Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 3521 ggr
Svartasilverskon
0

kastrerings chip?

Stämmer det verkligen att kastrerings chip hos en illerkille varar i 6mån?

Aviendha
0

Nej, suprelorinimplantatet brukar sägas hålla upp till 2,5år. Det kan variera mellan individer men längre än 6mån bör det klara.

Svartasilverskon
0

okej för jag fick ett svar av en veterinär och hon skrev att det vara till 6mån. och då blir man fundersam eftersom att en del personer skriver att det kan hållas till 2år och då börjar man liksom undra.

Aviendha
0

Kanske tänkte veterinären på hundar, för dem så kan 6mån stämma bättre.

Svartasilverskon
0

okej då vet jag det!

[AlltIEtt]
0

Svartasilverskon,

Tyvärr finns det illrar som har fått göra om det vid 6 månaders ålder och visar det sig att det är så bör man låta dom genomgå en kirurgisk kastration.

Aviendha
0

#5 Varför bör man kastrera en iller kirurgiskt om implantatet skulle visa sig hålla bara 6mån?

JossanH
0

När jag chippade min iller senast så sa dom att chippet skulle sättas in igen efter 1 år när det gäller hanar.. Jaja, tänkte jag, jag kommer väl tillbaka när han börjar brunsta igen..

Skulle det visa sig att chippet skulle sluta verka efter 6 månader skulle jag chippa en gång till för att se om det skulle fungera bättre då.

Sajtvärd på Iller.ifokus

[AlltIEtt]
0

Aviendha,

Det är inte lämpligt att fortsätta med chipp implantat om det behövs förnyas så ofta.

JossanH
0

#8 Men om det var något fel på chippet? Jag skulle minst sätta in ett till chipp då för att se om det berodde på illern eller chippets kvalitet.

Sajtvärd på Iller.ifokus

[AlltIEtt]
0

JossanH,

Var och en får själv avgöra, hälsar bara att det ej är lämpligt så tätt inpå.

UlrikaD
0

Om ett chip slutar fungera så snabbt så betyder det ju att det inte är verksamt längre. Då är det ju heller ingen fara att sätta in ett nytt.

Har dock aldrig hört att det skulle gå ur så snabbt på någon iller, däremot kan 6 mån vara vanligt på hundar.

Och precis som Jossan säger, man behöver ju inte direkt fundera över om chippet verkar eller inte. Det lär man nog märka.Flört

[AlltIEtt]
0

UlrikaD,

Det har hänt även om ni inte fått veta informationen, dock är det inget som är vanligt på just iller ännu då det är relativt nytt i Sverige.

UlrikaD
0

#12 Skrev bara att jag inte hört talas om det, inte att det inte har hänt.

Även om chippet är relativt nytt i Sverige, fast ändå inte, har ju funnits i flera år. Så har det ju varit i bruk väldigt länge utomlands.

Aviendha
0

Men vad är det som gör att det är olämpligt? Jag förstod ju att du menade att det var just det, men jag ville veta varför Glad

Finns det någon sida av det hela som jag inte känner till så är ingen gladare än jag om jag kan lära mig mer om det, speciellt eftersom det sitter ett i alla mina tre och jag i dagsläget är fullt och fast övertygad om att det är det bästa alternativet när det kommer till kastrering av framtida illrar.

[AlltIEtt]
0

UlrikaD,

Skrev just att det var nytt i Sverige.

Hitentills är det bara ett fåtal som blivit känsmogna efter 6 månader.

[AlltIEtt]
0

Avendhia inlägg 14,

Detta implantat är fullt av hormoner och det är därför inte lämpligt att ge det till illern i allt för stor utsträckning och det är så om det sker var 6 månad.

UlrikaD
0

#16 Här finns mer att läsa om vad suprelorin egentligen är. Och hur det fungerar. Det är alltså kroppens egna hormoner det handlar om.

http://trickytrixie.tripod.com/hormones.htm

Läs speciellt det här:

Leuprorelin och deslorelin är två olika sorters GnRH-agonister vilket innebär att de binder till hypofysens GnRH-receptorer på samma vis som kroppens eget GnRH, och fungerar således som naturligt GnRH. Hypotalamus egen avsöndring av GnRH sker inte i en kontinuerlig ström, utan stötvis i korta pulser. Depot-injektionen/implantatet å andra sidan ger en kontinuerlig låg tillförsel av leuprorelin/deslorelin vilket kroppen uppfattar som om det vore en konstant tillförsel av GnRH. Detta leder till en desensitivisering (minskad känslighet/avtrubbning) av hypofysens respons på GnRH och minskar/undertrycker därmed produktionen av LH och FSH.

