, ta en promenad med honom, kela med honom osv. Och att han ser att det är din mamma som ger honom maten.
Sara
#5 Jadå, hon ger honom godis då och då. Eller ja, grönsaker som han älskar. I små mängder såklart, kanske vill han ha mer ;) Nej, skämt åsido.
Melwin är inte en kelpelle direkt, utan gillar hellre att leka. Och det vågar inte mamma längre riktigt. Får hon har blivit rejält biten och efter att ha sett vad han ådstakommit på hennes hud, kan jag inte klandra henne faktiskt. Det är ingen dålig idé, inte alls. Jag ska konsultera henne så får vi se vad som händer. Tack för ett bra tips, sara!

#7; Ska slå igång laptopen. Där funkar msn. Så vet du att jag finns där om du behöver mig.
Kramis
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
#10 Tack så mycket, då ska jag ta och logga in på msn nu.
Kram.
Jag har haft samma situation med Buffy. Hon biter min mamma så blodet sprutar varje gång de ses. Helt oprovocerat (ok, buffy e inte trevlig mot främlingar, men har hon träffat folk innan brukar det vara lugnt). Jag har förklarat för mamma att hon måste hantera buffy speciellt, inget gulligullande utan helt enkelt plocka upp henne å vara " hårdhänt" (missförstå mig rätt!) och visa att det är hon som bestämmer. Så nu senast när mamma var här stoppade hon ner handen till buffy som var i en väska utan att hon visste det. Buffy högg såklart, Då chockade mamma mig genom att snabbt ta tag i hennes nackskinn å skälla på henne. Efter det var buffy som ett lamm de sist dygnet mamma var här. Viisst kommer denna procedur behöva upprepas, men jag tror mamma kommer att lyckas till slut,. Innan har hon inte tagit tag i buffy efteråt utan bara sagt "du biter inte din mormor" (mindre effektfullt på en iller).
Så mitt tips, Visa din mamma hur hon skall göra när han biter. Du kan inte få honom att sluta bita din mamma, det måste hon själv göra. Hon måste visa melwin att hon står högre i rang än honom. Det kan ta tid, eller så fattar han snabbt. Men hon måste själv säga ifrån tyvärr.
Ja, jag får se till att hon säger ifrån 'bättre'. Är oftast inte med när det händer, men hon säger att hon ryter till och lyfter i nacken och det är inte något hon skulle bara säga. Skönt att det går bättre med din mamma!
Det ska jag göra. Så ska jag göra som sara skrev längre upp; låta henne 'ta hand' om Melwin. Vad tror du om det?
ja det låter bra. Låt henne vara med honom så mycket som möjligt. biter han får hon ta honom i nackskinnet å hålla kvar tills han slappnar av eller gäspar. Hon måste helt enkelt visa vem som bestämmer och melwin måste lära sig att det e fler än du som e boss.
Jag tycker att hon har visat det, men kanske har det inte räckt. Jag ska hursomhelst prova detta och jag återkommer! Tack för alla svar och tips!
när jag ahde samma problem med Milton sa sarae att det kunde bero på trotsålder ( tror det var sarae soms a detta)…
så, hur gammal e Melwin?
jadu, det är den där "Ixid-genen" som våra illrar verkar ha… är precis samma sak med triton!
Han biter ibland min pojkvän helt oprovocerat (nu vet jag ju iof att triton var lägst i rang i hela kullen men) oftast går det hur bra som helst men ibland kan han ligga och lura under skohyllan och bara dyka fram o bita honom när han knyter skorna.. och ändå säger han ifrån och har plockat o grejat med honom sen han var 10v.
mamma kan hålla triton men pappa kan inte ens ta i honom för han hugger direkt! och stenhårt. Det kommer aldrig gå att lösa för pappa är livrädd för honom…
Sajtvärd på Iller.ifokus

Det kanske snart är dax att flytta hemmifrån?
golf.ifokus.se
#18 ska du säga? 

Ja :P Melwin biter iallafall inga här hemma :D
golf.ifokus.se
Det finns alltså 2 Melwin?
En hos Thyne och en hos Thessan_87.. blev lite smått förvirrad ett tag..
Sara

hmm… detta verkar finnas här också. lucifer är hur snäll som helst, han är verkligen underbar mot mig. mamma eller pappa är det inte heller några större problem med men min syster ska man tydligen bita gång på gång :/ hon säger faktiskt till honom på skarpen, det där funkar alltid om vi leker och han nafsar. men med lina går det bara inte….
#16 Melwin har nyss fyllt ett år. Men jag tror inte det är det som är problemet, för det är bara mot mamma han beter sej såhär.
#17 Vad konstigt! Är de från samma kull? Från 27 mars 2006?
Ja, det är ju samma som Melwin kan göra mot mamma. Helt oprovocerat biter han henne. Inte så väldans jätteofta, men det är heller inte ovanligt att han gör det.
Mamma har nu förlorat känseln i fingret där han bet henne igår.. Det känns inte rättvist mot någon av dem nu. Hon har blivit rädd för honom och han kommer ju att känna av det…. Usch.. :(
#22 Ja, det är riktigt skumt alltså..
#18 Sponsrar du mej med pengar?