Denna temporära blockering kvarstår så länge leuprorelin/deslorelin tillförs, men hypofysen återfår sin funktion efter att tillförseln upphört.

Aviendha
0

Om det vore fullt av hormoner så skulle det inte komma nära mina djur, jag vill ju med implanteringen komma undan de problem som skapas av en onaturlig hormonproduktion (och p-sprutor och liknande är helt främmande för mig men om frågan gällde den typen av ingrepp/behandling så har du helt rätt, det är inte bra att trycka i illrar hormoner på det sättet)

JossanH
0

… och om chippet har slutat verka efter 6 månader, borde inte själva substansen som får illern ur brunst ha slutat avsöndras då? Och i så fall borde det inte spela någon roll om man sätter in ytterligare ett chipp..

Sajtvärd på Iller.ifokus

Bogey
0

#16 för att fatta #17 kort, Suprelorin är en hormonbockerare och inte fullt av hormoner.

Bogey's chip höll ca 1,5 år. Visserligen hade han inte gått upp i fulll brunst när vi chippade om honom men kulorna hade ramlat ner i pungen igen och var ungefär som pepparkorn i storleken. Hade vi inte skaffat Imie och tyckt att Bogey visat lite väl stort "intresse" för henne så hade vi nog avvaktat tills han gått upp i brunst innan omchipning.

Kan ju förstås ha varit så att han bara var väldigt nyfiken på den nya familjemedlemmen men vi tordes inte chansa.

Ceciliaolucifer
0

På Theo höll det i 2år och 3 månader.
på Blight över 2 år.

Den främsta anledningarna till att ett chipp inte häver brunst är att det faktiskt inte sitter kvar i kroppen.

Svartasilverskon
0

någon som vet ifall illern luktar mer ifall man kastrerar den med chip?

UlrikaD
0

#22 Allting blir precis som en vanlig kastrering. Lukt, brunst osv…

Svartasilverskon
0

#23 Okej =)

Bogey
0

#23 Njae fördelen med chip förutom minskad risk för binjuresjukdom är väl att de inte heller tappar lika mycket muskemassa, speciellt hanarna. Så precis som vanlig kastrering är det väl inte, eller har jag fel?

UlrikaD
0

#25 Nej, såklart inte. Jag menade att det som hon frågade om, såsom lukt, brunst osv blir exakt samma som vid en vanlig kastrering. Alltså ingen skillnad på de sakerna.

Annat blir det ju skillnad på, annars hade man ju lika gärna kunnat kastrera kirurgiskt.Flört

[AlltIEtt]
0

Svartasilverskon inlägg 22,

När vi kastrerade våra första illrar med kirurgisk så märkte man att doft och brunst försvann med en gång men när vi använde implantat på våra andra illrar så har det dröjt upp till 2 veckor innan man märkte någon skillnad.

sarae
0

#27 det är helt normalt… på vissa illrar tar det upp till 6 veckor… varför finns bra förklarat i länken som UlrikaD lade in!

Madde
0

Jag kommer att chippa Zeal när han går in i brunst.

Då jag känner att jag har haft komplikationer vid operationer. Och just ett chip gör ju att man slipper söva sin iller, och infektionsrisken minskar drastiskt.

Plus att den i framtiden minskar risken för binjuretumörer.

Mina illrar Xander och Benamin opererades samtidigt och benjamins sår läkte fint medans xanders blev väldigt infekterat. Som tur var så hade jag en annan iller att jämföra med. Xander var dålig i 1 veckas tid och fick äta antibiotika och hade jätteont. Det vill jag inte utsätta någon mer iller för.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

FerretCrow
0

Här chippas nog Miilo oxå snart jag fundera iaf på det samtidigt störs jag heller inte på att ha en brunst råtta här hemma ;)

Evelinanord
0

Min Leo blev chippad i julas och jag tycker att han har börjat lukta starkt igen. Han har också börjat gnida sig mot olika saker i hemmet nu igen. det är väl omöjligt att chipet redan håller på att gå ut ?